اختصاصی خانه گیتار ایران

پاول استایدل گیتاریست اهل چکسلواکی، یکی از قدرتمند ترین نوازندگان حال حاضر دنیا محسوب می شود که در آخرین رده بندی جهانی بین هشت گیتاریست برتر دنیا قرار گرفته است. او در بیش از سی کشور مختلف اجراهایی را داشته است. به تازگی پس از مهاجرت طولانی خود به هلند، هم اکنون به چکسلواکی بازگشته است و هم اکنون در کلبه ی کوچکی واقع در دهکده ای در نزدیکی رودخانه بروکنا سکونت دارد. هم اکنون برای مصاحبه با او، به ملاقات با او رفته ام.

Pavel Steidl-کلیپ تصویری

steidl 09 مصاحبه با پاول استایدل

-چگونه رپراتوار کنسرت هایتان را انتخاب می کنید؟

این امر به دوران زندگی من مربوط می شود. زمانی که چهارده سال سن داشتم، موسیقی دوره رمانتیک را اجرا نمی کردم و تنها آسار مدرن و کارهایی از باخ را اجرا می کردم. اما پس از آن علاقه زیادی به اجرای موسیقی رمانتیک پیدا کردم و شروع به اجرای آن برروی سازهای قدیمی کردم و آن ها را با قطعات خود ترکیب کردم. اگر قطعه هایی را برای مدت طولانی اجرا کنم، فکر می کنم باید برروی قطعات متفاوتی کار کنم و سپس برروی قطعات جدید کار می کنم.

-از دید شما مشکل ترین قطعه برای گیتار کلاسیک چیست؟

خوب، آن قطعه ای است که هنوز نتوانسته ام آن را اجرا کنم.برای مثال می توانم به شاخون باخ اشاره کنم. به نظرم این قطعه، یکی از زیباترین قطعه های نوشته شده برای گیتار است. این قطعه همراه شما رشد می کند و هربار که دست به اجرای آن زدم، با اجرای قبلی متفاوت بود، به این دلیل که هربار ایده ی جدیدی را از آن کشف می کردم.

-شما در سن هشت سالگی شروع به نوازندگی کردید؟

در واقع از زمانی که شروع به آواز خواندن در زندگی روزمره خود کرده اید، دریچه موسیقی را به روی خود گشوده اید. زمانی که به همراه پدر و مادرتان در ماشین شروع به خواندن آوازی می کنید بسیار با اهمیت تر از زمانی است که دست به اجرای موسیقی بوسیله ی سازی می زنید. و بالاخره زمانی فرا می رسد که صدای سازی را از رادیو می شنوید و به خود می گویید: خدای من، من قصد دارم این ساز را بنوازم. من آن لحظات را به خاطر دارم.

فکر می کنم در آن زمان تنها ده سال داشتم و مربوط به زمانی می شود که هنوز شروع به نواختن سازهایی همچون بانجو، گیتار، ماندولین ویلن نکرده بودم. بیست یک سال داشتم که توانستم در ماسبقه رادیو فرانسه در سال ۱۹۸۲ جایزه نفر اول را کسب کنم.

زمانی که بیست و یک سال دارید درباره دنیا و اجتماع اطرافتان درک زیادی ندارید، حتی باید بگویم درباره خودتان نیز از درک بالایی برخوردار نیستید. کسب مقام اول برای من و بسیاری از مردم غیرمنتظره بود، به این دلیل که قطعاتی را که من نواخته بودم نسبت به دیگر افراد کمی متفاوت و عجیب بود. من سبک های مختلفی از موسیقی را با گیتار نواخته بود. در هر صورت توانسته بود که مقام اول را کسب کنم و در آن زمان آن مسابقه، یکی از بزرگترین مسابقات گیتار محسوب می شد.

پس از آن نامه ای را از طرف چند دولت خارجی به عنوان دعوت نامه دریافت کردم. پس از مذاکراتی که در دفاتر آن ها انجام متوجه شدم که قصد آن ها کمک و همکاری است، شاید می توانستم با سفر به غرب اروپا از دوستان قدیمی خود که مدت ها قبل به آلمان و کشورهای دیگر سفر کرده بودند اطلاعاتی بدست آورم، اما به نظرم این قضیه از اهمیت زیادی برخوردار نبود. تصمیم در این مورد برایم بسیار مشکل بود. در واقع باید لحظه ی تاریکی است که پا به زندگی شما می گذارد و شما باید به سرعت تصمیم خود را بگیرید.

من با آن دعوت نامه را نپذیرفتم و هرگز م از تصمیم خود پشیمان نسیتم. نکته ی این است که من قصد داشتم کشور خود را فقط برای نواختن گیتار ترک کنم. یکی از فواید موسیقی این است که نیاز به یادگیری زبان های مختلف ندارید. اما اگر نویسنده و یا بازیگر باشید، برایتان کمی مشکل خواهد بود. بنابراین حدود هفده سال پیش با دریافت پناهندگی سیاسی به هلند مهاجرت کردم و ۸هم اکنون نیز در کشور خود چکسلواکی هستم.

-شما در اکثر کشورهای دنیا اجرا داشته اید، آیا در کنار نوازندگی به کار دیگری نیز مشغول بوده اید؟

آشپزی.(خنده می کند)

– شما گفتید که تنها به اجرا در کنسرت ها مشغول بوده اید، البته این بدین معناست که وقت زیادی را پشت کامپیوتر خود صرف کرده اید، برای مثال برای برنامه ریزی اجرا ها و رزرو پروازها و..

حدود چهارده روز را در مکزیک و آرژانتین حضور داشتم که پنج روز آن در حال پرواز بودم. این امر مرا بسیاز عصبانی کرد، زیرا من علاقه زیادی به نواختن گیتار و آهنگسازی با آن دارم. البته تمرینات مختلفی همچون تمرینات ذهنی را می توانید در آن موقعیت انجام دهید. می توانید قطعات را در ذهن خود بازسازی کنید و آن ها را در ذهن خود بنوازید. شما باید به عنوان یک موسیقی دان تمریناتی را بدون نت و قطعه و تمریناتی را به بدون ساز خود داشتبه باشید، این امر بسیار جذابی است.

-شما ساعت های طولانی را در روز به تمرین کردن اختصاص می دهید؟

به یاد داردم که در گذشت حدود ده ساعت در روز را به مرین کردن می پرداختم اما این امر از اهمیت زیادی برخوردار نیست. نکته ی مهم این است که چقدر عمیق به تمرین کردن می پردازید. هم اکنون بین سه تا پنج ساعت به تمرین کردن می پردازم.

-یک موسیقی دان خوب چه کاری را باید در الویت های خود قرار دهد؟

به طور دقیق نمی دانم که یک گیتاریست خوب باید چه چیز را در الویت ها خود قرار دهد اما می دانم که یک گیتارست خوب چه کاری را نباید بکند. هرگز ازدواج نکند زیرا همسر او حتما به گیتارش حسادت می ورزد

www.pavelsteidl.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob مصاحبه با پاول استایدل viwio مصاحبه با پاول استایدل twitter مصاحبه با پاول استایدل facebook مصاحبه با پاول استایدل google buzz مصاحبه با پاول استایدل google مصاحبه با پاول استایدل digg مصاحبه با پاول استایدل yahoo مصاحبه با پاول استایدل

Related posts:

  1. مصاحبه با ویلیام کانن گایزر
  2. مصاحبه با میگوئل پودا، خواننده موسیقی فلامنکو
  3. Tomasito مصاحبه با توماس مورنو رومرو
  4. مصاحبه با چیکوئلو
  5. مصاحبه با Miriam Mendezc
  6. مصاحبه با پاکو سپرو
  7. مصاحبه با خراردو نونز
  8. مصاحبه با مانولو سنلوکار
  9. مصاحبه اختصاصی با دکتر لیلی افشار
  10. مصاحبه با اردشیر فرح