نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی”

نوازندگان از دیستونی فانکشنال Functional dystonia خیلی وحشت دارند. در این بیماری کنترل حرکات انگشتان مشکل میشود و این وضعیت میتواند ادامه کار نوازنده را با مشکلات جدی مواجه کند.
شروع این بیماری با انقباض غیر ارادی بعضی عضلات دست و در بدنبال آن حرکات غیر ارادی انگشتان است. این حرکات غیر ارادی فقط در موقع انجام دادن یک کار مشخص و یک حرکت مشخص ایجاد میشوند. بطور مثال وقتی فرد شروع به نوازندگی میکند ممکن است یک یا چند انگشت او ( معمولا انگشتان ۴ و ۵) بدون اراده شخص خم شده یا باز شوند. این حرکات غیر ارادی بخصوص موقع انجام حرکات سریع یا تغییر در ریتم موسیقی ایجاد میشوند. در نوازندگان سازهای بادی ممکن است عضلات اطراف لب و دهان منقبض باقی بمانند.
انقباض غیر ارادی انگشتان کوچک و انگشتری به علت دیستونی باز شدن غیر ارادی انگشتان چهارم و پنجم دست در دیستونی
بیماری دیستونی فانکشنال معمولا در کسانی که کارهای مکرر و سریع و یکسان انجام میدهند مانند متصدیان تلگراف، تایپیست ها و نویسندگان دیده میشود. به این بیماری “دست نویسندگان” Writer’s hand هم میگویند چون در کسانی که زیاد مینویسند دیده میشود. گاهی به این بیماری کرامپ نویسندگان یا کرامپ نوازندگان هم میگویند ولی این بیماری یک کرامپ واقعی نیست. کرامپ با درد همراه است در حالیکه این بیماری دردناک نیست.

ftrt دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید

 

 انقباض غیر ارادی انگشتان کوچک و انگشتری به علت دیستونی

 

 

 

 

 

 

 

شروع دیستونی فانکشنال تدریجی است و بیشتر در نوازندگان خیلی فعال و پرکار دیده میشود. گاهی اوقات حرکت غیر ارادی انگشت در این بیماری همراه با لرزش انگشتان هم میشود.

حرکت غیر ارادی ممکن است در حین نواختن یک سکانس خاص از یک پیس ایجاد شود و معمولا وقتی نوازنده چیزی نمیزند از بین میرود.

هر گونه تلاش ارادی موزیسین برای کنترل حرکت غیر ارادی موجب بدتر شدن آن میشود. بسیاری از نوازندگان ارکستر برای فرار از این مشکل در حین رسیدن به قطعه خاص موسیقی متوقف شده و آن را اجرا نمیکنند.

بعضی عوامل ممکن است موجب شروع این بیماری شوند مانند

سابقه ضربه
تغییر دادن تکنیک نوازندگی
تغییر آلت موسیقی
افزایش ناگهانی مدت نوازندگی
دیستونی فانکشنال در مردان بیشتر دیده میشود و در سنین حول و حوش ۴۰ سالگی شایع است. بیشتر در پیانیست ها و در نوازندگان سازهای زهی دیده میشود. این بیماری ممکن است زمینه خانوادگی داشته باشد.

درمان دیستونی فانکشنال مشکل است. استفاده از آرامبخش ها، روش های ریلاکسیشن و یا تزریق بوتاکس نتایج مشخصی را در بر نداشته است. به نظر میرسد آموزش بیمار در جهت قرار دادن اندام ها در وضعیت مناسب و تغییر تکنیک نوازندگی بصورت استفاده بهتر از مفاصل اندام فوقانی و قرار ندادن آنها در وضعیت های نامناسب بتواند به درمان بیماری کمک کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید viwio دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید twitter دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید facebook دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید google buzz دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید google دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید digg دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید yahoo دیستونی فانکشنال چیست و چگونه در نوازندگان موسیقی بوجود میاید

Related posts:

  1. پرونده ای بر متقلب ترین گیتاریست های دنیا ” چگونه سریعترین گیتاریست دنیا شوید”
  2. فرهنگی و هنری موسیقی پدیده شناسی و ذات موسیقی
  3. تئوری موسیقی چیست؟
  4. Cubital Tunnel یکی از بیماریهای شایع در میان نوازندگان
  5. حرکات کششی برای نوازندگان
  6. حافظه ی ماهیچه ها : چگونه انگشتانمان را آموزش دهیم؟
  7. بیماریهای نوازندگان
  8. موزیکالیته چیست ؟
  9. چگونه قطعاتمان را از یاد نبریم؟
  10. چگونه قطعاتمان را از یاد نبریم؟