al dig 61 معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستیمعروف ترین ترکیب دو نواز گیتار در تاریخ الکساندر لاگویا و ایدا پرستی: لاگویا وپرستی مبتکر نو آوری ها وتغییرات بسیاری در تکنیک گیتار کلاسیک بودند و در طی پانزده باری که برای اجرای کنسرت به دور دنیا سفر کردند تقریبا تمام آهنگسازان مدرن را ترغیب کردند تا برای آنها آهنگ بسازند و هم زمان خود آنها نیز آهنگهای بسیاری را که در اصل برای سازهایی مانند پیانو نوشته شده بود برای گیتار تنظیم کردند.

 

شهرت و موفقیت آنها هنوز سیر صعودی خود را طی میکرد که در سال ۱۹۷۶در ضمن سفری به آمریکا ایدا پرستی پس از یک بیماری ناگهانی در سن ۴۲ سالگی در گذشت. از میان صفحاتی که لاگویا و پرستی ضبط کرده اند آثار زیر را می توان نام برد: موسیقی اسپانیا برای دو گیتار و موسیقی باروک برای دو گیتار و اجرای قطعه شاگون در سل مینور اثر هندل که شامل ۲۲ واریاسون بود .

 

لاگویا و پرستی همچنین مشوق و معلم ترکیب های دو نواز دیگری نیز بودند که در حال حاضر جزو بهترینهای دنیا هستند مانند اکوایتو و هنری دورینی و دو نواز یونانی اوانجلوس ولیخرا. کناره گیری نسبتا طولانی لاگویا از صحنه های کنسرت بعد از مرگ ایداپرستی کاملا قابل درک بود

 

به هر جهت در سالهای اخیر لاگویا فعالیتهای هنری خود را در کنار زندکی عادیش از سر گرفت (او مجددا ازدواج کرد ) یکی از صفحات متعددی که لا گویا پس از بازگشت مجددش به دنیای گیتار ضبط کرده است کنسرتو برای گیتار و پیانوی جاز است که به همراه آهنگساز و پیانیست فرانسوی کلودتولینگ آن را اجرا کرده است این کنسرت در نیویورک بود .

الکساندر لاگویادر یکی از روزهای تابستان سال ۱۹۲۹ در مصر به دنیا آمد . مادرش یونانی وپدرش ایتالیایی بود.هشت ساله بود که شروع به نواختن گیتار کود و اولین رسیتال خود را در سیزده سالگی اجرا کرد.

 

از دنیای گیتار و گیتاریستها هیچ نمیدانست و در کشوری میزیست که با اروپا و دنیای خارج ارتباط چندانی نداشت . بعد از اجرای اولین رسیتالش برای اولین بار صفحه ای از اجراهای سگوویا شنیدکه او را تحت تاثیر شدید قرار داد.

البته برخلاف بسیاری از گیتاریست هاکه از طریق سگوویا با گیتار آشنا شده اند لاگویا این ساز را از قبل می شناخت وبه ان دل بسته بود .با این وجود قسمت اعظم جوانیش تحت تاثیر و نفوذ سگوویا بود بعد از آن او صفحاتی از ایداپرستی شنید و تحسین و علاقه او را برانگیخت .

 

در آن زمان هنوز گیتاریست آماتوری بود پدرش میل داشت او تحصیلش را ادامه دهد اما او یک روز تصمیم گرفت زندگیش را فقط به گیتار اختصاص دهد . در هفده سالگی پس از اتمام دوره ی متوسطه به اروپا رفت . تا آن زمان حدود پانصد کنسرت در مصر و کشورهای مجاور اجرا کرده بود .

در فرانسه ایداپرستی را که قبلا با او مکاتبه ای آاشنا بود ملاقات کرد.آن دو خیلی با هم صمیمی شدند و اغلب برای سرگرمی با هم گیتار مینواختند بعد ها این دوستی رنگ دیگری به خود گرفت و به ازدواج منجر شد .

 

این دو ترکیب دونوازی گیتار به وجود آوردندو آهنگسازان بسیاری برای آنها آهنگ ساختند .در اولین کنسرتشان در نیویورک با سگوویا آشنا شدند.. بعدها او گفت:

من به قدری تحت تاثیر کنسرت شما قرار گرفتم که تمام خیابانهای نیویورک را راه رفتم و در باره ی شما فکر کردم.

حالا اگر اجازه بدهید میخواهم تحسینم را در مقاله ای بیاورم و از دوستم ماریوکاستلنوو تدسکو که در لوس آنجلس است بخواهم در آنجا به کنسرت شما بیاید و دوئتهای بسیاری برای شما بنویسد .

 

سگوویا به گفته اش عمل کرد .مقا له ی زیبایی در باره ی دو نوازی آنها نوشت و تد سکو بعد ها ۲۴ پرلود وفوگ برای گیتار و یک سونات و نیز یک کنسرت برای دو گیتار برایشان نوشت .

 

بعد خواکین رودرگیو تونا دیلا و کنسرتو مادریگال را برایشان نوشت .اما یک ماه قبل از مرگ ایدا به دستشان رسید و هرگز فرصت نواختنش را نیافتند . توروبا نیز سه نوکتورن برای گیتار و ارکستر برای آنها نوشت.

بسیاری ازاجراهای این دو بعدها به صورت صفحه در آمد پس از فوت ایدا شبکه های رادیویی و تلویزیونی بسیاری نوارهایی را که از اجراهای آنها داشتند برای لاگویا فرستادند بعد ها همه ی اینها به صورت صفحه در آمد یا در خواهد آمد .

 

لاگویا بعدها کنسرتوهایی از ویوالدی و کارولی همراه ارکستر مجلسی انگلستان تحت رهبری ژان پیررامپال ضبط کرد .صفحه ی دیگری با ارکستر سمفونی انگلستان تحت رهبری میشل لوکراند ضبط کرد شامل قطعاتی برای فلوت ژان پیر رامپال صفحه ی دیگری با تمها و واریاسیونهایی از کارولی و کارکاسی .و جولیانی و هندل به صورت سولو نواخت پسر لاگویا وایداسلیوین قبلا” گیتار جاز مینواخت اما بعد به گیتار کلاسیک رو آورد.

لاگویا مدتی در هنرستان عالی موسیقی پاریس به تدریس مشغول بود و چندین سال در ماه ژوئینه ومدت سه هفته در آکادمی شهر مینس تدریس می کرد وبیش از بیست سال هم در کانادا تدریس داشت .

 

او با طرف راست ناخن گیتار مینوازد هر چند این را تکنیک خاصی نمیداند به گفته خود او پس از امتحان روش های گوناکون به این حالت رسیده است به هر حال او میتواند در هر حالتی نوازندگی کند روش نوازندگی اوimia است گیتارهای کلاسیک لاگویا وپرستی در مجموعه موزه پاریس قرار دارد.

 

این دو گیتار در سال ۱۹۵۰ میلادی توسط ربر بوشه برای این دو نوازنده مشهور گیتار کلاسیک ساخته شد.لاگویا و پرستی تا سال ۱۹۶۷ میلادی با این گیتارهای فوق العاده ارزشمند آثار کلاسیک را اجرا می کردند تا اینکه ایدا در سال ۱۹۶۷در گذشت و لاگویا از آن زمان به بعد دیگر با این گیتارها آهنگی اجرا نکرد و آنها را به یادگار همسرش حفظ کرد …

منبع : ماهنامه هنر موسیقی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی viwio معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی twitter معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی facebook معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی google buzz معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی google معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی digg معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی yahoo معروف ترين تركيب دو نواز گيتار در تاريخ الكساندر لاگويا و ايدا پرستی

Related posts:

  1. گیتار نوازی به شیوه ویولنسل – Paul Galbraith
  2. Redmond O’Toole گیتار نوازی همانند ویلونسل
  3. Jorge Morel آهنگساز و نوازنده گیتار کلاسیک
  4. Eva Fampas نوازنده گیتار کلاسیک
  5. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  6. گیتار از نگاه آندرس سگوویا
  7. مانولو سانلوکار : فلامنکو مشکل ترین سبک موسیقایی شرقی است
  8. فرانسیسکو سانچز گومز معروف به پاکو دلوسیا
  9. مناسب ترین ساز، مناسب ترین هزینه