نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com
اما انجام و بنوعی تحقق این ایده در بوجود اوردن گیتارکلاسیکی با ده سیم توسط نوازنده اسپانیایی نارسیسیو یه پز شکل گرفت .یه پز با سازنده اسپانیایی ( گیتار ) خوزه رامیرز برای ساخت گیتاری با ۴ سیم باس اضافه دست به همکاری زدند.
حاصل همکاری نوازنده ای برجسته همراه با سازنده ای با تجربه درامر ساخت گیتار موجب ساخت گیتاری با ده سیم و وپژگی های و قابلیتهای جدید بودکه اولین نمایش و بنوعی اولین آزمایش ای گیتار جدید در سال ۱۹۶۴ با ارکستر فلارمونیک برلین و در اجرای کنسرتو ارانخوئز شکل گرفت. که مورد توجه و اسنقبال بسیاری از نوازندگان قرار گرفت
یه پز در ایجاد و خلق تکنیک هایی جدید و هم چنین تطبیق قطعات و تنظیم رپرتوار برای این گیتار ده سیمه نقش بسیار مهمی را ایفا کرد
شاید بجرات باید گفت که گفت شهرت و برجسته بودن یه پز در میان نوازندگان در جهان که او را نوازنده ای منحصر بفرد و در سطح بسیار بالا میدانستند عامل مهمی بود در قبول گیتار ۱۰ سیم در میان بینندگان و نوازندگان چه بسا در غیر این صورت این امر محقق نمیشد.
۶ دلیل اصلی برای تحول در ساز گیتار و ساخت گیتاری با ده سیم:
۱= با اضافه کردن ۴ سیم باس میتوان به طنین و تاثیر پذیری صدا را تشدید نمود.(افزایش رزنانس)
۲=قطعات ساخته شده در دوران رنسانس و باروک برای لوت که برای سازی ۱۴سیمه و یا بیشتر مطابقت داشت- مانند قطعات باخ – را میتوان با وسعت عمل بیشتری دوباره نویسی کرد
۳=تقویت بیشتر صدا باعث ماندگاری بیشتر آن شده و در نتیجه مزیت بسیار بزرگی برای اجر در کنسرت ها میباشد.
۴=وسعت عمل بیشتر برای آهنگسازان برای ساخت قطعاتی جدید توسط اهنگسازان و و باز بودن دست نوازنده برای اجرای قطعات در پوزیسیونهای مختلف و بالا رفتن این امکان
۵=تمامی قطعات تنظیم شده برای گیتار ۶ سیم را میتوان با گیتار ۱۰ سیم اجرا نمود.
۶=شروعی جدیدی برای بوجود آوردن ابتکارات و تکنیک های جدید و خلق صدای تازه و بدیع از سازی محبوب با طنین زیبا و قابلیت های بسیار بالا
Related posts:
- نیکیتا کوشکین
- گیتار نوازی به شیوه ویولنسل – Paul Galbraith
- Redmond O’Toole گیتار نوازی همانند ویلونسل
- Eva Fampas نوازنده گیتار کلاسیک
- جان ویلیامز و نکاتی در زمینه صدادهی در گیتار کلاسیک
- هارپ گیتار
- چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟
- گیتار باروک
- تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
- گیتار از نگاه آندرس سگوویا