اختصاصی خانه گیتار ایران

مترجم :حامد فتحی – نوازنده ومدرس گیتار

 

چندی پیش مطلبی با عنوان زریاب – گیتار در سایت منتشر شد که مورد استقبال بسیاری از خوانندگان قرار گرفت که اینبار به سراغ آلبوم Zyryab از پاکو دلوسیا میرویم ابتدا مطلبی از این اسطوره نوازدندگی درباره زریاب میخوانیم.که خود سندیست بر ایرانی بودن ساز گیتارو تاثیر موسیقی ایران بر اسپانیا.

تاریخچه گیتار فلامنکو به بیان پاکو

B000025XZ9.08.LZZZZZZZ آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا

میگویند گوش موسیقی ابراهیم چنان قوی و حساس بود که اگر در میان سی نوازنده کوک یکی از آنها نا برابر بود وی آن را بخوبی در میافت. اما ابولفرج اصفهانی نویسنده کتاب اغانیفرزند وی اسحق موصلی را به دریا و موسیقیدانان دیگر به نهر و جوی آب تشبیه کرده است . وی همچون پدر از مقربان دربار هارون الرشید بود و نزد مامون نیز صاحب منزلتی رفیع بود . معتصم خلیقه درباره وی گفته است:

” هرگاه اسحق آواز میخواند به نظرم چنین می آید که کشور من وسیعتر میشود” از افتخارات اسحاق تربیت شاگردی چون زریاب است.زریاب (اواخر قرن هشتم میلادی ) موسیقی این منطقه را به شمال آفریقا و اسپانیا برد و در آنجا رواج داد. اسپانیائیها وی را مخترع گیتار می دانند . وی سیم پیچی بر عود افزود و می گویند که ده هزار آواز را باآهنگشان از بر داشت. وی تا آخر عمر در کوردوبا از شهرهای اسپانیا میزیست و در آنجایک مدرسه موسیقی بنا نهاد و تاثیر بسزایی در موسیقی اندلس داشت ابن خلدون عالم فلسفه تاریخ و مورخ مغربی در باره این شاعر ، خواننده و نوازنده بزرگ چنین می گوید:

” موصلیان (ابراهیم و اسحق موصلی ) غلامی داشتند که نام او زریاب بود او فن مو سیقی را از آنان فراگرفته و در آن مهارت یافته بود . از این رو موصلیان به وی رشک بردند و اورابه مغرب گسیل داشتند.زریاب به درگاه حکم بن هشام بن عبد الرحمن داخل امیر اندلس رسید . و او در گرامی داشتن زریاب مبالغه کرد و به دیدار او شتافت و به وی جایزه های عالی بخشید و اقطاعها مقرریه برای اوتعیین کرد ، و وی را به بارگاه دولت و در میان ندیمان خویش به پایگاهی بلند رسانید .

از این رو در اندلس هنر موسیقی به سبب زریاب پیشرفت شایان کرد و پس از وی تا روزگار ملوک طوایف یادگارها و آثار او همچنان باقی و متداول بودو از نسلی به نسل دیگر منتقل میشد .چنانکه در اشپیلیه (اسپانیا) نمونه های هنری وی بدانسان توسعه یافت که همچون دریایی بیکران بود و پس از زایل شدن رونق و شکوهش آن شهر یادگارهای هنری زریاب از آنجا به کشورهای ساحلی افریقیه و مغرب منتقل شد و در شهر های آن سرزمین تقسیم گردید .
و با آنکه عمران و تمدن افریقیه به قهقرا بازگشته و دولتهایشان رو به نقصان می روند هنوز هم بقایای هنری زریاب در آن سرزمین یافت میشود.

Zyryab
Paco de Lucía

شامل: ۱ CD
سال انتشار: ۱۹۹۰
نوازندگانی که در این آلبوم با پاکو دلوسیا همکاری داشتند:
Ramón “El Pesicola” (cajón, box-drum)
Juan Alberto Amargos (keyboards)
Carles Benavent (mandolin and bass)
Tino di Geraldo (tablas, cajon and drums)
Rubén Dantas (tinaja and cajón)
Jorge Pardo (flutes and sax)
Potito and Pepe de Lucía (choruses)

دانلود:

اجرای قطعه زریاب از این آلبوم – صوتی
Download

اجرای تصویری این قطعه همراه با جان مک لافلین نوازنده برجسته جز
Download

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا viwio آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا twitter آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا facebook آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا google buzz آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا google آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا digg آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا yahoo آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا

Related posts:

  1. تاریخچه گیتار فلامنکو به بیان پاکو دلوسیا
  2. فرانسیسکو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسیا