ترجمه :
ساعی مغیثی

استقاده از مطالب برای دیگر سایت ها به هر نحوی ممنوع میباشد

img1807 full فرت برد و انگشت گذاری

به عنوان یک معلم گیتار به شخصه از هنرجویانی که به من مراجعه می کنند نکات و درس های بیشتری را نسبت به نکات و درس هایی که از معلم خود آموخته ام و یا کتاب هایی که در این زمینه مطالعه کردم، می آموزم. مدتی پیش نکته جالبی را در هنگام تدریس به یکی از هنرجویانم آموختم که هم اکنون قصد دارم آن را برای شما بازگو کنم.

زمانی که شروع به یادگیری کردم، اولین درسی که آموختم بلوز I-IV-V و در مراتب دیگر گام ها و آکورد مختلف بود.هربار که قطعه و یا گام جدیدی را می نواختم هرگز به انگشت گذاری آن توجه نمی کردم. به طور معمول نگاه و توجه خود را برروی تبلچرها و نت ها می گذاشتم و سپس انگشتانم را برروی فرت های مربوط می گذاشتم. به طور کلی باید بگویم که من بیشتر از آنکه به چگونگی انگشت گذاری دقت کرده باشم، به شماره فرت ها و شکل کلی کورد یا گام ها دقت می کردم.

اخیرا در هنگام تدریس به یکی از هنرجویانم متوجه شدم که او در هنگام اجرا، اتگشت گذاری درستی را انجام می دهد اما انگشت های خود را به اشتباه برروی سیم های دیگر فرود می آورد. معمولا با تذکر کوچک من، او نیز سعی می کرد تا اشتباه خود را اصلاح کند، اما همیشه این نکته در ذهنم بود که امکان دارد این مشکل، از ساختار تکنیکی عمیق تری نشات می گیرد. به همین دلیل سعی کردم تا آزمایشی را انجام دهم. از او خواستم که یکی از گام هایی را که به طور کامل حفظ است را اجرا کند و او نیز به درستی اجرا کرد. سپس از او خواستم که همین گام را فقط با انگشت گذاری ،انگشت دست چپ اجرا کند. در کمال تعجب او قادر به اجرای آن گام نبود، با وجود اینکه او این گام را حدود یکسال با انگشت گذاری درست اجرا می کرد.

ناگهان این نکته در ذهن من ظهور کرد که بعضی از هنرجویان سعی می کنند که انگشت گذاری را به خاطر بسپارند نه الگوی فرت ها. آن ها برای مثال به خاطر دارند که الگوی انگشت گذاری دست چپ به صورت ۲-۴-۱-۲-۴-۱-۳-۴ است، اما آن ها به طور دقیق نمی دانند که این انگشت گذاری متعلق به کدام سیم است. به همین دلیل است که این افراد به دلیل اینکه الگوی انگشت گذاری این کورد را به خاطر سپرده اند، نمی توانند به راحتی الگوی انگشت گذاری خود را تغییر دهند.

دانستن اینکه انگشتتان را برروی کدام فرت می گذارید بسیار مهم تر از این است که کدام انگشتتان را برروی فرت می گذارید. انگشت گذاری تنها وسیله ی ساده ای است که ما بوسیله ی آن می توانیم برروی فرت مورد نظرمان انگشتمان را فرود بیاوریم، اما هدف اصلی دانستن این است که انگشتتان را برروی کدام فرت فرود می آورید. اگر الگوی درستی از فرت ها را در ذهن خود داشته باشیم، به راحتی می توانیم هر زمانی که قصد کردیم، انگشت گذاری خود را تغییر دهیم.

برای درک بهتر می توانید برروی تمرین زیر کار کنید:

۱٫ابتدا شروع به نواختن گام مورد نظر خودتان به اندازه سه اکتاو کنید.این بار انگشت گذاری را با یک انگشت انجام دهید. اگر به مشکلی برخورد نکردید دوباره اقدام به نواختن گام کنید اما این بار از پایه هفتم گام شروع به نواختن کنید. اگر در طی مراحل قبل به مشکلی برخوردید، به طور قطع گام مورد نظرتان را به طور کامل به خاطر نسپرده اید. این بار شروع به نواختن گام کنید اما با این تفاوت که تمام توجه تان را برروی فرت ها معطوف کنید نه انگشت گذاری. سپس سعی کنید شروع به نواختن گام از پایه های مختلف آن کنید. با این کار می توانید پس از تکرار مداوم گام را به راحتی به خاطر بسپارید.

۲٫ می توانید به علاوه ی تمرین قبل از این تمرین نیز استفاده کنید. برای این کار کافی است تا قطعه آسانی را که قبلا به خاطر سپرده اید اجرا کنید، اما با این تفاوت که انگشت گذاری آن را تغییر دهید. اگر کوردی را با انگشتان یک و دو انگشت گذاری می کنید، این بار این انگشت گذاری را با انگشتان سه و چهار انجام دهید. اگر الگوی انگشت گذاری پاساژی به صورت ۴-۱-۰ است شما آن را به ۳-۱-۰ تغییر دهید. با این کار می توانید متوجه شوید که قطعه را حفظ کرده اید یا انگشت گذاری را به خاطر سپرده اید.

من همیشه در تعجب بودم که چرا نوازندگان گیتار راک و جز به راحتی می توانند سبک کلاسیک را فرابگیرند. حال یکی از دلایل آن را متوجه شده ام و این نکته، یکی از آن دلایل است. اگر هر متدی از گیتار جز و راک را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که کمتر توجهی به انگشت گذاری کرده است و در عین حال توجه زیادی برروی شکل آکورد ها و فرت برد کرده است. در حالی که نوازندگان گیتار کلاسیک توجه زیادی را از ابتدا برروی انگشت گذاری می کنند

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob فرت برد و انگشت گذاری viwio فرت برد و انگشت گذاری twitter فرت برد و انگشت گذاری facebook فرت برد و انگشت گذاری google buzz فرت برد و انگشت گذاری google فرت برد و انگشت گذاری digg فرت برد و انگشت گذاری yahoo فرت برد و انگشت گذاری

Related posts:

  1. انگشت راهنما Guide Finger
  2. چگونگی شکل دادن و مراقبت از ناخن
  3. کنترپوان در قطعات گیتار کلاسیک
  4. درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا