اختصاصی خانه گیتار ایران

 

اکثر ما به گیتار به عنوان سازی نو ومدرن نگاه می کنیم و اغلب به موسیقی راک، بلوز ، جز، کانتری و… علاقه مندیم و می خواهیم با پیک نوازی ایده های موسیقاییمان را روی گیتار پیاده کنیم. اگر چه هرازگاهی سری به این قلمرو نامحدود کلاسیک هم می زنیم ولی اغلب وقتمان را هدر می دهیم.بسیار خوب، اینجا دریچه ای به گیتار کلاسیک است. این بعد دیگری از گیتار است. به حوزه ی گیتار کلاسیک خوش آمدید! این فرهنگ غنی قرن ها قدمت دارد.(

برای ورود به این دنیای نا محدود از شارون آیزبین، یکی از نوازندگان برتر گیتار کمک گرفتیم .آیزبین، نویسنده ی کتاب Classical Guitar Answer Book و مدیر بخش گیتار فستیوال موسیقی آسپن و مدرسه ی Dullard در نیویورک، به نکات مفیدی در رابطه با تکنیک های دست راست و چپ اشاره و تمرینات موثری را در این زمینه پیشنهاد می کند. (ترجمه این کتاب بزودی برای استفاده در سایت قرار میگیرد ) هم چنین روش خود را در حفظ کردن قطعات که به گفته ی خود از مهارت های ضروری برای هر نوازنده ی صحنه ای است، در اختیار ما قرار می دهد.

او با تمریناتی که برای مشکلات خاص در هر دست، طرح ریزی شده بود، شروع کرد. نکته : در این متن، انگشتان دست راست با حروف کلاسیک p-i-m-a نشان داده می شود. این حروف بر گرفته از کلمات اسپانیایی برای شصت (Pulgar)، انگشت اشاره(Indicio)، انگشت میانی(Medio) و انگشت انگشتری(Anular) می باشد.

تمرینات دست راست

آیزبین معتقد است که یکی از بهترین راه ها برای ارتقای تکنیک دست راست، تمرین بر روی آرپژهاست. در ابتدا می توانید با یک تمرین ساده شروع کنید مثل الگوی ساده ی سیم های آزاد در Em و سپس همان الگو را بر روی سیم های مختلف تکرار کنید.این تمرین به شما کمک می کند تا حرکت بر روی سیم ها را بدون مشکل و درگیری در دست چپ یاد بگیرید.
برای درک بهتر این نوع تمرین، الگوی( Ex.1a) را اجرا کنید.

عکس بزرگ – کلیک کنید

2222 image002 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

عکس بزرگ – کلیک کنید

333mage002 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

این الگو روی چهار سیم بالایی آغاز می شود، سپس انگشت اشاره- میانی و انگشتری را به پیروی از انگشت شصت به یک سیم پایین تر منتقل کنید.جابجایی انگشتان به دنبال انگشت شصت را ادامه دهید. در پایان فقط با انگشت شصت به بالا جابجا شوید. اینگونه شما شصت وانگشتان دیگر را عادت می دهید تا جدا از یکدیگر عمل کنند که در جابجایی به سیم های پایین تر این اتفاق نیفتاد.

هر مرحله را قبل از شروع الگوی بعدی ، سه بار تکرار کنید.
همان آرپژ را بر عکس اجرا کنید.(Ex.1b). آخرین الگو در نوعی از ریتم ۴/۴ ارائه شده. خودتان می توانید الگوهای دیگری بسازید.هر الگوی ترکیبی از چهار انگشت می تواند در این نوع تمرین موثر و کارا باشد.

عکس بزرگ – کلیک کنید

444 image002 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

در ادامه ی بحث دست راست، آیزبین دو میزان اول از اتود شماره ی ۱ ویلالوبوس را اجرا می کند.(Ex.2a).

 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

اتودی که مورد علاقه ی نوازندگان متوسط گیتار کلاسیک است چون در این اتود عملکرد دست چپ وراست از هم تفکیک می شود.در این قطعه، دست راست کارآیی و نقش منحصر به فردی پیدا می کند.- در حالیکه الگویی یکنواخت را اجرا می کند- و هم زمان دست چپ نیز یکسری از نت ها را اجرا می کند، آکوردهایی شش صدایی و کامل. انگشتان را به گونه ای قوس دهید تا هر شش نت را به طول ارزش زمانی هر میزان به صدا درآورد.

در این فاصله روی موارد ذکر شده در رابطه با الگوی دست راست کار کنید. زمانیکه توانستید یک پاساژ را با سرعت معتدل بنوازید، الگوهای آیزبین را تمرین کنید. اگر قانع نشدید و خواستید قدرت وکشش بیشتری در دستتان ایجاد کنید، می توانید روی اتودی که در آن هم زمان از دو انگشت برای ضربه زدن استفاده می شود، کار کنید. به صورت i-m، i-a، m-a.(Ex.2b).

 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

الگوی آخر مشکل تر است چون انگشت میانی و انگشتری با یک تاندون به هم متصل اند.
به عنوان تمرینی مشکل تر و جدی تر، کل اتود شماره ی ۱ را با انگشت شصت تمرین کنید.

اکنون استراحتی به دست راست می دهیم و روی دست چپ تمرکز می کنیم.در این مورد آیزبین اسلرهای چکشی دشواری را پیشنهاد می کند.(Ex.3a)

 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

توجه کنید که چه اتفاقی می افتد. انگشت اول بی حرکت روی فرت اول سیم ۱ باقی می ماند در حالیکه دیگر انگشتان (۲-۴، ۲-۳) روی ۵ سیم بالایی اسلر می کنند. نت فا را با انگشت iیا a بزنید وبرای ضربه زدن به سیم های دیگر از انگشت شصت استفاده کنید. آیزبین می گوید : ” این ترفند برای نگه داشتن ریتم صحیح و اجرای تمیز اسلرهای چکشی است. هدف هموار ساختن مشکلات تا حد ممکن می باشد.”

سپس آیزبین الگوهای دیگری را برای اسلر های کششی ارائه می کند.(Ex.3b) که الگوی پایین رونده ی تمرین (Ex.3a) می باشد.

 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

در تمرین (Ex.3c) انگشت ۲ را ثابت نگه دارید.سعی کنید این تمرینات بالا و پایین رونده را با هر انگشت وضربه را با وزن دست وارد کنید.

 تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

تمرین (Ex.4a) یکی دیگر از تمرینات مشکل دست چپ را نشان می دهد. اینبار تمام نت ها چکشی اجرا می شوند. وقتی توانستید تمرین را همانگونه که نوشته شده ، انجام دهید، در پوزیسیون های بالاتر نیز آن را امتحان کنید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین viwio تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین twitter تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین facebook تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین google buzz تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین google تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین digg تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین yahoo تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین

Related posts:

  1. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  2. گیتار از نگاه آندرس سگوویا
  3. درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا
  4. cascading harmonics – قسمت اول تکنیک
  5. نحوه بستن سیمهای گیتار کلاسیک- آکوستیک-الکتریک
  6. کنترل فیزیکی در هنگام نوازندگی گیتار کلاسیک
  7. آنا ویدویک نوازنده برجسته گیتار کلاسیک