sidvb گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اشگفت وگویى درباره سید برت با برادرزاده اش: وقتى به یکى از معدود عکس هایى که از سید برت (Syd Barrett) در سال هاى اخیر گرفته شده است نگاه کنید، اثرى از بنیان گذار پینک فلوید در آن دیده نمى شود.

مردى میانسال را در آن عکس مى بینید که بیشتر موهاى سرش ریخته است، لباس جین برتن دارد و از خرید بر مى گردد.
بیشتر به یک انگلیسى آرام شبیه است که به سال هاى بازنشستگى خود نزدیک مى شود؛ بازنشستگى و بعد از آن هم مرگ.
سید برت سال ها پیش بازنشسته شد. نزدیک به ۳۰ سال قبل در اوج شهرت، خلاقیت، افتخار و ناراحتى روانى به زانو درآمد و بازنشسته شد.
در دورانى بازنشسته شد که خوانندگان راک دیگر overdose نمى کردند و بیشتر ستاره هاى راک خاموش شده و زیر خاک بودند. اما جالب اینجاست که برت هنوز شهرت خود را حفظ کرده و با وجود این که در همان سال هاى اولیه بالا رفتن پینک فلوید از قله شهرت مجبور شد از گروهى که خود او آن را تشکیل داده بود کناره گیرى کند بازهم نامش با پینک فلوید درآمیخته و حتى آلبوم هاى تکى که پس از جدایى از پینک منتشر کرد نیز به اندازه کافى شناخته شده هستند.

نام سید برت براى دوستداران موسیقى راک در کنار نام هایى چون جیمى هندریکس، جنیس جاپلین و جیم موریس قرار مى گیرد. اما خود او انگار به تمام گذشته و پیشینه خود پشت کرده و در خانه اى در کمبریج دوران بازنشستگى را پشت سر مى گذارد.

سال هاست که دیگر حاضر به مصاحبه نیست و آنهایى که در پى گفت وگو با او هستند چاره اى ندارند جز این که به اطرافیانش متوسل شوند. مصاحبه اى که پیش رو دارید از سوى یکى از سایت هاى علاقه مندان پینک فلوید با یان برت برادرزاده سید برت انجام شده است. ••• •

فکر مى کنم شما در سال ۱۹۷۳ متولد شدید؛ یعنى حدود همان سال هایى که روزهایى بد براى سید آغاز شده بود. نخستین خاطراتى که شما در آن سال ها از سید به یاد دارید، چیست؟

در آن سال هایى که من بسیار کوچک بودم در واقع اصلاً چیزى درباره او نمى دانستم. هرچند او در همان خانه اى بود که ما براى دیدن مادربزرگمان به آنجا مى رفتیم، همیشه در اتاق خودش بود و بسیار به ندرت پیش مى آمد که او را ببینیم.
تنها چیزى که مى دانستم این بود که حال سید چندان مساعد نیست و مى خواهد تنها باشد. هیچ درکى از این موضوع نداشتم که او پیش از آن فرد مشهورى بود و درباره مشکلاتى که با آنها درگیر بود هم هیچ ذهنیتى نداشتم.
این روند تا زمانى که به سنین نوجوانى رسیدم ادامه داشت. به خاطر مى آورم که دوره اى در یکى از این مراکز توانبخشى در خارج از شهر به ملاقاتش مى رفتم و در جنگل هاى اطراف قدم مى زدیم اما اصلاً نمى دانستم که آنجا چه کار مى کند و براى چه آنجاست. تنها چیزى که به یاد دارم این است که آنجا به نظرم خیلى ترسناک بود.

•بودن در کنار عمویت چطور است و آیا هیچ قانون خانوادگى درباره این که مثلاً نباید موضوع هاى مربوط به گذشته اش را مطرح کرد، وجود دارد؟

گذشته چیزى نیست که سید هیچ وقت درباره آن صحبت کند. •آ

یا هیچ وقت او درباره این که بیتلز، استونز یا افراد معروف اینچنینى را دیده، با تو صحبت کرده است؟

نه. •

او بیشتر به چه سبکى از موسیقى گوش مى دهد؟

سید یک ضبط کوچک داشت اما تعداد نوارهایش بسیار کم و بیشترشان کنسرت هاى کلاسیک است. فکر مى کنم دیگر خیلى به موسیقى علاقه مند نیست. یک گیتار آکوستیک هم داشت که البته هیچ وقت نشنیدم صداى آن را در بیاورد. •

او درباره خودش چه فکرى مى کند… آیا به گذشته خود اهمیت مى دهد؟ به نظر تو به این دیدگاه رسیده که بر بسیارى از هنرمندان دیگر تاثیر مهمى داشته است؟

در حقیقت کمترین اهمیتى به گذشته نمى دهد و حالا دیگر از آن روزهایى که به دلربایى و هیجان صحنه علاقه مند بود بسیار دور است. مطمئنم اگر با افرادى روبه رو شود که برایشان مهم باشد زمانى در سال هاى دهه ۶۰ ترانه هایى خوانده و آهنگ هایى را زده، خیلى گیج مى شود. •

syd2 گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اشعده زیادى از علاقه مندان سید هستند که دوست دارند به خانه او در کمبریج بروند و با او دیدار کنند. نکته خاصى وجود دارد که بخواهى به آنها بگویى؟

تنها چیزى که مى خواهم به این دسته از دوستداران او بگویم این است که لطفاً این کار را نکنید. مى دانم که هنوز عده زیادى از طرفداران سید نگران او هستند و مى خواهند بدانند در چه وضعیتى است اما او اصلاً دوست ندارد مردم در خانه اش را بزنند و هر روز حالش را بپرسند.
لطفاً او را راحت بگذارید تا در آرامشى که به دست آورده است، زندگى کند. به همه دوستداران سید که نگران حالش هستند اطمینان مى دهم که حال و روز خوبى دارد و اگر مجبور نباشد با طرفدارانى مواجه شود که بیرون از خانه منتظر هستند یا در خانه به سراغش مى روند از این هم بهتر مى شود.
به همین دلیل از افرادى که این گفت وگو را مى خوانند و از محل زندگى سید با خبر هستند، خواهش مى کنم آدرس او را در اختیار دیگران نگذارند. مطمئناً هر فردى حق دارد اندکى آرامش، صلح و چیزهاى خصوصى را براى خود نگه دارد. اگر سید هنوز به طور جدى با موسیقى درگیر بود، مى توانستیم انتظار داشته باشیم از دست طرفدارانش در امان نباشد، اما الان بیش از ۲۰ سال است که هیچ اثرى منتشر نکرده. لطفاً به او اندکى احترام بگذارید و در آرامش رهایش کنید. •

سید به افرادى که در خانه او را مى زنند چه جوابى مى دهد؟ آیا پیش روى آنها در را به هم مى کوبد؟ خیلى کم پیش مى آید که کسى را به داخل راه بدهد اما معمولاً سعى مى کند تا جایى که امکان دارد به شکلى مودبانه در را ببندد. •فکر مى کنید این امکان وجود دارد که یک روز با انتشار کتاب یا به شکلى دیگر، داستان خود را بیان کند؟

فکر نمى کنم علاقه اى به این کار داشته باشد. دوست ندارد یکبار دیگر به گذشته بازگردد؛ به زمانى که به فروپاشى روحى روانى و کناره گیرى اش از اجتماع منتهى شد.
تمام دوران پینک فلوید متعلق به سال ها پیش است و او حالا مى خواهد در آرامش بماند، کتاب بخواند، نقاشى کند یا هر کار دیگرى که دوست دارد…

•گفتید که اخیراً دوباره نقاشى مى کشد. هیچ کدام از کارهایش را دیده اید؟ مى توانید آنها را توصیف کنید؟ بیشتر سعى مى کند شیوه هاى مختلف را تجربه کند.آثارى که دیده ام کاملاً متفاوت هستند و در سبک هاى گوناگون جا مى گیرند. جدیداً به تصاویر هندسى و شکل هاى تکرار شونده علاقه مند شده مثل شکل هایى که در کاشى ها یا پارچه ها تکرار مى شود.
البته کارهاى انتزاعى با رنگ و روغن و نقاشى هاى ناتورالیستى با آب رنگ او را هم دیده ام. تا به حال درباره نقاشى هایش با هم جدى صحبت نکرده ایم به خاطر همین نمى توانم دقیقاً به شما بگویم با نقاشى هایش چه چیزى را دنبال مى کند.
البته نوشتن را هم هنوز دنبال مى کند اما صرفاً براى لذت خودش؛ در چند سال گذشته، کتابى درباره تاریخ هنر و بررسى تحولات آن در گذر زمان نوشته است. من این کتاب را نخوانده ام اما قبل از این که شما بخواهید سئوالى بپرسید مى توانم بگویم تردید بسیارى دارم که بخواهد آن را منتشر کند.

•آیا در رویدادهاى خانوادگى مثل جشن کریسمس ، جشن تولدها یا گردهمایى هاى خانوادگى این چنینى شرکت مى کند؟

خیلى جالب مى شد اگر از پس حضور در چنین جمع هایى برمى آمد، اما واقعیت این است که از ارتباط هاى اجتماعى حتى به شکل خانوادگى لذت نمى برد. بودن در بین تعداد زیاد مردم براى او آزاردهنده است.
البته چندبار به خانه شخصى من در لوتن سرزد اما فقط براى یک روز. در اوایل دهه ۸۰ هم چندبار براى جشن کریسمس با ما همراه بود که براى من در آن سال هاى کودکى جذابیت خاصى داشت.
آن موقع یک بازى الکترونیکى هدیه گرفته بودم که با آن مى توانستم قطعات ساده موسیقى بسازم و در کنار سید بر روى یک مبل نشسته بودم و به او یاد مى دادم چطور با آن آهنگ بسازد و بازى کند.

•پایه اصلى دیدگاه هاى فکرى او در این سال ها چیست؟

این سئوالى نیست که من بتوانم به آن جواب بدهم چرا که اولاً این مسئله یک مفهوم ذهنى است و ثانیاً من که او نیستم و نمى توانم روانشناسى او را تشریح کنم. تنها چیزى که مى توانم بگویم این است که من و خانواده ام هربار سید را در سال هاى اخیر مى بینیم احساس مى کنیم به حسى از رضایت و خشنودى دست پیدا کرده که پس از فروپاشى در دهه ،۷۰ براى سال ها آن را از دست داده بود.
او خوشحال است از این که با آرامش کتاب مى خواند، نقاشى مى کند و تلویزیون مى بیند. صحبت کردن با سید مانند صحبت کردن با دیگران نیست.
شیوه غریب و بریده بریده اى براى حرف زدن دارد به همین دلیل حتى مسائل پیش پا افتاده روزمره در صحبت هایش انتزاعى به نظر مى رسند اما این مسئله به منطق درونى او بازمى گردد و این که شیوه بیانى خود را دارد.
اگر مردم مى خواهند فکر کنند سید برت یک دیوانه وحشى متعلق به دهه ۶۰ است به خودشان مربوط مى شود اما من فکر مى کنم این طرز تفکر، نوعى بى انصافى به همه چیزهایى است که او به موسیقى بخشید و همچنین بى انصافى نسبت به خود او به عنوان یک انسان است.

این طرز تفکر، ساده ترین راه براى نگاه کردن به وضعیت موجود است. چیزى که مرا از شیوه برخورد رسانه ها با سرگذشت او ناراحت مى کند این است که او را به عنوان مردى دیوانه یا یک نابغه موسیقى راک که مجنون شده تصویر مى کنند. ا

نگار اصلاً مهم نیست چه قدر درد و رنج روحى را درست در سال هاى موفقیت و شهرت گروه تحمل کرده است. فکر مى کنم اگر به طور جزیى به این مسائل نپردازیم، مردم متوجه نمى شوند میزان واقعى فروپاشى و ویرانى او با رنجى که تحمل کرده، چقدر است. •

سید هیچ یادداشت روزانه یا چیز دیگرى از دوران زندگى خود در دنیاى موسیقى نگه داشته است؟

صادقانه بگویم که نمى دانم آیا چیزى از دوران پینک فلوید نگه داشته یا نه

. •شایعاتى درباره این که او ازدواج کرده شنیده ام، حقیقت دارد؟

اصلاً واقعیت ندارد. تا چند سال پیش و قبل از مرگ مادرش – مادربزرگ من – این دو نفر با هم زندگى مى کردند و حالا او تنهاست.

•با توجه به صحبت هایى که کردید پس باید از این که موسیقى سید در حال حاضر به عنوان بخش مهمى از موسیقى راک شناخته مى شود و هر سال تعداد زیادى از طرفدارانش همان آثار قدیمى را دوباره مى خرند، شگفت زده باشید؟

همیشه از این که بعد از گذشت سال ها، هنوز علاقه مندان زیادى هستند که آثار او را مى خرند، شگفت زده مى شوم به همین دلیل وقتى از مردم داستان هاى عجیبى در این باره مى شنوم تعجب نمى کنم.
در محافل و مهمانى هاى بسیار پیش آمده است که من را به عنوان برادرزاده سید معرفى مى کنند که حسابى کفر مرا در مى آورد آخر من هیچ کارى انجام نداده ام غیر از این که در این خانواده به دنیا آمدم.

•بهتر است مشکلات سید در گذشته را رها کنیم. آیا مى دانید نگرش او به موادمخدر چیست؟ هیچ وقت در این زمینه نصیحتى به شما نکرده است؟

من هیچ اطلاعى راجع به دیدگاهش نسبت به موادمخدر در حال حاضر ندارم اما فکر مى کنم فهمیدن دیدگاه او پس از پشت سر گذاشتن سال هاى سخت دهه ۱۹۷۰ و مشکلاتى که تحمل کرد به تخیل خیلى قدرتمندى احتیاج نداشته باشد.

•من شایعاتى درباره دوستى بریان انو و جیمى پیج با سید شنیده ام. چیزى در این مورد مى دانید؟

دانسته هاى من به کتابى درباره زندگى سید برمى گردد که در آن نوشته شده بود انو و پیج بسیار علاقه مند بودند با او همکارى کنند و فکر مى کنم همین مسئله باعث به وجود آمدن شایعاتى در این باره شد. بازهم مى گویم به طور دقیق چیزى نمى دانم اما فکر نمى کنم این دو نفر حتى سید را دیده باشند.

•مى دانم که هنوز تعداد زیادى از کارهاى سید برت در جایى وجود دارد و تاکنون منتشر نشده است: قطعاتى از سال هاى اولیه کار، ترانه هاى انفرادى و تصاویرى از او. آیا تاکنون با پدر یا دیگر عموهاى شما براى انتشار آنها مذاکره اى انجام شده است؟ اگر چنین پیشنهادى به خانواده شما شود با آن موافقت خواهید کرد؟

در موقعیتى نیستم که با چنین سئوالى روبه رو شوم و به آن جواب دهم. شاید هم هنوز این چیزهایى که مى گویید در جایى وجود داشته باشد و من هم به اندازه هر فرد دیگرى دوست دارم آنها را بشنوم اما این که ممکن است این آثار کجا باشند هیچ ذهنیتى ندارم.

هیچ وقت هم ارتباطى با کمپانى هاى ضبط آثار موسیقى نداشتم و با توجه به این که خانواده ام به سید کمک کرده اند تا ارتباط خود را با این کمپانى ها قطع کند ما دیگر هیچ جایى در این تجارت نداریم و به همین دلیل درباره این که شاید هنوز آثارى از سید پیش آنها باشد، اطلاعى نداریم.

•خود شما چقدر طرفدار پینک فلوید هستید؟ آیا تمام دیدگاه هاى آنها را قبول دارید؟ نظرتان درباره شیوه گیتار زدن عمویتان در آن سال هاى اولیه پینک چیست؟

خب شاید نظر من کمى غرض ورزانه باشد. با این وجود همه کارهاى اولیه آنها را دوست دارم ولى از خیلى کارهاى بعدیشان خسته مى شوم و حوصله ام را سر مى برند اما گوش دادن به موسیقى سید به خصوص آلبوم هاى تکى او تجربه غریبى است که نمى توانم به راحتى آن را توضیح بدهم.
وقتى گوش هایم خواندن سید را مى شنوند مغزم احساس مى کند فرد دیگرى در حال خواندن آن ترانه هاست. باید متوجه باشید که وقتى سید آن قطعات را اجرا مى کرد من حتى به دنیا نیامده بودم و برایم بسیار مشکل است که بفهمم این همان فردى است که آن قطعات را اجرا کرده.

وقتى به آن ترانه ها گوش مى دهم بار روانى سنگین ترى نسبت به مردم عادى احساس مى کنم، وقتى بسیارى از شنوندگان درد و رنج نهفته در آنها را به راحتى ندیده مى گیرند و به خود مى گویند یک خواننده راک خل وضع این پرت و پلاها را گفته، من نمى توانم چنین کارى بکنم.

http://www.sydbarrett.net

منبع: dolly rocker
ترجمه: چنگیز محمودزاده
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش viwio گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش twitter گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش facebook گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش google buzz گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش google گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش digg گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش yahoo گفت وگويى درباره سيد برت با برادرزاده اش

Related posts:

  1. حرف هایى تازه درباره سید برت