نویسنده :
حامد فتحی نوازنده و مدرس گیتار
info@hamedfathi.com

یکی از مهارتهای استادانه یک نوازنده گیتار کلاسیک اجرای قطعات با حفظ خط ملودی بدون قطع کردن آن میباشد . بطور ساده تر بایدبه اینصورت بیان کرد همانند آواز یکقطعه را بخوانید هنگامی که بصورت آوازی قطعه را میخوانید متوجه میشوید که ملودی بدون تاخیر و قطعه بصورت پیوسته بیان میشود یک گیتاریست باید با ساز خود بتواند همان اواز را از طریق گیتارش بیان کند. در این مقاله سعی شده است تا با توجه به تجربیات در زمینه آموزش نکاتی را در این زمینه بیان داشته . انگشت راهنما یکی از شیوه هاییست که شما در راه رسیدن به قطعه ای با جملاتی با ملودی پیوسته راهنمایی میکند.

در اینجا چند نکته را باید ذکر کرد :

۱= یک نوازنده باید از حرکات اضافی دست چپ پرهیز کنید بعنوان مثال هنگامی اجرای نت – دو – بر روی سیم دوم و سپس نت – ر – بر روی همان سیم (سیم دوم – سی ) نباید انگشت یک را از روی سیم بر داشت و سپس نت ر را به صدا در آورد که این نکته باید در قطعات
مختلف و در حالتهی مختلف بررسی شود که خود بحثی جداگانه میطلبد

۲= عدم تولید صداهای اضافه از ساز بالاخص در هنگام اجرای قطعات بر روی سیم باس وقتی شما بر فرض از نتی بر روی سیم ششم به نتی دیگر در پوزیسیون های جلوتر میروید و یا بلعکس صداهایی همانند گز و خش خش به صدا در می آید

اما ازتباط این دو مورد با انگشت راهنما را در انتهای مقاله متوجه میشویم.

بهتر است در ابتدا با مفهوم انگشت راهنما آشنا شویم :

انگشت راهنما یعنی استفاده از یک انگشت ( میتواند هر انگشتی باشد ) در یک نقطعه خاص بر روی یک سیم و سپس حرکت آن به سمت نت دیگری بر روی همان سیم . این تکنیک را با گلیساندو اشتباه نگیرید چون در اصل انگشت راهنما یکی از کمک هایی که به نوازنده مینماید در گلیساندو نوازیست اما همیشه به این صورت نمیباشد .

نکته :
در بسیاری از قطعات انگشت گذاری ها انجام شده بیشتر موجب گمراهی نوازنده میشود ا بالاخص در ایران که اکثر نت ها از طریق اینترنت گرفته شده است چرا که بهترین تنظیمات موجود اکثرا با هزینه ای نسبتا بالا در اینترنت باید خریداری شود .
اما چه باید کرد ؟ بهتر است تا استاتید گیتار شیوه های مختلف انگشت گذاری را به هنرجوی خود در همان ابتدا و بر روی قطعات ساده یاد دهند و تصویر مناسبی از این تکنیک برای وی بوجود آورند .

بعنوان مثال در قطعه مشهور رومانس که بسیاری آنرا ساده میپندارند نکاتی وجود دارد که شاید جالب باشد :
به این تصویر دقت کنید :
برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید

 انگشت راهنما Guide Finger

این تصویر قسمتی است از خط دوم و سوم این قطعه به دقت به میزان سوم ( با خط قرمز جدا شده اس ) و نت می ( فرت ۱۲ – سیم اول ) توجه کنید شما پس از نواختن این سیم و استفاده از انگشت ۴ دست چپ نت بعدی یعنی نت – ر- سیم اول بر روی فرت ۱۰ را با انگشت ۲ و سپس نت – دو – سیم اول ( فرت ۸ ) را باز هم با انگشت دوم و در نهایت برای گرفتن باره پوزیسیون پنجم برای نواختن نت دو از انگشت ۴ استفاده میکنید .

حال ببینیم چه اتفاقی افتاده است :
شما نت – می – را با انگشت ۴ دست چپ میگیرد و سپس نت بعدی یعنی – ر – را با انگشت ۲ چرا ؟
اگر توجه کنید در این میزان شماخودتان انگشت ۴ را که میتوانست راهنما باشد با انگشت ۲ جابجا کردید حال چرا این کار میتواند خوب نباشد و چه ایرادی دارد ؟
اگر توجه کرده باید در میران بعدی یعنی خط دوم که باید باره بگیرید ( بر روی پوزیسیون ۵ ) شما مجبورید دوباره باره گرفته و سپس انگشت ۴ را برای اینکه فرت هشت را بگیرید ( برای نت دو ) دوباره قرار دهید .

چه اتفاقی میافتد :
یک هنرجو هنگامی که میخواهد باره بگیرد در بیشتر مواقع ملودی را قطع میکند چرا که انگشت ۲ خود که بر روی نت دو میباشد را بایستی بر دارد تا بتواند با انگشت ۱ باره بگیرد سپس نیز انگشت ۴ خود را قرار دهد
پس ملودی قطع میشود !

اولین قانون اجرای پیوسته ملودی بود !

اما چه باید کرد استفاده از انگشت ۴ بعنوان انگشت راهنما اجرای نت های بعدی بدون استفاده از انگشت ۲ بعنی به اینصورت :

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید

 انگشت راهنما Guide Finger

این مثال را اجرا نمایید تا متوجه شوید استفاده از انگشت ۴ بعنوان انگشت راهنما و انتقال آن به پوزیسیون های دیگر چه کمک بسیاری در پیوسته نواختن آن قسمت از قطعه را دارد.

اما مثال دوم :
قطعه زیبای اینبار از فرانسیسکو تارگا اهنگساز برجسته گیتار
Study in E minor-Tarrega

به این تصویر دقت کنید :
برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید

 انگشت راهنما Guide Finger

شما در میزان دوم ابتدا سل -انگشت ۴ – سپس فا دیز – انگشت ۳ و در میزان بعدی برای باره پس بر روی پوزیسیون دو باید انگشت ۳ را بر دارید و با گرفتن باره و نت لا توسط انگشت ۴ این میزان ر اجرا کنید

بار دیگر ملودی شما قطع میشود ! چرا که برای گرفتن باره و قرار دادن انگشت ۴ بر روی فرت ۵- نت لا – شما زمان بیشتری را باید صرف کنید و ملودی شما نیز در نهایت قطع میشود

چه کار باید کرد .
باز هم استفاده از انگشت راهنما بدین صورت

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید

 انگشت راهنما Guide Finger

در اینجا بجای اینکه نت فادیز را با انگشت ۳ بگیریم با همان انگشت ۴ که سل را گرفته بود میگیریم و سپس با سر دادن به سمت نت لا رفته و باره میگیریم . بدون اینکه ملودی را از دست دهیم الزامی وجود ندارد که وقتی از فادیز به سمت لا میرویم حتما گلیساندو نماییم بلکه با سر دادنی ظریف میتوانیم به سمت نت لا برویم.

هر چند برای زیبایی کار نیز میتوانید این کار- گلیساندو – را نیز انجام دهید

ابندو مثال بسیار ساده نشان میدهد که انگشت گذاری ها هیچگاه مورد اتکا نمیباشند . تمامی نوازندگان برجسته گیتار خود قطعاتشان را انگشت گذاری و ویرایش مینمایند و هنر آنها در داشتن خلاقیت و دانش بالا در زمینه نوازندگی و کسب تجربیات گوناگون میباشد .
اما نکته ای بسیار مهم برای نوازندگان سطوح بالا تر :

این دو مثال بیشتر برای هنرجویان از درک استفاده از انگشت راهنما برای عدم انجام حرکات اضافی دست چپ میباشد . اما در مثال دوم در قطعه تارگا انگشت گذاری اولی نیز کاملا صحیح میباشد و حتی میتوان در مثال اول نیز همین را بیان نمود!

در هیچ یک از متدهای آموزشی دنیا تاکنون در زمینه انگشت راهنما نمیتوانید بیشتر از چند خط کوتاه چیز دیگری پیدا کنید چزا ؟!
چونکه این امر بیش از یک کتاب را در بر میگیرد و صد ها تفکر اما مهمترین تفکر در عدم استفاده از انگشت راهنما و انتقال سریع انگشتان به پوزیسیون بعدی ( بعنوان مثال در نمونه شماره ۲ از تارگا انتقال سریع به پوزیسیون ۲ برای باره بستن باید در یک لحطه صورت گیرد تا ملودی پیوسته شنیده شود ) متدهای اموزشی است که بعنوان راهنما مورد استفاده بسیاری از گیتارست های امروزی قرار گرفته .
که میتوان به متد آبل کاروالرو اشاره کرد که یکی از برجسته ترین متدها بوده است .
یکی از نکات آموزشی این متد و شیوه توصیه شده اجرای یک نت و سپس برداشتن دست و رفتن به سراغ نت بعدی بر روی همان سیم میباشد اما با سرعت بصورتیکه قطعی ملودی و صدا بوجود نیاید .(این نکته نیز بعنوان یک مبحث اموزشی مورد بررسی قرار میگیرد )

استفاده از انگشت راهنما در نت های باس موجب بروز صدای خش خش و یا گز میشود که اتفاق جالبی نمیباشد!
آیا سیم گیتار و جنس آن اهمیتی در مورد بحث ما دارد؟

در مطالب آتی بسراغ توضیح این قبیل مباحث میرویم و ببینیم که نوازندگان برجسته ای چون جان ویلیامز از چه تکنیکی استفاده میکند .

در انتها :
استفاده از انگشت راهنما در قطعات را سعی کنید با خلاقیت و توجه به پوزیسیون ها و حرکات دست چپ را فرا بگیرید این امر جز با راهنمایی استادی با دانش و تجربه وی و خود شما بدست نمی آید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob انگشت راهنما Guide Finger viwio انگشت راهنما Guide Finger twitter انگشت راهنما Guide Finger facebook انگشت راهنما Guide Finger google buzz انگشت راهنما Guide Finger google انگشت راهنما Guide Finger digg انگشت راهنما Guide Finger yahoo انگشت راهنما Guide Finger

Related posts:

  1. رموز عالی نواختن-بخش اول- Tone
  2. نقش اساسی سگویا در زمینه تمرینات تکنیکی
  3. آنالیز اتودهای لئو براور- شماره۱
  4. آنالیز اتودهای لئو براور- شماره۲
  5. آنالیز اتودهای لئو براور- شماره۳
  6. کنترپوان در قطعات گیتار کلاسیک
  7. تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین
  8. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  9. درس هایی از مستر کلاس های معتبر دنیا
  10. cascading harmonics – قسمت اول تکنیک