اختصاصی خانه گیتار ایران

مازیار خواجیان – نوازنده و مدرس گیتار بیس

تا پیش از ابداع گیتار بیس و تکامل آن تا به امروز نواختن خط یس Bass Line تنها به وسیله کنترابیس یا دوبل بیس Double Bass میسر بود . با توجه به رشد موسیقی جز و بلوز در دهه ۱۹۵۰ و شکل گیری سبک ها و ژانرهای متنوع تری چون پاپ و راک ضرورت وجود سازی به شکل تکامل یافته تر از کنترابیس موجب ان شد که در سال ۱۹۵۱ برای اولین بار گیتار بیس توسط لئو فندر Leo Fender روانه بازارشود.club bass guitar black تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون

سازی با الگو الهام از شکل گیتار الکتریک و با قابلیت های بیش از کنترابیس مثل :
حمل آسانتر
داشتن فواصل مشخص پرده و نیم پرده برای راحت تر نواخته شدن
و همچنین صدای قابل تنظیم – Amplified – که به سرعت مورد استقبال نوازندگان ان دوره قرار گرفت.
اشکال امروزی گیتار بیس بر اساس همان الگوی اولیه در حالت طبیعی با ۴ سیم میباشد اما در این میان گیتار های بیس- ۵ و ۶سیم و حتی ۸ و ۱۲ سیم نیز ساخته شده است.

 

 

نقش گیتار بیس در موسیقی و ارکستراسیون

میتوان به جرات گفت که اساس موسیقی امروز Groove یا روح ریتمیک و تحرکی است که گیتار بیس به همراه درامز Beat خالق آن هستند.
به بیانی دیگر ابتدایی ترین و موثرترین نقش گیتار بیس در وهله اول حفظ ضرب آهنگ گروه و هدایت آن به اتفاق درامز و در وهله دوم همراهی و پشتیبانی ملودی با نواختن نتهای بم است.
به واسطه شکل گیری و پیشرفت سبک ها و ژانر های مختلف موسیقی مدرن ضرف نظر از جایگاه اولیه این ساز در گروه یا ارکستر میتوان گیتار بیس را دارای قابلیت هایی چون نواختن Melodic Bass Playing و حتی تکنوازی Solo Bass Playing نیز دانست همچنانکه نوازندگان بزرگی چون :
Victor Lemont
Billy Sheehan
Jonas Helboy
Stanley Clark
این دید گاه را تبین نموده اند.


این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون viwio تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون twitter تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون facebook تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون google buzz تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون google تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون digg تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون yahoo تاریخچه گیتار بیس و نقش آن در موسیقی وارکستراسیون

هیچ مطلب مرتبطی وجود ندارد