نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

یکی از تغییراتی که بسیاری از سازندگان گیتار بدان روی آورده اند اضافه کردن سوراخ های اضافی در کنار گیتار میباشد . هر چند تغییرات در خروجی صدا مدتهاست یکی از دلمشغولی های سازندگان گیتار شده است اما در این مطلب تنها به تغییر جالبی در گیتار میپردازیم و آنهم اضافه کردنیک حفره در کناره گیتار میباشد

یه عکس زیر دقت نمایید :

gallery18 تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار

وقتی شما یک گیتار کلاسیک استاندارد را مینوازید شما هیچ وقت صدای واقعی ساز خود را نمیشنوید بلکه صدای تولید شده از انعکاس صوت را میشوید و به همین خاطر هست وقتی شما یک نفر دیگر با ساز شما مینوازد و شما از جلو میشوید صدایی متفاوت خواهید شنید و گاهی نوازندگان برای شنیدن بهتر ساز روبروی و کنج دیوار ساز میزنند !

 

و اگر نوازندگان گیتار کلاسیک گوش سمت راست خود را قویتر از گوش سمت چپ میایند !

به شخصه تجربه این کار بر روی گیتارهای گرانقیمت سخت است . خود نگارنده مدتی این کار را بر روی گیتارهای متوسط خود انجام دادم که نتیجه شگفت انگیز بود . بشخصه توصیه میکنم تا یکبار تجربه این کار را داشته باشید تا متوجه بشوید چه لذتی میتوان از شنیدن صدای گیتار داشته باشید .

در ایجاد این حفره اضافی چندین نظر میان سازندگان و نوازندگان وجود دارد :

عده ای اعتقاد داشتند این حفره اضافی از صدای اصلی گیتار میکاهد که آزمایشها برخلاف این گفته را نشان داده است و این حفره هیچ تغییر در ولوم صدای شما نمیکند

مسلما این گیتار در استودیو کاربرد نخواهد داشت ! پس این کار را بر روی ساز استودیو خود نکنیدچرا که صداگیری از ساز کار سختی خواهد شد که این مدعی نیز در ابتدا معقول اما بعد از اندکی تامل میتوان دریافت با کمی خلاقیت میتوان پوشش و یا بنوعی درپوش مناسبی برای گیتار خود ساخت ( در آینده تصویری زا ساز شخصی و درپوش بسیار یبای آن در سایت قرار خواهم داد )

 

 

shapeimage 1 تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار

 

سازندگان گیتار معتقدند با اضافه نمودن این حفره نقشه درون ساز نیز میبایست تغییر نماید .چرا که در غیر اینصورت تفکیک صدایی مناسب را از دست خواهیم داد هر چند این ادعا میتواند صحیحی باشد چرا که تاریخچه ساخت که به بیش از یک قرن میرسد و مسلما تابحال تمامی توجه به شکل استاندارد حفره گیتار میباشد هر چند در طی سالهای اخیر تغییرات بسیاری در این زمینه نیز داشته ایم .

برخی از نوازندگان معتقدند این حفه تسلط ۳۶۰ درجه ای را به صدا را به نوازنده خواهد داد

در هر حال بسیاری از سازندگان گیتار از جمله گیتار ساز شهیر دنیا اسمالمن در طراحی های جدیدی خود از این حفره اضافی بهره جسته است . شاید تفکر سنتی مانع از این تجربه شماشود اما بهتر است تا در زمینه ابداعات جدید اندکی با تامل و انعطاف بیشتری برخورد نماییم.

در هر حال تجربه شخصی اینجانب از این کار بسیار مثبت است. در مطالب آتی به بررسی شیوه هی جدید و متنوع ساخت گیتار و نقشه های ان بپردازیم .

 

soundport تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار viwio تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار twitter تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار facebook تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار google buzz تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار google تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار digg تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار yahoo تغییرات مدرن در ساخت و صدای گیتار

Related posts:

  1. صدای سکوت
  2. نیکیتا کوشکین و ساخت سوییت (Prince’s Toys)
  3. هارپ گیتار
  4. گیتار و چوب آن
  5. خرید گیتار