نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”
نوازندگی جدای از اینکه یک هنر است یک ورزش هم هست. یک نوازنده از اندام هایش در حرکاتی خاص استفاده میکند که دیگران انجام نمیدهند. پس مانند ورزشکاران باید آمادگی بدنی مناسبی داشته باشند تا هم بتوانند موسیقی را بهتر بنوازند و هم بعد از مدتی استفاده از آلات موسیقی دچار آسیب های حرکتی نشوند.

یک نوازنده بر حسب نوع وسیله موسیقیایی که استفاده میکند ممکن است دچار بیماری های مختلفی مانند حساسیت های پوستی، کاهش شنوایی، پنوموتوراکس، افزایش فشار داخل چشم، رفلاکس معده به مری، هیجان، دیستونی موضعی و بسیاری مشکلات حرکتی دیگر شود. ایجاد این بیماری ها و مشکلات دیگری که ارتباط با استفاده از وسیله نوازندگی دارد میتواند نوازنده را مدتی از کارش دور کند. این دوری میتواند مشکلات روحی و یا اقتصادی زیادی در بر داشته باشد و در مواردی ممکن است موجب جدایی همیشگی فرد از موسیقی شود.

4043 orig آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است
نشستن نامناسب در جلوی پیانو موجب فشار به ستون مهره میشود

 

نواختن موسیقی از چند جنبه با بسیاری از کارهای دیگر متفاوت بوده و تاثیرات خاصی بر سیستم حرکتی بدن انسان برجای میگذارد.
  • بسیاری از نوازندگان کار خود را از سنین کودکی شروع میکنند یعنی در زمانی که سیستم حرکتی آنها در حال رشد است.
  • این افراد سال های بسیار طولانی از عمر خود را صرف این کار میکنند و این موجب میشود تا آسیب های وارده بتدریج و در طی سالیان دراز بتدریج به دستگاه حرکتی بدن وارد شوند
  • پیشرفت در موسیقی مستلزم فداکاری بسیار و فدا کردن بسیاری از جنبه های دیگر زندگی است چون موسیقی نیاز به تمرین زیاد و عشق واقعی به این کار دارد. یک نوازنده خوب نیاز به کسب مهارت فوق العاده در ارتباط مغز و دست ها دارد و باید بتواند سرعت و دقت زیادی داشته و همچنین بتواند وسیله موسیقی را با توجه به این دو عامل و برای مدت زیادی بدون اشتباه بزند.
    بعضی موزیسین ها چندین نت را در ثانیه میزنند. بطور مثال در نواختن Mendelssohn presto برای پیانو که چهار دقیقه و سه ثانیه طول میکشد پیانیست باید ۵۵۹۵ نت را شامل ۱۷ حرکت دو دست در ثانیه را بنوازد و این حرکات در صورتیکه در شرایط مناسب انجام نشوند میتواند سیستم حرکتی دست را تحت فشار زیادی قرار دهد
  • نوازندگان از لحاظ روحی اغلب افراد حساسی هستند. موسیقی برای آنها همه چیز زندگی است و هر چیز دیگر در رتبه دوم است. روحیه کمال گرایی همراه با فشارهای زیادی که به وی وارد میشود او را در معرض آسیب قرار میدهد

 

برای پیشگیری از این وضعیت باید دانست که این مشکلات چگونه ایجاد میشوند، چگونه قابل پیشگیری هستند و به چه صورت درمان میشوند.

4042 orig آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است
نشستن نامناسب بر روی چهارپایه موجب انحراف لگن و فشار به ستون مهره میشود

 

شیوع آسیب

آسیب های حرکتی ناشی از استفاده از وسیله موسیقی در حدود نیمی از نوازندگان وجود دارد. این آسیب ها بطور متوسط در ۶۶ درصد نوازندگان سازهای زهی و ۴۸ درصد نوازندگان سازهای بادی دیده میشوند. نوازندگان سازهای بادی درصد بالایی از آسیب ها را دارند بخصوص در نوازندگان ترومبون و بخصوص در نوازندگان خانم که ترمبون میزنند درصد بالایی از آسیب های اندام فوقانی چپ و گردن دیده میشود.

آسیب های دستگاه حرکتی ناشی از استفاده از ساز در خانمها بیش از آقایان است که میتواند به علت کوچکتر بودن استخوان های آنها و ضعیف تر بودن عضلات باشد. بطور مثال احتمال آسیب در زنان نوازنده ویولون سل بیش از مردان است.

4041 orig آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است
خم شدن زیاد به جلو موجب فشار به ستون مهره میشود

 

بسیاری از آلات موسیقی باید طوری در دست گرفته شوند که در نتیجه عضلات خاصی در یک طرف بدن بیشتر تحت فشار قرار میگیرند. بطور مثال در استفاده از سازهای زهی به منظور دورنگه داشتن آنها از بدن و نواختن آنها عضلات دلتوئید، دوسر و سه سر بازویی و عضلات سینه ای تحت فشار قرار میگیرند. این موجب یک عدم تقارن در استفاده از عضلات دو طرف بدن میشود.

گاهی اوقات وقتی به علت استفاده از یک آلت موسیقی درد در قسمتی از اندام ایجاد میشود نوازنده سعی میکند تکنیک خود را طوری تغییر دهد که فشار کمتری به عضو درناک وارد شود. این کار موجب فشار بیشتر به قسمت دیگر میشود و میتواند موجب گسترش آسیب شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است viwio آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است twitter آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است facebook آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است google buzz آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است google آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است digg آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است yahoo آسیب های جسمانی در نوازندگان موسیقی چگونه است

Related posts:

  1. دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید
  2. فرهنگی و هنری موسیقی پدیده شناسی و ذات موسیقی
  3. نگاهی به نوازندگان نوجوان در مسابقات گیتار GFA
  4. موسیقی و کپی رایت
  5. Cubital Tunnel یکی از بیماریهای شایع در میان نوازندگان
  6. حرکات کششی برای نوازندگان
  7. راز اینکه چگونه آکوردهای باره دار را واضح بنوازیم ؟
  8. حافظه ی ماهیچه ها : چگونه انگشتانمان را آموزش دهیم؟
  9. بیماریهای نوازندگان
  10. چگونه قطعاتمان را از یاد نبریم؟