443019 درباره زندگی و آثار اريك كلاپتوندرباره زندگی و آثار اریک کلاپتون: هیچ چیز جز آرامش جان، از تولد تا مرگ. این همه آن چیزی است که نیمه شب‌ها مرا از خواب بیدار می‌کند تا سراسیمه به پایین سرازیر شوم و بنویسم، موسیقی تسکینی است برای همه رنج‌ها و اندوهی که در زندگی ام داشته ام، تمام التهابم برای بازگشت و برای ادامه دادن.

نام و نام خانوادگی:
اریک پاتریک کلاپتون محل تولد: شهر ریپلی انگلستان تاریخ تولد: ۳۰ مارس ۱۹۴۵ حرفه: گیتاریست خانواده: پتی بوید هریسون(همسر اول)، دخترش روت کلی_ کلاپتون(۱/۱۱/۱۹۸۵)، پسرش کونور(فوت کرده)، جولیا رز کلاپتون(۱۵/۰۶/۲۰۰۱).

اریک پاتریک کلاپتون در ۳۰ مارس ۱۹۴۵ در شهر ریپلی انگلستان بدنیا آمد مادرش پاتریشیا مولی کلاپتون و پدرش ادوارد فلایر از سربازان کانادایی مستقر در پایگاه نظامی انگلیس بود. پدرش بعد از به دنیا آمدن او به کانادا پیش همسر سابقش بازگشت و پاتریشیا حضانت اریک را به پدربزرگ و مادربزرگش(رز و جک کلاپ) سپرد و او را ترک کرد. (اسم خانوادگی کلاپتون از نام خانوادگی همسر اول رز بنام ریجینالد سیسیل کلاپتون گرفته شده است).

ریکی (نامی که والدینش او را به آن می نامیدند) پسری ساکت و مودب و همچنین شاگرد متوسط کلاس بود و استعداد خوبی در هنر داشت.

اریک تا مدتی تصور می کرد که پدربزرگ و مادربزرگش پدر و مادر او هستند و مادرش پاتریشیا را خواهر و دائیش را برادر بزرگ خود می پنداشت تا این‌که در ۹ سالگی این حقیقت را با او در میان گذاشتند اما اریک بعدها هر وقت که مادرش را می‌دید همچنان وانمود می کرد که خواهرش است.

اریک در نوجوانی در یکی از برنامه های تلوزیونی که توسط جری لوئیس هنرپیشه معروف آمریکایی اجرا می شد به عنوان یکی از عوامل پشت صحنه حضور داشت و از نزدیک در جریان صداگذاری فیلم بود همین حضور اندک باعث شد تا اریک نسبت به موسیقی بلوز که مختص سیاهان آمریکایی بود علاقه مند شود این علاقه باعث شد که وی جذب نواختن گیتار بشود.

اریک مشغول تحصیل در رشته طراحی جامدات در دانشکده هنر دانشگاه کینگ استون بود اما وی این رشته را نیمه تمام رها کرد تا به سراغ موسیقی برود او اغلب سر کلاس به نواختن گیتار می‌پرداخت پس از ترک تحصیل به عضویت یکی از گروه های موسیقی بلوز درآمد این گروه شامل روسترس، جیسی جونز و روز یکی از اعضای برجسته یلو برد بود.

اعضای این گروه حقیقتا موزیسین‌های موفق دهه شصت انگلیس را تربیت کردند: اریک کلاپتون، جیمی پیچ و جف بک.

کلاپتون در این گروه (درک) پله های ترقی را یکی یکی طی کرد. وی بقدری در نواختن گیتار مهارت پیدا کرده بود که در اغلب اجراهای زنده سیم‌های گیتار را (بر اثر قدرت انگشتانش) پاره می کرد.
در سال ۱۹۶۵ کلاپتون توسط این گروه دو آلبوم (پنجمین زندگی یلوبرد، برای عشق تو) منتشر کرد اما بلافاصله آنها را ترک کرد. چرا که معتقد بود اعضای گروه از مسیر اصلی خود منحرف شده و به طرف بازار روی آورده بودند.

waltz درباره زندگی و آثار اريك كلاپتوناریک سپس به جان مایرس پیوست کسی که با سبک و سیاق موسیقی بلوز آشنا بود و حساسیت خاصی روی آن داشت حاصل این همکاری آلبومی بود که پس از انتشار استقبال فراوانی از آن شد و در جدول بهترین‌های انگلستان تا رده ششم صعود کرد. در سال ۱۹۶۶ اریک با همکاری جک بروس ویلون زن و جینفیر باکر طبل زن گروهی را تشکیل داد به نام ‹‹کرم›› ، که انقلابی در سبک موسیقی بلوز بوجود آورد این گروه در بین مردم طرفداران زیادی پیدا کرد و از رده گروههای مشهور راک در دهه ۶۰ قرار گرفت.

این گروه با انتشار سه آلبوم (ارابه های آتش، کرم تازه، دیزرانیل جیرس) به فروش بالایی دست یافتند و تورهای بزرگی در اقصی نقاط دنیا برگزار کردند و به شهرتی جهانی دست یافتند و از نظر امتیاز خود را تا نزدیکی گروه‌های موفقی مثل رولینگ استون و گروه بیتل‌ها رساندند.

کلاپتون در بین طرفدارانش جایگاه ویژه ای پیدا کرد. اما این موفقیت مدت زیادی طول نکشید که گروه دچار مشکلات اساسی شد هر سه عضو گروه به مواد مخدر روی آوردند در تور ۱۹۶۸ ، کلاپتون از عهده رهبری آنها برنیامد. آنها قبل از جدا شدن در سال ۱۹۶۹ آلبوم خداحافظی را منتشر کردند.

اریک آلبوم ‹‹ایمان کور›› در اوایل سال ۱۹۶۹ به همراه باکر، ریک گریک، استروین ود منتشر کرد و در ۲۵ شهر آمریکا به صورت زنده اجرا کرد. اریک در سال ۱۹۷۰ دو آلبوم دیگر به نام های ‹‹ بعد از نیمه شب›› و ‹‹ لیلا›› منتشر کرد .

آلبوم لیلا ملهم از یک رابطه عاطفی مابین پتی هریسون ، کلاپتون و جرج هریسون بود.( پتی و کلاپتون در سال ۱۹۷۹ باهم ازدواج کردند و در سال ۱۹۸۸ طلاق گرفتند).

متاسفانه مشکلات شخصی و فشارهای حرفه ای باعث آلوده شدن اریک به هروئین شد در دهه ۷۰ اریک از انظار عمومی دور شد و کاملا به حاشیه رانده شد او خیلی سعی کرد تا بر اعتیادش غلبه کند و در این راه از کمک‌ها و نصیحت‌های گاهاً تند دوستش پتی تانزند نیز استفاده می کرد اریک به سفارش پتی تحت درمان طب سوزنی قرار گرفت.

در سال ۱۹۸۰ پس از انتشار آلبوم جدیدش وقتی می خواست بازگشتش را به عالم موسیقی جشن بگیرد دوباره در گرداب الکل فرو رفت او دوباره به نوشیدن روی آورد و آنقدر در این کار زیاده روی کرد تا اینکه کارش به بیمارستان رسید و مدتی بستری شد.

پس از ترخیص از بیمارستان اریک تصمیم گرفت بر مشکلاتش غلبه کند او به عرصه موسیقی بازگشت و آثار خوبی از خود به جای گذاشت که از آن جمله می توان به آلبوم “بلیط بعدی” ۱۹۸۱، “پول‌ها و سیگارها” ۱۹۸۳، “ورای خورشید” ۱۹۸۵، “آگوست”۱۹۸۶، “کارگر”۱۹۸۹، اشاره کرد. بسیاری معتقدند که اریک کلاپتون پس از رهایی از اعتیاد هرگز به اوج خود نرسید اما وی موفق شد در سال ۱۹۸۸ جایزه گرامی را به خاطر بهترین آلبوم سال بدست آورد.

در سال ۱۹۹۰ حوادث دیگری در زندگی کلاپتون اتفاق افتاد سه تن از دوستان نزدیکش بنام‌های استیو رای واقان، کالین اسمیت، نایجل برآن بر اثر سقوط هلیکوپتر کشته شدند، چند ماه بعد از این حادثه پسر چهار ساله اش کونور (حاصل ازدواجش با مانکن ایتالیایی بنام لوری دل سانتو) بر اثر سقوط از یک ساختمان کشته شد.

اریک برای تحمل این درد، رو به نوشتن آورد و ترانه اشک‌هایی در بهشت را برای فرزندش “کونور” سرود کلاپتون آن سال جایزه گرامی را به خاطر این آلبوم و سرود دریافت کرد. در سال ۱۹۹۴، او دوباره به گیتار روی آورد و خیلی زود خود را به سطح استاندارد جهانی رساند‌.

در مدت زمان کمی او دوباره طرفداران خود را گرد آورد و در سال ۱۹۹۷ جایزه بهترین مرد پاپ جهان را برای آلبوم “Change the world” دریافت کرد.وی همچنین در سال ۲۰۰۴ در قصر باکینگهام انگلستان نشان افتخار امپراتوری را دریافت کرد. هموطنان ایرانی ما اریک کلاپتون را با موسیقی سریال معروف ” لبه تاریکی” محصول شبکه BBC انگلستان که چندی پیش از شبکه اول سیما پخش شد می شناسند.

Eric Clapton
www.ericclapton.com/

منبع:http://www.mandegar.info
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون viwio درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون twitter درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون facebook درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون google buzz درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون google درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون digg درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون yahoo درباره زندگی و آثار اريك كلاپتون

Related posts:

  1. مصاحبه با گیتاریست افسانه ای اریک کلاپتون
  2. گزارشی از روزنامه گاردین درباره موسیقی راک
  3. درباره «چاک شلداینر» و گروه « مرگ »
  4. درباره «استیوی ری وان»
  5. درباره آلبرت کینگ : سلطان چپ دست
  6. درباره‌ی زندگی و آثار تام ویتس
  7. درباره جان مک لافلین
  8. درباره ویلی دیکسون : مسافر آزاد
  9. بررسی زندگی آگوستین باریوس
  10. بررسی زندگی آگوستین باریوس