نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

 تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راستتمرینات تفکیک قدرت دست چپ و راست :بارها دیده میشود که در هنگام اجرای یک قطعه – بخصوص قطعاتی با تعداد زیادی آکورد نوازنده خسته شده(بخصوص نو آموزان ) و یا صدای خوبی از گیتار او به گوش نمیرسد و بنوعی چندین نت موجود در گیتار به صدا در نمی آید دلیل این امر اکثرا فشار بیش از حد بر روی سیمها و یا برعکس فشار ناکافی برای گرفتن آکورها میباشد

 

تمرینات تفکیک قدرت و شناخت فشار کافی که باید بر روی سازتان بیاورید که نوازندگان توجه جدی به آن ندارند نکته قابل توجه که باید ذکر کرد این است که شما بتوانید قدرت و فشار دست چپ خود را بشناسید – وقتی دست شما ضربه آپویاندویی را محکم اجرا میکند دست چپ شما نباید فشار را افزایش دهد و این یعنی تفکیک عملکرد قدرت دست راست و چپ .. و به همین صورت در گرفتن آکورد های باره دار نیز باید به این نکته توجه کرد که نباید فشاری بیش از حد بر دست وارد نماید!

 

در این مقاله که بدست همکار سایت خانم گلنار محمدی فر ترجمه شده است شما با چند نمونه تمرین برای رعایت فشار کافی بر روی سیمها آشنا میشود در مقالات آتی روشهای تمرینی مفید دیگری در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت

 

۱=تمریناتی برای رعایت فشار کافی بر روی سیمها :

قرار دادن انگشتان در جای صحیح، فشار کافی بر روی سیمها باید همزمان با رعایت ارزش زمانی نت ها باشد.( عدم رعایت این امر موجب این میشود که ارزش زمانی نت رعایت نشده و گاهی صدا به حالت استکاتو به گوش میرسد)

امروزه اکثر گیتاریست ها به این حقیقت واقفند که برای ایجاد فشار کافی بر روی سیمها انگشتان نوازنده باید دارای قدرت مناسبی باشد. و این کار مستلزم تمرین بسیار است.

پیشنهاد ما: گامهایی که در پوزیسیون سوم، ششم و دهم است را ابتدا به آرامی بنوازید

توجه: گامهای را بصورت کروماتیک بنوازنید

 

( از پوزیسیون پایین به بالا(از سیم ۱ تا ۶ )، تمام نتها به دنبال هم تا حدی که امکانش موجود است) توجه: با قدرت و فشار کافی انگشتان دست چپ بنوازید. نهایتا این تمرین باید شامل آکوردها نیز میشود

نکته: هنرجو باید آگاه باشد: هنگامی که آکوردهای بین ۴ نت یا بیشتر را تمرین می کند تک تک نتهایی که در آکورد نواخته می شود باید شنیده شود. اغلب یک یا دو نت آکوردها به دلایلی به وضوح شنیده نمی شوند.

 

۲=تعدادی از آکوردهای گیتار احتیاج به barre دارند (به حالتی اطلاق می شود که نوازنده با انگشت اشاره دست( شماره ۱ ) ، تعدادی یا تمام – بصورت نمی باره یا باره کامل -سیم های ساز را محکم می گیرد.)

پیشنهاد: نواختن آکوردها به صورت آرپژ به شما کمک خواهد کرد تا متوجه مشکل شوید و آن را اصلاح کنید.

این مرحله احتیاج به توجه و دقت کافی دارد. فشار روی دسته ساز و روی تمام سیم ها باید به یک اندازه باشد و روزانه زمان کوتاهی باید صرف آکوردهای barre شود.

تمرین ابتدا از پوزیسیون اول باره گرفته تک تک نت ها را از سیم اول تا سیم ششم وسپس آکورد فاماژور را گرفته و تک تک سیمها را به صدا در اورده بصورتی که تمام صداها به وضوح شنیده شود.

اینک دست چپ را روی پرده بعدی و همان حالت قبلی دوباره هشت بار بنوازید. این تمرین را تا پرده ۱۲ ادامه داده و دوباره پرده به پرده به نقطه شروع برگردد. همه انگستان باید دقیقا در جای خود یعنی نزدیک پرده قرار گیرند. با این تمرین انگشتان مهارت حرکت روی پوزیسیون ها را پیدا می کنند.

 

( البته ای نتمرین را میتوانید به مرور زمان اجرا نمایید تا فشار بیش از حدی بر دست و انگستان شما وارد نشود )

و پس از این مرحله تمرینات باید سرعت بگیرد. چند پیشنهاد برای هنرآموزان مبتدی و نوازندگانی که از صدای ساز خود ناراضی هستند:

-سعی کنید بیشتر از آنکه تمرینتان حالت ماشینی داشته باشد با فکر باشد. دائما به هدفی که دارید فکر کنید . نواخته هایتان را مرتبا گوش دهید.( اجراهای خود را ضبط کنید )

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست viwio تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست twitter تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست facebook تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست google buzz تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست google تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست digg تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست yahoo تمرينات تفکيک قدرت دست چپ و راست

Related posts:

  1. آموزش گیتار-تمرینات مقدماتی دست چپ و راست ۱
  2. آموزش گیتار-تمرینات مقدماتی دست چپ و راست ۲
  3. چگونه از تمرینات خود نتیجه بهتری بگیریم ؟
  4. تمرینات کششی دست چپ – قسمت اول
  5. چه زمان بیش از حد فشار آوردن خوب است؟ و چه زمان خوب نیست؟
  6. تکنیک پنج انگشتی دست راست
  7. نقش اساسی سگویا در زمینه تمرینات تکنیکی
  8. چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟