چگونه استودیوى خانگى بسازیم:این روزها با فارغ التحصیل شدن تعداد زیادى از دانشجویان از دانشکده هاى موسیقى، افراد زیادى دیده مى شوند که در خانه خود یا دفترى در یک مجتمع مسکونى یا تجارى، آموزش موسیقى به دیگران را آغاز مى کنند.اما راه انداختن یک استودیوى خانگى برخلاف آن چه به نظر مى رسد، کار چندان ساده اى نیست و دردسرهاى فراوانى دارد. از سر و صداى یک آموزشگاه موسیقى گرفته تا رفت و آمد و شلوغ شدن مجموعه اى از استودیوى خانگى در آن قرار دارد.

مطلبى که پیش رو دارید در مجله تخصصى «استرینگز» درباره این استودیوها چاپ شده است: بالاخره تصمیم گرفتید که تدریس خصوصى موسیقى را آغاز کنید. مبارک است. احتمالاً خیالتان از بابت مهارت هاى تدریس راحت است، اما کمتر در مورد نحوه درست کردن یک استودیو مطمئن هستید. براى تأسیس یک استودیوى راحت و کاربردى محلى را پیدا کنید که در آن بتوانید با همسایه ها نیز زندگى مسالمت آمیزى داشته باشید.

موفقیت تجارى نیز اغلب مانند ارزش املاک به موقعیت محل آن بستگى دارد. خوشبختانه مردم براى بهره بردن از یک معلم خوب حاضر هستند مسیرهاى طولانى را هم طى کنند، پس حتماً لازم نسبت یک استودیو با اجاره بالا در مرکز شهر پیدا کنید. اما محل استودیو از هر نقطه شهر نباید بیشتر از ۵۰ دقیقه فاصله داشته باشد.

حق انتخاب هاى فراوانى دارید. خانه، فضایى در استودیوى موسیقى، اتاقکى در فروشگاه هاى لوازم موسیقى و مراکز توسعه هنرى. اگر قصد دارید برنامه تدریس محدودى داشته باشید، احتمالاً شریک شدن با افراد همکارتان راه حل مناسبى است. با این روش از ملاقات کردن و ارتباط داشتن با دیگر معلم هاى موسیقى و موسیقیدان ها بهره مى برید و با این تصمیم بدون به هم ریختن محیط خانه، فضایى حرفه اى تر از اتاق معمولى خانه، براى کار به وجود مى آورید.

چیدن و مجهز کردن استودیو
اگر لازم است با استودیوى ساده شروع کنید. بسیارى از معلم ها با استودیوهایى با امکانات کم به نتایج خیره کننده اى رسیده اند. آن ها فقط سه پایه نت و نور مناسب داشته اند. سه پایه هاى محکمى – مانند سه پایه هاى ارکستر – انتخاب کنید که بتواند به راحتى وزن کلاسور سنگین را تحمل کند. مثلاً سه پایه هاى تاشو با کیفیت خوب، مناسب است.

اگر ۲ عدد سه پایه تهیه کنید مى توانید همراه با هنرجویانتان تکالیفشان را اجرا کنید.
براى جلوگیرى از آویزان ماندن پاى بچه ها یک چهارپایه حدود ۱۲ اینچ طول و به اندازه کافى پهن براى دو پا تهیه کنید و براى راحتى و سلامتى خود از صندلى خوب ادارى بدون دسته استفاده کنید.

براى تمام سازهایى که مى نوازید مانند سازهاى همراهى کننده فضاى مناسب در نظر بگیرید. اگر براى پیانو اتاق اکوستیک ندارید از دیگر سازهاى شستى دار استفاده کنید. امروزه سازهاى شستى دار با کیفیت صداى بالا در دسترس هستند. وسایل ضرورى در اختیار داشته باشید:
کوک کن الکترونیکى یا دیاپازون، ضبط صوت، میکروفون، کلاسورى که در آن برنامه هفتگى، پیشرفت و تکلیف هنرجویانتان را یادداشت کنید، یک جعبه نوار کاست، CDهاى مورد علاقه، متر و نوم، آینه بزرگ دستى (براى نشان دادن چیزهایى که به هنرجویان به راحتى نمى توانند بدون دیدن آن متوجه آن شوند) و لیست شماره تلفن هنرجویان.

نکته مهم اینکه تلفن را در محل استودیوى خود قرار ندهید. اگر در طول مدت کلاس کسى تماس گرفت، بگذارمنشى تلفنى به آن جواب دهد. از زمان درس هنرجویان براى صحبت با تلفن استفاده نکنید، در آخر باید گفت که وجود یک ساعت دیوارى بزرگ، تابلو اعلانات و جعبه اشیا گم شده ضرورى است.

در زمان ما کامپیوتر نیز یک وسیله موسیقى است. با آن مى توان CD ضبط و پخش کرد و در درس هاى تئورى نیز کاربرد دارد. نرم افزارهاى متعددى هستند که به ما این امکان را مى دهند که سرعت بازنواخت طبیعى CDها را کم کنیم. بنابراین هنرجویانتان مى توانند همراه با آن با سرعت پایین تر از سرعت اصلى آن بنوازند. سیستم استریو و یا خود کامپیوتر را دقیقاً کنار دیوار قرار ندهید پشت آن فضاى مناسبى براى تعمیر و تعویض سیم کشى در نظر بگیرند.

اگر فضاى کافى در اختیار دارید کاناپه و صندلى راحتى در آن بگذارید و همچنین کتاب هاى موسیقى که فهم آن ساده است را در محل کار خود نگه دارید. استودیو را براى کودکان زیبا کنید. بعضى از آن ها ممکن است بخواهند دوستان خود را دعوت کنند و براى عده اى از آن ها لذت دیدن کلاس موسیقى مى تواند نقش مهمى در زندگى شان داشته باشد. پس کتاب هاى خنده دار، جعبه کوچک اسباب بازى براى سرگرم کردن خواهر و یا برادر کوچک هنرجویتان را فراموش نکنید.

تأثیر کار کردن در خانه
و حال چند نکته مهم در مورد ایجاد روابط اجتماعى براى کسانى که در خانه کار مى کنند. باید قبول کنید که کار شما تأثیر زیادى روى زندگى اعضاى خانواده و هم خانه اى هایتان مى گذارد و ممکن است آن ها را بسیار آزار دهد. تماس هاى تلفنى زیاد، صدا، با صداى کلاس درس صبح زود بیدار شدن، رفتن مکرر بچه ها به دستشویى و بدتر از همه این که آنها ممکن است موقع کار شما مجبور شوند خانه را ترک کنند. چند ماه اول ممکن است به خاطر این مسائل، مشکلات زیادى داشته باشید.

 

حال همسایه ها را در نظر بگیرید، احتمالاً اکثر آن ها از اهداف و آینده خوب شما حمایت مى کنند. ممکن است شما براى آن ها نمونه بارز آرزوهایشان باشید چرا که در خانه خودتان کار مى کنید و با جامعه از طریق یک حرفه راضى کننده ارتباط دارید. با این حال ممکن است با شخصى روبرو شوید که ناراضى باشد و شکایت کند. با این همسایه عصبانى، مزاحم و ناراضى اگر با درایت رفتار کنید قطعاً زودتر به نتیجه مى رسید.

احتمالاً مشکلات همسایه ها مسائلى مانند سر و صدا، کمبود محل پارک، رفت و آمد زیاد، احساس امنیت و نگرانى هاى اغلب بى اساس درباره اینکه این وضعیت تا کى ادامه دارد، است. این را همیشه ملکه ذهن خود داشته باشید که حل کردن احساس ناراحتى همسایه ها پیش از آن که شدت بیابد، بسیار آسان تر است، بنابراین از هر نظر با آنها صمیمى باشید و به دیدگاه هایشان حساسیت نشان دهید.

ساختن استودیو شخصى در این حرفه، یکى از رضایت بخش ترین اقدامات است. بنابراین ابتدا تحقیق کنید، با همسایه هایتان صحبت کنید، نیازهاى خود را در نظر بگیرد و با وسایل اولیه و فضایى ساده شروع کنید. به خاطر داشته باشید بخشى از تدریس موسیقى مربوط به هنر موسیقى است و بخش دیگر آن تجارت. اگر به هر دو بخش توجه کنید مى توانید کار خود را با موفقیت شروع کرده و راهى ثمربخش و مفید را ادامه دهید.

نویسنده: جان یلا سکوئز
ترجمه: هستى نقره چى
منبع : روزنامه ایران

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob چگونه استوديوى خانگى بسازيم viwio چگونه استوديوى خانگى بسازيم twitter چگونه استوديوى خانگى بسازيم facebook چگونه استوديوى خانگى بسازيم google buzz چگونه استوديوى خانگى بسازيم google چگونه استوديوى خانگى بسازيم digg چگونه استوديوى خانگى بسازيم yahoo چگونه استوديوى خانگى بسازيم

Related posts:

  1. چگونه کوک Scordatura ( تغییر یافته ) را تثبیت کنیم؟