اختصاصی خانه گیتار ایران

  1. در مصاحبه ای که شینجی فوکودا نوازنده گیتار با جان ویلیامز این اسطوره نوازندگی گیتار کلاسیک انجام داد به خاطر می آورم که از وی پرسید که : جان ویلیامزی که همه بعنوان یک نوازنده برجسته کلاسیک میشناسند آیا احساس خطر و یا ترسی از تشکیل گروهی همچون اسکای نداشت . پاسخ جان ویلیامز بسیار ساده اما آموزنده بود . وی گفت :” برای من مهم این بود که از آن چیزی که مینوازنم لذت ببرم” . امری که در ایران کمی غیر واقع بینانه محکوم شده است. قرار نیست که همه جان ویلیامز بشوند و یا پاکو دلوسیا مهم اینست که خودتان باشید و از آن چیزی که اجرا مینمایید لذت ببرید شاید گیتار ساز حقیقی شما نباشد شاید سبکی که در آم مشغول نوازندگی هستید نیز سبکی نیباشد که استعداد شما را نمایان سازد.مهم اینست که این باور و علاقه را در خود کشف نمایدد.
    حامد فتحی

جان ویلیامز و گروه Sky – قسمت اول

line1 جان ویلیامز و گروه sky

در تاریخ گروه های مردمی موسیقی، خیلی از گروههای بزرگ ایده ی آنها در پشت بطری های مشروب شکل گرفت اما گروه اسکای گروهی عادی نبود. سال ها طول کشید تا ایده ی اسکای نه در پشت بطری های مشروب بلکه در پشت قوری چایی جان ویلیامز گیتاریست کلاسیک بزرگ به ثمر بنشیند!!

در سال ۱۹۷۱ ، جان ویلیامز اولین ضبط غیر کلاسیکش را ارائه کرد که با موسیقی دانان دیگری نیز همراه بود که همه پیشینه ی موسیقی کلاسیک داشتند. در بین آن ها Herbie Flowers، نوزانده باس، Francis Monkan، نوازنده هارپسیکورد که گروه تلفیقی Curved Air را همراه با Darryll Way تشکیل دادند و Tristan Fry نوازنده درامز که قبلا نوازنده تیمپانی در ارکستر فیلارمونیک سلطنتی آکادمی سنت مارتین بود.

در طول یک دهه ، این چهار نفر کارهای زیادی با هم انجام دادند. بعد از ضبط آلبوم Travelling در سال ۱۹۷۸، ویلیامز و فلاورز تصمیم گرفتند که یک قدم جلوتر رفته و گروه راکی تشکیل دهند و این ایده را به دوستان قدیمی خود گفتند. گیتاریست استرالیایی Kevin Peek هم به آن ها پیوست. گروه شکل گرفت و تنها چیزی که کم داشت نامی برای آن بود. اسم باید کوتاه، زیبا و به یاد ماندنی می بود اگر چه از اولین نامهای انتخابی برای آن London Pride بود.

skyrah جان ویلیامز و گروه sky

وقتی ویلیامز از تور آمریکای خود همراه با جولیان بریم در اکتبر ۱۹۷۸ باز گشت، آن ها(اسکای) چند نمونه از کارهای خود را در استودیویCBS در لندن ضبط کردند و تنها به یک کمپانی پخش موسیقی نیاز داشتند.

از آنجایی که جان ویلیامز هنرمند موفقی در ضبط بود و فلاورز اخیرا قراردادی با کمپانی فیلپس بسته بود به نظر می آمد که پیدا کردن شرکتی برای این کار سخت نباشد اما برعکس آن رخ داد. کمپانی ها با توجه به این که بازار توانایی حمایت از سبکی مانند گروهای Emerson Lake & Palmer, Yes, Rick Wakeman, Mike Oldfield, وحتی Curved Air را ندارد امتناع می کردنند.

تا این که کمپانی کوچک اروپایی Arioal این ریسک را پذیرفت و در دسامبر ۱۹۷۸ این ۵ نفر در استودیوی Abbey Road لندن کار خود را ضبط کردند. همراه با مهندسین اتاق فرمان استودیوی Abbey Road ، Tony Clarke و Haydn Bendell (که تا آخر دوره ی کاری، با گروه باقی ماندند)، آن ها رونویسیها و اجراهای جدید از آثار کلاسیک و آهنگسازی های خودشان ضبط کردند

دانلود کنید :
gymnopedie – تنظیم جان ویلیامز -از آلبوم اول گروه اسکای

carillon – از آلبوم اول گروه اسکای

آلبومها به خاطر نام جان ویلیامز فروش خوبی داشتند و در می همان سال تور کنسرت های خود را در انگلیس به اجرا گذاشتند که آخرین برنامه آن ها در آلبرت هال لندن برگزار شد.بعد از کریسمس تصمیم گرفتند که کارهایی که در کنسرتها اجرا کرده بودند ضبط کنند و چون کارهای آن ها طولانی تر از یک نوار کاست بود در کاری که در آن زمان معمول نبود در دو کاست ضبط کردند و بدین گونه آلبوم اسکای ۲ متولد شد.

جان ویلیامز و گروه sky – قسمت اول

بعد از تابستان و یک تور دیگر که در آن بی بی سی یکی از اجرای آنها را به صورت تصویری پخش کرد Francis Monkan تصمییم گرفت به کارهای دیگر بپردازد و بدین ترتیب از گروه جدا شد. گروه تصمیم گرفت از Steve Gray به جای او استفاده کند و آن ها اولین تور دور اروپای خود را انجام دادند.

گوش کنید:
The Animals (Flowers/Gray)

در پایان سال ۱۹۸۱ تصمیم به اجرای پروژه ی عظیمی گرفتند…

در ۲۴ فبریه در روزی که عروسی پرنس چارلز و پرنسس دایانا اعلام شد و در حرکتی منحصر بفرد (که تا به امروز دیگر انجام نشده است) در کلیسای Westminster Abbey در به خاطر بیستمین سال تاسیس مجمع جهانی حقوق بشر اجرا کردند.

بعد از آن کنسرت و ضبط و پخش تصویری آن توسط بی بی سی گروه، آلبوم اسکای ۳ را ضبط کردند که این آلبوم هم با استقبال زیادی مواجه شد. در ۱۹۸۳ دو آلبوم دیگر به نامهای Sky 4 forthcoming و Sky five live هم به بازار آمدند.

گوش کنید :
Fantasy (Fantasia in C Minor) (Bach, Arr. Williams)

در فبریه ۱۹۸۴ جان ویلیامز از گروه جدا شد و به کارهای کلاسیک خودش روی آورد. گو اینکه در این مدت به طور کلی از آن ها جدا نشده بود. با اینکه او بعد از آن با گروه دیده نشد ولی آنها با هم دوستی خود را حفظ کردند و حتی آهنگسازی هم برای آن ها انجام داد. جان ویلیامز در اولین توری که داشتند در یک مصاحبه گفته بود که نمی خواهد همه تمرکز زندگیش بیشتر از پنج سال بر روی اسکای باشد. بنابر این جدایی او خیلی غیر منتظره نبود.

sky4lp جان ویلیامز و گروه sky

جدایی او به نظر میامد که پایانی برای اسکای باشد اما گروه به خوبی کار خود را ادامه داد. آنها به عنوان یک کوارتت کار خود را ادامه دادند و یک جای خالی هم برای نوازنده ی مهمان در نظر گرفتند.

در تابستان آن سال اسکای آلبومی که مخلوطی از آلبوم های قبل بود را به نام”شاهکارها” ارائه کردند. در سپتامبر ۱۹۸۴ گروه به استرالیا رفت و در آنجا هفتمین آلبوم را به نام “the great Balloon Race” ضبط کردند.

گوش کنید:
Masquerade (Khatchaturian, Arr. Gray)

بعد از ۱۹۸۶ و بیشتر ۱۹۸۷ رویای درامر و پرکتشنیست گروه Tristan Fry به تحقق پیوست. رویایی که در آن دو گروه اسکای و آکادمی سنت مارتین با هم متحد شدند. برای آن های که آشنایی ندارند لازم به ذکر است که یک از بهترین ارکسترهای موسیقی کلاسیک و مهمترین و معروفترین کار آنها اجرای موسیقی متن فیلم آمادئوس بود. و این زیاد هم تصادفی نسیت که همکاری این دو گروه بیشتر بر روی آثار موتزارت با تنظیم Steve Gray بود.

باید این را هم یاد آور شد که سال ۱۹۸۷ یادبود دویستمین سالگرد مرگ موتزارت بود و آلبوم موتزات از اسکای یکی از آخرین رویدادهای این یادبود گردید. البته با انتقادهای زیاد موسیقیدانان کلاسیک و در عین حال فرهیختگی بیش از حد برای بازار موسیقی مردمی ، آلبوم فروش بسیار بدی در انگلیس داشت.

برای مدتی این آلبوم و و کنسرتی که با آکادمی در Royal Albert Hall در اول نوامبر داشتند آخرین نمایش و آخرین آلبومی بود که ارائه کردند.

Kevin Peek از گروه جدا شد و گروه باید بین از بین رفتن خود و جایگزینی او یکی را انتخاب می کرد.

در ۱۹۹۲ گروه با ترکیب جدیدی با حضور Richard Durrant دویاره تشکیل شد. بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ ،پنج آلبوم اول اسکای برای اولین بار بر روی CD منتشر شد.

ظاهرا محبوبیت گروه از بین رفته بود و بعد از کنسرتی که در سال ۹۴ دادند بعد از آن دیگر با هم ظاهر نشدند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob جان ویلیامز و گروه sky viwio جان ویلیامز و گروه sky twitter جان ویلیامز و گروه sky facebook جان ویلیامز و گروه sky google buzz جان ویلیامز و گروه sky google جان ویلیامز و گروه sky digg جان ویلیامز و گروه sky yahoo جان ویلیامز و گروه sky

Related posts:

  1. جان ویلیامز و نکاتی در زمینه صدادهی در گیتار کلاسیک
  2. دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک
  3. گروه رنگین
  4. مصاحبه ‌‌BBC با گروه جیپسی کینگر
  5. معرفی گروه جیپسی کینگز