نویسنده:
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com
شاید بجرات بتوان گفت تکنیکی که بیش از ۹۰ درصد نوازندگان گیتار در ایران نه تنها در قطعاتشان رعایت نمیکنند بلکه از آن نیز بیخبر میباشند که متاسفانه در کتاب های آموزشی داخل که جای بحث در زمینه آموزشی بودن آن نیز هست خبری از این نکته نمیباشد و بسیاری از مدرسین گیتار کلاسیک نیز توجهی به مسائلی از این قبیل نمینمایند و یا آگاهی در این زمینه ندارند هر چند در بسیاری از موارد دیگر و حتی مسائل ابتدایی آموزش گیتار اینچنین میباشد ! اما این تکنیک چیست و چه لزومی بر اجرا در قطعات دارد؟
سیمهای باس بعلت اینکه ماندگاری صدا در آنها زیاد است بایستی این صدا بصورت کنترل شده در اختیار نوازنده باشد در بسیاری از مواقع شما با اجرای بر فرض نت – می – سیم ششم آزاد و سپس سیم ۴ که نت – ر – میباشد در حقیقت این دو صدا را در هم می آمیزید که در بسیاری از مواقع این کار باعث میشود صدای ناخوشایندی ایجاد شود که مورد نظر ما در موسیقی نمیباشد اما براحتی از کنار آن میگذریم ! در آثار ضبط شده استودیویی نیز این قبیل موارد بسیار به چشم میخورد .
به این مثال توجه کنیم – قطعه روزیتا از تارگا :
به باس های مورد نظر دقت کنید مثلا در صورت عدم کنترل نت های باس امتداد این نت ها در هم آمیخته میشود و در نهایت شما با قطعه ای روبرو خواهید شده که برای شنونده حرفه ای مبهم خواهد بود و یا به اصطلاح حالت دیسونانس یعنی ناخوشایند ایجاد مینماید. در بسیاری از مواقع عدم رعایت این مورد باعث میشود تا قطعه شما بیان موزیکال صحیحی بدست نیاورد
نمونه دیگر که بسیار جالب توجه است – قطعه کاپریچیو عرب از تارگا
در این قطعه به دقت به سیمهای باس توجه نمایید بدون استفاده از این تکنیک بهیچ عنوان نمیتوان در این قسمت سیمهای باس که اهنگین میباشد را بیان نمود :
در برخی از موارد پس از اجرای باس بایستی سکوت مورد نظر نیز به اجرا در آید پس رها کردن سیمهای باس خواست آهنگساز نیست!!!
به این مثال توجه نمایید تاکید بر روی نت لا مد نظر آهنگساز بوده است و با ادامه حضور و امتداد نت -می -این خواسته محقق نمیشود
اما این تکنیک به چه صورت اجرا میشود در ویدیو آموزشی گیتار کلاسیک از ویلیام کانن گایزر بصورت اجمالی نگاهی به این تکنیک داشته است که برای دانلود قرار داده میشود اما این تکنیک که عموما به وسیله شست دست راست انجام میشود شیوه های مختلفی نیز دارد که مسلما مدرسین به روز در زمینه گیتار با این شیوه ها آشنا میباشند و میتوانند شما را در این زمینه راهنمایی نمایند
پسورد :
www.guitar4all.com
اما جدا از تکنیک شست در خفه کردن سیمهای باس تکنیک های جالب دیگری نیز وجود دارد که نوازندگان حرفه ای گیتار با استفاده از دست چپ نیز میتوانند برای خفه نمودن سیمهای باس در قطعه استفاده نمایند
بالاخص در قطعات آمریکای لاتین بسیار از این تکنیک برای بوجود آوردن بافت ریتمیکال در قسمت سیکهای باس استفاده میشود که بدون استفاده از دمپ اصولا فضای این نوع موسیقی نامفهوم میباشد که در مباحث دیگری نیز به سراغ این نمونه ها خواهیم رفت اما برای فهم روشن این تکنیک به سراغ مثالی میرویم که شاید در نوع خودش شاهکاری در زمینه اجرای این تکنیک میباشد
اما بهترین مثال در این زمینه اتودی است از Coste Napoleon
و واقعا میتوانید در این اتود تفکیک کامل اعصاب میان شست و دیگر انگشتان خود را محک بزنید .اتود شماره ۲۳ نمونه بسیار عالی که تحول بسیار زیادی را در دست راست شما ایجاد خواهد کرد :
دانلود کامل این مجموعه اتود – کلیک کنید
در ابتدا مقدمه با باس آهنگینی شروع میشود که سکوتهای پی در پی ریتمی زیبا به آن میبخشد در میزان سوم خط ملودی نیز به آن می پیوندد . نوازندگان حرفه ای گیتار متوجه این امر میباشند که باس را با استفاده از تکنیک دمپ میبایست نواخت و این امر یعنی اهنگین و ریتمیک نواختن باس تا انتها در قطعه وجود دارد ! اما ملودی قطعه که بر روی سیمهای تریبل میباشذ نیز جداگانه به مسیر خود ادامه میدهد و کار بسار سخت هماهنگی شست دست راست که کاری کاملا مجزا از دیگر انگشتان انجام میدهد با انگشتان دیگر میباشد
مسلما براحتی میشود بدون توجه به این قبیل موراد قطعه را اجرا نمود هر چنانکه بسیاری این کار را انجام میدهند ! هر چند در دنیای حرفه ای گیتار بالاخص در سبک کلاسیک شناخت این جزئیات است که شما را یک نوازنده استاندارد و بر روز خواهد نمود .
Related posts: