jhkghjk مصاحبه با خراردو نونز

اختصاصی خانه گیتار ایران

همگان او را بعنوان نوازنده ای با تکنیک بسیار بالا رو آهنگسازی با ذوق می شناسند.گیتار را نزد Rafael el Águila فرا گرفت. زمانیکه تنها ۱۴ سال سن داشت با رقصندگان و خوانندگان مهمی چون: Tío Borrico, Terremoto de Jerez, La Paquera and Mario Mayaبرنامه اجرا نمود .

 

تقریبا همیشه شما از ارزیابی های خوبی برخوردار بوده اید و گیتاریستها شمارا موزیسین عالی تکنیکی میدانند چه نوع تعبیرهایی بیشتر مبالغه را داشته است؟

هر چیز مثبتی تصویر بهتری را منتقل میکند و نظرات منفی هم خوب هستند تا وقیتیکه از سر خضومت شخصی نباشند نظرات منفی مرا ناراحت نمیکند.

رسیدن به سطح موسیقیایی شما در گیتار نیاز به مطالعه و نمرین زیادی دارد شما در ابتدا چگونه به عنوان یک گیتاریست قدم برداشتید؟ چه چیزی به شما انگیزه میداد؟

فقط با تماشاکردن و همراهی کردن خوانندگان و رقصندگان.
ما گیتاریستهای فلامنکو آکادمی یا مدرسه موسیقی فلامنکو نداریم.

فلامنکو برای ما یک فرهنگ شفاهی است. در Jerrez تعداد زیادی از ما با یک معلم شروع کردیم. بعد از چند ماه شما میتوانید برای شاگران آکادمی رقص بنوازید. و بدین صورت است که میتوانید ریتم را با بگیرید و اعتماد بنفس پیدا کنید. بعد میتوانید خوانندگان را همراهی کنید و اگر خوب باشید میتوانید موزیک خودتان را اجرا کنید و در کنسرتها بنوازید.

یک فرایند طولانی آموزش در صحنه؟

بله! همینطور است . یک نکته مقبت این است که هنرمندان فلامنکو از سنین پایین شروع میکنند . من فقط ۱۴ سال داشتم و قیتی برای Terremoto و Trio Borrico de Jerez مینواختم به همین خاطر در ضمن کارهایی که یاد میگیرید تجربه های زیادی را نیز کسب کردیم تا حرفه ای شویم.

آیا شما تشابهاتی بین موسیقی فلامنکو و موسیقی از نوع دیگر مانند جز یا بلوز میبینید؟
خمیشه تشابهات وجود دارند . در برزیل بچه هایی هستند که گیتار زدن را از سنین خیلی پایین شروع میکنند آنها Samba میزنند و یک فهم فطری از هارمونی در درونشان وجود دارد.و از این وجه دارای تشابهاتی با فلامنکو میباشد.

موسیقی جز هم شبیه هست اما آموزش آنها خیلی بیشتر اکادمیک هست و در فلامنکو. هنوز چنین آموزشی وجود ندارد.

شما یک طرفدار واقعی موسیقی لاتین هستید؟
در Cadiz همیشه ارتباط زیادی با موسیقی لاتین بوده و من من همیشه به آثار و قطعات موزیسین های برزیلی گوش میکنم.

چه قطعات ضبط شده ای را شکا به گیتاریستهایی که کار شما را دنبال میکنند پیشنهاد میکنید؟
مشکل گیتاریستهای امروز اینه که در مورد گیتاریستهای قدیمی و سنت قدیمشان چیزی نمیدانند.
ما با یک برداشت بی روح از ریشه های اصیل و فرهنگمان مینوازیم آنها باید به Nino Ricardo – Montoya و سایر نوزاندگان قدیم گوش کنند.
ویا بگیرند که آنها چطور مینواختند. الا گیتاریستهای از نظر تکنیکی بهترند اما در گذشته و نوازندگان قدیم با یک احساس عالی و منحصر بفردی مینواختند.و همچنین خوانندگان عالی وجود داست.

بنظر می آید که فلامنکو مدرن فاقد خوانندگان خوب هست؟
نه مشکل اینست که برای خلاقیت در این کار زمان مناسبی را پیش رو نداریم تقلید آسونه میتوانید مثل کامارون ( خواننده اسطوره ای فلامنکو ) بخوانید اما پیدا کردن زبان خودمان در فلامنکو مشکل است.

شما موسیقی فلامنکو را بسیار زیبا و هنرمندانه با سبکهای دیگر ادغام میکنید نظرتان در این مورد چیست؟
من هیچوقت علاقمند به میکس کردن فلامنکو با موسیقی دیگر نبودم . اما از کودکی با همه نوع موزیسین نواختم و یاد گرفتم که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنم.

اما اعتقاد به ساخت مخلوطی از موسیقی های مختلف که یه کم از این نوع یه کم از نوع دیگه باشه ندارم . نظر من سهیم شدن در کار هست.

 

چه نوع موسیقی شما را تحت تاثیر قرار میدهد.
من به همه جور موسیقی در خانه گوش میدهم. با تحولات عصر امروز و فرمت MP3 بسیار آسونه!
من همه آلبومهامو و حتی اونهایی رو که هنوز پخش نشده رو روی یک سی دی میریزم و همه را ذخیره میکنم

و در کامپیوترم گوش میدهم. و واقعا دسترسی خیلی آسون به موسیقی را فراهم میکند.
اینکه چه صدای غیر طبیعی را پاکو دلوسیا روی دیسک نواخته.با یک کلیک به همانجا میروم. بستگی به این دارد که در آنزمان در چه حالتی باشم.

در حاضر حاضر با جهانی شدن موسیقی و فناوری های جدید به تمامی سبکهای موسیقی نفوذ کرده است بنظر شما آیا فلامنکو نیز تحت تاثیر قرار نمیکنید این مسئله باعث تهی شدن و بی محتوا شدن این موسیقی بشود؟

این روند جهانی شدن مدت زمان مدیدیست که بوجود آمده برای ما شروعش برمیگرده به روزهایی که ما میتونستیم یک دستگاه پخش نوار کاست بگیریم و به انواع دیگه ای از موسیقی گوش بدهیم.قبل از اون ما فقط گرامافون داشتیم و آلبوم هایی از سابیکاس و غیره . اون روزها تازه پاکو دلوسیا داشت مورد توجه واقع میشد اما هنوز خیلی موفق نبود.

ما از ان آلبومها یا گرفتیم چون ما موزیسین هایی بودیم که یاد گرفته بودیم گوشی بنوازیم. اما باید قبول کنم که بعضی اوقات فکر میکنم خیلی احمق بودم که هیچوقت سعی نکردم موسیقی را بصورت کلاسیک یاد بگیرم.

مسلما موسیقی را میفهمم و میتونم یک پارتیتور (نت) را اجرا کرده و بخونمش اما بسرعت حلزون!
سیستم نت نویسی را برای برای برقراری ارتباط با موزیسین های جز انتخاب کردم و از اون در زمانهایی که لازم بوده و برای اینکه بتوانم با انها اجرا کنم استفاده کردم.

بهر حال آلبومهای جز به اسپانیا رسیدند و گیتار شروع به جذب ایده ها و روش هایی که از سراسر دنیا قرض گرفته شده بود کرد.

فلامنکو یک موسیقی پرشور و هیجان است و موسیقی پویایی که تاثیرات بیرون را جذب میکنه.
در گذشته موزیسن های فلامنکو نحت تاثیر زیادی از موسیقی راک قرار گرفتند گروه هایی مانند King Crimson – Robert Fripp و غیره ما را بشدت هیجان زده میکرد در Jerez همچنین گرچه ما به اون موسیقی گوش میکردیم اما میدونستیم که فلامنکو موسیقی مورد نظر ماست.به خاطرمی آورم که موزیسین های فلامنکو از نظر موسیقیایی مطرود بودند.

هنرمندان جز اسپانیایی گیتاریستهای فلامنکو را قبول نداشتند چون ما نمیتوانستیم موسیقی را چگونه بخوانیم ( نت خوانی ) و نمیدونستیم چه میکردیم ( انتقال سینه به سینه ) . من این دوره را سپری کردم.
اما سالها گذشت و دیدیم اون موردمی که ما رو دست کم میگرفتند و اونهایی که با ما مثل موزیسین های درجه دو برخورد میکردند طرفداران شدید این موسیقی هستند. و به طرف نوع تفکر ما تغییر موضع داده اند.

ممکنه ما به موسیقی king Crimson و یا Pink Floyd گوش داده باشیم اما میدونستیم کجا هستیم . ما میدونستیم که چه میکنیم چیزی را که واقعا دوست داشتیم فلامنکو بود.

آیا فلامنکو بر روی دیگر سیکهای موسیقی نیز تاثیر گذاشته است؟ نه زیاد – فکر میکنم فلامنکو بیشتر تحت تاثیر بوده تا اینکه انواع دیگر از موسیقی را تحت تاثیر قرار دهد . چیزی که بیشتر موزیسین های جز از فلامنکو یادگرفتند ریتمهای مختلف آن و همچنین گامهای موسیقی فلامنکو بوده وسپس هر آنچه را که خواستند انجام دادند.

 

موزیسین های جز شاید بیشترین کسانی باشند که میخواهند موسیقی فلامنکو را با اصالت بنوازند اما برای ساخت موزیک فلامنکو باید بنشینند و گوش بدهند ویاد بگیرند.
یک موزیسین فلامنکو وقتی میتونه خودش را یک موزیسین واقعی بدونه که از اصالتهای موسیقیش دور نشه . اگه یک بولریاس مینوازه واقعا بولریاس با تمامی مشخصاتش باشه اما یک مساله عمین است وقتی Chick Corea بولریاس میزنه چیزه دیگه ای هست و استفاده از قسمتی از آن البته هر کسی میتونه اجزایی رو که دوست داره انتخاب کنه اما مساله تاثیری ندارد. گروههایی از این قبیل هستند که صرفا به کار حال و هوای موسیقی اسپانیایی میدن و همه کاری هم که میکنند همینه اینها بصرف اینکه شما میتونید باهاش برقصید موسیقی را فلامنکو نمیکند!

gerardo gir005 مصاحبه با خراردو نونز

موسیقی که شما می سازید چه روندی را دارد طی میکند؟

فرق زیادی بین موزیک روزهای اول و آنچه که امروز میسازم میبینم. یک تفاوت بزرگ وجود داره چون اون روزهای اول من از قبل یه طرح کلی داشتم و دو ساعت وقت برای ترکیب و ساخت اون صرف میکردم…تفوت با الان اینه که در ابتدا چون هیچ مدرسه جدی برای گیتاریستها نبود ما مینواختیم و مجبور بودیم که در عین حال آهنگها را هم بسازیم هر دو کار را باهم انجام میدادیم و میتوانم بگویم که موسیقی که آن زمان میساختم مبتدی تر و ساده تر بود اما خود جوش تر( از خودم و ایدههای خودم ) نیز بود.

اما اکنون بعد از سالها نوازندگی و با آدمهای مختلف تمرین کردن میتونم بگم موسیقی الان من عمیق تر شده است و بسیار انعطاف پذیر تر از قبل شده است.
از نظر تکنیکی وقتی سالها میکذره تکنیک زوال پیدا میکنه . وقتی ۲۰ ساله بودیم ما در اوج شکل جسم بودیم اما همیشه سعی کردن همه کارهام یک روند طبیعی را طی کند چه از نظر موسیقیاای چه از نظر تکنیک و غیره.

من هیچ وقت سعی و خیال ساخت موسیقی که مناسب موسیقی دیگری باشد را نکردم و هر چیزی رو که بهش رسیدم همونجوریه که هست و اصالت داره و باقی هم خواهد ماند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob مصاحبه با خراردو نونز viwio مصاحبه با خراردو نونز twitter مصاحبه با خراردو نونز facebook مصاحبه با خراردو نونز google buzz مصاحبه با خراردو نونز google مصاحبه با خراردو نونز digg مصاحبه با خراردو نونز yahoo مصاحبه با خراردو نونز

Related posts:

  1. خراردو نونز
  2. فلامنکو فانتزی
  3. مصاحبه خاویر پریمو با ویسنته آمیگو گیتاریست برجسته فلامنکو
  4. مصاحبه با مانولو سنلوکار
  5. مصاحبه با اردشیر فرح
  6. مصاحبه ‌‌BBC با گروه جیپسی کینگر
  7. مصاحبه با نینو خوسله