نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

ima35fges اهميت كوك و معرفي Tunerشاید برخی از بدیهی ترین مسائل آموزشی در زمینه آموزش بخصوص در گیتار کلاسیک فراموش شده است و آنهم توجه به کوک ساز میباشد! مساله ای که شاید برای عده ای ساده و اصلا غیر قابل توجه باشد . در ایران و در نحوه تدریس میبینیم که هر استادی شیوه کار خودش را بر اساس تجربیات خود بنا نهاده تا اصول علمی و آکادمیک که اینبار به یک موضوع کوچک یعنی کوک ساز توجه میکنیم.

چه در یادگیری شخصی خودم این تجربه را داشتم و حال هم گاهی اوقات در شیوه تدریس دوستان و .. میبینم و که هنرجوی تازه کار هنگامی که سر کلاس میآید ساز را به استاد میدهد تا کوک کند و استاد میگوید هفته بعد هم ساز را بیارور تا کوک کنم.

این اتفاقات اینقدر تکرار میشود که بنده ناچارا مجبورم مطلبی را در این مورد بنویسم ! هر چند برای بزرگان گیتار این مطلب خواندنی نباشد اما بزرگ ترین اشتباهات را انسانهای بزرگ انجام میدهند!

مشکل این کار در چیست؟
پرورش گوش و تربیت آن یکی از مهمترین جنبه های آموزشی میباشد که هنگامی که شما بصرف یادگیری گیتار به کلاس میروید این جنبه فراموش میشود.و چون در شیوه های آموزشی در اموزشگاههای موسیقی اجباری در یادگیری سلفژ نمیباشد و صرفا جنبه آموزش ساز میباشد بعد از مدتها متوجه میشوید که چه اتفاقی برای شما افتاده است.

بگزارید بدانیم چه اتفاقی میافتد:
گیتار بر خلاف سازهایی دیگری مانند پیانو که کوک ثابتی دارند ( هرچند پیانو هم از کوک خارج میشود و احتیاج به کوک دارد ) دائما از کوک خارج میشود حتی سردی و گرمی محیط نیز بر آن تاثیر میگزارد .

طی این یک هفته در همان روز اول ساز شما از کوک خارج میشود و با سازی ناکوک مینوازید !

در پله اول آموزش که باید گوشهای شما تربیت شود و شما بتوانید نت ها را از همدیگر تمایز دهید شما نت ها را با کوکی اشتباه مینوازید و این عادت میشود و بنوعی گوشتان را با صداهایی عادت میدهید که بعد ها که بمرور پیشرفت کردید متوجه میشوید قطعاتتان را نمیشنوید بلکه تنها مینوازید! و همچنین نواختن با سازی ناکوک جز عدم لذت از نوازندگی ثمره دیگری برای شما جز تقویت انگشتان نخواهد داشت.
شاید توجه کرده باشید گاهی که دیگری برای شما ساز میزند بیشتر لذت میبرید تا خودتان !

و متاسفانه برای جبران این اشتباه شما نمیتوانید بدنبال مقصر بگردید بلکه باید بدنبال استاد سلفژ باشید تا بتوانید با تمرین بسیار گوش خود را تقویت نمایید.

پس از همان ابتدا باید با سازی که دقیق کوک شده است تمرین نمایید و بهترین کار استفاده از تیونر میباشد .

تیونر وسیله ای است که شما میتوانید سازتان را با آن کوک کنید که در فروشگاههای موسیقی میتوانید خریداری نمایید .

اما برای دوستانی که توانایی خرید یا دسترسی به آن را ندارند میتوانند از برنامه های موجود وجود دارند استفاده نمایند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob اهميت كوك و معرفي Tuner viwio اهميت كوك و معرفي Tuner twitter اهميت كوك و معرفي Tuner facebook اهميت كوك و معرفي Tuner google buzz اهميت كوك و معرفي Tuner google اهميت كوك و معرفي Tuner digg اهميت كوك و معرفي Tuner yahoo اهميت كوك و معرفي Tuner

Related posts:

  1. معرفی گروه indialucia:تلفیق موسیقی هند و فلامنکو
  2. معرفی ویسنته آمیگو
  3. معرفی گروه جیپسی کینگز