مطلب این بار در موردبه یک نوازنده بزرگ از دنیای موسیقی فلامنکو اختصصاص دارد کسی که شاید بتوان بجرات گفت همه فلامنکو کاران او را بعنوان اسطوره فراموش ناشدنی دنیای فلامنکو می شناسند.

 

پاکو د لوسیا، ستاره و استاد بى چون و چراى گیتار فلامنکو در جهان که در سالهاى اخیر چه از لحاظ اجراى کنسرت و چه از لحاظ ضبط آلبومهاى جدید، در صحنه نسبتا کم پیدا بوده.

 

خلاقیت های پاکودلوسیا در نوازندگی گیتار خارق العاده می باشد. این شخص تکنیک نوازندگی گیتار فلامنکو را در اوج خود بیان کرده است و از سردمداران سبک فلامنکوی مدرن می باشد. آنجایی که موسیقی از شکل سنتی اش خارج می شود و هارمونی های آن پیچیده تر و ملهم از سبک جز و دیگر سبک ها می شود، به عنوان موسیقی مدرن در نظر گرفته می شود به طوری که هنوز تکنیک ها و طعم موسیقی خود را به همراه داشته باشد.

نوازنده دیگرى به اندازه پاکو د لوسیا نتوانسته در نقش گیتار را در موسیقى فلامنکو دگرگون کند، به هیچ وجه مبالغه آمیز نیست. او در طى چهل سال فعالیت هنریش موفق شده، موسیقى فلامنکو و نواى گیتار اسپانیائى را در سراسر جهان به شهرت برساند و همچنین الهام بخش و تاثیر گذار چندین نسل از نوازندگان جوان گیتار فلامنکو باشد.

 

البته نه تنها نوازندگان گیتار فلامنکو در خود اسپانیا و در سراسر جهان از پاکو د لوسیا تاثیر گرفته اند، بلکه نوازنده ها و موزیسینهاى دیگر سبکهاى موسیقى هم از طریق او، مجذوب و شیفته موسیقى فلامنکو شده اند.

این نوازنده ۵۶ ساله که اسم واقعیش، فرانسیسکو سانچز گومز است، در شهر Algeciras واقع در منطقه اندلس در جنوب اسپانیا به دنیا آمد و باید گفت که نوآور بزرگ موسیقى فلامنکو محسوب میشود

پاکو دلوسیا در جو مناسبی برای یادگیری گیتار فلامنکو متولد شد. دانش تکنیکال را از پدر خود آنتونیو و برادرش رامون فرا گرفت . در هفت سالگی گیتانوازان برجسته ای چون نینو ریکاردو-میگوئل بورول- ماریو اسکودرو و سابیکاس را به عنوان مرشد خود در نظر داشت.

پاکو د لوسیا پنج ساله بود که پدرش اولین گیتار را به او هدیه داد. خودش هم به او نوازندگى گیتار را آموخت و پاکو را به دنیاى فلامنکو وارد کرد. پاکو د لوسیا در همان دوران کودکى روزى ده ساعت تمرین میکرد و جاى تعجب نیست که اولین کنسرتش را در سن یازده سالگى اجرا کرد .اما چهره برجسته در آموزش او پدرش آنتونیو سانچز بود. پورن نویسنده بیوگرافی پاکو میگوید :

 

آنتونیو برای آنکه از پسرش بهترین گیتاریست فلامنکو تاریخ را بسازد یک طرح استادانه پی ریزی کرد…پاکو پس از یک دوره آموزشی (۸-۱۹۵۲) اولین برنامه عمومی خود را در یک ایستگاه رادیویی در سال ۱۹۵۸ اجرا کرد. و در سال ۱۹۵۹ جایزه ویژه فستیوال بین المللی فلامنکو خرز دولا فرونترا را بدست آورد. در سال ۱۹۶۲ با همراهی صدای برادر خود په په جایزه دیگری(در خرز) کسب نمود.

 

 فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيادر سال ۱۹۶۳ گروه رقص و آواز خوزه گره کو را در خارج همراهی نموده در نیویورک با سابیکاس و ماریو اسکودرو دیدار کرد اما قصد آن داشت که بخشی از مکتب گیتار نوازی نینو ریکاردو محسوب شود.پاکو به همراهی خانواده در سال ۱۹۶۴ به مادرید رفت. او در سال ۱۹۶۵ دو آلبوم با ریکاردو مودرگو- با تم های مشهوری از لورکا(شاعر بزرگ اسپانیایی )- وسه آلبوم نیز با برادر خود رامون ضبط کرد.

پدرش یک کلوب فلامنکو تاسیس کرد. در آنجا پاکو فرصت کرد تا صدای فوق العاده ترین خوانندگان فلامنکو رو بشنود. سپس با همراهی صدای فرناندو دیاز آلبوم ضبط نمود و بعد با پدر وایتورالده – ساکسفون نواز جاز- آلبوم دیگری را ارائه نمود .

پاکو در سال ۱۹۶۷ به سفری هنری رفت و در همان سال اولین آلبوم سولوی خود را ضبط کرد که در آن تاثیراتی از نینوریکاردو- سابیکاس – و ماریو اسکودرو مشاهده میشود . فانتزیا فلامنکا که در سال ۱۹۶۹ ضبط گردید آغاز گر یک دوران پیروزمند و پر موفقیت برای پاکو بود و از آن پس انبوهی از رسیتالها و آلبوم های پر موفقیت یکی پس از دیگری ارائه شد.

 

پاکو در سال ۱۹۹۱ کنسرتو آرانخوئز اثر خواکین رودیگر را اجرا کرد که یکی از بهترین اجرا از این اثر بوده.

پاکو در زندگی هنری پر موفقیت خود با همراهی هنرمندان برجسته ای چون : ال دی میولا, جان مک لافین, لاری کوری یل ,گروه دولورس( ستایشی از فایا), جورج پادرو, کارلوس بنونت , روبن دانتاس, چیک کوره آ, مانوئل سولر( رقصنده فلامنکو ), باندرا, کانی زارس در قالبهای دو نواری و سه نوازی و شش نوازی همکاری داشته و آلبوم های موفق و مشهوری را ضبط و پخش کرده است .

پاکو د لوسیا همواره در جستجو و در تلاش کشف افقهاى تازه بوده و در این راه، هم پیوند موسیقى فلامنکو با ریتمهاى موسیقى برزیل را تجربه کرده و هم تلفیق فلامنکو با موسیقى Jazz را. همکارى و همنوازى او با دو گیتاریست صاحبنام موسیقى جاز، John McLaughlin و Al DiMeola باعث شد که پاکو د دلوسیا در بین عموم به شهرت برسه و ارائه آلبوم Friday night in San Francisco که با همکارى این دو نوازنده شکل گرفت، سبب شد که اسم پاکو د لوسیا در ذهن علاقمندان به موسیقى Jazz و راک هم نقش ببندد.

 

 

سایت اصلی این نوازنده:

www.pacodelucia.org

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا viwio فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا twitter فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا facebook فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا google buzz فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا google فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا digg فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا yahoo فرانسيسكو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسيا

هیچ مطلب مرتبطی وجود ندارد