«کالج موسیقی برکلی» بزرگترین کالج موسیقی مستقل جهان و نخستین مؤسسه آموزش موسیقی معاصر است. این کالج که در سال تحصیلی ۹۶-
۱۹۹۵ پنجاهمین سال تأسیس خود را جشن گرفت، یک مؤسسه غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۴۵ توسط آهنگساز و موسیقیدانی به نام «لارنس برک» تحت عنوان «خانه موسیقی شیلینگر» تأسیس شد.

در سال ۱۹۵۴ نام آن به مدرسه موسیقی برکلی (برگرفته شده از نام بنیانگذار آن) تغییر یافت. در سال ۱۹۶۶ نخستین دوره کارشناسی آن ارائه شد و از سال ۱۹۷۳ تاکنون به این مؤسسه، کالج موسیقی برکلی اطلاق می شود.«لی الیوت برک» فرزند «لارنس برک» که از سال ۱۹۷۹ تاکنون ریاست کالج را به عهده دارد، تحولات شگرفی در طول دو دهه گذشته تحقق بخشیده و توسعه کالج را در حوزه های فن آوری موسیقی، تجارت موسیقی، گرایشهای اجتماعی و روند بین المللی کردن آن هدایت کرده است.

مبنای برنامه ریزی آموزشی در این کالج بر توسعه شناخت موسیقایی دانشجویان و ارائه آموزشهای لازم جهت ارتقای خلاقیتهای موسیقایی دانشجویان قرار گرفته و بر این باور استوار گشته که موسیقی به عنوان یک سازمان متشکل قدرتمند در محور کلیه فعالیتهای دانشجویی قرار گرفته و به رشد فردی آنها کمک می کند.

 نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهانشکل گیری کالج برکلی، در نتیجه ظهور دو اندیشه انقلابی به وقوع پیوست:

نخست این که نوازندگی و موسیقی حرفه ای می تواند به کمک موسیقی هر عصری آموخته شود. دیگر این که دانشجویان برای دستیابی به مشاغل پایدار موفق نیاز به کسب مهارتهای حرفه ای دارند.
با عطف به این رویکرد، ما از طریق مطالعه علوم انسانی، هنر و علوم و دانش کافی را برای رشد شخصی و حرفه ای به دانشجویان اعطا می کنیم. از این رو برکلی، بیش از آن که یک کالج باشد، بزرگترین آزمایشگاه انفرادی موسیقی نیز به شمار می رود.

امروزه بیش از ۳۴۰۰ دانشجو در برکلی تحصیل می کنند که از این میان ۴۰ درصد دانشجویان خارجی هستند که از هفتاد کشور جهان بخصوص کشورهای ژاپن، کره، آلمان، سوئیس و برزیل آمده اند.
از این رو، برکلی به گونه ای منحصر به فرد یک کالج بین المللی است و در میان سایر کالجها و دانشگاههای آمریکا بیشترین درصد دانشجویان خارجی را داراست.
دوره های آموزشی
برکلی دوره های چهار ساله ای در سطح کارشناسی ارائه می کند که این دوره ها شامل آهنگسازی، آهنگسازی جاز، اجرا، مهندسی و ساخت موسیقی، مدیریت و تجارت موسیقی، ترکیب موسیقی، آموزش موسیقی، آهنگ نویسی، موسیقی حرفه ای، موسیقی فیلم و موسیقی درمانی است.
رشته اجرای موسیقی شامل انواع سازهای زهی، برنجی و نیز اجرای گروهی، گیتار، پرکاشن، پیانو و … است.

در رشته آهنگسازی نیز دانشجویان به مطالعه هارمونی صداها، ترکیب الحان، تنظیم آهنگ، ارکستراسیون، ادبیات موسیقی، تکنیک های آهنگسازی و کنسرتهای موسیقی قرن بیستم پرداخته و به بررسی سبکهای اصلی قرون ۱۹-۱۶ و آهنگسازان این دوره می پردازند. به گونه ای که دانشجویان تخصص لازم را در کسب مهارتها و مفاهیم می یابند.

همچنین مطالعه شاهکارهای مهم دوره های تاریخی مختلف به گسترش بینش زیبایی شناختی و قدرت نقادی دانشجویان در شناخت و تحلیل کیفیت موسیقی کمک می کند.

دوره های تحصیلات تکمیلی

فارغ التحصیلان رشته مدیریت و تجارت موسیقی می توانند در دوره MBA دانشگاه Sutfolk بوستون به تحصیل ادامه دهند.
دوره های تابستانی
کالج برکلی دوره های آموزشی متعددی در طول تابستان برگزار می کند که از این میان می توان به برنامه اجرای تابستانه، کارگاه ساخت موسیقی، گیتار بوستون و جشنواره جهانی پرکاشن اشاره کرد. اغلب این برنامه ها حداکثر به مدت یک هفته و همگی در کمپ دانشگاه برکلی واقع در بوستون برگزار می شوند.
تسهیلات
کالج موسیقی برکلی در ۱۳ ساختمان در محوطه پشتی خلیج بوستون واقع شده است. تسهیلات برکلی شامل ده استودیو ضبط حرفه ای، بیش از صد کارگاه مجهز به MIDI و صدها سنتزایزر در مرکز آموزش و لابراتوار ادغام موسیقی، لابراتوار فن آوری آموزشی حرفه ای، لابراتوار فن آوری اجرای حرفه ای، همچنین دپارتمان موسیقی فیلم، شش لابراتوار تدوین و … است.

سالن ۱۲۰۰ نفره برکلی نیز یکی از بهترین سالنهای کنسرت ساحل شرقی است که سالانه بیش از ۱۳۰ کنسرت از دانشجویان و استادان و موسیقی دانان حرفه ای در آن برگزار می شود.

کالج برکلی، در مجموع، سالانه پذیرای بیش از ۴۵۰ کنسرت دانشجویی در چهار سالن خود است.
دانشجویان دارای ۴۰ اتاق اجرای دسته جمعی و بیش از ۲۵۰ اتاق تمرین انفرادی هستند. همچنین برکلی دارای ۲۳۰ پیانوی آکوستیک و بیش از هزار گیتار است. موجودی مرکز مطبوعات Stan Getz و کتابخانه کالج، شامل بیش از ۱۱۵۰۰ محصول سمعی و بصری، ۲۰۰۰۰ کتاب، ۶۰۰۰ برگه نت و ۱۷۰۰۰ موسیقی است.
به علاوه بیش از ۲۰۰ گروه اجرا در کالج برکلی وجود دارد که هر هفته فرصت شرکت در تعداد قابل توجهی اجراهای دسته جمعی را به دانشجویان اعطا می کند. این گروههای عمومی شامل گروههای راک، جاز، پاپ، گروههای تجاری و … هستند.

شبکه بین المللی برکلی

 نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان
شبکه بین المللی برکلی با کوششی مشارکت آمیز، در جهت ارتقای آموزش موسیقی معاصر در سطح جهانی، فرصتهایی به منظور تبادل دانشجویان و اعضای هیأت علمی و نیز تبادل برنامه های آموزشی مدارس میان کشورهای عضو این شبکه ایجاد می کند.
مؤسسه بین المللی زبان انگلیسی و موسیقیدان ها (IMELI)
(مؤسسه بین المللی زبان انگلیسی فشرده موسیقیدانها) از آغاز به کارش در سال ۱۹۹۳ یک برنامه موفق چهار هفته ای برگزار می کند و البته در حال حاضر یک برنامه هشت هفته ای (۲۵ ژوئن- ۲۰ اوت) برگزار می کند. برنامه IMELI فرصت مناسبی برای دانشجویان خارجی است که هدفشان غنی ساختن مهارتهای زبان انگلیسی و کسب تجربه زندگی در برکلی و آشنایی با فرهنگ آن است.
با شرکت در این دوره، به عنوان یک دانشجوی موسیقی، مهارتهای زبان انگلیسی آنها افزایش یافته، مجموعه اصطلاحات موسیقی را که به آن نیاز دارند می آموزند و با فرآیند ثبت نام و برنامه آموزشی برکلی آشنا می شوند.
دانشجویانی که در دوره IMELI شرکت می کنند از کلیه امکانات و تسهیلاتی که در اختیار سایر دانشجویان برکلی قرار دارد بهره مند می شوند.
ثبت نام در دوره IMELI
تنها کسانی مجاز به شرکت در دوره IMELI هستند که در یک دوره تحصیلی تمام وقت ثبت نام کرده باشند. ثبت نام و جلسه معارفه با دانشجویان در روز ۲۵ ژوئن سال جاری (۲۰۰۴) انجام می شود. در حین ثبت نام دانشجویان مبالغی جهت هزینه مسکن و ثبت نام پرداخته و کارت شناسایی دریافت می دارند. کلیه دانشجویانی که مایلند در ماه سپتامبر تحصیلات خود را آغاز کنند باید تا قبل از فوریه در مورد ثبت نامشان اقدام کنند. تنها در این صورت است که امکان استفاده از بورسیه و کمک هزینه تحصیلی و مسکن وجود خواهد داشت.
حال اگر دانشجویی مایل باشد در ماه ژانویه یا مه وارد دانشگاه شود باید حداقل ۶ ماه قبل از آغاز نیمسال تحصیلی مورد نظر نسبت به این امر اقدام کند.
همچنین دانشجو هنگام ثبت نام باید نامه ای از استاد و مربی خود مبنی بر میزان مهارتهای موسیقایی و آشنایی با ساز تخصصی اش به همراه داشته باشد.
به علاوه داوطلبان باید با ساختارهای نوشتاری موسیقی آشنایی داشته و حداقل دو سال آموزش در ساز منتخبشان دیده باشند.
تعیین سطح علمی دانشجو و سطح مهارتهای زبانی وی نیز در تاریخ ۲۶ ژوئن انجام می گیرد.
مسکن
اقامت در خوابگاه برکلی امکان آشنایی با سایر دانشجویان و مشارکت در برنامه های تابستانی را برای دانشجو فراهم می آورد. همچنین این امکان را به دانشجویان می دهد که در فعالیتهای فوق برنامه IMELI و سایر دوره های تابستانی کالج موسیقی برکلی شرکت کنند.
هزینه ها(برای دسترسی به هزینه ها در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ به سایت کالج برکلی روجوع نمایید )
۳۲۵۰ دلار هزینه دریافتی بابت خوابگاه شامل ۱۹ وعده غذا در هفته (شامل دو وعده غذا در روزهای شنبه و یکشنبه و سه وعده در سایر روزهای هفته) است.
سایر هزینه ها عبارتند از:
هزینه فرم ثبت نام: ۳۰ دلار
هزینه تحصیل که تا تاریخ ۲۵ ژوئن باید پرداخته شود: ۲۵۰۰ دلار
کتاب و مواد آموزشی: ۷۰ دلار
میانگین هزینه های شخصی: ۴۵۰ دلار
کل هزینه های برآورد شده ۶۳۰۰ دلار را در برمی گیرد.
کمک هزینه تحصیلی
تعداد محدودی کمک هزینه تحصیلی که نیمی از هزینه تحصیل را پوشش می دهد در اختیار دانشجویان نیازمند قرار می گیرد تا بتوانند در دوره IMELI شرکت کنند. برای دریافت این کمک هزینه باید نامه ای مبنی بر نیاز مالی دانشجو از سوی وی یا خانواده اش، ضمیمه فرم تکمیل شده ثبت نام شود. شایان ذکر است: تنها دانشجویان تمام وقت در برکلی مجاز به دریافت کمک هزینه تحصیلی هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام IMELI یا کالج برکلی به نشانی زیر مراجعه کنید:
Office Of The Dean Of Students
(۶۱۷) ۷۴۷-۲۲۶۸
Fax (617) 747-2009
آدرس وب سایت دانشگاه: www.berklee.edu

منبع:
همشهری
مترجم:آزاده ثبوت

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان viwio نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان twitter نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان facebook نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان google buzz نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان google نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان digg نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان yahoo نگاهي به كالج بركلي، بزرگترين كالج موسيقي مستقل جهان

Related posts:

  1. ارائه دکترای افتخاری کالج موسیقی برکلی به پاکو دلوسیا
  2. نگاهی به روند فعالیت های پاکو د لوسیا
  3. پرونده مهاجرت اهالی موسیقی
  4. Happy Note بازی وآموزش موسیقی