نویسنده  :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

 

paulgalbraith گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith

در دنیای نوازندگی گیتار کلاسیک در حال حاضر میتوان نوازندگانی را دید که هر یک شیوه و تفکر خود را چه در اجرا و چه در موزیک دنبال میکنند. در دنیای امروز بحث تکنیک انهم در معنای خاص ( سرعت انگشتان ) دیگر به امری بدیهی و ساده تبدیل شده است برخلاف آن چیزی که بیشتر در تفکر حاکم بر نوازندگی در ایران میبینیم که شاید آنرا باید بحساب جوان بودن نوازندگی گیتار در کشورمان ارتباط بدهیم. دنیای امروز موسیقی از بیان موسیقی حمایت میکند.Paul Galbraith را میتوان یکی از نوازندگانی دانست که چه در اجرا و چه در موزیکالیته متفاوت از سایرین میباشد.
قابل ذکر است این مقاله در شماره ویژه نوروز اسفند ۸۶ ماهنامه هنر موسیقی بچاپ رسیده است.

وی در مارس ۱۹۶۴ در اسکاتلند بدنیا آمد که عمده شهرت وی بخاطر شیوه نواختن گیتار – همانند ویلنسل – میباشد.
در سن ۱۷ سالگی مدال نقره مسابقات بین المللی گیتار سگوویا را از آن خود کند . زمانی که خود سگوویا در قید حیات بود و نوازندگی وی را این چنین توصیف نمود:
با شکوه
ای موفقیت بزرگ باع شده تا وی بتواند در عرصه موسیقی بین الملل فعالیت هایش را گسترش دهد که میاوان به همکاری وی با برخی از بهترین ارکسترهای جهان چون :

Royal Philharmonic, Chamber Orchestra of Europe, BBC Philharmonic, Scottish Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, BBC Scottish Orchestra, Scottish Baroque Orchestra, Ulster Orchestra
همکاری نماید.
همچنین به اجراهای وی در کشورهایی چون ایتالیا – اسپانیا – یونان – برزیل – آمریکا – هند – ایسلند – چین و کانادا اشاره نمود.

اما شیوه عجیب وی در نوازندگی در سال ۱۸۹ و در فستیوال موسیقی ادینبورگ بر همگان آشکار شد. گیتار وی از پایه ای فلزی همانند ویولنسل و جعبه ای در زیر آن برای نگه داری ساز تشکیل شده است ه
اما عقیده وی از انجام این تغییر در استیل گیتار این بود که این شیوه باعث میشود تا برخلاف روش سنتی نوازنده بتواند با سهولت بیشتری قطعات را اجرا نماید و گیتار ثبات بیشتری دارد و این ثبات موجب بالا رفتن کارایی دست راست میشود و همچنین از فشارهایی ک هبرکمر بر اثر نواختن گیتار با تکیه بر شیوه سنتی بوجود می اید جلوگیری نمود.
هر چند هفته بعد از کنسرت با این شیوه جدید وی دچار حمله سیل منتقدانی شد که اعتقاد راسخی به استیل سنتی گیتار کلاسیک را داشتند .
و مدتها این انتقاد بر کار وی وارد بود تا اینکه سه سال بعد وی با توجهی تاثیر گذار از سوی Sérgio Abreuنوازنده شهیر برزیلی و David Rubioسازنده گیتار روبرو شد که در آن وی این شیوه را بسیار مفید برای داشتن حداکثر کیفیت صدا در گیتار میدانستند که وی با
کمک آن سازنده گیتار توانست ایده خود را گسترش بدهد.

feature گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith

واضافه نمودن دوسیم به پیشرفت این ایده کمک بسیاری نمود.
داشتن دو سیم اضافی ( گیتار هشت سیم ) .
که هم طراحی بدیع ساز و از سوی دیگر اضافه شدن این دوسیم موجب شد تا قابلیت حجم صدای ساز گیتار بطرز خیره کننده ای تغییر نماید.

اجرای قطعاتی از باخ و همچنین برامس با تنظیماتی که بسیار شبیه نسخه اصلی آن باشد یکی از آرزوهای وی بود که با تکیه بر این ایده محقق میشد .( توضیحات : متاسفانه یکی از ایرادات عمده و شاید نقص بزرگی که بر نوازندگی آثاری چون باخ بر گیتاریست ها وارد است دور شدن از فضای اصلی قطعات میباشد که بخاطر همین هم شاهد هستیم صداها تنظیم تنها از یک قطعه باخ وجود دارد و یا داشتن محدودیت صدا که جدا از
مشکلتر کردن کار نوازنده نمیشود رنگ صدا و صدای مورد نظر را از گیتار بوجود آورد)
و طراح آن David Rubioعنوان – BRAHMS GUITAR- را برای این گیتار انتخاب نمود.
همانند نارسیسو یه پز نوازنده اسپانیایی که ایده گیتار ۱۰ سیم وی تحولی را در دنیای گیتار بوجود آورد و موجب گسترش رپرتوار گیتار شد و همچنین بالا رفتن کیفیت اجرای قطعات گیتار ار دوره های باروک و رنسانس ایده گالبریث نیز موجب همین اتفاقات نیز شد که در حال
حاضر وی شاگردان بسیاری را دارد که به وشیوه و استیل وی به نوازندگی میپردازند .

PAUL GALBRAITH’s recording of the Complete Bach Violin Sonatas and Partitas (Delos) was nominated for a 1998 GRAMMY AWARD in the category of Best Solo Instrumental Album.

قابل ذکر است اجرای تمامی Bach Violin Sonatas and Partitas (Delos)نامزد جایزه گرمی در سال ۱۹۹۸

و این دوسی دی توسط مجله گرامافون بعنوان یکی تحول در ضبط آثار گیتار کلاسیک شناخته شد و همچنین قرار گیری در ۱۰آلبوم برتر Billboard’s classical charts

در انتها:
هدف از ارائه این مطالب آشنایی مخاطبان و علاقمندان گیتار کلاسیک با دنیای متحول شده گیتار کلاسیک و تفکرات روز آن میباشد . آشنایی با نوازندگان برجسته ای که در ایران کمتر به آنها پرداخته شده است و یا کلا ناشناخته مانده است که در طی این سالها از طریق – گیتار برای هم – سعی شده تا بیشتر با این تحولات آشنا شویم.
اما بجاست که با دیدن این تغییرات و تحولات بسرعت بسراغ آنها نرویم! بالاخص هنرجویان گیتار که باید سعی نمایند تا ابتدا با متد استاندارد و بروز گیتار آشنا شوند چه در استیل و چه در نوازندگی و اگر میبینیم امروزه شیوه های مختلفی در اجرا وجود دارد این تفکرات برخواسته از نوازندگانیست به درجه بالایی از موزیک و تکنیک رسیده اند .

در مطلب بعدی بسراغ برخی از شاگردان وی و همچنین ارائه کلیپ های از این نوازنده خواهیم رفت.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith viwio گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith twitter گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith facebook گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith google buzz گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith google گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith digg گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith yahoo گیتار نوازی به شیوه ویولنسل Paul Galbraith

Related posts:

  1. Redmond O’Toole گیتار نوازی همانند ویلونسل
  2. گیتار باروک
  3. شش سوئیت برای تکنوازی ویولنسل