d70f 41 سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشتسید برت (Syd Barrett) یکی از بنیانگذاران و اعضای اولیه گروه ‘پینک فلوید’ در سن ۶۰ سالگی درگذشت. علت مرگ او مشکلات ناشی از بیماری دیابت اعلام شده است.یک سخنگوی پینک فلوید روز سه شنبه با اعلام خبر مرگ وی گفت: “سید اندکی پیش در آرامش درگذشت و یک مراسم عزاداری خانوادگی خصوصی برای او برگزار می شود.”

سید برت منشاء خلاقیت گروه پینک فلوید در سال های اولیه فعالیت هنری شان بود و ترانه های اولین آثار پرطرفدار این گروه را او سروده بود.

این نوازنده گیتار تنها سه سال از ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ همراه پینک فلوید بود و پس از آماده شدن یک آلبوم گروه را ترک کرد.

در پی خبر مرگ سید برت، گروه پینک فلوید نیز در اعلامیه ای گفت: “ما از شندیدن خبر مرگ او بسیار غمگین هستیم. سید چراغ راه نمای گروه در سال های اول تشکیل بود و از خود میراثی بر جای گذاشت که همچنان منشاء الهام ماست.”

سید برت در سال ۱۹۴۶ در شهر کمبریج به دنیا آمد و در دوران مدرسه با همگروه های آینده خود، یعنی راجر واترز و دیوید گیلمور، آشنا شد.

سید همچنان اثرگذار است. گروه های جدید دوباره و دوباره او را کشف می کنند. سید همچنان حضور دارد

تیم ویلیس، زندگینامه نویس برت
او در آغاز کار همراه با دیوید گیلمور به شکل دوره گرد در نقاط مختلف اروپا به اجرای ترانه های محلی پرداخت و سپس در مدرسه هنر کمبرول در لندن، پایتخت بریتانیا، ثبت نام کرد.

پس از تشکیل گروه پینک فلوید، سید برت دو ترانه موفق ‘بازی کردن امیلی را نگاه کن’ و ‘آرنولد لین’ را در سال ۱۹۶۷ میلادی ساخت. بخش اعظم آلبوم Piper at the Gates of Dawn را هم که در سال ۱۹۶۸ روانه بازار شد، برت ساخته بود.

مشکلات روانی

با وجود تاثیر بسیار زیاد سید برت در شکل گیری و موفقیت های اولیه پینک فلوید، مصرف مواد مخدر در فاصله کوتاهی نقش او را در گروه از میان برد.

مشکلات ذهنی برت به جایی رسید که در اجراهای زنده با گیتار در دست می ایستاد و به جمعیت خیره می شد. یک بار نیز در ژوئیه ۱۹۶۷ ناگهان جلسه ضبط را ترک کرد.

ریچارد باسکین، از تهیه کننده گان آن زمان گروه رها کردن ضبط موسیقی در یکی از جلسات را اولین نشانه از هم گسیختگی کامل ذهن سید برت می داند و می نویسد: “سید هیچوقت بعد از آن به استودیو برنگشت.”

تشدید مشکلات سید برت در ماه های پس از آن سبب شد در فوریه ۱۹۶۸، دیوید گیلمور نوازنده گیتار و خواننده به گروه دعوت شود. دو ماه بعد جدایی برت از پینک فلوید رسما اعلام شد و او کار بر روی اولین آلبوم تک نفره خودش را آغاز کرد.

سید برت پس از جدایی از پینک فلوید سال های طولانی در انزوای مطلق در کمبریج زندگی کرد

سال های انزوا

گروه پینک فلوید بدون سید برت به فعالیت هنری خود ادامه داد و پرفروشترین آثار خود همچون ‘طرف تاریک ماه’ (Dark Side of the Moon) و ‘دیوار’ (The Wall) را تولید کرد.

درست زمانی که آوازه گروه پینک فلوید جهانی می شد، برت از زندگی اجتماعی فاصله گرفت، به شهر کمبریج برگشت و سالها در انزوای کامل زندگی کرد.

از زمان گوشه گیری او تا حدود بیست سال کسی خبر چندانی از محل سکونت و نحوه زندگی اش نداشت تا اینکه مشخص شد هنرمند تاثیر گذار اواخر دهه ۶۰ میلادی به خانه مادر خود بازگشته است.

تیم ویلیس، زندگینامه نویس سید برت در مورد اثرگذاری او بر جریان موسیقی در عصر خود می گوید: “اگر به خاطر وجود سید برت نبود، فکر نمی کنم امروز هنرمندی همچون دیوید بوئی (David Bowie) داشتیم.”

او ادامه می دهد: “سید همچنان اثرگذار است. گروه های جدید دوباره و دوباره او را کشف می کنند. سید همچنان حضور دارد.”

 

منبع:
بی بی سی
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت viwio سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت twitter سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت facebook سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت google buzz سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت google سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت digg سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت yahoo سيد برت بوجود آورنده گروه جاودانه پينک فلويد درگذشت

Related posts:

  1. بدترین آلبوم ها از بهترین گروه ها
  2. مروری بر سیر تحول و آلبومهای گروه پرآوازه جنسیس
  3. درباره «چاک شلداینر» و گروه « مرگ »
  4. نگاهی به آلبومها و ویژگی‌های گروه پرآوازه پلیس
  5. نگاهی به آلبوم‌ها و فعالیت‌های مارک نوفلر، گرداننده گروه پرآوازه دایر استریتز
  6. بازگشت گروه اسطوره‌ای Return to Forever به همراه چیک کوریا
  7. Quiet Boom گروه راک ایرانی
  8. درگذشت گری مور
  9. جان ویلیامز و گروه sky
  10. گروه رنگین