نویسنده و مترجم:
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

segovia نکاتی جالب درباره سگوویا

آیا میدانستید Igor Stravinsky آهنگساز مشهور می خواسته قطعه ای برای آندرس سگوویا ( پدر گیتار کلاسیک ) بسازد و سگوویا به وی گفته که بهیچ وجه انرا اجرا نخواهد کرد؟

برخی از جوایز وی در دوران حیات:
دریافت ده مدرک دکترای افتخاری از دانشگا های مختلف در سراسر دنیا

وی هنگام سفر همیشه بلیط صندلی کنار خود را نیز میخرید تا گیتارش را در کنارش قرار دهد زیرا که به محل قرار گیری ساک و وسایل دستی که در هواپیما بود اطمینان نداشت!

برنده جایزه گرمی بهترین اجرای کلاسیک در سال ۱۹۵۸ بخاطر آلبوم Segovia Golden Jubilee.

در سال ۱۹۸۶ جایزه گرمی یک عمر فعالیت هنری Grammy Lifetime Achievement Award. را دریافت نمود

پس برخلاف نظریاتی که گفته میشد وی هیچ استادی نداشت وی در دوران کودکی تحت تعلیم گیتار قرار گرفته بود اما در سبک فلامنکو!

برخلاف بسیاری از باورها سگوویا در سن ۶ سالگی شروع به نواختن گیتار نمود. Angelo Gilardino که در بنیاد هنری سگوویا در اسپانیا کار مینماید میگوید:
هیچ سند قطعی وجود نداد اما واضح است که در دوران نوجوانی وی شروع به نواختن نموده و آنهم بعنوان یک نوازنده فلامنکو ! در حقیقت اولین گیتاری که وی صاحب ان شد گیتاری بود که نوازنده مشهور فلامنکو آن زمان یعنی Paco de Lucena با آن نواخته بود کسی که وقتی مرد سگوویا ۵ ساله بود و گیتار فلامنکو را نزد Agustinillo یک نوازنده آماتور فلامنکو یاد گرفت.

وی اولین اجرای حرفه ای خود را در سن ۱۶ سالگی و در مادرید انجام داد و قطعاتی از ساخته ها و تنظیمات فرانسیسکو تارگا را بهمراه تنظیمات خودش از باخ اجرا نمود.

Miguel Llobet کسی بود که تنظیمات آثار پیانوی گرانادوس خودش را به سگوویا یاد داد

وی بسیاری از تکنیک های گیتار را از آثار بجا مانده از پوخول و تارگا فرا گرفت

سگوویا در زمانیکه در آلمان بود برخی از گیتار های سازنده گیتار Hermann Hauser را دید و از صدای ان خوشش آمد و پیش وی رفت و سفارش کپی از گیتار Manuel Ramirez guitar که در سال ۱۹۱۲ ساخته شده بود را داد گیتاری که بسیاری فکر میکنند Santos Hernandez آنرا ساخته است!

سگوویا از اولین نوازندگان گیتار در جهان بود که از سیمهای نایلونی بجای سیمهای ساخته شده از روده استفاده کرد و موجب اشاعه ان شد.

خواکین رودریگو کنسرتو Fantasía para un gentilhombre به درخواست سگوویا و برای وی نوشت.

فیلم Andrés Segovia – in Portrait که بصورت دو سی دی میباشد در حقیقت یکی از سن ۷۵ و ۸۴ سالگی وی ضبط شده است.

هر چند سگوویا را باید تاثیر گذارترین شخص در تاریخ گیتار نامید اما نیمتوان از تعصب وی نسبت به آهنگسازان اسپانیایی گذشت . و یکی از اشخاصی بود که با دیدن آگوستین باریوس آهنگساز و نوازنده فراموش نشدنی گیتار کلاسیک ابتدا قول همکاری و کمک به وی را داد اما بر خلاف وعده ای که داده بود هیچ کاری انجام نداد و شاید حسادت وی نسبت به باریوس یکی از دلایل رفتار وی بوده است.

مسابقات گیتار Michele Pittaluga با حمایت سگوویا و آلریو دیاز توانست جایگاه مورد مقبولی برای خود بدست اورد .

اما در برابر تمامی تحسین هایی که از سگوویا میشود جان ویلیامز در سال ۱۹۹۹ نشان داد که مشکلات وی با سگوویا حل نشدنی است و سگوویا را با این عنوان خطاب نمود:
معلم و موزیسینی محدود!

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob نکاتی جالب درباره سگوویا viwio نکاتی جالب درباره سگوویا twitter نکاتی جالب درباره سگوویا facebook نکاتی جالب درباره سگوویا google buzz نکاتی جالب درباره سگوویا google نکاتی جالب درباره سگوویا digg نکاتی جالب درباره سگوویا yahoo نکاتی جالب درباره سگوویا

Related posts:

  1. نیکیتا کوشکین
  2. دانستنی های جالب در زمینه گیتار
  3. سگویا و ویلا لوبوس
  4. جان ویلیامز و نکاتی در زمینه صدادهی در گیتار کلاسیک
  5. دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک
  6. گیتار از نگاه آندرس سگوویا