67641 234x300 درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست

آلبرت کینگ با ۶ فوت و ۴ اینچ (۱۹۳ سانتی متر) قد و ۱۱۸ کیلوگرم وزن با صدایی خشن و در عین حال جذاب یکی از بزرگ ترین نوازندگان بلوز چه از لحاظ جثه بزرگ و چه از جهت نوازندگی خارق العاده به شمار می آید. او که به «بولدوزر مخملی» شهرت یافته بود در کنار «بی بی کینگ» و «فردی کینگ» با هم لقب سه سلطان بلوز را یدک می کشیدند.

تقریباً تمام گیتاریست های مدرن بلوز نمی توانند برای مدتی بدون استفاده از کلیشه های بی بی کینگ دوام بیاورند. هر چند در مورد آلبرت کینگ که از ابتدا سبک و صدای منحصر به فرد خود را داشت مساله چنین نیست ولی تاثیر او نیز بر نوازندگان سیاه و هم سفیدپوست مشهود است، بدون وجود او موسیقی گیتار مدرن امروز به این شکل درنمی آمد.

آلبرت نلسون (کینگ) در ۲۵ آوریل ۱۹۲۳ در ایندیانای می سی سی پی به دنیا آمد. ساز مورد علاقه اش گیتار الکتریک بود و گیتار مورد علاقه اش یک گیبسن V بود که خودش آن را لوسی می نامید. او که نوازنده یی چپ دست بود معمولاً با گیتار راست دست می نواخت. البته در سال های آخر از یک ساز سفارشی چپ دست استفاده می کرد.

اولین سازش را حوالی ۱۹۳۱ به مبلغ یک دلار و ۲۵ سنت خریده بود. در آن سال ها آلبرت هنوز نوازنده نبود و به مشاغل گوناگونی مانند مکانیکی و رانندگی بولدوزر مشغول بود. در اواخر دهه ۴۰ او ساکن آرکانزاس شد و در همانجا در یک گروه محلی تحت عنوان In the Groove Boys شروع به کار کرد سپس به شمال امریکا رفت و در گروه «جیمی رید» به درام نوازی مشغول شد و کارهای تکی خودش را با گیتار ضبط می کرد؛ قطعه هایی همچون Lonesome in my bedroom و Bad luck blues که هر دو در سال ۱۹۵۱ ضبط شدند از این جمله اند. در همان دوران کینگ به سنت لوئیس رفت و گروه دیگری تشکیل داد ولی تا ۱۹۵۹ هیچ اثر جدیدی ارائه نکرد.

اوایل دهه ۶۰ با چندین شرکت موسیقی کوچک قرارداد بست که از آن میان King,s recordsدر سال ۶۱ آلبوم راک و بلوز The Big Blues را برای کینگ تهیه کرد. کمپانی Stax جایی بود که کینگ پس از امضای قرارداد با آن تا سال ها کارهای او را تهیه و پخش می کرد. سال ۶۶ کینگ یکی از اعضای نام آور ارکستر ممفیس شده بود. همان سال او با استفاده از بعضی از بهترین شاهکارهایش مانند Laundromat Blues آلبوم Born Under a Bad Sign را منتشر کرد. آلبرت کینگ تصمیم به حضور در میان تماشاچیان سفیدپوست گرفت و مارس ۱۹۶۸ در اولین برنامه شو Fillmore east در کنار تیم باکلی و بیگ بïرادر حاضر شد سپس در۱۹۶۹ با ارکستر سنت لوئیس که شامل ۸۷ نوازنده بلوز بود برنامه یی برگزار کرد و تا ژوئن ۱۹۷۱ که کنسرتی (Live Wire/Blues Power) را در Fillmore west اجرا کرد همچنان در بین تماشاچیانش بود.

طی این سال ها آثار او توسط جان مایلا و دیگران بارها بازنوازی شد. دهه ۷۰ آلبرت از Stax خارج شد و در مدت دو سال با دو شرکت دیگر قرارداد بست. در همین دوران رکوردهای فروش مختلفی برای بعضی از کارهای تکی اش کسب کرد که نسبتاً بالا بودند. سال های بعد تقریباً با بیشتر نام آوران آن دوره کارهای گوناگون اجرا کرد و شاگردان زیادی به عرصه بلوز معرفی کرد از جمله همکاری اش با هنرمند به یادماندنی و قدرتمند بلوز «جان لی هو کر».

تاثیر آلبرت کینگ را بر گیتاریست های بلوز نمی توان نادیده گرفت زیرا بسیاری از آنها تا جایی رسیدند که خود از نام آوران این عرصه شدند برای مثال اریک کلاپتون، جیمی هندریکس که خود صاحب سبک بودند، مک تیلور، مایک بلومفیلد، گری مور و به ویژه استیوی ری وان که بیشترین الهام را از کینگ گرفت و اکثر آثار آلبرت کینگ را بازنوازی کرد همچنین در چند اجرا کینگ را یاری کرد.

اریک کلاپتون می گوید بعضی از قطعات آلبوم Disraeli Gears (1968) را تحت تاثیر و الهام از آلبرت کینگ ساخته است. سال ۱۹۹۰ آلبرت، گری مور گیتاریست را به همکاری گرفت و تا آخرین روزهایش در ۱۹۹۲ با او کار می کرد. آلبرت نلسون کینگ در ۲۱ دسامبر ۱۹۹۲ در شهر تنسی ممفیس با ۶۹ سال سن بر اثر سکته قلبی درگذشت و گستره موسیقی را تنها گذاشت. او که تا روزهای آخر زندگی اش از فعالیت بازنایستاده بود در مراسم خاکسپاری اش توسط شاگردش «جو والش» تجلیل شد؛ والش قطعه یی را با گیتار الکتریک بر سر مزار استاد اجرا کرد و طی سخنانی گفت؛ کینگ می توانست با حضورش و صدای آمپلی فایرش ادی ون هلن (گیتاریست متال آن دوران) را از صحنه موسیقی به بیرون پرتاب کند.

این جمله برای ضربه زدن به ون هلن نبود تنها بیانگر تفاوت بین قدرت تاثیرگذار و رسای نوازندگی آلبرت کینگ با گیتاریست های مشهور راک و هوی متال آن دوره بود. آلبرت و بی بی کینگ در نام، فامیل و لقب مشترک بودند ولی نسبت فامیلی نداشتند با این حال هر دو موزیسین سبک راک و بلوز بودند و همواره سرمشق نوازندگان دیگر این سبک هستند. آلبرت کینگ هنوز از نام آوران و ستارگان سالن های راک اند رول است. فعالیت او در کمپانی Stax هرگز یکنواخت نبود و جذابیت بی پایان کارهای او را تقریباً در هیچ نوازنده یا گروه بلوز دیگری به یاد نداریم.

منبع:
http://www.etemaad.com
گردآوری؛ رسول صفات

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست viwio درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست twitter درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست facebook درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست google buzz درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست google درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست digg درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست yahoo درباره آلبرت کينگ : سلطان چپ دست

Related posts:

  1. درباره‌ی زندگی و آثار تام ویتس
  2. درباره «چاک بری»
  3. درباره جان مک لافلین
  4. درباره ویلی دیکسون : مسافر آزاد