نویسنده: جیمی آندرایس
منبع:کتاب داستان های از ذن
تدوین:ساعی مغیثی

 چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟

می گویند روزی مردی به نزد یکی از استادان ذن رفت و از تو سوال کرد:استاد می شود برای من مهمترین نکاتی را که در سطح استادی در فلسفه ذن باید بدانم برروی کاغذی بنویسید؟استاد قلم را برداشت و کلمه دقت را نوشت.مرد گفت فقط همین؟استاد قلم را دوباره برداشت ونوشت دقت,دقت..مرد گفت من معنای عمیقی در این کلمه نمی بینم.مگر شما چیز خاصی را در معنای این لغت می بینید؟استاد گفت دقت یعنی دقت.

علاقه,دقت :

علاقه,دقت و هوشیاری ارکان سه گانه ای هستند که شما باید با درک درست آن ها در سفر به دنیای نواختن گیتار کلاسیک هیشه همراه داشته باشید.

۱٫علاقه: من به عنوان یک استاد گیتار هر چیزی را که دانش آموزانم نیاز دارند می توانم در اختیار آن ها قرار دهم.به جزء یک مورد که آن چیزی نیست جزء علاقه.شما باید در هر سطحی از نوازندگی این شاخصه را همراه خود داشته باشید.این علاقه می تواند احساس نیاز به نواختن گیتار در طول زندگی تان باشد.یا مثل سوخت ماشینی که در جاده ای حرکت می کند.باید ذکر کنم چه در سطح آماتور و چه در سطح حرفه ای فرق نمی کند شما باید این شاخص را داشته باشید.چون این همان چیزی است که ارزشش را دارد صبح زود بیدار شوید یا بعد از اینکه به دانشگاه رفتید باز هم به نواختن گیتار ادامه دهید.

من به شخصه زمانی شخصی را می بینم که علاقه زیادی در آن نهفته است لذت می برم.ولی متاسفانه علاقه تنها کافی نیست.من اشخاص زیادی را دیده ام که از علاقه زیادی برخوردار بوده اند ولی پس از مدتی تلاش به دلیل اینکه نتوانستند از تمریناتشان نتیجه لازم را بگیرند نواختن گیتار کلاسیک را رها کرده اند.آنها فکر می کنند که دارای مهارت کافی برای نواختن نیستند یا استعداد کافی ندارند,پس نواختن را رها می کنند.در عوض من اشخاصی را دیدم که سال ها گیتار تمرین میکنند و ماه ها با قطعات دست و پنجه نرم میکنند تا بتوانند بر آن ها تسلط کافی را بیابند و بالاخره پس از چند سال موفق می شوند تا بر این مشکلات برتری یابند و به درستی گیتار بنوازند.

شخصی که نوازندگی را ادامه داده و شخصی که آن را رها کرده بعد از گذشت سال ها درک میکنند که بعضی از نوازندگان حرفه ای دارای استعداد بیشتری در نوازندگی هستند و چون آنها این قدرت را ندارند پس ناامید می شوند.اما برای من فرقی ندارد هرکسی که می خواهد در نوازندگی موفق شود و به آن ایمان دارد می تواند نوازنده ی بزرگی شود.

علاقه شدید شما به نوازندگی گیار کلاسیک باعث می شود تا در ابتدا با مشکلات اولیه در نواندگی دست و پنجه نرم کنید و نوازندگی را ادامه دهید.

۲٫دقت و تمرکز: بیشتر نوازندگان برای خود دورنمایی از نوازندگی خود در آینده تجسم میکنند و همیشه به دنبال این هستند که چگونه و به چه قیمتی باید به هدف خود برسند.جالب است بدانید که بیشتر نوازندگان فکر می کنند با تمرین بسیار(منظور تمرین فیزیکی)میتوانند به این هدف برسند ولی به نظر من به جز تمرین فیزیکی باید به تمرین دیگری پرداخت.منظور از این تمرین به دست گرفتن گیتارتان نیست بلکه منظور قدرت تمرکز ذهن شما است.بله قدرت تمرکز ذهن شما,شما باید در هنگام نوازندگی تمام تمرکز و حواس خود را برروی نواختن گیتار بگذارید.شما با تمرکز در هنگام تمرین باین شعور را به انگشتانتان انتقال می دهید تا در کنترل کامل شما باشند.

سعی نکنید در هنگام نوازندگی حواستان جای دیگری باشد.باید به هر ضربه ی خود به سیم های گیتار و انگشت گذاری تان فکر کنید.خیلی از ردم فکر می کنند نوازندگان بزرگ ساعت های بسیاری در روز به نوازندگی می پردازند ولی نمی دانند که آن ها با تمرین ۲ ساعت با تمرکز کامل می توانند به جای تمرین ۱۴ ساعت بدون تمرکز قدرت خود را در نوازندگی افزایش دهند در ضمن نوازندگانی که بدون تمرکز تمرین می کنند نمی دانند که انگشت هایشان چه کاری انجام می دهد.

بد نیست بدانید پیانیست بزرگ گلن گلدن در زمانی که فقط ۳ روز به کنسرتش مانده بود شروع به نوازندگی می کرد و تمام مدت قبل از آن را به تمرینات ذهنی می پرداخت و میگفت که این کار باعث می شود تا تمرکز بیشتری در هنگام نوازندگی داشته باشم.

جمله ی قدیمی است که می گوید نبوغ یعنی دقت تمرکز.نوازندگان حرفه ای این جمله را به طور کامل درک کرده اند.به نظر من نبوغ یعنی به ادازه کافی وقت گذاشتن برای تمرین در نوازندگی تا بتوان تمام تمرکز و حواس خود را در هنگام نواختن جمع کنید و هوشیاری کامل را در نوازندگی بدست بیاورید.

پس در پایان به این نکته پی بردیم که کلید موفقیت و همیشه علاقه مند بودن به نوازندگی در تمرین بسیار زیاد نیست بلکه در تمرین درست کردن است.

علاقه + اطلاعات درست + تمرین درست + اعتماد به نفس = افزایش علاقه شما در نوازندگی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟ viwio چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟ twitter چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟ facebook چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟ google buzz چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟ google چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟ digg چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟ yahoo چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟

Related posts:

  1. انتخاب رپراتوار مناسب
  2. کنترپوان در قطعات گیتار کلاسیک
  3. تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین
  4. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  5. درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا
  6. نحوه بستن سیمهای گیتار کلاسیک- آکوستیک-الکتریک
  7. چگونه قطعاتمان را از یاد نبریم؟
  8. کنترل فیزیکی در هنگام نوازندگی گیتار کلاسیک
  9. چگونه کوک Scordatura ( تغییر یافته ) را تثبیت کنیم؟
  10. آنا ویدویک نوازنده برجسته گیتار کلاسیک