اختصاصی خانه گیتار ایران

مقاله زیر ترجمه ی مصاحبه ای است، که لئون براک به نمایندگی از انجمن نوازندگان گیتار کلاسیک لوکزامبورگ با نوازنده ی برجسته ی گیتار آنا ویدویک انجام داده است.
لئون براک:یکی از شاگردان من خواست تا از شما بپرسم که چگونه به نوازندگی گیتار کلاسیک علاقه مند شدید؟
آنا ویدویک: من در یک خانواده موسیقی دان بزرگ شدم. من دو برادر دارم که هردوی آن ها موزیسین هستند.یکی از آنها نوازنده ی پیانو و دیگری نوازنده ی گیتار است.

همچنین پدرم نیز یک موزیسین بود.اوگیتاریست معروفی بود و همیشه عادت داشت با تورهای، مختلف دور دنیا را بگردد. همینطور که ملاحظه کردید باید موسیقی در خانواده ی ما یک چیز طبیعی باشد.

vidovic مصاحبه با آنا ویدویک  البته پدرم نیز کمک های زیادی را در زمینه یادگیری گیتار به من کرد.

لئون براک: در چه سنی شروع به نوازندگی کردید؟
آنا ویدویک: در سن پنج سالگی

لئون براک: آیا گیتار کلاسیک اولین سازی بود که شما به نواختن آن کردید؟

آنا ویدویک:در حقیقت من از ابتدا شروع به نوازندگی فلوت کردم و لی بعد از مدت کمی آن را رها کردم و رفتم سراغ پیانو،چون برادر دیگرم پیانیست بود، ولی سرانجام به گیتار علاقه مند شدم، و واقعا باید بگویم که از همه بیشتر به آن علاقه داشتم.

لئون براک: چرا شما در بین ساز های موسیقی از همه بیشتر به گیتار علاقه داشتید؟

آنا ویدویک: به دلیل اینکه گیتار تنها سازی است که شما در هنگام به دست گرفتنش، آن را در کنار قلب خود قرار می دهید. گیتار سازی است که به شما بسیار نزدیک است و صدای بسیار گرم آن و همچنین رنگ های مختلف آن آرامشی بی انتها به شما می دهد.شاید به دلیل اینکه من در کوچکی به صدای گیتار برادرم گوش می کردم، به این ساز علاقه مند شدم.

در واقع برادرم اولین کسی بود که من گفتم می خواهم مثل او گیتار بنوازم.البته از ابتدا برای من بسیار پیچیده و سخت به نظر می رسید ولی با وجود همه ی این ها برایم بسیار جذاب بود.به نظر من ساز های زهی در مقایسه با ساز های دیگر برای یادگیری تلاش بیشتری را می طلبد و شما با مشکلات زیادی برخورد میکنید و همیشه این مشکلات و سختی ها ادامه دارد.

لئون براک: چرا فکر می کنید که ساز های زهی در مقایسه با ساز های دیگر برای یادگیری تلاش بیشتری را می طلبد؟

آنا ویدویک: به دلیل اینکه …همه ساز های موسیقیایی یادگیریشان سخت و مشکل است اما در مورد ساز هایی مثل ویولن،ویولن سل و گیتار شما باید وقت بسیار زیادی را برای مهار و تولید صدای خوب و بی نقص آن بگذارید.

برای مثال در مورد ویولن برای بدست آوردن صدای خوب و مورد دلخواه خود باید سال ها وقت بگذارید و درگیتار شما باید وقت زیادی را برای پیدا کردن شکل مناسب ناخن هایتان، پیدا کردن رنگ مناسب و صدای مناسب بگذارید.

یا حتی حرکت ندادن دست خود برای اینکه رنگ صوتی آن تغییر نکند.من نمیگویم که یادگیری پیانو آسان است، ولی شما می توانید با فشار دادن کلید های آن صدای مورد نظر خود را تولید کنید. ولی در مقابل برای گیتار باید وقت بسیار زیادی را برای بدست آوردن صدای مورد نظرتان بکنید.

لئون براک: برادرتان به نوازندگی کدام نوع از موسیقی بیشتر می پرداخت؟

آنا ویدویک: او علاقه زیادی به قطعات باخ و آ لبنیز داشت، قطعاتی که نواختن آن ها بسیار مشکل بود. زمانی که او هنوز دوازده سالش بود به اجرای قطعات سخت می پرداخت. همانطور که او به اجرای این قطعات سخت می پرداخت، من نیز با گوش دادن به آنها نکات زیادی را یاد می گرفتم.سپس او شروع آموزش گیتار به من کرد.باید بگویم که او معلم بسیار سرسختی بود، چون همیشه علاقه داشت که صدای نوازندگی من مانند او باشد. بعد از آن معلم برادرم شروع به آموزش گیتار به من کرد. اسم او استوان رومر بود.پس از آن به بالتیمور رفتم و پیش مانوئل باروکو شروع به یادگیری گیتار کردم.

لئون براک:زمانی که می خواهید روی قطعه ی جدید کار کنید، چگونه برنامه ریزی می کنید؟

آنا ویدویک: در واقع باید بگویم که در اوایل نوازندگی، فقط قطعه را برمی داشتم ، می گذاشتم جلوی خودم و شروع به نوازندگی می کردم.اما حالا قضیه فرق می کند. من درباره قطعه مورد نظرم بسیار فکر می کنم، قبل از نوازندگی فکر می کنم که دقیقا باید چه کار کنم. من همیشه دوست دارم تا ترکیپ اجزا و استیل های مختلف را در قطعات امتحان کنم. قبل از اینکه قطعه را اجرا کنم سعی می کنم آن را یک دور در ذهنم بخوانم و بعد از آن شروع به پیدا کردن کاراکتر های آن و حالت قطعه می کنم.در کل همه چیز را آنالیز می کنم. بعد از آن شروع به نوازندگی می کنم. و بعد برروی دینامیک قطعه کار می کنم و همچنین شروع به حفظ کردن آن می کنم. این کار فرایند طولانی را طی می کند، و حال باید بگویم که هربار سعی می کنم که بیشتر برروی آن تمرکز کنم.

لئون براک: مانوئل باروکو نوازنده ای است که لقب بی تقص را به او داده اند.می گویند که او هر سال روی یک قطعه کار می کند، شما چه طوری به این موضوع نزدیک شدید؟

آنا ویدویک: قبل از اینکه من آماده برای اجرای عمومی قطعه ای شوم باید مطمئن باشم که قطعه نه صددرصد بلکه دویست درصد آماده است. پس به این نتیجه می رسیم که احتمال اشتباه صفر درصد است. البته زمانی را که برروی یک قطعه وقت می گذارم بستگی به خود قطعه هم دارد.معمولا سعی می کنم که پس از تمام کردن قطعه دست به اجرای عمومی آن نزنم، چون این عمل باعث می شود تا در اجرا کیفیت پایین آید.پس به همین خاطر سعی می کنم قطعه را برای شخص خاصی در ابتدا بنوازم و بعد از مدتی آن را در اجرای عمومی بنوازم. و در مورد اینکه یکسال طول می کشد یا نه باید بگویم من با قطعه ای که می خواهم آن را بنوازم زندگی می کنم،برایم زمان معنایی ندارد و هرگز به زمان فکر نمی کنم.

لئون براک: زمانی که می خواهید قطعه ای را بنوازید، آیا از مانوئل باروکو هم برای نواختن آن کمک می گیرید؟

آنا ویدویک: خوب..من سعی می کنم که حالا برای خودم جداگانه کار کنم. قبلا با هم روی قطعات خیلی کار می کردیم ولی بعد سعی کردم که روی پای خودم بایستم و برای خودم مستقل روی قطعات کار کنم، و البته نظر مانوئل باروکو هم همین بود. به نظر من داشتن یک معلم خوب، خیلی خوبه ولی تا زمان معینی باید تحت آموزش باشید. بعضی از اوقات او نظرش را درباره قطعات به من میگوید ولی به نظر من بهترین کار اینه که روی پای خودتان بایستید.

لئون براک: وقتی جوانتر بودید فکر می کردید که به یک نوازنده ی حرفه ای گیتار تبدیل شوید؟

آنا ویدویک: در واقع فکر نمی کردم که گیتار تمام زندگیم شود، پدر و مادرم در انجام تکالیف موسیقی بسیار کمکم می کردند. من در دوران جوانی سفر های زیادی را به نقاط مختلف دنیا می کردم.بعد از مدتی تصمیم گرفتم که هدفم را انتخاب کنم. وقتی حدود هفده سالم بود، تصمیم به ادامه نوازندگی به صورت حرفه ای گرفتم. من به نواختن گیتار علاقه زیادی داشتم و هنوز هم دارم.شاید بتوانم بگویم بهترین احساس و زیباترین لحظات عمرم، در کنار گیتارم بوده است. به نظر این احساس بسیار خوبی هست که برروی صحنه بروید و به مردم توانایی های خودتان را نشان دهید. در پشت این اجرای عالی و بی نقص، تمرینات سخت و بسیار زیادی است، شما باید ساعت ها کار کنید و سختی بکشید. به نظر من وقتی روی صحنه می روید تمام این سختی ها و تمرین ها دست به دست هم می دهند تا اجرای بی نقصی داشته باشید. در واقع اجرا برروی صحنه پاداش تلاش سخت شماست.

لئون براک: چند ساعت در روز را به تمرین کردن اختصاص می دهید؟

آنا ویدویک: پنج یا شش ساعت، بستگی به این دارد که چه مقدار وقت برای تمرین داشته باشم.اگر سرم شلوغ باشد سه الی چهار ساعت .البته معمولا در تعطیلات وقت بیشتری را برای تمرین اختصاص می دم. معمولا من هروز صبح برنامه ریزی می کنم که چه کار کنم، روی چه قطعه ای کار کنم و چقدر تمرین کنم.

لئون براک: وقتی حدود نه سالتون بود چقدر تمرین می کردید؟

آنا ویدویک: وقتی جوان تر بودم سعی می کردم کمتر تمرین کنم، حدود دو یا سه ساعت.ولی همیشه تمریناتم روی نظم و برنامه بودند.

لئون براک: می توانید کمی درباره گیتارتان به ما توضیح بدهید؟

آنا ویدویک: گیتار من مدل رابرت راک) Robert Ruck ) است. من این گیتار را حدود یک سال پیش گرفتم، قبل از اینکه این گیتار را تهیه کنم، از مدلی دیگر به نام (Kroatian) استفاده می کردم. و حالا احساس می کنم که نوازندگی با گیتاری که قبلا از آن استفاده می کردم چقدر سخت بود.وقتی این گیتار را گرفتم، باورم نمی شد که چقدر نوازندگی ،چه از نظر تکنیکی و چه از نظر موزیکالیته بسیار راحت و لذتبخش است.

لئون براک: کمی درباره دو سوراخ اضافه ای که گیتارتان دارد برای ما صحبت کنید.

آنا ویدویک: این ایده جدید رابرت راک بود .در اصل این سوراخ ها برای تولید صدا است.وقتی در سالن بزرگی شروع به نوازندگی می کنید، یکی از سوراخ ها برای تولید صدا برای شنوندگان است و دیگری برای نوازنده.وقتی شما این دو سراخ را بپوشانید صدای زیادی تولید نمی شود.

لئون براک: شما قبلا گفته بودید که تمرین روی گام ها بسیار مهم است و باید بر آن بسیار پافشاری کرد. می توانید دلیلش را برای ما توضیح دهید؟

آنا ویدویک: همیشه معلمم من را به گام نوازی تشویق می کرد و حتی گام ها را به شیوه های های مختلف برایم نوشته بود تا برروی آن ها تمرین کنم.او همیشه می گفت که که حداقل روزی نیم ساعت باید برروی گام ها تمرین کرد.به نظر من همه ی چیز ها در نوازندگی و .. از گام ها شروع می شوند. شما خیلی از مشکلاتتان را بدون تمرین روی قطعات می توانید حل کنید. طوری که من امروز می توانم بگویم که مشکلاتی مانند صدای نویز در هنگام نوازندگی یا استیل دست چپ و راست را می توان به کمک تمرین برروی گام ها از بین برد. می توانید وریشن های (Variation) مختلفی را با تمرین روی گام ها انجام دهید.شما همچنین می توانید تکنیک ها مثل ویبرتو، اسلار(Slur) و تریمولو را با گام ها تمرین کنید، البته چگونگی تمرین روی گام ها بسیار مهم است.شما باید با سرعت بسیار پایین، تمرکز بسیار بالا و تا جایی که امکان دارد با مترونوم تمرین کنید. حتما نباید گام های سخت و پیچیده را برای تمرین انتخاب کنید. سعی کنید گام های ساده را انتخاب کنید، مهم کاری است که شما قصد انجام آن رادارید.

لئون براک: می توانید کمی درباره متد هایی که در سطح مبتدی از آنها استفاده کردید برای ما توضیح دهید؟

آنا ویدویک: همیشه به یاد دارم که معلمم من را تشویق به نوازندگی تمرینات کارلوارو (Carlevaro studies ) می کرد. من هر چهار کتاب تمرینات کارلوارو را انجام دادم و به نظرم انجام این تمرینات یکی از دلایل اصلی بود که باعث شد تا من از نظر تکنیکی به سرعت پیشرفت کردم. من هیشه این چهار کتاب را به هنرجویان پیشنهاد می کنم، به دلیل اینکه در این کتاب ها کارلوارو تمرینات بسیار خوب و مفیدی برای دست راست و چپ دارد.( Abel Carlevaro: Serie didactica para la guitarra. Cuaderno 1 To 4) من از تمرینات و اتود های سور، ویلا لوبوس و تارگا استفاده کردم و بعد از تمام شدن آن ها شروع به نواختن قطعات کردم.معلم من همیشه این اعتقاد را داشت که تکنیک اساسی ترین نکته است. به نظر من هم تکینیک اساسی ترین نکته است و همه چیز به آن بستگی دارد.

لئون براک: شما از چه سیم هایی برای گیتارتان استفاده می کنید؟

آن ویدویک: من معمولا از سیم های D’Addario hard tension)) استفاده می کنم.

لئون براک:در مورد آموزش گیتار چطور؟ آیا به آموزش گیتار به هنرجویان می پردازید؟

آنا ویدویک: بله.من تعدادی شاگرد خصوصی دارم. در سن ها و سطح های مختلف.البته شاگردی دارم که سنش حدود ده سال است و بسیار با انگیزه و با استعداد است. آموزش گیتار به او بسیار لذت بخش است. من مطمئنم که او روزی گیتاریست بزرگی خواهد شد. او هم اکنون در حال برنامه ریزی برای آموزش دیدن پیش باروکو است.

لئون براک: برنامه ی تان برای آینده چیست؟

آنا ویدویک: سعی دارم تا اجراها، مسافرت ها و خلاصه همه چیز را ادامه دهم. ولی از همه بیشتر به این علاقه دارم که تمرکزم را برروی موسیقی بیشتر کنم و بتوانم کیفیت نوازندگی و دانش موسیقی خود را بالاتر ببرم تا بتوانم هرروز از روز قبل بهتر باشم. به نظر من موارد بسیار زیادی است که یک موسیقیدان می تواند آن ها را فرابگیرد، چه از نظر تکنیکی، جه از نظر دانش موسیقیایی. قصد دارم تا با نوازنده های دیگر به نوازندگی بپردازم،از گیتاریست گرفته تا پیانیست و ویالونیست و …. تا بتوانم از تجربیات آن ها استفاده کنم و نکات زیادی را یاد بگیرم. بعضی از اشخاص وقتی به درجه عالی در نوازندگی و یا هر حرفه ای می رسند، دیگر سعی به بالا بردن سطح دانش خود نمی کنند و به نظر من این کار کاملا اشتباهی است. آلبومی را نیز در حال ظبط کردن دارم که به زودی به بازار عرضه می شود. همچنین هنوز هم باید نکات زیادی را از مانوئل باروکو یاد بگیرم.در ضمن علاقه ی زیادی هم به تدریس دارم و امیدوارم بتوانم وقت بیشتری را برای تدریس اختصاص دهم.

لئون براک: می توانید کمی درباره ی قطعاتی که روی آن ها کار کرده اید برای ما توضیحاتی را ذکر کنید؟

آنا ویدویک: من در دورانی که جوان تر بودم علاقه زیادی به قطعات باخ داشتم، استادم نیز من را به یادگیری قطعات باخ تشویق می کرد و می توانم بگویم که تمام سوییت های سلو،سونات های ویولن و قطعات تنظیم شده برای لوت را به طور کامل نواخته ام. به علاوه ی آن قطعاتی را از موسیقی قرن بیست مانند آلبنیز، تارگا، برور، باریوس و پونس نواخته ام. قبلا عادت کرده بودم تا قطعاتی از تارگا، سور و جولیانی را بنوازم اما همیشه حال و هوای موسیقی باخ در وجودم بود .

لئن براک: چه چیزی باعث شد تا به ظبط اولین آلبوم خود اقدام نمایید؟

آنا ویدویک: دلیل اصلی آن شاید کسب مقام اول در مسابقات گیتار تارگا در سال ۱۹۹۹ بود.به نظرم برنده شدن در مسابقات به همراه اولین آلبوم راه مناسبی برای معرفی خودم در جامعه هنری بود.

لئون براک: آیا هنوز به رقابت در مسابقات گیتار علاقه دارید؟

آنا ویدویک: در حال حاضر دیگر علاقه ای به رقابت ندارم. شاید قبلا وقتی جوان تر بودم به رقابت علاقه داشتم ولی در حال حاضر نه. مسابقات همیشه برای نوازندگان مفید نیست، به نظرم حس بیش از حد رقابت در آن اوج می زند، و همیشه برای پیشرفت مناسب نیست. شاید از این نظر که مردم با چهره ی شما آشنا می شوند و خودتان را بین دیگر نوازندگان مطرح می کنید مفید باشد، اما بعد از مدتی باید وقت برای پیشرفت خود نیز بگذارید. به نظر من رقابت پاسخگوی همه ی نیاز های شما نیست.

لئون براک: در پایان چه توصیه ای برای نوازندگان و هنرجویان دارید؟

آنا ویدویک: به نظر من نکته اساسی این است که به کاری که انجام می دهید علاقه داشته باشید. بدون علاقه هیچ نتیجه ای نمی گیرید. باید لذت ببرید، امیدوارم اشخاصی که امروز به نوازندگی می پردازند، همیشه به موسیقی علاقه داشته باشند تا بتوانند پیشرفت کنند.شما باید همیشه هدف معینی داشته باشید. تمرین نیز اصل بسیار مهمی است.اگر شما یک ساعت در روز تمرین می کنید مهم نیست، طریقه و چگونگی تمرین شما بسیار مهم است. به نظر من اشخاصی که یک ساعت در روز تمرین می کنند باید در آن یک ساعت، غرق در تمرین شوند.گوش کردن به موسیقی نیز بسیار مهم است، همینطور رفتن به کنسرت ها و آنالیز موسیقی که گوش می کنید. سعی کنید به هر سبکی از موسیقی گوش دهید، پاپ، کلاسیک، جز، بلوز و ..، حتما نباید فقط به موسیقی کلاسیک گوش داد.

از شما به خاطر همه چه متشکرم.لحظات بسیار خوبی را در کنار شما داشتم و بهترین آرزوها را برای شما دارم. نوازندگی در شهر شما بسیار برایم لذت بخش بود و امیدوارم دوباره به اینجا برگردم.

mailgoogl346346ecom مصاحبه با آنا ویدویک

پایان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob مصاحبه با آنا ویدویک viwio مصاحبه با آنا ویدویک twitter مصاحبه با آنا ویدویک facebook مصاحبه با آنا ویدویک google buzz مصاحبه با آنا ویدویک google مصاحبه با آنا ویدویک digg مصاحبه با آنا ویدویک yahoo مصاحبه با آنا ویدویک

Related posts:

  1. مصاحبه با مانوئل باروئکو
  2. مصاحبه با پاول استایدل
  3. مصاحبه با ویلیام کانن گایزر
  4. مصاحبه اختصاصی با دکتر لیلی افشار
  5. آنا ویدویک نوازنده برجسته گیتار کلاسیک