مترجم : میثم
بیک محمدی
نویسنده: جان پتروچی John Petrucci
منبع: کتاب John Petrucci’s Wild Stringdom
نوازنده و مدرس گیتار الکتریک
مدیر بخش راک
استقاده از مطالب برای دیگر سایت ها و نشریات به هر نحوی ممنوع میباشد
maysammuhammady@gmail.com
در این بخش، می خواهم چند روش جدید و متفاوت جهت نواختن گیتار راک را به شما نشان دهم─ چیزهایی که برای دور شدن از کلیشه انجام دادم. در آغاز، تمام موزیسینها ابزار یکسانی را جهت کار کردن در اختیار دارند─ گامها، فواصل، آرپژها، آکوردها و غیره.
چیزی که واقعا ً باعث می شود تا کار یک نوازنده گیتار بدیع و خلاق باشد، لحنی است که به کار می برد─ نه در واقع نتها به خودی خود، بلکه شیوه ای که نواخته می شوند. هر ترکیبی از اسلایدها Slide، بندها Bend، لگاتوها، هارمونیکها، کروماتیکها، انگشت گذاریهای نامتعارف یا روشهای Picking منحصر به فرد می تواند امضای یک نوازنده باشد. بنابراین بیایید نگاهی به بعضی از این تکنیکها بیندازیم.
اسلایدهای Slide بین فاصله ها
همه به هر حال یک زمانی فواصل را تمرین کرده اند، اما اغلب سخت است آنها را در موقعیتهای موزیکال واقعی به کار بست.
این تمرینات قدیمی بر پایه فواصل، خب، به هر حال تمرین هستند دیگه. به دنبال راهی بودم تا بتونم شکل موزیکالی به آنها بدهم، پس به ذهنم رسید آنها را با اسلاید ترکیب کنم. این کار حس لگاتو به آنها می دهد و باعث می شود که صدایی مدرن داشته باشند. خوب، پس شروع کنیم.
مثال ۱۵:
ما بر روی گام سل ماژور کار خواهیم کرد. این پاساژ بر پایه پنجم ها در مُد می ائولین E Aeolian ( مینور نسبی، یا درجه ششم سل ماژور) است. از نت پایه روی سیم سی شروع می کنم، نت پنجم (سی) را روی سیم می می نوازم، به نت پایه باز می گردم، و سپس بدون پیک زدن به نت دیاتونیک بعدی (در اینجا ر) در جهت پایین اسلاید می کنم.
بعد پنجم (لا) را روی سیم یک می نوازم، نتِ ر را روی سیم دوم پیک می زنم، و به نت دیاتونیک بعدی (دو) در جهت پایین اسلاید می کنم. این الگو طول دسته را به صورت دیاتونیک به سمت پایین طی می کند. این تمرین پیچیده تر از آن چیزی که واقعا ً است به نظر می رسد؛ وقتی شروع به نواختنش کنید، واقعا ً می توانید با آن پرواز کنید.
مثال
مثال ۱۶:
بعد از مسلط شدن بر روی این تکنیک پایه ای، می توانید به امتحان کردنش بپردازید. مثال ۱۶ کاربرد موزیکال تری از این مفهوم پایه ای نشان داده شده در شکل ۱۵ است. دقت کنید که من هنوز پنجم های دیاتونیک را می نوازم، اما این بار به سومها در جهت پایین اسلاید می کنم و بعد به دومها در جهت بالا. می توانید بی نهایت واریسیونهای دیگری بسازید.
مثال ۱۶
مثال ۱۷:
قدم بعدی به کارگیری این تکنیک برای فواصل دیگر است. مثال ۱۷ مفهوم مشابهی را مورد استفاده قرار می دهد، اما شما ششم های دیاتونیک را در سل ماژور خواهید نواخت. برای نواختن این یکی باید کمی انگشتانتان را باز کنید، اما ارزش امتحان کردنش را دارد. توجه کنید من فقط از انگشتان یک و چهارم برای نواختن این تمرین استفاده می کنم.
مثال ۱۷
مثال ۱۸:
این تمرین یک لیک است که اکتاوهای دیاتونیک را در سل ماژور نشان می دهد، و روی آکورد می مینور (E Aeolian) نواخته می شود. این یکی صدای فوق العاده خوشایندی برایم دارد، اما به دلیل تلفیق با تکنیک رد کردن سیم String Skipping نواختنش دشوارتر است.
مثال ۱۸
مثال ۱۹ و ۲۰:
می توانید برای زیباتر کردن یک ملودی یا موتیف، از اسلاید فاصله ای به شکلی کاملا ً موثر بهره بگیرید. مثال ۱۹ یک ملودی ساده در می مینور است که ممکن است در یک آهنگ به کار رود.
به تغییر و دگرگونی که با استفاده از اسلاید، اکتاوها و سکستوله ایجاد می شود توجه کنید (شکل ۲۰). صدای جالبی خواهد داشت!
مثالهای ۱۹-۱۵ همگی نشان دهنده یک چرخه ریتمیک جالب هستند که در آن نتها به دسته های سه تایی تقسیم می شوند، اما من آنها را به صورت دولا چنگ می نوازم. این کار باعث قرار گرفتن فواصل روی قسمتهای سنکوپ شده ضرب می شود و به نتها آهنگی منحصر به فرد می بخشد.
به دلیل اینکه مثال ۲۰ به صورت سکستوله نواخته می شود، فواصل بر روی قسمت قوی هر ضرب می افتد و باعث می شود که شنیدن الگو راحتتر شود.
مثال ۱۹
مثال ۲۰
رد کردن سیمها (String-Skipping)
نوازندگان بسیاری از این تکنیک بیشتر به عنوان یک افکت استفاده می کنند تا ابزاری برای بیان. آنها عموما ً در یک محل (Position) خواهند ماند و یک الگوی رد کردن را طوری انجام می دهند که صدای بسیار جذابی می دهد و سپس به سراغ لیک بعدی می روند. می خواهم نشانتان بدهم این تکنیک چه امکانات ملودیک شگفت انگیزی را در اختیارتان می گذارد. برای شروع، هیچ ایده ای بهتر از آغاز کردن با ساده ترین گامها، پنتاتونیک، به ذهنم نمی رسد.
مثال ۲۱:
دریافته ام نواختن یک تم کوتاه رد کردن سیم با سرعت کم در حالیکه به تدریج سرعت مترونوم افزایش پیدا می کند واقعا ً به بهبود دقت و سرعت کمک می کند، پس بیایید با می مینور پنتاتونیک که بر روی سیم سه و یک نواخته می شود کار را آغاز کنیم (مثال ۲۱). من از یک پیک زدن متناوب (Alternate Picking) دقیق برای تمامی این تمرینها استفاده می کنم، اما شاید شما بخواهید آنها را با Hammer-onها یا چیزهای دیگر امتحان کنید.
مثال ۲۱
مثال ۲۲ و ۲۳:
زمانی که مثال ۲۱ را به سرعت رساندید، متوجه باشید ترتیب نتها می تواند تغییر کند. مثال ۲۲ و سپس ۲۳ که نواختنش به خاطر جابجایی نتها کمی دشوارتر است اما صدای واقعا ً خوبی می دهد را امتحان کنید.
مثال ۲۲
مثال ۲۳
Related posts: