ترجمه: سید ساعی مغیثی
نویسنده: دونالد سواتر

اختصاصی خانه گیتار ایران

ghjghj درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا

در طول سالیانی که از عمر هنری خود را پشت سرگذرانده ام، علاقه زیادی به یادگیری نکات مختلف از مسترکلاس های نوازندگان معتبر دنیا داشته ام. حتما شما هم قطعات زیادی را از نوازدگی هم سطح خود شنیده اید و به روشی که آن ها قطعات را تفسیر و اجرا می کنند توجه کرده اید. از دیدگاه من اگر به شیوه ی اجرای و تفسیر این اشخاص توجه کنیم، می توانیم درس های زیادی را از آن ها بیاموزیم و سپس از آن ها در اجراهای خود استفاده کنیم.
در اینجا قصد دارم تا نکاتی را که در بعضی از مستر کلاس ها آموخته ام بیان کنم:
Jad Azkoul, Washington DC, January, 1993
David Russell, GFA Festival, Buffalo, October 1993
Philip Candelaria, Washington DC, March 1997
Manuel Barrueco, Washington DC, November 2001
۱٫جاد آزکول،، واشینگتن، ژانویه سال ۱۹۹۳:
یکی از نکات جالبی که در این کارگاه گیتار مشاهده کردم، برگزاری کنسرت های کوچک (mini-concerts) بود، که در آن تعدادی از گیتاریست ها دست به اجرای قطعتشان می زدند.
یکی از نکاتی که آزکول در مستر کلاس خود سعی در روشن کردن آن کرد، جلوگیری از تولید صدای نویزهای ناخواسته در هنگام اجرا بود. برای انجام این کار باید انگشت را طور کامل از روی سیم بلند کرد و سپس آن را در موقعیت دلخواه برروی سیم دیگر قرار داد. البته برای دقت بیشتر می توانید از بازو خود بعنوان اهرم استفاده کنید. اگر از اینکه این مر باعث می شود که لگاتو نوازی شما آسیب ببیند، نگران هستید، باید به شما بگویم این امر را نیز با سرعت عمل بالا می توان برطرف کرد.

نکاتی در مورد موقعیت نشستن:

آزکول به ما پیشنهاد کرد که پای سمت چپ خود را حدود ۱۲ اینچ (سی سانتی متر) از جایگاه عادی خود ، عقب تر قرار دهیم. این کار باعث می شود تا قسمت بالایی بدن ،بدون اینکه به مفاصل پشت بدن فشاری بیاورد، در پوزیشن درست قرار گیرد.

این توصیه برای من بسیار کارساز بود، البته در ابتدا این عمل باعث گرفتگی عضله پای چپ من شد.
در هنگام نوازندگی انگشتان دست راست من نسبتا دارای مسطح بودند و از خم کردن آن ها جلوگیری می کردم. من اعتقاد داشتم که این عمل طبیعی است و باعث می شود که صدای پرتری را تولید کنم. همیشه مشاهده نوازندگانی انگشتان دست راست خود را در هنگام نوازندگی خم می کردند برای من ملال آور بود و اعتقاد داشتم که این عمل مانند چنگ زدن باعث می شود که صدای پری تولید نشود.

آزکول برایم توضیح داد که تنها راه بدست آوردن صدایی شفاف، تمیز و زیبا خم کردن انگشتان دست راست است.
در موردآکورد های سه صدای، او توضیح داد که برای نواتن آن ها باید از سه انگشتی استفاده کرد، که همیشه با هم نگه داشته می شوند.، منظور انگشتهای i.m.a است. این سه انگشت می تواند مانند یک انگشت بزرگ فرض شوند. البته اگر قصد دارید که از سیم خاصی صدای مورد علاقه تان را تولید کنید، این عمل برایتان کمی مشکل آفرین خواهد بود.
او اعتقاد داشت که پس از نواختن هر نت با انگشت شست برروی سیم ها باس، باید با به آرامی انگشت شست را به طرف سیمی که به آن ضربه زده ایم ببریم.

او همچنین توصیه ای را در مورد دست چپ کرد، او اعتقاد داشت که برای از بین بردن صدای اضافی در هنگام تکنیک گلیساندو، باید از فشار برروی سیم کاست. و درضمن برای آرپژ روان، باید دست چپ و راست به طور کامل با یکدیگر هماهنگ شوند.

. دیودید راسل، فستویال جی اف ای، اکتبر ۱۹۹۳:
اکثر موضوعاتی که در مستر کلاس دیوید راسل مطرح شد، مربوط به آنالیز و تفسیر قطعات بود البته نکاتی را در رابطه با بخش تکنیک توضیح دادند.
یکی از نکاتی که باعث تعجب من از یک گیتاریست قدرتمند و معروف شد، چگونگی استفاده از انگشتان دست چپ در هنگام اجرای نتهای زینت بود. او تاکید داشت، که برروی بعضی از قطعات که قصد اجرای نت های زینت را داریم، می توانیم به جای انگشتان ضعیف سه و چهار خود ار انگشتان سه و دو استفاده کنیم.

یکی دیگر از هنجویان درباره صدادهی نت های بعد از فرت دوازده سوالاتی را مطرح کرد و اعتقاد داشت که نمی توان صدای خوبی را در آن قسمت تولید کرد، و توصیه راسل این بود که می توان با استفاده از ویبراتو این مشکل را پوشش داد. او همیشه از این شیوه نیز استفاده می کند.
۳٫فیلیپ کاندلیریا، واشنگتن، مارچ ۱۹۷۷:
او اعتقاد داشت که استفاده از قاب گیتار( وسیله ای که به جای زیرپایی مورد استفاده قرار می گیرد و زیر بدنه گیتار قرار می گیرد) در بعضی از اوقات بدلیل تکان خوردن باعث از بین رفتن تمرکز در نوازندگی می شود.
او تاکید زیادی برروی تمرین با ضربه تکیه داشت، اما شخصا از ضربه آزاد استفاده می کرد.
او اعتقاد داشت که مهمترین نکته در تکنیک دست جپ انگشت گذاری است،شما می توانید بسیاری از مشکل های تکنیکی دست چپ خود را با تغییر انگشت گذاری، حل کنید. او از انگشت گذاری به عنوان اسلحه پنهان گیتاریست ها یاد می کرد.
۴٫مانوئل باروئکو،واشنگتن، نوامبر ۲۰۰۱:
مانوئل باروئکو در سال ۲۰۰۱ در مدرسه موسیقی لوین مستر کلاسی را برگزار کرد که در آن شرکت داشتم. نکاتی را که می توانم درباره ان مستر کلاس بیان کنم بدین شرح است:
باید با دقت بسیار فراوان سیم های گیتار را با انگشتان دست راست خود لمس کنید، اگر سیم ها از گوشت دست شما به طرف ناخن هایتان پرتاب شود، کنترل سیم ها از دست شما خارج خواهد شد.
به طور کلی دست راست شما ظرفیت اجرای ملودی و باس را از روش ضربه تکیه به صورت همزمان ندارد. شما باید از ابتدا تصمیم بگیرد که کدام یک از آن ها برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته واضح است که در اکثر اوقات ملودی برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهتر است که از ابتدا برای همه ضرب ها از ضربه آزاد استفاده کنید و بعد از مدتی رنگ و ضربه دلخواهتان را تعیین کنید.

از آنجایی که سیم هفتمی در گیتار کلاسیک وجود ندارد، نواختن ضربه تکیه برروی سیم ششم، به خوبی اجرای ان برروی سیم های دیگر امکان پذیر نیست، مانوئل به همین دلیل از انگشت شست دست راست خود به عنوان تکیه گاه در هنگام اجرای ضربه تکیه برروی سیم ششم استفاده می کنید. یعنی پس از ضربه انگشتان برروی انگشت شست تکیه می دهند.
هرزمان که اشتباهی را مرتکب می شودید، به صورت آگاهانه از خود سوال کنید که چه اتفاقی افتاده است.

تمرین با سرعت پایین از نظر موزیکالیته و تکنیکی اهمیت فراوانی دارد. این امر باعث می شود که با آرامی به طرف سرعت بالاتر حرکت کنید. تمرین با سرعت پایین این اجازه را به ذهن شما می دهد که درباره ی هرچیزی در هنگام تمرین فکر کند.

همیشه سعی کنید در هنگام اجرای نت ها بوسیله دست چپ، از انگشتان خود برای این کار کمک بگیرید، نه اینکه از تکام اجزای دست خود برای اجرای آن ها استفاده کنید. در ادمه مانوئل تمرینی را برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد کرد، به این صورت که یکی از انگشتان دست جپ دست به اجرای تکنیک های دست چپ می زد، و دیگر انگشتان برروی فرت برد قرار می گیرند و هیچ حرکتی انجام نمی دهند.

دیوید راسل، فستویال جی اف ای، اکتبر ۱۹۹۳:
اکثر موضوعاتی که در مستر کلاس دیوید راسل مطرح شد، مربوط به آنالیز و تفسیر قطعات بود البته نکاتی را در رابطه با بخش تکنیک توضیح دادند. یکی از نکاتی که باعث تعجب من از یک گیتاریست قدرتمند و معروف شد، چگونگی استفاده از انگشتان دست چپ در هنگام اجرای نتهای زینت بود.

او تاکید داشت، که برروی بعضی از قطعات که قصد اجرای نت های زینت را داریم، می توانیم به جای انگشتان ضعیف سه و چهار خود ار انگشتان سه و دو استفاده کنیم.
یکی دیگر از هنرجویان درباره صدادهی نت های بعد از فرت دوازده سوالاتی را مطرح کرد و اعتقاد داشت که نمی توان صدای خوبی را در آن قسمت تولید کرد، و توصیه راسل این بود که می توان با استفاده از ویبراتو این مشکل را پوشش داد. او همیشه از این شیوه نیز استفاده می کند.

ترجمه: سید ساعی مغیثی
نویسنده: دونالد سواتر
اختصاصی گیتار برای همه
info@guitar4all.com
استقاده از مطالب برای دیگر سایت ها به هر نحوی ممنوع میباشد

۳٫فیلیپ کاندلیریا، واشنگتن، مارچ ۱۹۷۷:
او اعتقاد داشت که استفاده از قاب گیتار( وسیله ای که به جای زیرپایی مورد استفاده قرار می گیرد و زیر بدنه گیتار قرار می گیرد) در بعضی از اوقات بدلیل تکان خوردن باعث از بین رفتن تمرکز در نوازندگی می شود.
او تاکید زیادی برروی تمرین با ضربه تکیه داشت، اما شخصا از ضربه آزاد استفاده می کرد.
او اعتقاد داشت که مهمترین نکته در تکنیک دست جپ انگشت گذاری است،شما می توانید بسیاری از مشکل های تکنیکی دست چپ خود را با تغییر انگشت گذاری، حل کنید. او از انگشت گذاری به عنوان اسلحه پنهان گیتاریست ها یاد می کرد.

۴٫مانوئل باروئکو،واشنگتن، نوامبر ۲۰۰۱:

مانوئل باروئکو در سال ۲۰۰۱ در مدرسه موسیقی لوین مستر کلاسی را برگزار کرد که در آن شرکت داشتم. نکاتی را که می توانم درباره ان مستر کلاس بیان کنم بدین شرح است:
باید با دقت بسیار فراوان سیم های گیتار را با انگشتان دست راست خود لمس کنید، اگر سیم ها از گوشت دست شما به طرف ناخن هایتان پرتاب شود، کنترل سیم ها از دست شما خارج خواهد شد.
به طور کلی دست راست شما ظرفیت اجرای ملودی و باس را از روش ضربه تکیه به صورت همزمان ندارد. شما باید از ابتدا تصمیم بگیرد که کدام یک از آن ها برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. البته واضح است که در اکثر اوقات ملودی برایتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهتر است که از ابتدا برای همه ضرب ها از ضربه آزاد استفاده کنید و بعد از مدتی رنگ و ضربه دلخواهتان را تعیین کنید.

از آنجایی که سیم هفتمی در گیتار کلاسیک وجود ندارد، نواختن ضربه تکیه برروی سیم ششم، به خوبی اجرای ان برروی سیم های دیگر امکان پذیر نیست، مانوئل به همین دلیل از انگشت شست دست راست خود به عنوان تکیه گاه در هنگام اجرای ضربه تکیه برروی سیم ششم استفاده می کنید. یعنی پس از ضربه انگشتان برروی انگشت شست تکیه می دهند.
هرزمان که اشتباهی را مرتکب می شودید، به صورت آگاهانه از خود سوال کنید که چه اتفاقی افتاده است.

تمرین با سرعت پایین از نظر موزیکالیته و تکنیکی اهمیت فراوانی دارد. این امر باعث می شود که با آرامی به طرف سرعت بالاتر حرکت کنید. تمرین با سرعت پایین این اجازه را به ذهن شما می دهد که درباره ی هرچیزی در هنگام تمرین فکر کند.

همیشه سعی کنید در هنگام اجرای نت ها بوسیله دست چپ، از انگشتان خود برای این کار کمک بگیرید، نه اینکه از تکام اجزای دست خود برای اجرای آن ها استفاده کنید. در ادمه مانوئل تمرینی را برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد کرد، به این صورت که یکی از انگشتان دست جپ دست به اجرای تکنیک های دست چپ می زد، و دیگر انگشتان برروی فرت برد قرار می گیرند و هیچ حرکتی انجام نمی دهند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا viwio درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا twitter درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا facebook درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا google buzz درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا google درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا digg درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا yahoo درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا

Related posts:

  1. cascading harmonics – قسمت اول تکنیک
  2. گزارش تصویری از مستر کلاس پیمان صمیمی