تونی آیومی (Tony Iommi)
۱۹ February سال ۱۹۴۸17505 515693998482572 1021471452 n 225x300 تونی آیومی (Tony Iommi) آیومی در سال ۱۹۶۸ و قبل از آن‌که فعالیت بلک سبث به شکل جدی آغاز شود، برای مدت کوتاهی با گروه جترو تال همکاری کرد که حاصل آن حضور او فقط در یک اجرا و آن‌هم همراهی با آن‌ها در فیلم موزیکال سیرک راک اند رول رولینگ استونز بود.او در سال ۲۰۰۶ به همراه رونی جیمز دیو، گیزر باتلر و وینی اپایس(هر سه از اعضای متغیر بلک سبث) گروهی به نام هِون اند هِل تشکیل دادند که در کنار کارهای سولو و فعالیت‌اش در بلک سبث، با آن گروه هم همکاری می‌کند.

مجله رولینگ استون در سال ۲۰۰۳ و در رده‌بندی ۱۰۰ گیتاریست برتر تمامی دوران، جایگاه هشتاد و ششم را به تونی آیومی اختصاص داد.او در نوامبر سال ۲۰۰۸ به عضویت پیاده‌روی ستارگان بیرمنگام درآمد و به افتخار او نشان ستارهٔ برنزی در محل نصب شد.

آهنگساز و گیتاریست نامدار انگلیسی است که بیشتر به عنوان یکی از اعضای گروه هوی متال بلک سبث شناخته می‌شود. از دوران نوجوانی نواختن گیتار رو شروع میکند.
در دوران جوانی ، در یه حادثه – موقع کار در کارخانه – سر انگشتان میانی دست راستش رو از دست میدهد. از اونجایی که او یه گیتاریست چپ دست بوده و از دست راستش برای گرفتن “فرت” استفاده میکند ، ابتدا تصور میکند که دیگه هیچوقت نمیتواند گیتار بزند اما پس از مدتی با شنیدن کارهای “جنگو رینهارت” (یکی از بزرگترین گیتاریست های جاز که در یه حادثه آتش سوزی انگشت ۳ و ۴ خودش رو از دست داده بود) دوباره به نواختن گیتار ترغیب میشود. ابتدا تلاش میکنه با دست راست گیتار بزند ولی موفق نمیشود  تا اینکه پس از مدتی به این فکر می افتد که نوک انگشتاشو با “کاور پلاستیکی” بپوشاند. با این روش او راحت تر میتونست فرت های گیتار رو لمس کنه.
آیومی تنها عضو بلک سبث است که از زمان شکل‌گیری این گروه مهم و پیشروی موسیقی هوی متال در سال ۱۹۶۹، بدون وقفه در آن حضور داشته است. از آیومی و جیمی پیج به‌عنوان دو گیتاریست مهم و تاثیرگذار در تاریخ موسیقی هوی متال یاد می‌شود.

آیومی در سال ۱۹۶۸ و قبل از آن‌که فعالیت بلک سبث به شکل جدی آغاز شود، برای مدت کوتاهی با گروه جترو تال همکاری کرد که حاصل آن حضور او فقط در یک اجرا و آن‌هم همراهی با آن‌ها در فیلم موزیکال سیرک راک اند رول رولینگ استونز بود.
او در سال ۲۰۰۶ به همراه رونی جیمز دیو، گیزر باتلر و وینی اپایس(هر سه از اعضای متغیر بلک سبث) گروهی به نام هیون اند هِل تشکیل دادند که در کنار کارهای سولو و فعالیت‌اش در بلک سبث، با آن گروه هم همکاری می‌کند.
نام “بلک سابات” هم از نام فیلم “بلک سابات” مربوط به سال ۱۹۶۳ ٬ که در اون Boris Karloff هنر پیشه معروف فیلمهای ترسناک ایفای نقش کرده بود گرفته شد.

بیشتر شهرت تونی آیومی به خاطر ساختن ریف های زیبا و تاثیر گذاره.
از معروفترین ریف های تونی آیومی میشه به:

> N.I.B
> War Pigs
> Paranoid
> Iron Man
> Electric Funeral
> Sweet Leaf
> Children Of The Grave
> Sabbath Bloody Sabbath
> Sabbra Cadabra
> Symptom Of The Universe
اشاره کرد.

مجله رولینگ استون در سال ۲۰۰۳ و در رده‌بندی ۱۰۰ گیتاریست برتر تمامی دوران، جایگاه هشتاد و ششم را به تونی آیومی اختصاص داد. او در نوامبر سال ۲۰۰۸ به عضویت پیاده‌روی ستارگان بیرمنگام درآمد و به افتخار او نشان ستارهٔ برنزی در محل نصب شد.

در دهه ۰۰ میلادی ، تونی آیومی سه آلبوم سولو رو منتشر کرد.
آلبوم اول او با نام Iommi در سال ۲۰۰۰ با همکاری خوانندگانی مثل Ozzy و Serj Tankian و … release شد.
دومین آلبوم سولوی او در سال ۲۰۰۴ با نام The 1996 DEP Sessions منتشر شد. البته ضبط این آلبوم مربوط به سال ۱۹۹۶ بود ولی تا اون زمان release نشده بود.
این آلبوم با همکاری Glenn Hughes (خواننده و بیسیست) ساخته شد.
سومین آلبوم سولوی آیومی که باز هم با همکاری Glenn Hughes هستش با نام Fused در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.

 

منبع : ویکیپدیا

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob تونی آیومی (Tony Iommi) viwio تونی آیومی (Tony Iommi) twitter تونی آیومی (Tony Iommi) facebook تونی آیومی (Tony Iommi) google buzz تونی آیومی (Tony Iommi) google تونی آیومی (Tony Iommi) digg تونی آیومی (Tony Iommi) yahoo تونی آیومی (Tony Iommi)

Related posts:

  1. تونی روستیر، پدیده درام