نویسنده : حامد فتحی
نوازنده و مدرس گیتار کلاسیک
info@guitar4all.com
استقاده از مطالب برای دیگر سایت ها و نشریات به هر نحوی ممنوع میباشد

بسیاری از علاقمندان گیتار در ابتدا با مشکلات مختلفی روبرو هستند که یکی از آنها عدم انعطاف پذیری انگشتان دست چپ و دوم که به اصطلاح به آن میگوییم باز نشدن انگشتان . در این زمینه شاید بیش از ده ها تمرین وجود دارد اعم از تمرینات بهمراه ساز که شما بایستی آنرا با گیتار تمرین نمایید و تمرین بدون نیاز به ساز که شما میتوانید این تمرینات را در هر جایی انجام دهید که بزودی کتاب هنر تربیت انگشتان منتشر و طی چندین شماره ارائه خواهد شد . با توجه به تجربه شخصی در زمینه آموزش مسلما میتوان از یک تمرین ایده مختلفی گرفت و تمرینات را بر اساس فیزیک و حتی شخصیت و سن هنرجو تغییر دهد تا بازدهی از تمرین بالا رود.

تمرینات ارائه شده حاصل تحقیقات و برخی ابداعات اینجانب میباشد . برخی از این تمرینات بر اساس راهکارهایی است که نوازندگانی چون شارون ایزبین – اسکات تنانت – داگلاس نیت و غیره ارائه نموده اند .

قبل از هر چیز باید ذکر شود بر اساس یک تصور اشتباه در بین علاقمندان گیتار و حتی مدرسین گیتار داشتن انگشتانی بلند و باریک موجب این نمیشود که فرد از انجام این تمرینات فارغ شود بلکه مهارت و انعطاف در انگشتان اکتسابی بوده و بایستی این تمرینات در ابتدا در برنامه کاری وجود داشته باشد .

این تمرینات بازدهی خود را در طی چندین ماه نشان خواهد داد مسلما در طی چند روز الی چند هفته بهیچ وجه سعی ننمایید تمرینات رو بصورت پیشرفته که در متن زیر توضیح داده شده است انجام دهید .


کشش های عرضی – کشش های طولی


باز نمودن انگشتان ۱ و ۲ : کشش طولی

techtipstretchingexercisesfinaleexample1 تمرینات کششی دست چپ قسمت اول

همانند تصویر بالا ابتدا انگشت ۱ خود را بر روی نت – لا – که فرت ۵ سیم اول میشود قرار داده ( توجه کنید قبل از هر چیز استیل دست چپ خود را بایستی بصورت درست و بدون هیچ انقباضی رعایت کرده باشید) سپس سعی نمایید انگشت ۲ خود را باز نموده و بر روی فرت ۷ سیم اول ( نت سی ) قرار دهید و دوباره آنرا ببندید ( همانند باز و بسته نمودن قیچی ) در کنار انگشت ۱ قرار داده ( چرا که با باز و بسته نمودن میتوان این باز شدن و کشش را ایجاد کرد و مسلما انگشت ۲ برای انجام حرکت بعدی باید بجای اولیه اش که مماس و کنار انگشت ۱ است بازگردد ) و سپس آنرا باز کنید و اینبار بر روی فرت ۸ سیم اول ( نت دو ) قرار دهید

نکته :
اگر این کار برای شما سخت میباشد شما میتوانید بجای فرت ۷ و ۸ از فرت ۶ و سپس ۷ شروع نمایید .

پس ا آماده شدن و مهارت در انجام اینکار میتوانید همین تمرین را در فرتهای دیگر انجام دهید یعنی :
انگشت ۱ فرت ۵ سیم اول را میگیرد و انگشت ۲ شما بجای فرت ۷ اینبار فرت ۸ را میگیرد و سپس فرت ۹

همین تمرین را عینا بر روی سیم های دوم الی ۶ انجام دهید . دلیل این امر اینست که شما علاوه بر انجام این تمرین سعی نمایید با حفظ استیل صحیح انگشتان خود را باز نمایید .


باز نمودن انگشتان ۱ و ۲ : کشش عرضی

همانند تمرین قبل انگشت ۱ را بر روی فرت ۵ سیم اول به صورت ثابت قرار داده ( نت لا ) سپس انگشت ۲ را بر روی فرت هفت سیم دوم قرار میدهید ( نت فا دیز ) و دوباره انگشت ۲ را به کنار انگشت اول برده سپس بر روی فرت هشت سیم دوم ( نت سل ) قرار میدهید .
این تمرین را ادامه داده و اینبار بجای فرت هفت و هشت سیم دوم انرا بر روی فرت هفت و هشت سیم سوم انجام میدهید ( انگشت ۱ همیشه ثابت بر روی فرت ۵ قرار گرفته است )

و سپس سیم چهار الی شش

همانند تمرن اول شما باید سعی نمایید بمرور بجای فرت هفت و هشت توانایی گرفتن فرت های هشت و نه را هم داشته باشید .

مسلما این امر جز با تمرین و ممارست بدست نمی آید .

برای آشنایی با این تمرینات به شکل زیر توجه کنید .

شکل ۲ :

techtipstretchingexercisesfinaleexample2 تمرینات کششی دست چپ قسمت اول

نکات :
۱= رعایت استیل دست چپ
۲= عدم سر دادن و تکان دادن انگشت ۱
۳= از فشار بیش از حد برای باز نمودن انگشتان جلوگیری نمایید
۴= هر گونه درد مساوی است با عدم رعایت نکات درست در انجام این تمرین

ادامه دارد

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob تمرینات کششی دست چپ قسمت اول viwio تمرینات کششی دست چپ قسمت اول twitter تمرینات کششی دست چپ قسمت اول facebook تمرینات کششی دست چپ قسمت اول google buzz تمرینات کششی دست چپ قسمت اول google تمرینات کششی دست چپ قسمت اول digg تمرینات کششی دست چپ قسمت اول yahoo تمرینات کششی دست چپ قسمت اول

Related posts:

  1. حافظه ی ماهیچه ها : چگونه انگشتانمان را آموزش دهیم؟
  2. هنر کنترل و پرورش انگشتان – Finger Fitness
  3. جو ستریانی – پیدا کردن نت
  4. نواختن آکوردهای باره دار و استیل دست چپ
  5. آموزش گیتار ۱- دست چپ
  6. نقش اساسی سگویا در زمینه تمرینات تکنیکی
  7. تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین
  8. cascading harmonics – قسمت اول تکنیک
  9. تکنیک نوازندگی قسمت اول – اتود نمونه ویلالوبوس
  10. پیدا کردن نت