اختصاصی خانه گیتار ایران


williams01 دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک

مقاله زیر ترجمه ی بخشی از مصاحبه ی آستن پریچارد با نوازنده ی برجسته گیتار کلاسیک ،جان ویلیامز می باشد که در سال ۱۹۹۰ در مجله ی ژورنال گیتار به چاپ رسید.

آستن پریچارد: نظر شما راجع به مسابقات گیتار کلاسیک چیست؟ آیا فکر می کنید که این مسابقات برای بالابردن سطح نوازندگی گیتاریست های جوان می تواند مفید واقع شود؟ آیا شما از این مسابقات حمایت می کنید؟

جان ویلیامز: نه، صادقانه باید بگویم من اصلا علاقه ای به مسابقات چه در زمینه گیتار کلاسیک بلکه در مورد هر ساز دیگری ندارم.

من فکر نمی کنم که موسیقی را مانند رقابت های دیگر قابل ارزیابی و سنجش باشد. من می دانم که همیشه در مقابل این نظر اما و اگر هایی وجود دارند ، به دلیل اینکه این مسابقات به نوازنده کمک می کند تا در بین هنرمندان شناخته شود و نگاه عمومی را به طرف خود جلب کند.

هم اکنون با روشی که بسیاری از مسابقات و رقابت های گیتار کلاسیک برگزار می شود مخالف هستم. نکته گیج کننده اینجاست که جوایز متفاوتی در هریک از نوبت های مسابقه اهدا می شود و نکته مهم تر این است که دید نوازنده از جایگاه نفر برتر او را مجبور می کند که هدف از نوازندگی را تنها در کسب رتبه ی برتر تصور کند.

پیروزی اتفاقی است که انسان در موقعیت های زیادی با آن برخورد می کند، و اغلب اشخاص دیگری نیز وجود دارند که به اندازه ی شخص پیروز شایسته کسب پیروزی می باشند. به نظر من اگر گروه هایی را به عنوان فینالیست معرفی می کردند و به همه ی آن ها جوایز یکسانی تعلق بگیرد، عادلانه تر به نظر می رسد.

در گذشته چندین بار به عنوان داور مسابقات شرکت کرده ام، اما هم اکنون با درخواست برای شرکت دوباره به عنوان داور مسابقات مخالفت می کنم، زیرا عقیده و نظر من در قضاوت تاثیر چندانی ندارد. به نظر من همیشه عواملی همچون اسپانسر و … در این امر دخیل هستند و برای جلب نظر عموم و عواملی از این قبیل در قضاوت تاثیر می گذارند. در مسابقات برای فینالیست ها امتیاز هایی از بین یک و دو و سه تعیین می کنند، به نظر من این نوع سنجش و میزان مناسب و درخور موسیقی نیست. من در گذشته هم نظرم را درباره برگزاری مسابقات با روندی دیگر بیان کردم اما هنوز تغییری خاصی در این مسابقات بوجود نیامده است. باید قبول کنیم که زمان زیادی برای به وقوع پیوستن آن نیازمند است.

آستن پریچارد: اگر در استرلیا که هم اکنون حضور دارید مسابقاتی با شیوه ای که مد نظر دارید برگزار شود و نحوه ی سنجش آن با معیار هایی که مخالف آن هستید مغایرت داشته باشد،با این مسابقات همکاری می کنید؟

جان ویلیامز: (خنده می کند) این سوال مانند سوالاتی است که از سیاستمدران پرسیده می شود که می گویند اگر عوامل X ,Y برطرف شود ، این امر به وقوع خواهد پیوست. بهتر است صبر کنیم نا مشاهده کنیم که آیا اصلا چنین اتفاقی روی خواهد داد؟

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک viwio دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک twitter دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک facebook دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک google buzz دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک google دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک digg دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک yahoo دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک

Related posts:

  1. چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟
  2. کنترپوان در قطعات گیتار کلاسیک
  3. تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین
  4. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  5. نحوه بستن سیمهای گیتار کلاسیک- آکوستیک-الکتریک
  6. مسابقات گیتار و چگونگی اجرا در ایران و صحنه بین المللی
  7. کنترل فیزیکی در هنگام نوازندگی گیتار کلاسیک
  8. آنا ویدویک نوازنده برجسته گیتار کلاسیک