دیدن نوازنده ای همچون پاکو پنا شاید حس کنجکاوی هر نوازنده ای را بر می انگیزد که چگونه میشود در نوازندگی به این مهارت و صلابت رسید . نوازنده ۶۶ ساله فلامنکو در کاخ سعد آباد به شایستگی نشان داد که بدون شک جزو مشاهیر ماندگار موسیقی فلامنکوست و بازمانده از نسلی که میراث موسیقی اصیل فلامنکو را بخوبی حفظ نموده است. در این قسمت نگاهی گذرا داریم از ورود به ایران و مستر کلاس و کنسرت ایشان درتهران.

در دیدار کوتاهی که با ایشان درمحل اقامتشان داشتیم جدا از تصورات قبلی با شخصیتی بسیار دوست داشتی و مهربان روبرو شدیم که با علاقه بسیار جوابگوی سوالات بودند .

 پاکو پنا و حضور در ایران

 پاکو پنا و حضور در ایران

 

اما مستر کلاس ایشان در آموزشگاه سرایش تهران برگزار شد که بهتر بود در مکانی مناسب و بهتر برگزار میشد که سالن بسیار کوچکی در اختیار گرفته شده بود . دومین نکته قابل توجه حضور نوازنده خوب فلامنکو بهرام آقاخان بهمراه تنها خواننده فلامنکو ایران حسن نجف بود که شاید بجرات گفت این دو عزیز با حضورشان حداقل دید مثبتی از فلامنکو در ایران را برای پاکو پنا به وجود آوردند چرا که دیگر نوازندگان
شرکت کننده در کلاس از کیفیت اجرایی پایینی برخوردار بودند.
هر چند گلایه ای بر این امر نباید باشد چرا که هدف برگزاری کلاسی آموزشیست نه معرفی قدرت نوازندگان گیتار ایران برای پاکو پنا و نباید دیگران بر این امر شکایتی داشته باشند چرا که به نحو دیگری میشد وی را با پیشرفت های موسیقی فلامنکو در ایران آشنا کرد هر چند این امر آنچنان محقق نشد .

در هر حال میشد بهتر ازحضور ایشان استفاده میشد چرا که مسلما استفاده از تجربیات پاکو پنا و هر نکته ای از ایشان بسیار ارزشمند
میباشد.

حواشی
– کامبیز افشاری – نوازنده فلامنکو بعنوان مترجم ایشان در جلسه حضور داشتند که پاکو پنا از وی بعنوان یکی از بهترین شاگردانش یاد نمود و وی را مورد تایید خود قرار داد که جای خوشحالی میباشد که این نوازنده خوب کشورمان توانسته است به جایگاه مورد قبولی در فلامنکو دست یابد.

– گلفام خیام نوازنده خوش آتیه گیتار کلاسیک نیز در این جلسه قطعه ای نواخت . قابل ذکر است بزودی با خانم خیام در این سایت بیشتر آشنا خواهید شد وی در حال حاضر در شرف تحصیل در مقطع دکترای گیتار کلاسیک میباشند.

 پاکو پنا و حضور در ایران

 

 

 پاکو پنا و حضور در ایران

پاکو پنا و کامبیز افشاری

 پاکو پنا و حضور در ایران

گلفام خیام

کنسرت:

multimedia pics 1387 6 photo 13 پاکو پنا و حضور در ایران

کنسرت در سه شب پیاپی در موزه سعد آباد اجرا شد . که بدون شک اجرای زیبایی را از وی شاهد بودیم.

مشاهده عکسهای دیگر از کنسرت :
http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1184303

اما حواشی کنسرت :

 

درمورد کیفیت اجرا مسلما باید تنها دید و از نکات کنسرت استفاده نمود چرا که وی عصاره ای از موسیقی فلامنکو را بیان نمود . موسیقی که در اجرای تک تک نت ها فرهنگی از کشورش را به نمایش میگذاشت . راهی که برای رسیدن آن بسیار فاصله داریم .سخنی که وی بارها در کلاس بیان نمود و آن آشنایی عمیق با فلامنکو و هر یک از دستگاه ها بود که جدا از تکنیک باید فهم عمیقی از آن بدست اورند.

در هر حال حضور پاکو پنا را باید به فال نیک گرفت چرا که شنوندگان با موسیقی اصیل فلامنکو آشنا شدند و فرصتی بود برای آشنایی علاقمندان عام به موسیقی فلامنکو

هر چند متاسفانه همیشه حواشی این قبیل کنسرت ها در ایران بیش از خود اجرا میباشد .اما بنظر میرسد بیشتر از هر چیز باید یاد بگیریم و کمتر سخن بگوییم تا اینکه بیشتر حرف بزنیم و کاری از پیش نبریم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob پاکو پنا و حضور در ایران viwio پاکو پنا و حضور در ایران twitter پاکو پنا و حضور در ایران facebook پاکو پنا و حضور در ایران google buzz پاکو پنا و حضور در ایران google پاکو پنا و حضور در ایران digg پاکو پنا و حضور در ایران yahoo پاکو پنا و حضور در ایران

Related posts:

  1. مصاحبه با پاکو سپرو
  2. نگاهی به روند فعالیت های پاکو د لوسیا
  3. خورخه پاردو
  4. Jose Tanaka فلامنکو گیتاریست
  5. آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا
  6. چه نوع موسیقی فلامنکو نیست ؟
  7. فلامنکو مدرن
  8. تاریخچه گیتار فلامنکو به بیان پاکو دلوسیا
  9. معرفی ویسنته آمیگو
  10. فرانسیسکو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسیا