نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

نکات کوچک نوازندگی تنها اشاره ای است گذرا به برخی از آموخته های شخصی در طی این سالهای نوازندگی گیتار است مسلما بسیاری از این نکات در کتابی گنجانده نشده است و تمامی این مطالب حاصل سالها تحقیق و شرکت در مستر کلاسهای گوناگون و استفاده از دانش اساتید مختلف و تجربیات دیگر نوازندگان حاصل شده است و اینجا فرصتی دست داده تا آن را در یک نوشته کوتاه و بصورت مختصر منتقل نمایم.یکی از روشهای مفید تمرین در میان عموم نوازندگان خفه کردن سیمهای گیتار و سپس اجرای تمرینات تکنیکی و قطعات میباشد . این شیوه چگونه است و چه مزایایی دارد ؟ در فیلم آموزشی زیر اسطوره نوازندگی گیتار فلامنکو یعنی پاکو دلوسیا را میبینید که در حال گرم کردن دست خود است و فرد مصاحبه کننده از وی میپرسد که چه میکنید و ولی میگوید مشغول گرم کردن دستهایم هستم همانند یک ورزشکار قبل از مسابقه .هر چند پاکو نیز از این شیوه برای گرم کردن دست خود بهره میبرد اما نکات بسیار دیگری در ان نهفته است .
این نکته یادتان باشد :

شما بر روی صحنه نوازنده را میبینید برای فهم تمرین و چگونگی تمرین باید با نوازندگان بزرگ در هنگام تمریناتشان حضور داشته باشید !

در هر حال استفاده از ابر در انتهای گیتار تکنیکی بسیار کاربردی برای مدرسین در امر آموزش میباشد و نوازندگان با تجربه گیتار با استفاده از این شیوه به رفع مشکلات نوازندگی خود میپردازند .

 ببینید کلیپ کوتاهی از پاکو دلوسیا pacoled 300x166 نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک

نکات :

به وجود آوردن بالانس و تعادل مناسب میان دست چپ و راست در بسیاری از مواقع شما با شنیدن صدای گیتار خود از بسیاری از اشکالات خود بی خبر میمانید و شاید این توصیه بیجا نباشد که نوازنده باید در استودیو بنوازد آنوقت است که متوجه میشود چه صداهایی مهیب و اضافه ای از ساز خود در می آورد !

 

با خفه کردن سیم بعنوان مثال در آرپژ زدن متوجه خواهید شدن که کدام انگشت نسب به بقیه توانایی و قدرت کمتری دارد . در گام زدن و در جابجایی بین سیمها شما متوجه خواهید شد که آیا به میزان صحیحی نیرو وارد میشود یا خیز ؟

در بسیاری از مواقع نوازندگان در هنگام تمرین از این واهمه دارند که با قدرت ساز بزنند چرا که اکثرا تمرین برای دیگران گوشخراش میباشد و بجای رفع این مشکل سعی در ایجاد مشکلی بزرگتر در خود هستند و آنهم ساز زدن با توان پایین که میبایست از این شیوه در تمرینات استفاده شود و به دلیل این قبیل مشکلات شیوه غلط نوازندگی را به کار نبریم.

 

قطعات خود را در این وضعیت بنوازید ! در بسیاری از مواقع نوازندگان بدون اینکه بدانند چه میکنند با تکیه بر حافظه فیزیکی و صوتی که از قطعه بدست آورده اند مینوازند. یکی از شیوه های بالا بردن دقت در حفظ قطعات اجرای قطعه با کوک خارج ( کوک گیتار را برهم بزنید سپس قطعه ای که حفظ کرده اید را بنوازید ) و یا خفه کردن سیم بدین صورت میباشد . مسلما در این شیوه صدایی وجود ندارد و شما میبایست با دقت بیشتری به نوازندگی و اجرای صحیحی نت ها بپردازید .

 

در هر حال یک نوازنده و مدرس خلاق میداند از این تکنیک در چه زمان و در چه تمرینی استفاده نماید .

 

مشکلات خود را در زمینه نوازندگی گیتار  ایمیل نمایید و یا به صورت یک پاسخ در انتهای همین مقاله منعکس نمایید تا در فرصتی مناسب به آنها پاسخ داده شود .

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک viwio نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک twitter نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک facebook نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک google buzz نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک google نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک digg نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک yahoo نکات مفید آموزشی گیتار شماره یک

Related posts:

  1. آموزش گیتار – محیط تمرین و وضعیت کلی بدن
  2. آموزش گیتار-تمرینات مقدماتی دست چپ و راست ۱
  3. آموزش گیتار-تمرینات مقدماتی دست چپ و راست ۲
  4. تمرین گیتار
  5. ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی
  6. تکنیک شوک در نوازندگی گیتار
  7. آموزش گیتار ۱- دست چپ
  8. چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟
  9. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  10. استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو