johnmc جان مك لافلينجان مک لافلین متولد ۴ ژانویه سال ۱۹۴۲ در یورکشایر انگلستان است .نوازنده ای بسیار برجسته در سبک جز که میتوان او را بجرات یکی از برترین ها در نوازندگی گیتار در این سبک دانست .او نواختن گیتار را از سن ۱۱ سالگی آغاز کرد و اولین الهامات او از سبک بلوز بود .

جان مک لافلین کارش را با عضویت در گروه جرج فیم George fame بنام شعله های بلوز Blues flames آغاز کرد . پس از آن عضو گروه Graham bond organization ، Briayan Auger`s شد و بعدا در سال ۱۹۶۸ گروه خودش را تشکیل داد و آلبوم بسیار موفق Extrapolation را رکورد کرد .

در سال ۱۹۶۹ به آمریکا رفت و با گروهLifetime همکاری کرد که این گروه قدرت و صلابت بسیاری در بیان پر قدرت موسیقی روی سن های جز آمریکایی داشت .
بعد از گروه Lifetime ، مک لافلین با Wayne Shorter کار کرد و برای کار و ضبط با Miles Davis دعوت شد با هدف تهیه آلبومی که بیشترین استفاده مشخص از گیتار را داشته باشد و با همراهی اشخاصی چون :

Billy cobham درامز ، Jerry goodman ویولن . نتیجه آن آلبومی بود بنام My Goals Beyond . آلبومی که بسیار تحسین بر انگیز بود و در اوایل دهه هفتاد بسیار مورد توجه قرار گرفت .

مک لافلین با Jerry goodma و Billy cobham و Rick Laird و Jan Hammer گروهی با سبک Jazz fiusion جز فیوژن تشکیل داد . نام این گروه Mahavishnu Orchestra بود .
گروه بی اندازه از حضور او لذت می برد و به او لقب Guitar Hero ( قهرمان گیتار ) داده بودند . بعد از موفقیت بسیار طولانی این گروه جان مک لافلین به نواختن با گیتار آکوستیک باز گشت و گروه شاکتی Shakti را شکل داد .

یک گروه هندی پیشقدم شدند که با وی همراهی کنند . زیرا او می توانست ساعتها بدون خستگی صدای بسیار شفافی را از ساز بیرون بریزد . او کماکان به نواختن با گیتار الکتریک و آکوستیک ادامه می داد .

او همیشه بهترین ها را در می یافت و بهترین ایده ها را داشت . او دوباره در سال ۱۹۸۰ به Mahavishnu بازگشت و گیتار الکتریک – سینتی سایزر خود را بدست گرفت . او در همین سالها مشغول نوشتن Mediterranean Cocerto برای ارکستر کلاسیک شد .

در سال ۱۹۸۸ بطور همزمان در حالی که فعالیتهای کلاسیک خود را ادامه می داد یک تریو Trio ( سه نوازی ) را با همراهی الکتریک باس و پرکاشنیست هندی Triok Gurtu رکورد کرد که قطعاتی به شدت دوستانه عمیق در آن وجود دارد . تور The John Mclaughlin Trio در تمام دنیا برای ۵ سال بسیار موفق بود و برای او آرامش و مهارت در شنیدن و استفاده بجا از صداها را به ارمغان آورد .

دو آلبوم بعد از این تور بیرون آمد به نامهای Life at the Royal Festival Hall در سال ۱۹۹۰ و Que Allegria در سال ۱۹۹۲ . از ۱۹۹۳ او توری با گروه جدیدی به نام Free Sprits شروع کرد که دوباره گیتار الکتریک می نواخت .

اعضای گروه شامل : Dennis Chambers نوازنده درامز ، Joy DeFerancesco نوازنده هاموند ارگ . آخرین آلبوم جان مک لافلین در سال ۱۹۹۷ بعد از این تور بود به نام The Heart Of Things .
این بیوگرافی نکات ناگفته بسیاری دارد . جان مک لافلین شخصیت بسیار جالب و همیشه متغییری دارد . بهترین دوست او پاکو د لوسیا نوازنده گیتار فلامنکو است .

http://www.johnmclaughlin.com

از: توماج حاجیلو
این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob جان مك لافلين viwio جان مك لافلين twitter جان مك لافلين facebook جان مك لافلين google buzz جان مك لافلين google جان مك لافلين digg جان مك لافلين yahoo جان مك لافلين

هیچ مطلب مرتبطی وجود ندارد