۳۸۹
نویسنده:
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com
استقاده از مطالب برای دیگر سایت ها به هر نحوی ممنوع میباشد
در اجرای قطعات گیتار یک نکته مهم دید نوازنده نسبت به فرم و ساختار قطعه میباشد بسیاری از نوازندگان گیتار بالاخص کلاسیک توجه خاصی به شیوه های تمرین و آماده سازی یک قطعه و یا یک اتود نمینمایند و تفاوتی میان تمرین واجرای این نوازندگان و جود ندارد.استفاده از شیوه های متفاوت تکنیکی برای اجرای هر اتود و یا قطعه و داشتن خلاقیت و یافتن نقاط ضعف مهمترین نکته ای است که یک نوازنده در زمینه تکنیک میبایست به آن برسد . مسلما جنبه های موزیکال یک قطعه ظرافتها و بحث ویژه خود را میطلبد . اتود یک ویلالوبوس یکی از بهترین اتودهای موجود برای بالابردن توانایی دست راست و همچنین هماهنگی میان دست چپ و راست میباشد
حال ببینیم برای اجرای این اتود به چه نکات تکنیکی میتوان توجه کرد :
۱=
مسلما در نگاه اول دست راست این اتود نمود بیشتری نسب به دیگر موارد دارد نوازنده متفکر در مواجه با این قبیل موارد در ایتدا تنها سعی مینماید به سراغ دست راست برود
یعنی بدون اینکه این قطعه را با آکوردهای دست چپ اجرا نمایید تنها دست راست آنرا اجرا نمایید و انگشت گذاری مربوطه به انرا به شیوه های مختلف اجرا نمایید :
همانطور که مشاهده کردید در خط زیرین تنها دست راست و سیمهای مربوطه نوشته شده است پس ابتدا بایستی این دست راست را بنوازید !!
استفاده از مترونوم برای بدست اوردن ریتیم صحیح ازآرپژ الزامیست مسلما میتوانید در ابتدا هر یک از نت ها را یک سیاه فرض نمایید و به مرور با بالا بردن سرعت به تقسیم اولیه یعنی دولاچنگ برسید .
مسلما در ابتدا سرعت تنها نکته بی اهمیت تمرین میباشد !!! هر چند در انتها سرعت مناسب یکی از اهداف نوازنده میشود اما تمرین با اجرای قطعه کاملا متفاوت است !
پس در ابتدا از سرعت مناسب و پایین برای اجرا استفاده نمایید و از تکنیک شوک در اجرای قطعات با مترونوم استفاده نمایید .
اما شیوه های اجرا
شیوه ۱ :
– از طریق تکنیک کاشتن
یکی از تکنیک های بسیار مفید گیتار کلاسیک کاشتن میباشد که در کتاب آموزش گیتار اسکات تنانت و فیلم آموزشی وی خوبی در این مورد صحبت شده است .
هر چند با توجه به موجود بودن کتاب و سی دی تصویری از این کتاب متاسفانه هنوز در مستر کلاس ها و سیمنارهای مختلف برخی از نوازندگان با بی اطلاعی از این تکنیک آنرا نکته ای عجیب در دنیای گیتار میپندارند که در هر حال نوازنده ای که به سطح رسیدن به اجرای اتودهای ویلالوبوس و دیگر اتود و قطعات متوسط و پیشرفته رسیده باشد اگر آگاهی از این قبیل تکنیک ها نداشته باشد ناشی از سهل انگاری خود این شخص میباشد .
در هر حال بهترین شیوه برای تسط بر این آرپژ اجرای آن از طریق کاشتن دست راست میباشد
شیوه ۲ :
شاید سخت ترین کار در نوازندگی گیتار بالانس وتعادل میان انگشتان میباشد اگر دقت کرده باشید در هنگام اجرا برخی ضربات قدرت بیشتری دارا میباشند برای رفع این مشکل تنها یک تمرین وجود دارد و آن تاکید گذاری بر روی برخی از انگشتان میباشد بعنوان مثال به این تاکیدات توجه نمایید
و یا بر عکس :
شما ضرباتی که بر روی ان تاکید گذاشته شده است را بایستی با قدرت بیشتری بنوازید این شیوه تفکیک عصبی و همچنین بالانس مناسبی را در دست راست شما به وجود می آورد
۳= استفاده از دینامیک
یکی از تکنیک های جالب استفاده از دینامیک تدریجی و ناگهانی در اجرای تکنیک های دست چپ و راست حتی در گام نوازی و غیره میباشد بعنوان مثال در این اتود میتواند آرپژ مورد نظر را به دو قسمت تقسیم نمود و دینامیک مورد نظر را بصورت تدریجی و ناگهای در آن قرار داد
بصورت کرشندو و دکرشندو
بصورت ناگهانی :
فورته و پیانو
شیوه ۴ – جمله بندی:
این آرپژ قابلیت این را دارد که آنرا به دو جمله تقسیم نمایید شما میتوانید بر روی هر یک از جملات تنها تمرین نمایید مانند :
و یا
شیوه ۵ : استفاده از انگشت گذاری متفاوت
شاید جالب ترین نکته این بخش استفاده از انگشت گذاری متفاوت دست راست باشد الزاما یک نوازنده از هر فرصتی برای بالا بردن تکنیک خود بایستی استفاده نماید و یکی از شیوه های آن استفاده از خلاقیت خود در پیدا کردن شیوه تمرین جدید میباشد
در این قسمت میتوان ارپژ مورد نظر را با این قبیل شیوه ها نیز اجرا نمود :
شیوه شماره ۶:
استفاده همزمان از شیوه های ۱ الی ۵
بعنوان مثال جمله بندی و دادن دینامیک تدریجی و ناگهانی
شیوه شماره ؟؟ :
استفاده از خلاقیت شخصی – شاید مهمترین نکته این مطلب همین قسمت میباشد هر شخصی میبایست با استفاده از خلاقیت خود شیوه های متفاوتی را برای اجرای تکنیکال و موزیکال قطعات بدست آورد نمونه های فوق تنها نکات کوچکی از ده ها شیوه مرسوم اجرای تکنیکال قطعات میباشد نوازندگان و استادان بزرگی چون جان ویلیامز – سگویا – آبل کاروالرو – اسکات تناننت – ویلیام کانن گایزز – داگلاس نیت – و بسیاری دیگر از مدرسین و نوازندگان برجسته گیتار نه تنها در کلاسیک بلکه در سبکهای دیگر هر یک در کتاب ها و مطالب آموزشی خود شیوه های دیگری را بیان داشته اند که یک نوازنده میبایست سعی نماید تا خود نیز محقق باشد و در پی یافتن این شیوه ها و نکات باشد و بار آموزش را تنها برعهده مدرس نگذارد .
این مطلب ادامه دارد
Related posts: