اختصاصی خانه گیتار ایران

یکی از چیزهایی که Cante Jondo را جدای از جوهره ی ملودیکش برجسته می سازد، شعر است.” Lorca اینگونه تمایل به دنیای غزلیات را نسبت به اشعار بی نام فلامنکو تصدیق می کند.در تاریخچه ی آن، این هنر مجموعه ی وسیعی از غزلیات را به وجود آورده است.عمق و زیبایی این دنیا اغلب نویسندگان و شاعران با تمایلات گوناگونی را جذب کرده است : Becquer رومانتیک گرا نمونه ای از این افراد است.Demofilo، پدر برادران Machado، جزو اولین کسانی بود که این اشعار را بر روی کاغذ به عنوان فرمولی برای باقی نگه داشتن کنجینه ای که انتقال شفاهی ممکن بود آن را از بین ببرد، گردآوری کرد.

سال ها پیش، نویسندگان نسل ۱۹۲۷، ارزش های ذاتی ادبی فلامنکو را پذیرفتند و مورد حمایت قرار دادند. از این نویسندگان، Lorca به طرز گسترده ای دست به خلق اینگونه اعترافات قافیه گونه از رنج برده ها در طول تاریخ زد.”Poema del Cante Jondo” تراوش و انعکاس یک هیجان و تاثر است که به زودی بازتاب پیدا می کند.در “La Solea” شاعر گرانادا می نویسد :

پوشیده در تاریکی Vestida con mantos negros

او فکر می کند که دنیا کوچک است Piensa que el mundo es chiquito

و قلب پهناور… Y el Corazon es inmenso…

در روند خلق و شکل گیری Cante Jondo، این شاعر محبوب است که غزل سوگ را ارائه می کند، در حالیکه از طریق شعر، احساسات خودش را بازگو می کند. به هر حال، با گذر زمان، مترجم گهگاه در نقش جدیدی به کار گرفته می شود :cantaor در آن زمان اشعار شاعران شناخته شده را برای بیان پیامش در قالب فلامنکو به کار می برد.در اینگونه تغییرات، Lorca شاعری است که کارش بارها خوانده شده است.”Omega” و”La leyenda del tiempo” ی Camaron که توسط Enrique Morente خوانده شده، شاید بارزترین نمونه هایی باشند که در اثر این تغییر ساخته شده اند.

و در نمونه ی ضبط شده ی آخر پژواک های صدای Morente در اشعاری چون” Vuelta de paseo”،

“Vals en las ramas”,”Norma y paraiso de le negros” یا “Guidad sin suena”.

در آسمان هیچکس نمی خوابد. No duerme nadie por el cielo.

هیچکس، هیچکس Nadie,nadie

هیچکس نمی خوابد. No duerme nadie.

ساکنان ماه Las crituras de la luna

می بویند و می خزند به دور کشتی ها. Huelen y rondan sus cabanas

ایگوانا خواهد آمد برای نیش زدن Vendran las iguanas vivas a

مردمی که خواب نمی بینند. Morder.

A los hombres que no suenan.

Your browser may not support display of this image.

77 اشعار در موسیقی فلامنکو

Enrique Morente (Photo: Anahí Cármody)

اما Lorca تنها شاعر آن زمان نبود.به عنوان مثال، Morente صدای فلامنکو را در “Nana de la cebolla” اثر چوپان شاعر Miguel Hernandez مطرح کرد.Vincent Soto Sordera برای شاعر پرتغالی Passoa خوانده است و Calixto Sanchez برای Antonio Machado یا برایAlberti در

“De la lirca al cante”. موارد بسیاری از پیوند فلامنکو- شعر وجود دارد هم چون بزرگداشت شاعر آرژانتینی Jorge Luis Borges که به صورت رقص و آواز توسط هنرمندان فلامنکوی مرکز تئاتر Maestranza ی سویا به مناسبت صدمین سالگرد تولدش اجرا شد.

اینگونه تجربیات پیوند فرهنگی می تواند به عنوان نمونه ای قابل تحسین از توسعه ی متقابل، علیرغم رکود آشکار ادبیات مدرن که شعر فلامنکو را تشکیل می دهد، تعریف شود.Jose Merce روی نسخه ی منتشر شده ی “Del Amanecer” این مطلب را افزود که اکنون زمان تغییر کرده و اینکه دیگر نمی توان از قاطری که کوزه های آب را در طول جاده حمل می کند خواند. امروزه بعضی ها برای باتری های قلیایی می خوانند وبعضی دیگر مانند La Chiqui برای Tele Tubbies por tangos. اما هنوز هم بعضی ها چون Diego Carrasco در””Inquilino del Mundo برای گاوی که از پستان هایش شیر روان است، زمزمه می کند.

فقدان الهام؟ کمبود کیفیت هنری؟ آیا محتوا و مضمون اشعار در نتیجه ی تقاضاهای تجاری و مادی رو به انحطاط است؟ آیا این هدف ، این مفاهیم را توجیح میکند؟ بخشی از نظریات Merce درست است.زمینه های سیاسی و اجتماعی ای که امروزه هنر فلامنکو را احاطه کرده نه مشابه فضای بیست و پنج سال پیش است و نه صد سال پیش و نه حتی دو قرن پیش. شاید عدم تقاضا و نیاز نسل میانه که در ایجاد فلامنکو ی مدرن فراوان بود، دیگر هیچگونه سوگ و غمی را القا نمی کند. از همه مهمتر شکست قلب باعث شکوفایی وبروز حتمی آن خواهد شد : چون مرگ.و سیاست، اقتصاد و تکنولوژی کنار گذاشته می شود.

نگاهی اجمالی به تاریخ فلامنکو آشکار می سازد که از زمانیکه اکثریت جامعه ی اندلس به وجود طبقات اجتماعی پی برد، اشعار فلامنکو بیش از پیش به سیاست روی آورد.

لحن و نوای مسلم و بی طرف در نخستین دوره ی سکوت و خاموشی فلامنکو،- آزاد از هرگونه تاثیرات ایدئولوژیک- عاقبت به تاثیرات آشوب ها و هیجانات متداول قرن نوزدهم تن داد. فلامنکو از سیاست های Bourban انتقاد می کرد، محرومان را ستایش می کرد و در مقابل تجاوز فرانسه مقاومت کرد و بالاخره در قرن بیستم تسلیم افراط گری های بورژوا می شود و در این زمان است که پرچم های جمهوری خواهان بر افراشته می شود.همانند شعر Manuel Vallejo یا La nina de los peines :

تریانا بسیار زیباست Que bonita esta Triana

آن هنگام که پل ها آراسته می شوند Cuando le ponrn al puente

با پرچم های جمهوری خواهان Banderas republicanas

Your browser may not support display of this image.

789 اشعار در موسیقی فلامنکو

La Niña de los Peines

آخرین ساعات دیکتاتوری با اعتراضاتی همراه بود که منجر به یک دوره سکوت طولانی شد.صداهای Manuel Molina،Jose Mense وManuel Gerena با اعتراض قرمز گون شد.در شعر”Nuevo dia”،

Lole اینگونه می خواند :

مردم بیدارند El pueblo se despereza

صبح همین جاست. Ha llegao la manana

El Cabrero هنوز هم در فستیوال های تابستانه شنیده می شود در حالیکه از حکم اتحادیه اروپا می خواند. او هنوز از توسل جستن به وجدان به واسطه ی فاندانگو هایش دست نکشیده. اوPor Calanas را خوانده است :

آنها فکر می کنند خیلی با هوشند Se la dan de inteligentes

مردم زیادی در این دنیا هستند Muchos hombres en este vida

آنها فکر می کنند خیلی زیرک اند Se la dan de inteligentes

آنها مانند میوه ی قرمزی هستند Y son la frute podrida

که مردم تف می کنند Esa que escupe la gente

در همان اولین گاز. A la primere mordida

این دوره بدون اشاره به نقش Fransisco Moreno Galvan نا تمام می ماند.تعبیر او از فریاد و غریو مردم در طول تغییر و تحول به سوی دموکراسی به واسطه ی Quejio وdiego Clavel به شاخه ای برای فعالیت و شعر تبدیل شد. یک نمونه از دو جین شعر:

گوش کن به مردمی که راه می روند Escucha pueblo que andas

به واسطه ی آزادی تازه متولد شده Por naciente liebertad

این مردم آزاد نخواهند بود No sera este pueblo libre

بدون هوای تازه برای تنفس Sin aire que respirar

امروزه مردم آزادند یا حداقل اینطور گفته می شود.اما وقتی صحبت از رومانس می شود، غزل های امروز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. نمونه های بسیاری وجود دارد که می توان ذکر کرد، اما فکر می کنم شنیدن تکرار های بی پایان این آهنگ ها در رادیو به اندازه ی کافی گویا باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob اشعار در موسیقی فلامنکو viwio اشعار در موسیقی فلامنکو twitter اشعار در موسیقی فلامنکو facebook اشعار در موسیقی فلامنکو google buzz اشعار در موسیقی فلامنکو google اشعار در موسیقی فلامنکو digg اشعار در موسیقی فلامنکو yahoo اشعار در موسیقی فلامنکو

Related posts:

  1. باخ فلامنکو
  2. فلامنکو و کریسمس
  3. موزه رقص فلامنکو
  4. Jose Tanaka فلامنکو گیتاریست
  5. فلامنکو فانتزی
  6. چه نوع موسیقی فلامنکو نیست ؟
  7. فلامنکو مدرن
  8. بررسی تکنیک های موجود در سبک فلامنکو
  9. بررسی دستگاه های فلامنکو -توکه
  10. گیتار فلامنکو از لحاظ ساختاری