ترجمه : گلنار محمدی فر

اختصاصی خانه گیتار ایرانsanlcar11 مصاحبه با مانولو سنلوکار

مصاحبه با مانولو سنلوکار: (هر چه زمان می گذرد، نسل جدید از سنت ها بیشتر فاصله می گیرند و این بسی خطرناک است.) مانولو سنلوکار در سال ۲۰۰۵ به عنوان بهترین معلم گیتار (سبک فلامینکو) شهرت یافت.او تاکنون به بیش از ۱۵ گیتاریست حرفه ای در سطح حرفه ای گیتار آموخته. یکی ازمعروفترین هنرمندان اسپانیایی در مصاحبه ای که با مانولو سنلوکار ترتیب داده سوالاتی راجع نکات آموزشی(سبک فلامینکو) و… از ایشان پرسیده.

-تجربیاتتان را در آموزش این سبک تا چه حد ارزیابی می کنید بعنوان مدیر گروه گیتار Málaga en Flamenco؟

به نتایج مثبتی دست یافتم. من اینکار رو دوست دارم و افرادی که شناختم همه در سطح خوبی بودند. برایم خیلی عجیب بود، چونکه در مقایسه با شهر کوردوباCórdoba که از میان بیش از ۵۰ نفر که برای این درس ثبت نام کرده بودند حتی ۱۵ نفر هم پیدا نشد که سطحشان در حد افراد اینجا باشد.

این درسها برایشان خیلی ارزشمند است چون تا این زمان در اینجا کنسرواتواری برای آموزش گیتار فلامینکو نبوده تا بتوانند از آن استفاده کنند، من به اینها خیلی کمک کردم.

بسیاری از اینها موسیقی را گوشی یاد گرفته اند از طریق نوار یا نواختن یکی از افراد خانواده اشان .

با اینکه موسیقی فلامینکو ریشه عمیقی دارد اما به ندرت به صورت نظری مورد بررسی قرار گرفته است.

این سبک بیشتر بر مبنای احساسات است، این یک نوع موسیقی حرفه ای می باشد.

 

-بارزترین ویژگی شاگردانتان در این کلاسها چه بود، با توجه به اینکه در حال حاضر آنها جز گیتاریستهای حرفه ای به حساب می آیند؟

انها از هر لحاظ خوب بودند و به همه چیز کاملا دقت می کردند. من هم هر آنچه که می دانستم به آنها اموختم.

من خودمو آدم خوشبختی می دانم که هنوز توانایی کار کردن دارم.

وقتی کارم را شروع کردم پنیس به من کمک می کرد.من به مدت ۱۴ سال برای پپه مارچنا روی سن گیتار نواختم البته اینک سالها از ان زمان می گذرد.

من به تمام اهدافم رسیده ام.

تا به حال هر آنچه به سبک فلامینکو اموخته شده یا در داخل خانواده هایی بوده که اعضای آن به این سبک می نواختند یا اواز می خواندند مانند پاکو دلوسیا

یا یک سری افراد از قبیل ویسنته آمیگو و یا La Niña de los Peines.که در خانواده های معمولی رشد یافته اند در نزد من هفت سال اموزش دیده اند.

و این مایه موباهات من است که با چنین گیتاریستهای جوانی در ارتباط بودم.

 

-به نظر شما مشخصه بارز یک گیتاریست خوب چیست؟

در درجه اول یک هنرمند واقعی باشند و در کارشان حرفه ای. دید خوبی نسبت به حرفه و زندگی اشان داشته باشند.

Manuel Segovia می گوید: ۱۰ درصد خلاقیت غریزی است و ۹۰ درصد آن با تمرین کسب می شود.

می توانم بگویم پاکو دلوسیا جز گیتاریستهایی بود که وقت زیادی را برای تمرین صرف می کرد.

 

sanlucardd مصاحبه با مانولو سنلوکار-با تحولی که در زمینه سبک فلامینکو در این چند ساله مشاهده شده وضعیت نسل جدید را چگونه می بینید؟ آیا این نسل می تواند با حفظ اصالت این سبک آثار جدیدی خلق کند؟

هر چه زمان می گذرد، نسل جدید از سنت ها بیشتر فاصله می گیرند و این بسی خطرناک است. ما به جهانی قدم می گذاریم که تحت تسلط موسیقی تجارتی است که اکثر آنها پایه و اساس درستی ندارند.

امروزه اتفاقات عجیبی می افتد مثلا در کنسرواتوار فلامینکو کوردوبا یکی از واحدهای تخصصصی درسی به نام هارمونی جز بود که تعدادی از اساتید در مورد آن اختلاف داشتند و سرانجام نیز آن درس حذف شد چون آنها اظهار داشتند که در صورت بودن آن درس مردم فکر می کنند که موسیقی جز جزئی از فرهنگ آنها بوده. آنها دلیلی قانع کننده برای حذف آن درس نیافتند شاید علت نبود استاد آشنا با آن مبحث بود…

دانشجویان جوان گیج شدند و شاید آگاه کردن آنها وقتی به سن ۴۰ سالگی می رسند کار سختی باشد.

البته حالا گروه های جوان حرفه ای بسیاری وجود دارد اما هنوز در نحوه آموزش آنها اشکالاتی وجود دارد.

 

-نظرتان راجع جشنواره هایی که در این رابطه برگذار می شود چیست؟ ایا این جشنوارها جنبه آموزشی دارند؟

این جشنواره ها خیلی خوب اند. اتفاقاتی از این قبیل باید بیشتر شود و در تمام شهرستانهای اطراف اسپانیا این جشنواره ها برگذار شود و به بحث بر روی مباحث تخصصی بپردازند.

مکانها هم باید مناسبترباشد منظورم جائی مانند کلیسا یا یک کنسرواتوار زیبا که موسیقی کلاسیک در آن اجرا می شود نیست، منظورم یک اتاق مناسب است تا استاد بتواند به راحتی به کسانی که مشتاق یادگیری هستند آموزش بدهد و علاقمندان مجبور نشوند برای یادگیری به شهرهای دیگر در رفت آمد باشند.

 

-آیا در حال حاضر شما قصد دارید به کار تدریس بپردازید و کارهایی از قبیل اجرا را رها کنید؟

اکثر هنرمندان تمایلی برای اینکار ندارند. شما برای هنرمند شدن به استعداد نیاز دارید اما برای معلم شدن به عشق و فداکاری.

من هنرمند شدن و اجرا را دوست دارم اما بیش از اندازه به معلمی ارزش قائلم .

 

-آیا یکی بیش از دیگری شما را ارضا می کند؟

هیچیک بیش از دیگری برایم مهم نیست، من هر کاری که انجام می دهم با عشق است، من هر دو را دوست دارم، اما باید یک سری نوار هم به بیرون عرضه کنم زیرا این تنها چیزی است که از یک هنرمند باقی می ماند و آن را می شناساند.

 

-آیا در حال حاضر بر روی کاست جدیدی کار می کنید؟

بله، من مشغول اهنگسازی برای آلبوم جدیدم هستم که برای قدردانی از نقاش بزرگ رسیندیRomero Ressendi است. البته سبک جدیدی نیست.من در کارهایم اغلب از تجربیات هنرمندان استفاده می کنم.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob مصاحبه با مانولو سنلوکار viwio مصاحبه با مانولو سنلوکار twitter مصاحبه با مانولو سنلوکار facebook مصاحبه با مانولو سنلوکار google buzz مصاحبه با مانولو سنلوکار google مصاحبه با مانولو سنلوکار digg مصاحبه با مانولو سنلوکار yahoo مصاحبه با مانولو سنلوکار

هیچ مطلب مرتبطی وجود ندارد