اختصاصی خانه گیتار ایران

برزیل امسال پنجاهمین سالگرد موسیقی بوسانوا را جشن می گیرد. موسیقی بوسانوا به طور رسمی در سال ۱۹۵۸ با ترانه ی Chega de saudead شروع شد.

ترانه ای که با تحت تاثیر قرار دادن همگان، شرکای تجاری فراوانی را به سوی آهنگسازان خود جذب کرد. این ترانه اثری بود از انتونیو کارلوس جوبیم( Antonio Carlos jobim) و با معرفی João Gilberto. انتونیو کارلوس جوبیم (۱۹۲۷-۱۹۹۴) یکی از تاثیرگذارترین آهنگسازان و ترانه سرایان قرن بیستم می باشد.

قطعات معروف او بوسیله ی نوازندگان و خوانندگان مختلف در برزیل و کشورهای دیگر به اجرا آمده است. با وجود همه ی این ها João Gilberto که بارها عنوان بهترین گیتاریست و خواننده را در مراسم گرمی کسب کرده است و تاثیرات زیادی برروی خلق ریتم بوسانوا داشته است، به عنوان پدر موسیقی بوسانوا شناخته می شود.

jobim image012 پنجاه سال بوسانوا

Antonio Carlos jobim

امسال در مراسم بزرگداشت موسیقی بوسانوا نوازندگان و خوانندگان معروفی از سرتاسر دنیا دست به اجرای قطعات و ترانه های مختلف زدند، همچنین در این مراسم João Gilberto که امسال هفتاد و هفت سالگی خود را جشن میگیرد در این مراسم حضور داشت.

بوسانوا چیست؟ بوسانوا ریتمی است که بوسیله ی توسعه یافتن ریتم سامبا بوجود آمده است. سامبا مدرن با استفاده از توسعه یافتن موسیقی های محلی برزیل بوجود آمد.

واژه ی باسا در فرهنگ برزیل به خصوص در دهه ی پنجاه در ریودژانیرو بیشتر به معنی موج جدید یا نظام جدید معنی می شود، اما پس از مدتی در معنای وسیع تر به نظام جدیدی در موسیقی گفته می شد.

موسیقی جز بریل از به هم آمیختن هارمونی های موسقی جز شمال برزیل با ریتم های مختلف برزیل مانند باسانوا بوجود امده است. با وجود این بسیاری از موسیقی دان ها بوسانوا را مترادف با موسبقی جز برزیل می دانند.

در بهار سال ۱۹۶۱، چارلی بیرد (Charlie Byrd) نوازنده ی گیتار کلاسیک و جز، که تحت نظر آندرس سگویا به یادگیری گیتار کلاسیک پرداخته بود سفری را به آمریکای جنوبی آغاز کرد.

charliebyrd08 پنجاه سال بوسانوا

Charlie Byrd

در آن زمان او با موسیقی جز البته به شکلی بسیار جذاب تر، یعنی موسیقی بوسانوا برخورد کرد. پس از بازگشت او از آمریکای جنوبی ، او تصمیم گرفت تا دانسته های تازه خود را در این زمینه با نوازنده ی معروف ساکسیفون جز، استن گتز (Stan Getz) در میان بگذارد. آن دو تصمیم به انتشار آلبومی به نام Jazz Samba در سال ۱۹۶۲ با همکاری یکدیگر کردند. پس از آن آوازه ی بوسانوا در همه جا پیچیده بود

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob پنجاه سال بوسانوا viwio پنجاه سال بوسانوا twitter پنجاه سال بوسانوا facebook پنجاه سال بوسانوا google buzz پنجاه سال بوسانوا google پنجاه سال بوسانوا digg پنجاه سال بوسانوا yahoo پنجاه سال بوسانوا

Related posts:

  1. Manha de Carnaval لوئیز بونفا