اختصاصی خانه گیتار ایران

مترجم :حامد فتحی – نوازنده ومدرس گیتار

جشن سنتی Zambomba Flamenca در Jerez (Cádiz).

img01 فلامنکو و کریسمس

zambomba1 فلامنکو و کریسمس

zambomba71 فلامنکو و کریسمس

zambomba همچنین نام سازیست سنتی که در این جشن با آن مینوازند.

بسیاری از رویدادهای فلامنکو در این جشن سالیانه اتفاق میافتد که به اصطلاح Zambombas Flamencas de Navidad گفته میشود . این جشن ها در هنگام شروع ماه دسامبر همراه با خواندن دعای کریسمس با پالوهایی ( دستگاه) چون تانگو و بولریاس اجرا میشود .

در گذشته همسایگان با هم در حیاطی و دور آتش جمع شده و با طبخ غذای مخصوص کریسمس و نوشیدنی تا ساعتها در کنار هم با خوشحالی به رقص و جشن میپرداختند. هر چند در حال حاضر دیدن این سنت و جمع شدن اهالی امریست که کمتر اتفاق میافتد اما سنتها هنوز فراموش نشده است.این جشن و سرور در حال حاضر در کلوبهای فلامنکو در کافه ها و حتی در دانشگاه ها نیز برقرا میشود.
مکانهایی از قبیل La Cava در Seville و Cádiz province و بالاخص Jerez de la Frontiera مکانهایی است که بازهم مردم جمع میشوند و ترانه و شعرهای خود را برای کریسمس میخوانند.

1zambomba فلامنکو و کریسمس

پسری که zambombaمینوازند تابلو رنگ روغنی از Ignacio Pinazo.

تاثیر کولی ها برای این جشن و ترانه ها غیرقابل انکار است ترانه هایی سنتی با فرمی شاد و زنده که به اصطلاح Andalusian “aflamencado” coplas گفته میشود .( aflamencado فرمی از موسیقی که از گذشته و جود داشت و تحت تاثیر فلامنکو متحول شد ) بسیار سخت است تا کشف کنیم چه زمانی این اشعار تخت تاثیر فلامنکو قرار گرفت اما در قرن ۱۹ و در مجاورت سانتیاگو و در شهر Jerez de la Frontiera در کادیز با تجمع عده ای از کولی ها و خوانندگان میتوان متوجه این اتفاق شد. ترانه های کریسمس تحت تاثیر موسیقی فلامنکو قرار گرفتند و از اولین خوانندگان این قبیل آوازها میتوان به Jerezan Ramón Gómez Antúnez که به نام Nino Gloria معروف شده است نام برد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob فلامنکو و کریسمس viwio فلامنکو و کریسمس twitter فلامنکو و کریسمس facebook فلامنکو و کریسمس google buzz فلامنکو و کریسمس google فلامنکو و کریسمس digg فلامنکو و کریسمس yahoo فلامنکو و کریسمس

Related posts:

  1. استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو
  2. تلاقی دو موسیقیِ فلامنکو و عربی
  3. موزه رقص فلامنکو
  4. Jose Tanaka فلامنکو گیتاریست
  5. چه نوع موسیقی فلامنکو نیست ؟
  6. Javier Condeنوازنده جوان فلامنکو
  7. فلامنکو مدرن
  8. بررسی تکنیک های موجود در سبک فلامنکو
  9. بررسی دستگاه های فلامنکو -توکه
  10. گیتار فلامنکو از لحاظ ساختاری