حامد فتحی

شاید ده سال پیش تنها راه ارتباطی شما به دنیای خارج تنها شنیده ها و گفته های دیگران بود . نوازندگان از روی اجراهای صوتی و زنده خود به دنیا معرفی میشدند هنوز از سوی اساتید قدیمی گیتار این کاست ها از اجرای نوازندگان قدیمی موجود است و چه زیبا بود در آن زمان مجله تخصصی گیتار بود و هر نوازنده ای خود را در جمع بهمراه ساز معرفی مینمود. اما امروز در ایران با فراگیر شدن اینترنت – فیسبوک – یوتیوب فرصت جدیدی برای افراد با استعداد در موسیقی پدید آمده باشد تا هنر خود را به تمامی دنیا نشان دهند و یا از سوی دیگر از جهل مردم نسب در موسیقی برای خود شهرتی هرچند گذرا و کاذب فراهم سازند . مدتهاست از گوشه و کنار میشنویم که فلان نوازنده از ایران رتبه نخست جشنواره بین المللی گیتار را از آن خود گرفته از دیپلم افتخار صحبت میکند از قرار گرفتن در جمع منتخبین در میان صدها گیتاریست برجسته و غیره ذالک .
هر چند بسیاری از کسانیکه بنوعی هم در سطح قابل قبولی نیز هستند شیوه تبلیغاتی اشتباهی را برای خود برگزیده اند که بر این عده این گلایه هست که یک حرفه ای باید حرفه ای عمل کند بله در تبلیغات عمومی گاهی اغراق نمایی برای عوام کارساز است اما سو استفاده از عدم آشنایی کار صحیحی نمیباشد
نگاهی به برخی از این عناوین کاذب در موسیقی می اندازیم قابل ذکر است اسمی از فرد خاصی برده نمیشود شاید این قبیل نوشته ها نگرشی تازه به رفتار ما در جامعه هنری پدید آورد .

  • مقام …در جشنواره گیتار…
    اخذ عنوان نوازنده منتخب
    موزیکال ترین نوازنده میان نوازندگان جوان در مسابقات کشوری
    مدرس گیتاری که جان ویلیامز را دچار مشکلات تکنیکی میداند در حالیکه توانایی اجرا و آنالیز صحیح یک قطعه را ندارد
    نوشتن متد آموزشی برای بالا بردن کیفیت آموزش نوازندگان گیتار در خارج !
    از وی دعوت شد تا اجرای زنده گیتار در شبکه رادیویی …داشته باشد که بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفت.
    دروه های متعالی تاریخ موسیقی و سلفژو هارمونی موسیقی را با گرفتن بالاترین مدارک این دوره ها با موفقیت طی نماید
    وی در یکی از معتبرترین مسابقات بین المللی جهان بنام …شرکت کرد و اجرای او مورد ستایش قرار گرفت
    فارغ التحصیل از ترینیتی کالج لندن
    دارای مدرک مدرسی گیتار از ایران و اسپانیا
    شرکت در مستر کلاس … و رسیدن به موفقیت در این مستر کلاسها
    فار غ التحصیل کنسرواتوار .. از اسپانیا
    شرکت در مسابقه اینترنتی ….

و متاسفانه صدها مورد دیگر .
  تحصیلات :
مسلما کافیست شما به دنیای آزاد اینترنت دسترسی داشته باشید تا با گشتی در سایت های دانشگاه ها و نگاه کردن به رتبه بندی آنها و همچنین اساتید ثابت موزیسین هایی که در آنجا بعنوان مدرس مشغول کار هستند کاملا به کیفیت فضای آموزشی آن پی ببرید . مسلما گرفتن پذیرش از یک کنسرواتوار متوسط ومعمولی اتریش چه بسا راحت تر از ورود به دانشگاه جامع علمی و کاربردی در تهران باشد !
چرا که تنها نکته مهم این است که شما زحمت هزینه تحصیل و یادگیری زبان را متقبل شوید در تهران نیز به تازگی با گرفتن آزمون ورودی و دادن هزینه آزمون میتوانید وارد یکی از کنسرواتوار های اروپا شوید
هر چند سطح کیفی تمامی این مراکز از ایران بنوعی بالاتر است اما اخذ پذیرش ملاکی برای مهم جلوه دادن شخص در عرصه نوازندگی نیست بله در اتریش دانشگاه وین یا گراتش در

و یا کالج موسیقی برکلی در آمریکا درای سطح بسیار بالایی میباشند که پذیرش صرف در این دانشگاه نیزنشاندهنده سطح بالایی از دانش نوازندگی و موسیقیست چه رسد به فارغ التحصیل شدن از این امثال این دانشگاه های معتبر.
مسلما شما مدرک دکترا هم داشته باشید باید از خود کاری ارائه دهید .آنهم امروزه که مدارک بی کیفیت در هر رشته ای بسیار دیده میشود.
پس نکته مهم ارائه کار هست . نکته بسیار ظریف و جالب در این هست که چرا از این نوازندگان با این همه افتخار در دنیای بین الملل هیچ ویدیو رسمی در هیچ جا نیست. مسلما فایل صوتی ملاک ما در این بحث نیست چرا که در همین تهران هستند افرادی که با ویرایش اجرای زنده دیگر نوازندگان برای خود اسمی دست و پا کرده اند ! حال عده ای این خرده را میگیرند که نداشتن ویدیو ملاکی از کیفیت سطح نوازندگی فرد نیست اما وقتی فردی با چنین قدرت در صحنه مجازی میتازد در همین صحنه نیز باید جسارت نمایش داشته باشد !

مسلما کسی که با جدیت از حرفه ای بودن خود در موسیقی سخن میگوید همانند بسیاری از نوازندگان حرفه ای کار خود را به معرض نمایش قرار میدهد نه اینکه در پشت و نقاب عناوین و عکسهای خود با دیگر نوازندگان خود را پنهان دارد !
مدتها در مورد ترینیتی کالج لندن   و دیگر دانشگاه های مجازی در اروپا و آمریکا در ایران بحث و گفتگو شده است باید بدانید کالج ترینیتی لندن شعب مختلفی در سراسر دنیا دارد همانند دبی که در سطح های مختلف به شما مدرک رسمی میدهد از سطح یک الی هشت و دیپلم موسیقی و مدرک اجرای زنده و غیره .

در حالیکه هستند افرادی که مدعی هستند سالها در لندن و در این کالج تحصیل کرده اند ! بله گواهی این کالج نیز اعتبار کافی دارد و بسیار هم عالیست که نوازنده ای برای کسب این مدارک فعالیت نماید اما جلوه دادن قضیه به صورت دیگر کار پسندیده ای نیست

همچنین در بسیاری از نقاط دنیا شما حتی برای شرکت در کلاس ساده آموزشی موسیقی نیز مدرکی مبتنی بر شرکت در این کلاس دریافت میکنید و این ارتباطی به تایید سطح نوازندگی شما و یا کیفیت کار شما ندارد
در اموزشگاه های ایران نیز در انتهای دوره مدرکی به هنرجو داده میشود که ترم مورد نظر را با موفقیت گذرانده است که بیشتر شبیه یک یادگاری برای آن فرد میباشد نه ملاکی برای تبحر !
بعنوان مدیر برنامه دکتر لیلی افشار بارها مشاهده نموده ام بسیاری در انتهای کارگاه آموزشی با گرفتن گواهینامه شرکت بعنوان نوازنده فعال از این برگ بعنوان مدرکی بر تایید گفته ها و اعمال خویش استفاده مینمایند حتی گرفتن عکس در کنار برخی از نوازندگان نیز میتواند سندی برای نوازندگی شود !
در کنسرت پاکوپنا و خوان مارتین اوج این گونه حرکات تبلیغی به کرار  دیده شد !

بسیاری از نوازندگانی که در خارج از ایران بوده اند نیز با تبلیغ کنسرت های متعدد خود در دانشگاه مختلف و شهر های مختلف اروپا نیز مدعی حضور جدی بر روی صحنه هستند در حالیکه در تهران یک اجرای رسمی از این نوازندگان دیده نشده مسلما برخی هم در خفا و خارج از دید اهالی فن کارهایی انجام میدهند هرچند چون در خفا هست و در میان حلقه شاگردان مشکلی نیست !
اجرای زنده برای یک نوازنده همانند مسابقه فوتبال برای یک فوتبالیست حرفه ایست شما اگر دانشجوی نوازندگی گیتار باشید میبایست در طی سال چندین بار اجرای زنده داشته باشید

مسلما اجرای زنده در تالار رویال آلبرت هال لندن با اجرای دانشجویی در سالن دانشگاه فرق دارد !و بسیاری دیگر از کارهای بدیهی دوران دانشجویی با حالتی اغراق آمیز مطرح میشود مسلما یک نوازنده و مدرس با تجربه و متبحر نیازی به این اغراق در کار خود ندارد و نخواهد داشت .
گرفتن و حتی جعل مدارک رسمی از دانشگاه و کنسرواتوار های موسیقی نیز کاری مرسوم است چرا که تنها برای گزینش در دانشگاه بعنوان یک مدرس رسمی مدرک شما مورد ارزشیابی قرار میگیرد نه در تبلیغ در اینترنت یا تدریس در آموزشگاه و غیره
در جامعه بارها پزشکان قلابی دیده اید چه شغلی خطیر تر از این حیطه و چه بسا بیماران متعددی هم در طی چند سال داشته باشند و حتی به شهرت رسیده باشند

نگاهی به روزنامه ها بیندازید هر روز از گوشه و کنار اخباری از این دست چشم نواز شما خواهد بود ! حال جای تعجبی ندارد شما در موسیقی با این قبیل مدارک و عناوین جعلی روبرو شوید !!!

تدریس – تحقیق – تالیف :

بعنوان یک مدرس-محقق و یا مولف نیز فرد با تکیه بر تحقیقات و مقالات ترجمه و گردآوری شده اش بایستی عمل کند متاسفانه دیده شده است که مدرسی با کپی نت یکی از نوازندگان برجسته گیتار دنیا و درج عنوان تالیف برای مدتی مورد تحسین و تمجید قرار گرفته است بله شاید چند سال پیش این امر از دید عده ای پنهان میماند اما امروز با جستجوی کوتاهی در اینترنت میتوان به منابع اصلی دست یافت مسلما هیچ کاری با ارزشمند تر از تحقیق و گرد آوری نیست و تالیف به انبوهی از دانش در این زمینه نیاز دارد . یا ارائه تنظیم از قطعه ای و پاک کردن تنظیم کننده عنوان اثر و درج نام خود بر روی آن که بسیار دیده شده است.
همچنین دخل و تصرف در تنظیمات بسیار برجسته و تقلیل آن به سطح نوازندگی خود با حذف قسمتهای مختلف قطعه و در انتها ذکر کردن عنوان مجعول بر این اثر !

شرکت در مستر کلاس نوازندگان نیز تنها حس حضور در صحنه و روحیه یادگیری  فرد را نشان میدهد مسلما شرکت در مستر کلاسهای گوناگون موجب کسب تجربه میشود و اجرای زنده در مقابل اساتید بزرگ نیز توانایی میطلبد اما این قبیل کلاسها بار آموزشی دارد نه مهر تایید بر نوازندگی !( نگارنده خود در ده ها مستر کلاس نوازندگان بین المللی شرکت داشته است )
بعنوان مثال در مستر کلاس نیکیتا کوشکین بسیاری از نوازندگان مورد تذکرهای پی در پی و ایرادات اساسی و بسیار ساده در بدیهی ترین موارد قرار گرفتند چرا که واقعیت این است سطح گیتار کلاسیک ایران در حد متوسطی است در حالیکه اندیشه نوازندگان فراتر از توانایی هایشان میباشد !مسلما عنوان مستر کلاس در کلاسهای آموزشی جز نام کلیشه ای نکته دیگری ندارد چرا که این مستر کلاس در حقیقت کارگاه آموزشی آشنایی با گیتار کلاسیک و در سطح بالاتر رفع مشکلات ابتدایی میباشد و اکثرا نوازندگان در سطوح مبتدی و یا متوسط قرار دارند و چند نوازنده بصورت حرفه ای در این کلاسها حضور دارند
مستر کلاس فلورین کونیل ده سال پیش فرصتی بود برای آشنایی با تکنیکها و شیوه های تمرین یا مستر کلاس پاکو پنا که هیچ بار آموزشی مناسبی نداشت نه فضای مناسبی اختصاص داده شده بود نه زمان تنها نکته مهم و لذت بخش حضور و حس از نزدیک دیدن یک اسطوره فلامنکو بود و بس
هستند بسیاری که در مستر کلاسهای اساتید بزرگی شرکت کرده اند اما این پتکی بر کوباندن بر روی سر دیگران یا تاییدیه رسمی از سوی استاد بر صحت نوازندگی شخص نشده است .
مسابقه :
تنها مسابقه رسمی گیتار ایران توسط آقای کیوان میرهادی از  مدرسین و نوازندگان با سابقه گیتار کلاسیک برگزار میشود که در بخشهای متنوعی نیز برگزیدگان معرفی میشوند بله در کنار این مسابقه مسابقات محلی و مسابقات منطقه ای درتهران نیز برگزار میشود که کسب رتبه نخست نیز در این مسابقات موجبات خرسندیست.
هر چند شایسته است تا مدیریت این مسابقات رزومه رسمی از برندگان سالهای گذشته در هر یک از بخشها تهیه نماید این روزها عده ای مشغول درگیری در ربایش این مقامها نیز میباشند !
اما در هیچ جای دنیا صرف شرکت در مسابقه  و در نهایت بدون کسب رتبه و تحسین شدن بین المللی بمانند جوک یا طنزی تلخ میباشد !
بله مسابقات پارکنیگ در آمریکا هم وجود دارد و مسابقه گیتار در تایلند هم وجود دارد یا جشنواره برلین با حضور گیتاریستهای شهیری چون په په رومرو – دزیدریو – باروئکو و غیره یا فستیوال محلی با حضور نوازندگان محلی حضور در همه این مکان ها افتخاریست برای هر نوازنده

اما باید جای تاسف خورد که چرا صرف حضور در یک مسابقه بایستی در رزومه یک فرد قرار بگیرد  شاید باید گفت سالهاست داستان این گذشته است که هر کسی به خارج از ایران رفت و برگشت یعنی فردی توانا یا فردی با توانایی های خارق العاده !
در نهایت شرکت در هر مسابقه ای درنهایت با کسب هر عنوانی تنها به ذکر گفتن ملاک نیست  و چندی پیش هم با دیدن عنوان کسب رتبه نخست مسابقه اینترنتی موجب شگفتی بنده شد.
حال این مسابقه کجا بوده از سوی چه نهادی اصلا با چه اسمی در متن خبر پیدا نبود ! شاید بنده در یاهو مسنجر نیز چنین مسابقه ای را برگزار کنم !

قابل ذکر است در سالهای قبل شیوه ای بود بر اینکه سایتی انگلیسی زبان با دانشگاهی مجعول در ایران طراحی میشد و عده ای نیز در همین کشور به کسب دکترا در این دانشگاه نائل میشدند در موسیقی هم کمی دقت کنیم !

————–
تدریس – تالیف
در مقوله تدریس بقدری این وضع پیچیده است که شاید یک فرد مبتدی در گیتار اشراف کافی بدان نداشته باشد و متوجه هیچ نکته ای نشود و افرادی هم که توانایی کافی در موسیقی را دارند خود میدانند اما به دلیلی رعایت برخی موارد چشم پوشی میکنند . مسلما هر مدرسی در موسیقی مورد احترام هست اما اینکه با کوچک تر شمردن دیگران و با پایین کشیدن افراد سعی در بالا بردن خود باشیم این بحثی جداست !.بله در همین تهران نیز مدرسانی هستند که در کلاسهای درس مشغول گرفتن ایرادات تکنیکی از جان ویلیامز هستند و موزیکالیته جولیان بریم را مورد تمسخر قرار میدهند !
شاگردان مبتدی و متاسفانه بی علاقه به تحقیق را در حلقه خویش قرار میدهند و اینچنین است که شما در ایران قبیله های متفاوتی از مدرسین گیتار و شاگردان حلقه به گوش آنها خواهید دید که گاهی متعجب میشوید این عده موزیسن یا هنرمند هستند یا قداره کش بر سر چهار راه .
هر چند در مواردی هرجی بر اساتید نیست گاهی هنرجویان به سبک قدیم مرید و شیفته استاد هستند و در نهایت در برخی موارد به ضرر حیثیت کاری و اعتبار آن استاد عمل میکنند
چندی پیش مصاحبه ای با اینجانب در زمینه مستر کلاسهای خانم دکتر افشار شد پس از درج در خبرگذاری مربوطه بنده متوجه شدم خبرنگار مربوطه بدون کسب اجازه و حتی اندکی تحلیل عنوان نموده است بهترین نوازنده گیتار جهان ! حداقل در موسیقی این را باید دانست عنوان بهترین برای هیچ کسی قابل ذکر نیست و بارها از سوی ایشان در مصاحبه های متعددش بیان شده است متاسفانه گاهی افرادی که در کار تخصصی موسیقی هستند هیچ تخصصی نه در موسیقی دارند نه در کار هنری اما متولی فرهنگی و یا یک رسانه هم میشوند و از سوی دیگر گاهی شاگردان برخی از اساتید با دادن عناوین و القاب عجیب به مدرس خود بیشتر وی را مورد توهین در میانی اهالی فن قرار میدهند هر چند بسیاری از اساتید میدانند و لذت میبرند !
هنوز هم اساتیدی هستند که نوازندگی خود را در رده برتر جهانی میدانند هر چند در ایران هستیم و متاسفانه باید قبول کرد در خیلی از موارد دیگر نه در موسیقی این افکار مریض و توهم گونه وجود دارد
متاسفانه در گیتار بشکل حادی کپی برداری از منابع مختلف بدون ذکر منبع باب شده است که در مبحثی مربوط به تالیفات در زمینه گیتار به آن میپردازیم و نقد نمیکنیم اصل اثر را به مخاطب ارائه میدهیم شاید از این پس از این قبیل فعالیت های صورت نپذیرد حداقل از استفاده کردن عنوان تالیف چشم پوشی کنیم . بنده در حیطه گیتار بیش از صدها مقاله در اینترنت در رسانه گیتار برای همه – گفتگوی هارمونیک و مجله هنر موسیقی بچاپ رسانده ام اما مقالات تالیفی به تعداد انگشتان دست هم نمیرسد !تالیف یک متد آموزشی یا یک تکنیک بسیار توانایی بالایی را از شخص میطلبد اما بسیار آسان شده است که شخصی یک کتاب که اکثر آن نت هست نام تالیف را بر آن بنهد
رسانه خانه گیتار از تمامی فعالان عرصه نوازندگی گیتار و موسیقی – تحقیق – تالیف و نشر  دعوت میکند تا آثار خودشان را از این فضای مجازی به گوش مخاطبان خود برسانند مسلما این رسانه از معرفی افرادی که تنها با عناوین خویش سعی در بزرگ جلوه دادن خویش هستند همکاری نخواهد داشت چه بسا این اشتباه در گذشته از سوی رسانه ” گیتار برای همه ” رخ داده است که سعی میشود در این راستا معرفی افراد بهمراه آثارشان در هر سطحی باشد ملاک ما سطح خاصی برای فرد نیست بلکه فعالیت وی و رفتار وی در جامعه هنری میباشد.

در انتها تنها به نقل قولی از یک موزیسین بسنده کنم بدون ذکر بردن از نام این عزیز چرا که سخن زیبا و مستدل گوش نواز هر خواننده متفکر و جویای حقیقت است :
نوازندگانى که آموزش حرفه اى را به سخره مى گیرند و سعى دارند ضعف هاى موجود را با «روابط عمومى» قوى یا تبلیغات یا ظاهر «هنرى» (!) بپوشانند، والدینى که تنها براى تفنن فرزندان خود را در کلاس موسیقى (به همراه کلاس کامپیوتر، تکواندو، زبان فرانسه و…) ثبت نام مى کنند و شنوندگانى که تعریف نوازنده حرفه اى را، حتى در بدیهى ترین سطح نمى دانند یا نیت از گوش کردن به کنسرت هاى موسیقى کلاسیک را بیشتر یک وسیله ارضاى نیاز «خود روشنفکربینى» مى بینند تا ارتقاى نگرش خود به هستى، همه و همه حلقه هاى زنجیرى هستند که در صورت ناگسسته ماندن، جو ناتخصص گرایانه موجود را تقویت مى کنند و بدین ترتیب ما روز به روز به کلى گویى و آماتوریسم نزدیک تر مى شویم.

شاید ما بایستى یک بار دیگر تعریفى جدى تر از مفهوم هنر و هنرمند در سطح عمومى ارائه کنیم. بایستى یک مرزبندى دقیق بین کار آماتورى و Professionalism ایجاد کنیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1 viwio نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1 twitter نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1 facebook نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1 google buzz نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1 google نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1 digg نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1 yahoo نگاهی به وضعیت نوازندگی و تدریس گیتار در ایران 1

Related posts:

  1. نگاهی به نوازندگان نوجوان در مسابقات گیتار GFA
  2. افتتاح سایت ” خانه گیتار ایران “
  3. نگاهی به آلبومها و ویژگی‌های گروه پرآوازه پلیس
  4. آموزش گیتار – محیط تمرین و وضعیت کلی بدن
  5. تجربیات نوازندگی دیوید راسل – باره های غیر معمول
  6. تکنیک شوک در نوازندگی گیتار
  7. پاکو پنا و حضور در ایران
  8. نگاهی به روند فعالیت های پاکو د لوسیا
  9. استیل مناسب در نوازندگی گیتار فلامنکو
  10. کنترل فیزیکی در هنگام نوازندگی گیتار کلاسیک