مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيلمصاحبه اختصاصی سایت Guitar4all با نوازنده برجسته فرانسوی فلوریان کنیل: متولد ۱۹۷۱ در جنوب فرانسه تحت نظر اساتید برجسته گیتار جهان همچون:ولادمیر میکولکا – رولاند دی ینز – استفان اشمیت و پابلو مارکز از کنسرواتوار عالی پاریس در رشته گیتار و بداهه نوازی فارغ التحصیل شد .

او کنسرتهای متعددی در فرانسه و کشورهای بلغارستان -یوگسلاوی-نروژ- کره جنوبی و روسیه اجرا کرده است او در سالهای ۹۹-۲۰۰۰-۲۰۰۰۱ – علاوه بربرگذاری مسترکلاس گیتار کلاسیک در تهران در فرهنگسرای نیاوران-تالار اندیشه و تالار حرکت کنسرت تکنوازی گیتار نیز برگذار کرده است

 

لطفاً در مورد خودتان بگویید؟چه شد که به موسیقی علاقه مند شدید؟ چه کسانی مشوق شما بودند؟

بله والدینم مشوق من بودند. پدرم پیانیست بود. مادرم ویولنیست است.پدر خوانده من ویولنسیت ،مادر خوانده ام پیانیست، دومین مادر خوانده ام پیانیست، عمه ام پیانست، عمویم نوازنده هارپ وعمه دیگرم خواننده هستند.فکر کنم جواب شما را دادم.

 

چه شد که شما به گیتار روی آوردید و نه به ویولن یا پیانو؟

آه این فرق میکند.من پیانو و ویولن را امتحان کرده ام. من به یاد ندارم ولی پدر و مادرم میگفتند موقعی که هفت سالم بود یکی از دوستانشان به خانه ما آمد که گیتار میزد و من به آنها گفتم که من هم میخواهم همان کاری را بکنم که او انجام میدهد.

 

علت اصلی آمدن شما به ایران چیست و چه کسی شما را دعوت کرده است؟

اینجا (خانه هنرمندان) من را دعوت کرده است. و علت اصلی آمدن من به ایران تجدید دیدار از این کشور عجیب و جالب و مردمانش که با آنها در چهار پنج و شش سال قبل دیدار داشتم چونکه سه بار دیگر به اینجا آمده ام و این دفعه چهارم من است. دفعه اول از طرف سفارت فرانسه دعوت شده بودم و حالا من خودم با دعوت ایرانیان آمده ام.

 

بیشترین مشکلی را که هنر جویان گیتار کلاسیک در ایران دارند چیست؟

شاید عموما ،البته مشکل است بگوییم عموما چون هر هنر جو فرق میکند اما اگر بخواهم مشکل کلی و عمومی را بگویم آن مشکل صدا دهی میباشد

 

صدا؟

بله.آگاهی نداشتن از تنوع ، گوناگونی و تفاوت صدا دهی

 

 مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل

آیا تا الان با گیتاریست یا موزیسین ایرانی دیگری ملاقات داشته اید؟

البته در طی مستر کلاس ها بله آیا منظور شما افراد حرفه ای هستند؟

 

بله.

دفعه دومی که به ایران آمدم با دو نوازنده حرفه ای سه تار ملاقات داشتم. آنها دو برادر بودند که اسم آنها را فراموش کرده ام.

 

در کنسرت آنها؟

نه

. آنها به کنسرت من آمده بودند و بعد به منزل ما آمدند و ما سعی کردیم که موسیقی ایرانی را بر روی گیتار اجرا کنیم

 

نظر شما در مورد موسیقی ایرانی چیست ؟

من خیلی دوست دارم.من خیلی سه تار و کمانچه را دوست دارم همچنین آواز ایرانی را. من به موسیقی سنتی سراسر جهان علاقه مند هستم .من در ایران ساز های جالبی یافتم چون بعضی افراد میگویند سه تار جد گیتار است و این شاید درست باشد.

 

آیا بین روش آموزش گیتار کلاسیک در فرانسه با دیگر کشورها فرقی هست ؟

روش آموزش گیتار کلاسیک به اساتید بستگی دارد. شما نمیتوانید بگویید روش آموزش فرانسوی، آلمانی یا آمریکایی.در اینجا تفکر موسیقی به صورت فرانسوی آلمانی و یا آمریکایی هست اما نمیتوان آن را به روشنی مجزا کرد.که البته بیشتر به فرهنگ متفاوت آنها ربط دارد.

 

به عنوان یک گیتاریست آیا فرق بین شما و افراد کشورهای دیگر وجود دارد؟

نه فرق تنها بین هر شخص و به صورت انفرادی است.

 

شما در کجا تدریس می کنید؟

من در دو مدرسه موسیقی در پاریس درس میدهم

 

کنسرواتوار یا دانشگاه؟

کنسرواتوار. در فرانسه دانشگاه گیتار نیست.

 

به عنوان یک نوازنده گیتار از چه چیزهایی باید دانش داشت؟

همه چیز که یک موزیسین باید یاد بگیرد مثل هارمونی، تاریخ موسیقی ، آنالیز موسیقی که آنالیز موسیقی بسیار مهم است چون شامل هارمونی، تاریخ موسیقی، آشنایی با سبک و دوره ها و… میشود

 

وقتی میخواهیم یک قطعه را بنوازیم به چه چیزهایی توجه کنیم؟

شما باید در مورد یک قطعه تفکر کنید هر قطعه به عنوان یک شاهکار هنری معنی منحصر به فرد خود را دارد بنابر این به سبک،حالت،دوره و خود قطعه توجه کنید چون هر قطعه میخواهد چیزهای مخصوص به خود را بگوید و شما مجبورید که به دنبال ایده اصلی قطعه باشید

 

آیا ما باید همه دوره های زمانی موسیقی کلاسیک را بنوازیم ؟

بطور حتم. شما مجبورید.

 

به ترتیب؟

هر دوره راهی برای تفسیر موسیقی دارد که مخصوص به خود است. اما هر دوره میتواند بر روی نوازندگی برای همه دوره ها ی دیگر تاثیر بگذارد. در همه دوره ها شما میتوانید عناصری یکسان را پیدا کنید اما در بعضی دوره ها اهمیت بیشتر یا کمتری دارند.

 

 مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل

شما چه نوع موسیقی را، به غیر از موسیقی کلاسیک دوست دارید؟

من همه انواع موسیقی خوب را دوست دارم به موسیقی خوب کلاسیک ، موسیقی خوب جاز، تکنو و هارد راک گوش میکنم. هر چیزی از نوع خوبش را که پیدا کنم گوش میکنم.

 

در آنجا چندین مسابقه جهانی گیتار هست کدامیک از همه مهمتر است؟

بله آنجا مسابقات سطح بالای زیادی انجام میشود بنیکاسی در اسپانیا ، مسابقه GFA در کالیفرنیا و قبلا در بالاترین سطح مسابقه ای بود در پاریس در چند سال قبل ولی آن مسابقه دیگر وجود ندارد.

 

به چه پارامترهایی برای انتخاب توجه میکنند؟
تکنیک و موزیکالیته.

 

آیا گیتار کلاسیک میتواند فردی مانند سگوویا را در آینده داشته باشد؟

بله، بله آن شخص آنیلو دزیدریو است. او ایتالیایی است. او همسن من است و۳۴ سال سن دارد و واقعاً باور نکردنی است. ضبط خوبی ندارد چون توجه زیادی به آنها ندارد ولی وقتی او را در یک کنسرت ببیند ، بعد از آن شما یک موزیسین متفاوتی هستید و شما احساس فرق کردن میکنید.

 

شما میدانید که اطلاعات دقیقی از نوازندگان گیتار کلاسیک نداریم . لطفا نام بهترین نوازندگان را به ما بگویید.

تعداد زیادی نوازنده خوب داریم و من میتوانم چند نفر را نام ببرم.

 

به ترتیب لطفاً؟

نه، این غیر ممکن است چون در سطحی به این بالایی اول و دوم نداریم.

 

به نظر شخصی شما چطور؟

نظر من فرق میکند و مشکل است ولی آنیلو دزیدریو بهترین است افراد دیگر مثل استفان اشمیت ، پابلو مارکز، زوران دوکیچ و یک خانم کروات به نام آنا ویدویک. همه اسمهایی که به شما گفتم به غیر از استفان اشمیت همه بین سنهای ۳۰ تا ۳۵ هستند. برای من بهترین گیتاریستها کسانی نیستند که چهل سال پنجاه سال یا بیشتر سن دارند .

گیتار یک ساز جدیدی است بر خلاف پیانو که سازی است قدیمی . گیتار در حقیقت ساز بسیار جدید است که به سرعت تغییر میکند . راه آینده موسیقی مطابق اصول تکنیکی خیلی سریع در حال تغییر هستند. بسیاری از آهنگسازان جدید در حال از بین بردن محدودیتهای ساز هستند. نواختن ها و تکنیک های جدید را پیدا میکنند. بنابر این نسل جدید گیتاریستها واقعاً نسل بسیار عالی هستند .مانند آنهایی که به شما گفتم.

 

آیا هچوقت موقعی که هنر جو بودید مایوس و نا امید شدید؟

نه ، نه. چرا؟ نا امید شدن برای چه؟

 

مثلا من، وقتی که شما و سطح نوازندگی شما را میبینم از خودم نا امید میشوم.

وقتی شما به کنسرت آنیلو دزیدریو میروید ، بعضی وقتها قبل از خوابیدن ، در رویاهای تان فکر میکنید شما میتوانید کارهای غیر عادی روی گیتار انجام دهید .این نا امید کننده نیست . این خود انگیزه و محرکی است. دیدن بهترین نوازندگان به این معنی است که شما هم میتوانید بیشتر یاد بگیرید.

 

پس این میتواند در دو راه عمل کند نا امید کنند و محرک .ولی بیشتر محرک.

بعضی مواقع شما خیلی کار کرده ایید بعد یک معلم بسیار عالی را میبیند و او شما را وادار میکند که ببینید خیلی چیزهای دیگر باید یاد بگیرید.او اگر معلم خوبی باشد میتواند راه را نشان دهد که بتوانید سریعتر حرکت کنید .پس نا امیدی بسیار کوتاه است چون بعد از اینکه کار و تلاش را شروع کنید اگر او شما را خوب نصیحت کند شما میتوانید نمو کنید و امید دوباره باز میگردد.در حقیقت پنج دقیقه نا امیدی هست و بعد از آن امید، در واقع کار و تمرین.

 

حالا چند کلمه به شما میگویم اولین چیزی که به ذهنتان میرسد بگویید؟

آه من از این کار خیلی خوشم می آید.

ایران – گل رز

 

سکوت – آه مجبورم برای این کلمه چشمانم را ببندم

سگوویا – پدر

فلامنکو – رقص

پاکودلوچیا – Crazy من این را گفتم چون نواختن قطعات کلاسیک پاکودلوچیا را شنیدم .شما میدانید که او در فلامنکو بسیار عالی است ولی موسیقی کلاسیک را مثل موسیقی فلامنکو اجرا میکند مانند اجرای باخ او _دام دادادا دام_(با خنده)

Aranjuez نیمه کسل کننده

ریتم – رمز و راز

یک روز بدون گیتار– ابر

خنده – زندگی

 

آیا میتوانیم امیدوار باشیم که شما را باز هم در ایران ببینیم؟

راهی نیست که به ایران بر نگردم .البته که به ایران برمیگردم.

گروه مصاحبه کننده:
شراره پرپین چی
آریا نوربخش
حامد فتحی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل viwio مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل twitter مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل facebook مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل google buzz مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل google مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل digg مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل yahoo مصاحبه اختصاصی سايت Guitar4all با نوازنده فرانسوی فلوريان کنيل

Related posts:

  1. گفتگو با مهرداد پاکباز نوازنده گیتار کلاسیک
  2. شارون ایزبین نوازنده برجسته گیتار کلاسیک
  3. Eva Fampas نوازنده گیتار کلاسیک
  4. مصاحبه با آنا ویدویک
  5. مصاحبه با مانوئل باروئکو
  6. مصاحبه با پاول استایدل
  7. مصاحبه با ویلیام کانن گایزر
  8. مصاحبه با Miriam Mendezc
  9. مصاحبه اختصاصی با دکتر لیلی افشار
  10. مصاحبه با اردشیر فرح