نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

 

orfeon record ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی

بارها با این سوال از سوی بسیاری از هنرجویان و حتی نوازندگان گیتار مواجه شده ایم که چرا در هنگام اجرا بالاخص بر روی صحنه نمیتوانیم هیچ یک از تفکراتمان را در زمینه موزیکالیته قطعه مانند رنگ آمیزی ها و رعایت دینامیک و غیره اجرا نماییم. مسلما یکی از دلایل این امر استرس در اجرا میباشد اما دلایل دیگری هم دارد و تنها استرس نوازندگی نمیباشد و بنظر در این زمینه باید نگاهی به شیوه تمرین خود بیندازیم اما شما با انجام یک کار بسیار ساده میتوانید میتوانید خود را مورد امتحان قرار دهید .

قطعه ای را که از حفظ هستید و مشکلی در اجرا ندارید ضبط کنید !

شاید در ابتدا این حرف در تئوری برای برخی غیر قابل قبول باشد اما در عمل متوجه میشوید در هنگام ضبط یک قطعه نیز استرس خاصی بر شما حاکم میشود چرا که در ضبط جای اشتباهی برای حتی یک نت نمیباشد زیرا که در پایان این شما هستید که میتوانید با گوش دادن به قطعه خود منتقد مناسبی برای خود باشید.

یکی از مشکلات اساسی در تمرین اینست که :

۱= هنر جو در خانه بارها و بارها یک جمله یا یک میزان را تکرار میکند
۲=در هر زمانی که دچار مشکل تکنیکی میبشود نوازندگی را قطع کرده و با رفع آن دوباره اجرا میکند

یکی از دلایل عدم آمادگی در کلاس و در مقابل استادتان همین مورد میباشد چرا که باید یاد بگیرید یک قطعه را پس از آنالیز تکنیکال و موزیکال بایستی بدون هیچ وقفه همانند اینکه بر روی سن هستید اجرا نمایید حتی اگر در قسمتی دچار فراموشی و یا اشتباهی در اجرای نت و غیره شدید مکث و وقفه در کار خود نیندازید و سریعا قطعه را ادامه دهید .

(در زمینه حفظ قطعات در دوره های مختلف تکنیک های متفاوتی وجود دارد که در این مبحث ما نمیگنجد اما در زمینه حفظ قطعات در هر یک از دوره های موسیقی بالاخص موسیقی باروک و مدرن تکنیک های نوین و جدیدی وجود دارد و مسلما در حفظ قطعات بایستی بدانیم از چه تکنیک هایی میتوان استفاده نمود و یکی از عمده ایرادات در نوازندگی گیتار کلاسیک فراموشی قطعات پس از یک دوره کوتاه میباشد که در مطالب آتی در این زمینه صحبت خواهیم نمود).

اما ضبط قطعه به شما چه کمکی مینماید:

۱ = شما در هنگام ضبط از حافطه خود آگاه خود در اجرا استفاده میکنید . این نکته قابل ذکر است که در تمرین بیشترین فعالیت ما از طریق حافظه نا خود آگاه ما صورت میگیرد بنوعی غرق شدن در تمرین و عدم توجه به محیط اطراف اما در هنگام ضبط شما و ذهنتان از سویی معطوف به دستگاه ضبط میباشد و در طرف دیگر گیتار و تک تک نتها و همچنین توجه به تکنیک و موزیک قطعه پس مسلما راه دشواری را در پیش دارید این اتفاق بنوعی دیگر در اجرای صحنه برای شما رخ میدهد!

۲= پس از ضبط قطعه با گوش دادن به آن میتوایند به این نکات پی ببرید که آیا :

در زمینه تکنیک مشکل خاصی در اجرای قطعه دارید ؟ در کدام جمله و یا میزان ؟آیا در جایی که باید نت ها لگاتو شنیده شود این کار را انجام میدهید ؟ آیا هماهنگی لازم میان دست چپ و راست وجود دارد ؟ آیا تغییر سرعت در قطعه وجود دارد ؟ گاهی تغییرات سرعت در یک قطعه بدلیل ضعف تکنیکی نوازنده میباشد چرا که جمله ساده را با سرعت بالا مینوازد و در هنگام رسیدن به یا پاساژ سریع سرعت خود را پایین می آورد . و ده ها نکته دیگر که میتوانید با گوش دادن به آن پی ببرید

۳= بازبینی

شما مسلما در هنگام اجرا ایده های موزیکالی در ذهن خود دارید اعم از رنگ امیزی و یا تغییرات سرعت و دینامیک و حتی مواردی مانند آرتیکولاسیون که در پایان ضبط با دیدن نت قطعه اجرا شده میتوانید به دفت به اینکه آیا موارد فوق را رعایت نموده اید دقت نمایید.

بسیاری در هنگام اجرا عاجز از رعایت این نکات میباشند چه بسا در زمان تمرین این نکات جزو بدیهیات اجرای شما بوده اما در هنگام ضبط حتی از فکر کردن در این مورد عاجز هستید هر چند نوازنده حرفه ای گیتار با داشتن گوش قوی – تکنیک مناسب – شناخت عمیق بر روی سبک مورد اجرا و شیوه صحیح حفظ قطعه و در نهایت رعایت تکنیک های اجرا بسیاری از موراد فوق را میتواند براحتی اجرا نماید .

اما هیچ نوازنده حرفه ای در ابتدا وجود ندارد ! مسلما اگر علاقمند به گیتار آنهم سبک کلاسیک هستید بایستی در این مینه دقت و همچنین صبر خاصی داشته باشید چرا که این سبک تلاش بسیاری را میطلبد و مسلما این امر تنها با داشتن تکنیک بالا میسر نخواهد شد.

۴= تکرار

به یکبار ضبط بسنده نمایید بلکه یک قطعه را در طول روز بارها ضبط نمایید . اما یک شیوه خود ضبط قطعه در طی هفته تمرینی شما میباشد . مسلما با گوش دادن به ضبط های قدیم و جدید میتوانید به نکات بسیار مهمی پی ببرید و شاید باید گفت تنها راز این نکته اینست که شما یکبار دست به تجربه ضبط قطعات خود بزنید . مسلما متوجه میشوید بسیاری از نکات هیچگاه در اجرای مورد توجه شما قرار نمیگیرد

با گوش دادن به قطعه خود در طی چند نوبت ضبط و مقایسه یکدیگر بمرور این تجربه را بدست می اورید که چگونه در اجرای یک قطعه نکات مربوط به آن را رعایت کنید.

نتیجه :
مسلما صرف خواندن این مطالب و مقالاتی از این قبیل کمکی به نوازندگی شما نخواهد نمود . نوازنده حرفه ای کسی است که از کوچکترین نکات بتواند در نوازندگی اش استفاده نماید .پس تنها با عمل به موارد فوق میتوانید به نتایج مطلوب در نوازندگی گیتار برسید .

در و در نهایت سخن همیشگی این سایت :

سعی نمایید قطعات ساده را حرفه ای اجرا نمایید و نه این که قطعات سخت را بصورت مبتدی اجرا نمایید!!!

نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی viwio ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی twitter ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی facebook ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی google buzz ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی google ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی digg ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی yahoo ضبط قطعات برای پیشرفت در نوازندگی

Related posts:

  1. پیشرفت تکنیک در نوازندگی گیتار الکتریک
  2. تکنیک شوک در نوازندگی گیتار
  3. هنر تفسیر در نوازندگی موسیقی کلاسیک
  4. هدیه ای برای عشق به خدا
  5. تغییرات ریتمیک در جملات برای رفع مشکلات تکنیکی و ذهنی
  6. پوخول و نوازندگی بدون ناخن
  7. شش نکته طلایی برای مقابله با اضطراب در نوازندگی
  8. کنترپوان در قطعات گیتار کلاسیک
  9. استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو
  10. کنترل فیزیکی در هنگام نوازندگی گیتار کلاسیک