اختصاصی خانه گیتار ایران

مترجم :حامد فتحی – نوازنده ومدرس گیتار

 

یکی از مهمترین مراحل در آموزش گیتار یادگیری صحیح نشستن و در دست گرفتن گیتار هست که مختص به سبک خاصی نمیشود و در تمامی سبکها یکی از مهمترین عناصر آموزشی است زیرا استیل نشستن شما تاثیر بسزای در نوازندگی شما دارد و چه بسا استیل اشتباه شما را از رسیدن به اهدافتان دور نماید.

اما نحوه نشستن در گیتار فلامنکو در قدیم و ….در قدیم و به شیوه سنتی گیتار را همانند تصویر پایین میگرفتند که این شیوه دیگر منسوخ شده است و باعث محدودیت حرکت در دست چپ میشد و گیتاریستهای فلامنکو در قدیم با این استیل مینواختند.

montoya2 استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو

زیرا معمولا از تعداد محدودی آکورد که اکثرا تنها در ۴ یا ۵ فرت اول دسته گیتار قرا میگرفت امروز با توجه به پیشرفتهای تکنیکی در نوازندگی فلامنکو نوازندگی با این استیل غیر ممکن است .

اما متداول ترین استیل که فایل تصویری آن در اختیار علاقمندان قرار گرقته است:

بهترین و متداولترین استیل در فلامنکو محسوب میشود و باعث آزادی کامل دست چپ در هنگام نواختن تکینیک ها میشود .به این صورت که ران پای راست را روی ران پای چپ قرار داد.

همچنین میتوان از یک زیرپایی برای بالا آوردن پای راست استفاده نمود.(با استفاده از زیرپایی میتوانید ساعات بیشتری بدون خستگی به تمرین اختصاص بدهید )

دانلود کنید .( برای دانلود کلیک راست را زده و گزینه save target as را انتخاب و در دایرکتوری مورد نظر دانلود نمایید)
اسکار هررو – آموزش تکنیک های گیتار فلامنکو

دانلود

این مطالب در کتاب های مختلف فلامنکو بارها بیان شده اما در کلیه این موارد نقص بسیار بزرگی وجود دارد و آنهم عدم دلیل علمی و مستدل برای استیل نوازندگی.

Pac 561 استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو

در سبک کلاسیک با بررسی ماهیچه های دست و عضلات و تاندونها و همچنین عصب های موجود امروزه بصورت مستدل با استیل نوازندگی برخورد میکنند.

نه تنها در گیتار بلکه برای تمامی سازها امروزه پزشکان و محققان به یاری نوازندگان رفته و با ارائه دلایل علمی و همچنین کاربردی آنان را برای یک عمر نوازندگی بیمه مینمایند.

یک نوازنده سالیان سال باید نوازندگی گند حتی در سنین بالا و دلیل اینکه بسیاری از نوازندگان داخل ایران در سنین میانسالی دچار مشکلات عدیده جسمی میشوندنیز همین مورد است و گاهی موجبات این میشود که دیگر شخص نتواند به نوازندگی خود ادامه دهد.

پس داشتن استیل صحیح – که مهم نیست در چه سبکی باشد – اصل اساسی در نوازندگیست اینکه فلان نوازنده اینگونه مینوازند و یا دیگری چنین ملاکی برای انتخاب ما نیست .
تقلید از استیل دست سایر نوازندگان مطلقا ممنوع میباشد!

سپهر ارجمندی یکی از نوازندگان خوب مقیم خارج از کشور مطلبی را عنوان نموده که بسیار جالب است:
یکی از روشهای های نشستن، پوزیسیون کلاسیک میباشد. این روش، بسیار روش مناسبیست ولی معمولاً در فلامنکو از آن استفاده نمیشود.

برای فلامنکو، روشی دقیقاً مانند روش کلاسیک وجود دارد، فقط با یک تفاوت، بدین طریق که، زیر پای چپ خود یک زیرپائی گذاشته ولی، پائین جعبه هارمونی گیتار را روی ران پای راستتان قرار میدهید، بصورتی که دسته گیتار با سطح زمین کما بیش زاویه چهل و پنج درجه بسازد. مسلماً بیدرنگ این سؤال پیش می آید که چرا از زیر پائی برای پای چپ استفاده میشود در حالیکه گیتار بر روی پای راست قرار دارد؟

جواب این است که اولاً در این حالت استقرار بدنتان بر روی صندلی به حد چشمگیری افزایش پیدا کرده، دوماً در این پوزیسیون عضلاتی که در پائین ستون فقراتتان قرار دارد و آن را محافظت میکند، ریلکس شده و به شما این اجازه را میدهد که ساعتها بدون آسیب رساندن به کمرتان به تمرین بپردازید. به عنوان مثال میتوان از سابیکاس استفاده کننده این پوزیسیون نام برد.

روش جدید دیگر در فلامنکو، روش ابداع شده توسط پاکو دِ لوسیا میباشد که امروزه همه آن را شناخته و از آن استفاده میکنند. در این پوزیسیون پس از نشستن صحیح بر روی صندلی، گیتاریست مچ پای راست خود را کمی بالاتر از زانوی پای چپ خود قرار داده و سپس گودیه پائین گیتار را روی ران پای راستش میگذارد.

پاکو دِ لوسیا، بزرگترین گیتاریست فلامنکو در قرن حاضر میباشد و طبیعتاً تمامی گیتاریستها [منجمله خود من] ، تحت تاثیر وی بوده و به درست یا غلط، دوست دارند که از او تقلید کنند .

dfgdf استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو

شناخت ما در رابطه با گیتاریست های معروف در دنیا اکثراً سطحی میباشد، چرا که آشنائی ما با ایشان قالباً بر اساس موزیک، کنسرتها، فیلم و ویدئوهائیست که از آنان دیده ایم و آن چیزیکه در دسترس گوش و چشم ماست، قطره ایست از یک اقیانوس بیکران!

آن کنسرتی که شما می بینید و قلبتان را به شدت تکان میدهد، نتیجه سالها تلاش و ممارست بی وقفه است.

آن یک ساعت کنسرت، بی مبالغه حاصل هزاران هزار ساعت تمرین، تکرار، یاد گیری ، غم و شادی روزمره در زندگیست .

به همین دلیل آنچیزی را که مثلاً در کنسرتهای پاکو می بینید، مقصد (قطره) است نه راه (اقیانوس) !

متاسفانه پاکو مثل کره ماه بوده و پشت آن بر روی ما مخفی است. اینکه وی باینصورت گیتار میزند، به ما این تصور را میدهد که او همیشه و در همه حال و در همه جا اینگونه است و چون ما عاشقش شده ایم، بدون توجه از او تقلید کرده، مدام در این پوزیسیون گیتار نواخته و به سلامتی خود آسیب میرسانیم. این فرم، فشار زیاد و قابل توجهی به کمرتان آورده و در دراز مدت کمر درد انتظارتان را میکشد.

لازم به تذکر است که پاکو بسیار باهوش بوده و بی دلیل این فرم را ابداع نکرده است،چرا که این پوزیسیون راحتترین حالت برای کنسرت دادن میباشد، ولی او هیچگاه در منزل از آن استفاده نمیکند، با این وجود وی به علت کثرت کنسرتهایش از کمر درد در امان نبوده واز ابداع خود، خود نیز در رنج و اخیراً فرم نشستنش را تغییر داده است. پس میبایست از مسخ بودن به یک شخص معروف جداً حذر کرد و از تحلیل و بررسی مجدد نهراسید!!!

شما نیز دقت کرده و از تمرین در این فرم [پاکو دِ لوسیائی] در منزل واقعاً بپرهیزید.(ولی در کنسرت این فرم واقعاً بهترین است به شرط اینکه در انتهای هر قطعه پای راستتان را زمین گذاشته تا شروع قطعه بعد بتواند کمی استراحت کند، همزمان کمرتان نیز از فشاری که بر رویش میباشد آزاد گشته و ریلکس میشود).
=====================================================

پس مهمترین نکته در نوازندگی عدم ایجاد انقباضات عضلانی میباشد و اینکه در آسودگی و بدون هیچگونه فشاری به نوازندگی بپردازید.

در مطلب آتی به سراغ شیوه های رفع این تنشهای عضلانی میرویم

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو viwio استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو twitter استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو facebook استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو google buzz استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو google استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو digg استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو yahoo استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو

Related posts:

  1. موزه رقص فلامنکو
  2. Jose Tanaka فلامنکو گیتاریست
  3. چه نوع موسیقی فلامنکو نیست ؟
  4. فلامنکو مدرن
  5. بررسی تکنیک های موجود در سبک فلامنکو
  6. بررسی دستگاه های فلامنکو -توکه
  7. تاریخچه گیتار فلامنکو به بیان پاکو دلوسیا
  8. گیتار فلامنکو از لحاظ ساختاری
  9. مناسب ترین ساز، مناسب ترین هزینه
  10. کنترل فیزیکی در هنگام نوازندگی گیتار کلاسیک