ستیوی ری وان با چیره دستی مبهوت کننده اش در نواختن گیتار، به موسیقی بلوز دهه ۸۰ جانی دوباره بخشید. ری وان هم سطح بزرگان موسیقی بلوز همچون آلبرت کینگ، اوتیس راش و مودی واترز بود، به اندازه استادان برجسته موسیقی راک مانند جیمی هندریکس و لونی مک تبحر داشت و در جز گیتار نیز با استاد این ژانر کنی بورل برابری می کرد.

1111 درباره «استيوي ري وان»

استیوی ری وان در سوم اکتبر ۱۹۵۴ در دالاس تگزاس متولد شد و در همان جا دوران کودکی را سپری کرد. او نواختن گیتار را از دوران کودکی، تحت تاثیر برادر بزرگترش جیمی وان و با گیتار دست دوم برادرش شروع کرد. زمانی که در مقطع دبیرستان تحصیل می کرد و تنها هفده سال داشت با یک گروه نوازنده محلی در کلوپ های شبانه نوازندگی می کرد و در همین دوران مدرسه را به قصد نوازندگی رها کرد. اولین گروه واقعی ری وان COBRAS نام داشت که در اواسط دهه هفتاد در کلوپ ها و کافه ها برنامه اجرا می کرد. پس از منحل شدن این گروه، او گروه دیگری را در همان سال با نام TRIPLE THREAT تشکیل داد. پس از چند سال از اجرا در کافه ها و کلوپ ها ری وان خود کار خوانندگی گروه را نیز بر عهده گرفت. در سال های بعد استیوی ری وان و گروه DOUBLE TROUBLE در منطقه آستین به عنوان یکی از معروف ترین گروه های تگزاس شناخته شدند. در سال ۱۹۸۲ گروه در فستیوال مونتریوکس شرکت کرد و اجرای آنها مورد توجه دیوید بووی و جکسون بران قرار گرفت. پس از این اجرا بود که دیوید بووی از ری وان برای همکاری در آلبوم خود دعوت کرد و جکسون بران نیز پیشنهاد ضبط آزاد کارهای گروه، در استودیو شخصی اش در پایین شهر لس آنجلس را مطرح کرد. ری وان قطعه های لید گیتار را برای آلبوم

LET,S DANCE دیوید بووی در اواخر سال ۱۹۸۲ اجرا کرد. زمان کوتاهی پس از آن جان هاموند با ری وان و گروه DOUBLE TROUBLE قرارداد اولین آلبوم-به منظور معرفی گروه – را بست که در کمتر از یک هفته در پایین شهر ضبط شد.

آلبوم معرفی گروهTEXAS FLOOD در تابستان ۱۹۸۳ چند ماه پس از آلبومLET,S DANCE دیوید بووی وارد بازار شد. LET,S DANCE در جای خود ری وان را کمی مورد توجه قرار داد، ولی آلبوم TEXAS FLOOD مثل یک بمب در موسیقی بلوز صدا کرد، هر دو موسیقی راک و بلوز را در آن دوران رکود دوباره رونق بخشید و در نمودار بهترین ها به شماره ۳۸ رسید. دیوید بووی بار دیگر ری وان را برای تور استادیومش در ۱۹۸۳ دعوت کرد ولی استیوی نپذیرفت تا با گروهش کار کند. DOUBLE TROUBLE در یک تور بسیار موفق درخشید و به سرعت آلبوم بعدی خود را با عنوان COULDN,T STAND THE WEATHER در سال ۸۴ عرضه کرد. آلبومی که از اولی موفق تر بود و در نمودار بهترین ها جایگاه ۳۱ را از آن خود کرد و در اواخر ۱۹۸۵ بدل به آلبوم طلایی شد. آلبوم سوم گروه نیز بسیار درخشید و در نمودار جایگاه سی و چهارم را گرفت. در اوایل سال ۱۹۸۷ استیوی با وجود شهرت روزافزونش به شدت دچار اعتیاد شده بود ولی با وجود خمیدگی بدنش در اثر اعتیاد خود را برای یک اجرای زنده و یک تور گسترده در امریکا روی پا نگاه داشت. در پی اجرای تور ری وان به یک مرکز ترک اعتیاد مراجعه کرد. دوره ترک اعتیاد نسبتاً طولانی شد و در سال بعد گروه تقریباً غیرفعال بود. استیوی در ۱۹۸۸ یک شماره به تعداد کنسرت هایش افزود و در فستیوال یادواره موسیقی جاز نیو اورلئان شرکت کرد. همچنین آلبوم چهارم خود را نیز آماده کرد. ثمره این فعالیت ها در ماه ژوئن ۱۹۸۹ نمایان شد و او یکی از موفق ترین آلبوم هایش را به بازار فرستاد که رتبه سی و سه در نمودار فروش را کسب کرد، جایزه گرمی را به خاطر بهترین موسیقی بلوز مدرن کسب کرد و همچنین تا شش ماه پس از عرضه آلبوم هنوز عنوان آلبوم طلایی را داشت.

در بهار۱۹۹۰ استیوی ری وان به همراه برادرش جیمی وان آلبومی ضبط کرد که برای ورود به بازار در پاییز زمان بندی شده بود. در اواخر تابستان همان سال او و DOUBLE TROUBLE نقشه یک تور سراسری در امریکا را طراحی کردند. در ۲۶ آگوست ۱۹۹۰ برنامه گروه در تروی غربی ایالت ویسکانسین در میان تشویق تماشاچیان و گیتاریست های سرشناسی مانند اریک کلاپتون، جیمی وان، بادی گای و رابرت کری تمام شد. پس از اتمام کنسرت ری وان برای رفتن به شیکاگو یک هلیکوپتر اجاره کرد. دقایقی بعد در ساعت ۳۰/۱۲ بامداد در پی نقص فنی هلیکوپتر و سقوط آن استیوی ری وان و چهار سرنشین دیگر همگی کشته شدند. استیوی ری وان این اعجوبه موسیقی تنها ۳۵ سال زندگی کرد.

آلبوم FAMILY STYLE کار مشترک استیوی و برادرش پس از مرگ او در ماه اکتبر منتشر شد و جایگاه هفتم در نمودار را از آن خود کرد. شهرت او حتی پس از مرگ نیز افزایش یافت. در سال ۱۹۹۲ در شهر زادگاه استیوی ریوان مجسمه یادبودی از برنز به ارتفاع ۹ فوت نصب شد تا یادش همیشه جاودان باشد.

54 درباره «استيوي ري وان»

منبع:
رونامه اعتماد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob درباره «استيوي ري وان» viwio درباره «استيوي ري وان» twitter درباره «استيوي ري وان» facebook درباره «استيوي ري وان» google buzz درباره «استيوي ري وان» google درباره «استيوي ري وان» digg درباره «استيوي ري وان» yahoo درباره «استيوي ري وان»

Related posts:

  1. درباره آلبرت کینگ : سلطان چپ دست
  2. درباره‌ی زندگی و آثار تام ویتس
  3. درباره «چاک بری»
  4. درباره جان مک لافلین
  5. درباره ویلی دیکسون : مسافر آزاد