roger waters promo pic small راجر واترزبررسی موسیقی Roger Waters :راجر واترز Roger Waters در بین سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۳ عضو فعال و باهوش گروه پینک‌فلوید Pink Floyd محسوب می‌شود. اولین حرکتهای تشکیل گروه پینک فلوید از ملاقات واترز با سید برت Syd Barrett در روزهائی که هردو به دانشکده هنر می‌رفتند پی‌ریزی شد. برت کسی بود که بعدا بعنوان خواننده اصلی و گیتاریست گروه انتخاب شد. واترز بسوی لندن حرکت کرد تا در دانشکده صنعتی Regent Street معماری بخواند.

در همین اثنا ایده تشکیل گروه جدی‌تر شد که طی آن پینک فلوید با پیوستن نیک میسون Nick Mason بعنوان درامر و ریچارد (ریک) رایت Rick Wright بعنوان نوازنده کیبورد شکل گرفت. راجر واترز بیس می‌زد و بعضی از اشعار را می‌خواند.

برت به آنها پیوست و گروه پینک فلوید بالاخره تشکیل یافت. گرچه در ابتدا برت شاعر اصلی گروه بود و پینک فلوید بروی محور سید‌ برت می‌چرخید اما، واترز سه آهنگ از اولین آهنگ گروه با عنوان The Piper at the Gates که در سپتامبر سال ۱۹۶۷ در ایالات متحده عرضه شده بود را نوشت.

 

آلبوم دوم گروه با نام A Saucerful of Secrets بسال ۱۹۶۸ مقارن شد با تعویض برت با نوازنده خوش‌سیما و جوان، دیوید گیلمور David Gilmour. آهنگ Set the Controls For the Heart of the Sun از این آلبوم بعنوان بهترین شناخته شد که کلا توسط واترز نوشته و تولید شده بود.

همین امر باعث شهرت واترز گردید. راجر همچنین در ساخت همه آهنگها برای تهیه موسیقی فیلم More در جولای سال ۱۹۶۹ دخیل بود. اولین سولوی واترز در آلبوم Ummagumma که در نوامبر همان سال ساخته شده بود قابل شنود است.

از تاریخ اکتبر سال ۱۹۷۰ یعنی همان سالی که آلبوم Atom Heart Mother تولید شد، پینک فلوید به رهبری راجر واترز شروع به فعالیت جدی و مستمر در عرصه موسیقی نمودند و از همان سالها بود که آرام‌آرام به شهرت دست یافتند.

اولین کار سولو (انفرادی) واترز در دسامبر سال ۱۹۷۰ برای ساخت موسیقی فیلم The Body روانه بازار گردید. او همچنین تعداد ۸ آهنگ از ۱۰ آهنگ موجود در آلبوم Obscured by Clouds که برای فیلم The Valley در ژوئن سال ۱۹۷۲ ساخته شده بود را نوشت.

شهرت واترز در نتیجه قدرت آهنگسازی و مانور قطعات بروی چندین ساز بدست آمد. از جمله روشهائی که واترز در ساخت آلبومهایش بکار می‌بست و او را تبدیل به یک موسیقیدان بزرگ نمود، می‌توان به تولید آهنگها بصورت پیوسته و مجموعه‌وار (دنبال کردن یک موضوع واحد در سرتاسر آلبوم) اشاره نمود که این امر در تمام آثار حرفه‌ای‌اش براحتی قابل درک است.

ضبطهای پینک فلوید و در حقیقت واترز در سال ۱۹۷۲ بشکل موفقیت‌آمیزی اداره شد. آلبوم بزرگ The Dark Side of the Moon در مارس سال ۱۹۷۳ عرضه شد. برای این آلبوم واترز کلیه اشعار را سرود و برای بعضی از آنها سولو نوشت که به موفقیتهای تجاری و جهانی دست یافت. آلبوم به یکی از موفقیتهای تاریخ موسیقی راک تبدیل شد.

آهنگ Money از این آلبوم که کلا توسط راجر واترز ساخته و نوشته شده بود، جزو ۱۰ اّهنگ برگزیده سال انگلستان انتخاب شد. لازم بذکر است که در سالهای ۱۹۹۳ و ۲۰۰۳ به ترتیب نسخه نقره‌ای و طلائی آن بعد از گذشت ۲۰ و ۳۰ سال از تولید آلبوم مجددا با طراحی جلد و دفترچه جدید بهمراه فروش بالا انتشار یافت.

راجر واترز نقش برجسته‌ای را در جهت نوشتن اشعار و موسیقی آلبومهای پینک فلوید برعهده داشت. از دیگر افتخارات واترز در گروه می‌توان به نوشتن تمام اشعار آلبوم Wish You Were Here در سپتامبر سال ۱۹۷۵ اشاره نمود که از برجسته‌ترین اثرات پینک فلوید محسوب می‌شود. آهنگ ۹ قسمتی Shine On You Crazy Diamond از این آلبوم بدلیل سطح بالای موسیقیائی که اثر مشترک واترز، گیلمور و رایت به حساب می‌آید، در تمام کنسرتهای پینک فلوید، واترز و گیلمور اجرا شده است.

آهنگ Wish You Were Here نوشته واترز با سولوی بیاد ماندنی گیلمور حال و هوای دیگری به این آلبوم داده است. همچنین عضو مهمان این آلبوم Dick Parry سکسیفن را عالی بصدا درآورد و این آلبوم به اثر بزرگی تبدیل شد. در فوریه سال ۱۹۷۷ برای آلبوم Animals اکثر آهنگها را نوشت.
بازهم در این آلبوم آهنگ طولانی (۱۷:۰۵ دقیقه) این دو نفر بنام Dogs مهر تائیدی بر آهنگسازی و قدرت شاعری واترز می‌زند. اثر شاهکار و خارق‌العاده راجر با نام The Wall در نوامبر سال ۱۹۷۹ با کیفیت عالی، ضبط و ساخته شد.

در این آلبوم که مشتمل در ۲۵ آهنگ می‌باشد، واترز کلیه اشعار را نوشت و برای حدود ٪۹۰ آنها سولو ساخت. او همچنین تهیه کننده این آلبوم نیز محسوب می‌شود. بحث پیرامون این آلبوم می‌تواند زمان زیادی را از منتقدان بدزدد (که هدف ما در این پست نیست).
واترز در این آلبوم از خود می‌گوید و هوادارانش را بیشتر از روحیات خود آگاه می‌سازد. فیلم The Wall چندی بعد به کارگردانی Alan Parker ارائه شد و موفقیتهای مضاعفی را برای اعضای گروه و مخصوصا واترز بهمراه داشت.

در این فیلم راجر واترز بعنوان نمایشنامه‌نویس حضور فعال خود را دوچندان نمایان می‌کند. تا سال ۱۹۸۳ که واترز آلبوم جدید خود را ارائه نمود، آنها فقط به فکر اجراهای زنده و شرکت در تورهای جهانی بزرگ را داشتند که بیشتر آنها مربوط به اجرای کامل آلبوم The Wall در یک کنسرت می‌شد.
آلبوم The Final Cut در مارس سال ۱۹۸۳ تولید شد. شایان ذکر است که این اثر بزرگ در انحصار کامل واترز قرار داشت. برای این آلبوم او تمام موسیقی آهنگها و اشعار را نوشت و خواند. بعضی از طرفداران متعصب واترز، این آلبوم را از پینک فلوید نمی‌دانند و این کار را جزو کارهای سولوی واترز به حساب می‌آورند.

تمامی این آلبوم‌ها به فروش میلیونی دست یافتند. در این میان آلبوم‌های The Wall و The Dark Side of the Moon در زمینه فروش با یکدیگر به رقابت پرداختند.
از آهنگهای برجسته و تاثیرپذیر واترز می‌توان به آهنگ Another Brick in the Wall Part II از آلبوم The Wall اشاره نمود. این آهنگ طلائی تبدیل به شماره یک آلبوم گردید.

پیرو انتشار آلبوم The Final Cut، گروه پینک فلوید از هم گسسته شد و اعضاء هریک برای خود مسیر جداگانه‌ای را انتخاب کردند. واترز در آوریل سال ۱۹۸۴ به جهت قدرت‌نمائی در برابر اعضای دیگر گروه بسرعت آلبوم انفرادی دیگری با نام The Pros and Cons of Hitchhiking با جنس موسیقیائی جدید و سبکی تازه، اما با همان شیوه قدیمی زنجیره‌ وار بودن آهنگها به عرصه موسیقی بازگشت که تبدیل به آلبوم موفقی شد.

بعد از این واترز باردگر دست به تولید اثری جدید در ژوئن سال ۱۹۸۷ با نام Radio K.A.O.S زد. از جمله آهنگهای موفق این آلبوم می‌توان به Radio Waves و The Tide is Turning اشاره نمود. بعد از انتشار این آلبوم، راجر ترتیب تور گسترده‌ای را در سرتاسر قاره اروپا داد.

در همین اثنا دیوید گیلمور آلبوم سولوی خود را با نام About Face در فوریه سال ۱۹۸۴ منتشر کرد. اما گیلمور احساساتی، بعد از انتشار این آلبوم بصورت انفرادی، دلسرد شد و از ریچارد رایت و نیک میسون برای تشکیل مجدد پینک فلوید، بدون راجر واترز درخواست مساعدت کرد. واترز پس از پیوستن سه عضو دیگر گروه به هم و تشکیل دوباره پینک فلوید بدون او اقدام به شکایت نمود و برای جلوگیری از ادامه فعالیت آنها حکم بازداشت آن سه را گرفت.
اما سرانجام موفق به پس گرفتن گروهی که خودش آنرا تشکیل داده بود نشد. گیلمور، پینک فلوید را در غیاب واترز رهبری نمود و بدنبال آن تورها و آلبومهائی نسبتا موفق تولید نمود (اما با فاصله بسیار از پینک فلوید دوران واترز).

 

راجر واترز در ۲۱ جولای سال ۱۹۹۰ بهمراه Michael Kamen مایکل کیمن، بزرگ موسیقیدان قرن، اقدام به اجرای کامل آلبوم The Wall در برلین آلمان با مشارکت ستارگانی همچون Bryan Adams برایان آدامز و گروه Scorpions و گیتاریست بزرگ انگلیسی سبک بلوز Snowy White اسنوئی وایت نمود. ویدئویی از این کنسرت باشکوه تهیه و در سرتاسر دنیا پخش شد.

در سپتامبر همان سال این ویدئو به مرحله فروش رسید. راجر واترز خلاق و فعال در سپتامبر سال ۱۹۹۲ سومین، موفق‌ترین و باشکوهترین آلبوم سولوی خود را با نام Amused to Death با همکاری Don Henley دان هنلی خواننده معروف گروه The Eagles عرضه نمود.
بازهم همان شیوه سالهای دور خودش را در این آلبوم ولی با قدرت و شکوه بیشتر اجرا کرد. نمادها و سمبل‌هایی که واترز در این آلبوم استفاده کرده کاملا حرفه‌ای است و شامل موضوعاتی مختلف اما در جریان آلبوم می‌باشد. اشعارش بیش از پیش شنونده‌های حرفه‌ای‌اش را به فکر فرو می‌برد.
pink floyd راجر واترزنماد میمونی که در حال تماشا کردن تلویزیون است، خود می‌تواند ذهن بیننده را مدتها به خود معطوف سازد. نکته قابل توجه در مورد این آلبوم برگزار نشدن تور و حتی کنسرتی بعد از این اثر است که شاید از نظر او از بار سنگین و مثبت اجرای استودیوئی و ایجاد آن فضاهای تکرار نشدنی در حین اجرای زنده کاسته می‌شد.

واترز در طول دهه ۹۰ وقت زیادی صرف کار بروی اثر اپرای خود که در انگلستان و فرانسه تولید می‌شد، نمود. او بعد از گذشت حدودا ۱۲ سال در جولای و آگوست سال ۱۹۹۹ به برگزاری تور در آمریکا پرداخت. تور بعدی او با نام In the Flesh در تابستان سال ۲۰۰۰ به یکی از موفقیت‌ترین اجراهای زنده او تبدیل شد.

اجرا بروی سن‌های بزرگ و نمایش اسلایدها و تصاویر بزرگ در پشت‌سر گروه بروی پرده‌های بزرگ بر امتیازات این تور و بطور کلی اجراهای زنده واترز می‌افراید. در این کنسرتها اسنوئی وایت بعنوان گیتاریست کمکی با او همکاری نمود. واترز بعد از آن به استراحت پرداخت. گرچه از سال ۲۰۰۲ به جمع‌آوری آثار و کارهای موفق خود تحت آلبومی پرداخت، اما بازهم این امر در زمره کم‌کاریهای او قرار می‌گیرد.

در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۴ با همکاری Jimmy Lenner و شرکت Columbia Records اقدام به ساخت دو آهنگ با نامهای To Kill the Child و Leaving Beirut نمود. نکته قابل توجه در انتشار این دو آهنگ حضور پررنگ واترز بعنوان شاعر، خواننده، بیسیست و نوازنده کیبورد می‌باشد.
گرچه او هیچ‌گاه نتوانست گروه پینک فلوید را پس بگیرد اما او با انتشار آلبومهای بزرگ و دست‌نیافتنی (از نظر آهنگسازی) خط بطلانی بروی تمام گروههایی که ادعای تقلید از او و سبک او را داشتند، کشید. با اینکه گیلمور توانست بعد از واترز در پینک فلوید دو آلبوم موفق در طی زمانهای طولانی ارائه دهد، اما جای واترز در این آلبومها برای همیشه خالی ماند و او به راه خود ادامه داد.

حمید رضا ملاهادی
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob راجر واترز viwio راجر واترز twitter راجر واترز facebook راجر واترز google buzz راجر واترز google راجر واترز digg راجر واترز yahoo راجر واترز

Related posts:

  1. گفت‌وگو با راجر واترز، ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده
  2. بررسی موسیقی Bryan Adams
  3. گزارش تصویری کنسرت راجر واترز در دبی
  4. مروری بر آلبوم On an Island ساخته David Gilmour