clip image002 گرم کردن Warming Upمترجم : میثم
بیک محمدی
نوازنده و مدرس گیتار الکتریک
مدیر بخش راک
استقاده از مطالب برای دیگر سایت ها و نشریات به هر نحوی ممنوع میباشد
maysammuhammady@gmail.com

با این تمرینات روزانه فیزیکی و موسیقیایی عملکرد خود را بهبود ببخشید

منبع: مجله GuitarOne (Vol. 5)
خوب شما در اتاقتان نشستید و تمرین می کنید، و بعد از چند ساعت تمرین، به خوبی روی یک سولوی سخت مانور می دهید. به خودتان می گوئید: ” خوب حَله، درش آوردم “. دوباره آنرا می نوازید، به زحمت اما مطمئن، و دوباره با موفقیت از عهده اش بر می آئید. گیتارتان را زمین گذاشته و از این که بالاخره موفق شدید آسوده هستید. اما کمی بعد در همان روز اتفاق عجیبی رخ می دهد…

گیتارتان را بر می دارید تا آخرین پیروزی و فتوحات خود را به دوستتان یا معلمتان نشان دهید و متوجه می شوید که انگشتانتان پاسخگوی شما نیستند. نمی توانید سرعت قبل را ایجاد کنید، پس بیشتر فشار می آورید. دوباره امتحان می کنید و کاملا ً شکست می خورید! بعد از سومین هجوم ناخوشایند، با ناامیدی صدایتان در می آید که:

” نمی فهمم چرا نمی تونم بزنمش! چند ساعت پیش داشتم روش پرواز می کردم.”

چه اتفاقی افتاده؟ پاسخ در این دو کلمه نهفته است: گرم کردن Warm Up. یا در این مورد به خصوص، فقدان گرم کردن.

حقیقت این است که نمی توانید فورا ً و بی درنگ حداکثر مهارت خود را در نوازندگی بروز دهید، یا به عبارت دیگر، توانائیهای شما همیشه ثابت و پایدار نیست. بسته به موقعیت ذهنی و جسمیتان، توانائیهای شما دائما ً در نوسان هستند. یک مثال این حقیقت را به خوبی روشن می کند: تصور کنید مجبور بودید صبح به محض برخاستن از خواب به نواختن بپردازید. فکر می کنید چقدر خوب این کاررا انجام می دادید؟ عضلات و تاندونهایتان خشک هستند، ذهنتان همچنان در هم و بر هم است و به عبارتی هنوز گیج هستید، نیاز به گفتن نیست که چشمانتان هم به زحمت تا نیمه باز می شوند. بله می توانید کمی بنوازید، اما قطعا ً نمی توانید قابلیتهای خود را در بالاترین سطح ارائه دهید.

خوب پس، بعضی اوقات بهتر از اوقات دیگر هستند. تصور کنیم مقیاسی ده درجه ای جهت اندازه گیری میزان آمادگیتان در دست داریم. یک ” اولین کار در صبح ” است، و ده در واقع بالاترین سطح و پیک شماست- هوشیارید، کاملا ً گرم هستید، با احساس خلاقیت کافی و همه چیز واضح و سر جایش است. برای نواختن آن سولو در چه سطحی باید باشید؟ نه یا ده، و اکنون در چه سطحی قرار دارید؟ بگوییم چهار یا پنج، پس اگر سعی کنید فشار بیاورید قطعا ً تلف می شوید! قبل از اینکه سختترین کارهایتان را بنوازید باید به سطح شماره ده نزدیک شوید و برای اینکار یک Warm Up خوب ضروری است.

بهترین راه گرم کردن چیست؟ تمام راهکارهای مختلف به سه گروه اصلی تقسیم می شوند. اولین گروه روشهای فیزیکی هستند. دوم، می توانیم به سادگی به نواختن به تنهائی یا با دیگران بپردازیم و سوم، تمریناتی که به طور خاص برای گرم کردن ساخته شده اند را بنوازیم.

روش فیزیکی

ما با این روش شروع خواهیم کرد- کار کردن با عضلاتتان تا خون در آنها جریان پیدا کند، کشش عضلات و تاندونها، و عملا ً بالا بردن دمای دست و ساعدهایتان. در این روش، استیو مورس Steve Morse پیشنهاداتی دارد که بهترین نقطه شروع هستند: ” اولین قدم ایجاد عادت شستن دستها با آب گرم است. اینکار باعث گرم و تمیز شدن دستهایتان می شود. گرم کردن دستها عملا ً کار کشش و انبساط عضلات را ساده تر می سازد.

در قدم بعد، سعی کنید عضلاتی که قرار است با آنها کار کنید را نرمش دهید. این کار نیز دمای دستتان را افزایش می دهد. برای اینکار می توانید از گریپ مَستر استفاده کنید یا اینکه یک توپ تنیس را برای یک دقیقه مکررا ً در دستتان فشار دهید

 

لازم نیست که این کار را به یک ورزش شدید تبدیل کنید، نکته این است که با این عمل می خواهیم کمی خون در دستانمان جریان پیدا کند. همانطور که ریچی سامبورا Ritchie Sambora می گوید: ” اگر وقت نداشته باشم تا خوب و به اندازه کافی گرم کنم از گریپ مَستر استفاده می کنم. اینکار شما رو راه می اندازه چون تمام عضلات رو درگیر می کنه.”

البته شما می توانید فراتر رفته و تمام عضلات و مفاصل را نرمش و ماساژ دهید. کار را با هر انگشت شروع کنید و به سمت دست حرکت کنید. سپس هر انگشت را به آرامی به عقب کشیده وبه جلو فشار دهید این کار را ادامه دهید تا به مچهایتان برسید و آنها نیز آرام در محدوده حرکتشان نرمش دهید. ساعدهایتان را کمی ماساژ داده و سعی کنید آرنجها و شانه هایتان را نیز کمی بکشید و نرمش دهید. دقت داشته باشید که تمام اینکارها را به آرامی انجام دهید، ما تنها می خواهیم کمی دستانمان را گرم کنیم نه اینکه به خود صدمه بزنیم. این روش را امتحان کنید و ببینید چه تاثیری خواهد داشت
دومین راهکار برای گرم کردن نواختن موسیقی است. این کار می تواند نواختن کامل یک آهنگ باشد یا فقط چند ریف یا Groove. می تواند بداهه نوازی، باز نوازی یا تلفیقی از هر دو باشد. نکته مهمی که در اینجا باید به خاطر بسپارید این است که هدف گرم کردن است نه ثبت یک رکورد جدید سرعت در کتابهای گینس! بنابراین بیش از اندازه تلاش و تقلا نکنید. بگذارید موسیقی به انگشتانتان انرژی بدهد، و طولی نخواهد کشید که متوجه می شوید ویبرهایتان Vibrato قوی تر شده، سرعتتان به طور طبیعی بالا می رود و بندهایتانBend نیز راحتتر می شود.

نونو بتن کورت Nuno Bettencourt طرفدار این روش گرم کردن قبل از اجراست: ” بهترین روش گرم کردن برای من نواختن است. ما یک درام سِت کوچک در رختکن داریم، و من تنها با درامر شروع به همنوازی می کنم. چه یک گام پنتاتونیک باشد چه هر چیز دیگری که انتخاب می کنید آرام و راحت کار را آغاز کنید. برای مدتی آرام نواخته و بعد کم کم سرعت را افزایش دهید. در آخر گرم کردن من دیگر خارج از کنترلم.”

برای اینکه چیز خاصی جهت امتحان این روش افزایش سرعت- روش همنوازی یا نواختن- به شما بدهم، چند ریف را به عنوان نمونه انتخاب کرده ام که هر کدام بر روی تکنیکی متفاوت و یا جنبه خاصی از نوازندگی تمرکز دارد. شکل ۱ ریف اثر جاویدِ جیمی هندریکس Jimi Hendrix، “Purple Haze” است. این ریفِ لید مانندِ تک نوتی معروف با سرعت نسبتا ً آرام، جابجائی Position دست چپ و بندِ Bend ملایم، نقطه ای بسیار خوب برای شروع است.

شکل ۱
004 گرم کردن Warming Up

شکل ۲ ریف قطعه “I’ll Stick Around” از گروه فو فایترز Foo Fightersاست. این ریف سرعتی تر بر روی جابجائی و حرکت آکوردهای باره متمرکز است.
شکل ۲

e334 گرم کردن Warming Up

شکل ۳ آهنگ “One” از متالیکا Metallicaاست. این یکی بر روی دستی که پیک می زند تمرکز دارد. نیازی نیست که نگران نواختن کامل تمام قطعات باشید، فقط با هر ریف کمی همراهی کنید. همچنین از اینکه فراتر رفته و با واریاسیونهای خود بر روی آنها بداهه نوازی کنید خودداری نکنید.

شکل ۳
009 گرم کردن Warming Up

نواختن و نگهداشتن یک الگوی ریتمیک ( Groove ) برای دقایقی، روش فوق العاده دیگری جهت گرم کردن است. زمانی که مشغول نواختن آن الگوی ریتمیک یا Groove هستید، ریتم کار در سرتاسر بدنتان جریان پیدا می کند. ریتم یعنی جنب و جوش و حرکت، و جنب جوش و حرکت نیز یعنی انعطاف، نرمش و روان بودن- نقطه مقابل خشک و بی حرکت بودن. Groove های فانک و بلوز نتیجه بخش و موثر هستند و باعث می شوند که از آن حالت خشکی و گرفتگی خارج شوید، سعی کنید بدون در نظر گرفتن تکنیکهای خاصی، هر کدام را امتحان کنید. شکل ۴ یک Shuffle دوازده میزانی معمول بلوز است که با ششم و هفتم همراهی می شود

شکل ۴

76534 گرم کردن Warming Up

شکل ۵ ریفِ فانکی میانی از آهنگ “Suck My Kiss” گروه رد هات چیلی پپرز Red Hot Chili Peppers است.

شکل ۵
9808 گرم کردن Warming Up
سومین روش گرم کردن موسیقیایی گذاشتن یک نوار یا سی دی- چیزی که با آهنگهایش آشنایی دارید- و نواختن یا بداهه نوازی به همراه آن است. کارلوس سانتانا Carlos Santana طرفدار این روش است: ” من معمولا ً نمی شینم گام بزنم. فکر می کنم اینکار کسل کننده ترین راه است. مثل این می مونه که دارین یه ساندویچه مثلا ً جوانه گندمو گاز می زنین…من با کارهای ضبط شده زیاد می نوازم. به همراه “Naima” از جان کولتران John Coltrane و دیگر چیزهای مورد علاقه ام می نوازم و سعی می کنم اینکار رو با مک کوی McCoy (Tyner) و الوین Elvin (Jones) ادامه بدم. وقتی که آهنگها تموم بشن، تمرین گرم کردن خوبی انجام داده ام.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

روش تمرین کردن

بعضی نوازندگان مثل استیو وای Steve Vai، استیو مورس Steve Morse و مارتی فریدمن Marty Friedman، اغلب از تمرینات خاصی که به عنوان ابزاری برای گرم کردن ابداع شده اند استفاده می کنند. اگر شما از جمله افراد صبوری که به جزئیات توجه می کنند هستید، احتمالا ً به بررسی این روش خواهید پرداخت چراکه بسیار منظم و اصولیست و می تواند بسیار مفید و موثر باشد. برای دیگران، تمرینات فقط دیوانه شان می کند. امتحانشان کنید و ببینید آیا برایتان مناسب هستند یا خیر؟ اما چیزی که باید به خاطر بسپارید، از زبان مارتی فریدمن Marty Friedman : ” می توانید از هر چیزی که انگشتانتان را خیلی خیلی آرام به حرکت در آورد استفاده کنید. نیازی به انجام تمرینات گرم کردن به طور سریع نیست.” نکته دقیقا ً چیست؟ اینها تمرینات گرم کردن هستند، نه تمرینات افزایش سرعت. بنابراین فشار نیاورید. بر روی کیفیت و داشتن احاطه و کنترل کامل بر حرکت هر انگشت تمرکز کنید. بعد از ده یا بیست دقیقه، انگشتانتان باید این مسئله را احساس کنند.

شکل ۶a-6c که توسط استیو وای Steve Vai معرفی می شود، آرایشی جامع و کامل از توالیهای مکانیکی دو نت بر هر سیم است. همراه با آن، استیو پیشنهاد می کند: ” سرعت مترونوم به نوازنده مربوط می شود. باید بسیار آرام شروع کنید تا حتی یک اشتباه کوچک نیز نداشته باشید.” برای اینکار، الگوهای داده شده را با استفاده از انگشت گذاری که در زیر آنها نوشته شده بنوازید.

شکل ۶a-6c
برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up

شکل ۷ که دقیقا ً از یکی از کتابهایم (Speed Mechanics for Lead Guitar) انتخاب گردیده، نسخه ایست خلاصه شده که حاوی تنوع انگشت گذاریهای مشابه شکل ۶ است. با این حال، این بار تمام نتها بوسیله Hammer-on و Pull-off نواخته می شوند.

شکل ۷

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up

حالا بیائید به لطف استیو مورس Steve Morse، الگوی سه نت بر هر سیم را که در شکل ۸ آمده امتحان کنیم.

شکل ۸

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up

شکل ۹، که مجددا ً از Speed Mechanics for Lead Guitar برگرفته شده، در واقع همان ایده سه نت بر هر سیم را تکرار می کند اما با گام لا مینور طبیعی مطابقت دارد و توسط پل گیلبرت Paul Gilbert استفاده می شود.

شکل ۹

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up

در شکلهای a10 و b10، مارتی فریدمن Marty Friedman توالی سه نت را کمی ترکیب کرده و در طول دسته گیتار بالا و پایین می رود. سپس کمی دستش را باز می کند و روش رد کردن سیمها String-Skipping را به آن اضافه می کند. آرام، آرام، آرام.

شکلهای a10 و b10

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up

شکل ۱۱، تمرین کروماتیکیست که وارن دی مارتینی Warren DiMartini از آن استفاده می کند. اما جنبه پیک زدن Picking را مد نظر قرار می دهد. اول، برای مدتی تمام نتها را از بالا به پایین downstroke و سپس از پایین به بالا Upstroke می نوازد. آخر سر هم اقدام به پیک زدن به طور متناوب Alternate Picking می کند.

شکل ۱۱

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up

نیل شان Neal Schon با استفاده از بند Bend و ویبرVibrato، روشی کاملا ً متفاوت را به این مجموعه اضافه می کند. ” از ویبر سریع استفاده کنید، از ویبر آرام استفاده کنید، از ویبر خیلی آرام بهره بجوئید و مطمئن شوید زمانی که می خواهید به نت یا بندِ Bend بعدی بروید نت قبلی را دقیقا ً در پایان بندِ آن نواخته باشید. فقط نگهداشتن نت را پیوسته در زمانی که آنرا می کشید تمرین کنید. فکر می کنم این تمرین گرم کردن بسیار عالی ای برای نوازندگان تازه کار که یک میلیون نت را می نوازند است. تنها زدن یک نت را تمرین کنید و سعی کنید آنرا به صدا درآورید” شکل ۱۲٫

شکل ۱۲
برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up

شکل ۱۳

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید
 گرم کردن Warming Up
البته، تقریبا ً هر تمرینی می تواند تمرینی موثر جهت گرم کردن باشد. هدف این است که انگشتانتان نرم شده و دوباره با دسته گیتار Fretboard انس پیدا کنند. پس در پذیرفتن، تغییر دادن یا رها کردن این تمرینات راحت باشید. یا اینکه اگر گرم کردن به روش آخر حوصله تان را سر می برد، کل آنرا کنار بگذارید. بالاخره، اگر آنها را کسل کننده یافتید، مسلما ً خیلی در مسئله گرم کردن کمکتان نخواهند کرد! انسانها با هم متفاوتند. کاری را انجام دهید که برایتان ثمر بخش است.

حالا که به هر ترتیب باید این کار رابکنید، چرا درست انجامش ندهید؟

حقیقت این است، چه بدانید یا ندانید، هر بار که می نوازید از فرایند و جریان گرم کردن می گذرید. منظورم این است که، همیشه سرعت و دقتتان در ابتدا کمی کمتر است و این مسئله تا مدتی از تمرینتان ادامه می یابد. تنها تفاوت این است که می آموزید چگونه آنرا کنترل کنید. و زمانی که لازم باشد می توانید حداکثر توانائی خود را نشان دهید.

ضمنا ً، دیگر خطر صدمات ناشی از کشیدگی که می تواند به خاطر فشار یا سرعت زیاد باشد را به جان نمی خرید. پس بیاموزید که تمرین روزانه تان را با گرم کردن Warm up آغاز کنید. خیلی آرام شروع کنید و کم کم سرعت خود را افزایش دهید. به یاد داشته باشید که تنها می خواهید دستانتان کمی گرم شده تا شروع کار اصلی برایتان راحتتر شود، بنابراین جدا ً از انجام حرکات سریع و حرکاتی که نیاز به کشش غیر معمول دارند بپرهیزید چراکه همانطور که گفته شد، انجام این کار می تواند باعث صدمه به انگشتانتان شود

Posted in آموزش گیتار – مقالات آموزشی, موسی

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob گرم کردن Warming Up viwio گرم کردن Warming Up twitter گرم کردن Warming Up facebook گرم کردن Warming Up google buzz گرم کردن Warming Up google گرم کردن Warming Up digg گرم کردن Warming Up yahoo گرم کردن Warming Up

Related posts:

  1. چگونگی جلوگیری از مشکلات تاندونی قبل از مبتلا شدن به آنها
  2. جو ستریانی – پیدا کردن نت
  3. چگونگی شکل دادن و مراقبت از ناخن
  4. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  5. تمیز کردن ساز
  6. پیدا کردن نت