شنبه, تیر ۳م, ۱۳۸۵

201390%5B1%5D نگاهى به چند آلبوم راك ايراني :گروه ۱۲۷ -گروه راک ایرانى خاک گروه راک ایرانى «هک»:گروه ۱۲۷ بالاخره موفق شد اولین آلبوم خود را منتشر کند. آلبومى که چند قطعه آن متعلق به سال هاى گذشته هستند و این بار با تنظیمى جدید شنیده مى شوند.

نام این آلبوم Full Time Job نام دارد و در آن قطعاتى گنجانده شده که طرفداران ۱۲۷ در کنسرت هاى این گروه آن را نشنیده بودند. سهراب محبى خواننده و نوازنده گیتار، علیرضا پوراسد نوازنده گیتار باس، سردار سرمست نوازنده پیانو، سلمک خالدى نوازنده ساز بادى ترومبون، یحیى الخنسى نوازنده درامز و همچنین شروین شهامى پور خواننده اعضاى این گروه را تشکیل مى دهند.

 

یکى از ویژگى هاى گروه ۱۲۷ این است که برخلاف خیلى از گروه هاى راک ایرانى که بر استفاده از اشعار فارسى بر بستر موسیقى غربى تاکید دارند، از کلام انگلیسى استفاده مى کند همچنان که در این آلبوم شعرها انگلیسى است. سهراب محبى معتقد است که زبان موسیقى راک انگلیسى است و از آن گذشته این کلام فارسى نیست که الزاماً به موسیقى اصالت مى بخشد.

یکى دیگر از ویژگى هاى درخور توجه، ارکستراسیون گروه و سازبندى قطعات است که در آنها ساز بادى ترومبون قرار گرفته و حضور آن در بسیارى از قطعات محسوس است و سازبندى این گروه را متفاوت از دیگر گروه هاى راک کرده است. از دیگر ویژ گى هاى این گروه مى توان به اعضاى ثابت آن اشاره کرد که در طول سال هاى فعالیت از این گروه جدا نشده اند یا حتى با گروه دیگرى هم کار نکرده اند. چیزى که در موسیقى ایران به ندرت اتفاق مى افتد. ۱۲۷ تا کنون در چند جشنواره خارجى هم شرکت کرده که از آن جمله مى توان به فستیوال موسیقى Arezzo Wave در ایتالیا و SXSW در تگزاس آمریکا اشاره کرد.

•بن بست اندیشه

201381%5B1%5D نگاهى به چند آلبوم راك ايراني گروه راک ایرانى خاک که سال هاست در آلمان فعالیت دارد، چند وقت پیش دومین آلبوم خود را منتشر کرد؛ آلبومى به نام «بن بست اندیشه» که دربرگیرنده هشت قطعه به فارسى، چهار قطعه به زبان آلمانى و یک قطعه هم به زبان انگلیسى است.

اولین کار گروه که از شهریار خاتم خواننده، ترانه سرا و نوازنده گیتار، افشین طهماسبى نوازنده کیبورد و گیتار و خدایار بهمنى نوازنده درامز تشکیل شده، در سال ۱۹۹۹ تحت عنوان «عاشقم باش» منتشر شد که همه قطعات آن به فارسى بود. آلبوم جدید گروه خاک، اگرچه مانند آلبوم اول رنگ و بوى راک دارد، ولى از لحاظ تنظیم و رنگ آمیزى با آلبوم قبلى متفاوت است.

قطعه هاى آلبوم بن بست اندیشه متعلق به سال هاى گذشته هستند و به زمانى که آلبوم «عاشقم باش» تهیه شده بود، برمى گردند و در سال ۲۰۰۵ ضبط آنها شروع شد.

داستان نامگذارى این آلبوم به دوسال پیش برمى گردد که پدر شهریار خاتم فوت کرد و او به ایران آمد و در تاکسى و هنگامى که به حالتى مثل بن بست فکرى رسیده بود از خیابانى به نام اندیشه گذشت و جلو خیابان تابلوى بن بست را دید و با خود گفت که نام آلبوم بعدى اش را بن بست اندیشه مى گذارد. شعرها و آهنگ هاى تمامى قطعات آلبوم متعلق به شهریار خاتم است. بعضى وقت ها مثلاً شعر و آهنگ با هم مى آیند.

یعنى ملودى توى سر اوست و بعد آن را مى نویسد و سعى مى کند نسبت به آن ملودى بیت بعدى را بنویسد.

بعد، دو هفته اى مى گذرد و یکدفعه ملودى هاى آهنگ به کلى عوض مى شوند. بعضى وقت ها شعر گفته شده و خاتم سعى مى کند آهنگ را با آن بخواند و بعضى وقت ها آهنگ توى ذهن او است و نسبت به آهنگ شعرى برایش مى سازد و بالعکس نسبت به شعر آهنگ را مى سازد.

گاهى هم همه چیز به کلى متفاوت از اینها است. در این آلبوم از سازهاى هندى مثلاً سیتار یا طبل استفاده شده است و حضور عود هم رنگ و بویى عربى به کار داده است و استفاده نکردن از سازهاى ایرانى بیشتر از اینکه به سلیقه آهنگساز برگردد ناشى از در اختیار نداشتن نوازندگانى براى این سازها است. آلبوم «بن بست اندیشه» مجموعاً ۱۳ قطعه دارد که ۵ تا از آنها به زبان آلمانى هستند.

خاتم مى گوید: «تقریباً ده سال پیش بود که به این فکر افتادم و به خودم گفتم، خوب، من که مى توانم شعر بگویم، پس باید سعى کنم این شعرى که توى ذهنم است به زبان آلمانى و به زبان انگلیسى هم بیان کنم.» بن بست اندیشه توسط شهریار خاتم منتشر شده و او براى انتشار آن به هیچ شرکتى مراجعه نکرده است.

•من از هک

201384%5B1%5D نگاهى به چند آلبوم راك ايرانيگروه راک ایرانى «هک» به تازگى آلبومى منتشر کرده به نام «من» که قطعات آن ساخته مانى صفى خانى گیتاریست، خواننده و گرداننده گروه است و شعرهاى آن را هم مهرداد فلاح گفته است.

آغاز فعالیت هاى مانى صفى خانى برمى گردد به اوایل دهه هفتاد شمسى. در سال هاى ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ او دو مجموعه سولو به زبان انگلیسى تهیه کرد با نام هاى «به سوى آسمان» و «قایق آبى» که شعر بیشتر قطعات این مجموعه هم از Robert Frost، نویسنده و شاعر آمریکایى بود. حدود پنج سال پیش مانى با تشکیل گروه هک فصل تازه اى را شروع کرد و آشنایى اش با مهرداد فلاح سبب شد که راه تازه اى را پیش گیرد و در پى ترکیب موسیقى راک و شعر معاصر فارسى باشد.

در سال ۲۰۰۳ مجموعه «زیر پوستم» تهیه شد که یکى از قطعات آن به نام «شیپور» هم پیش از تهیه این مجموعه در مسابقه موسیقى زیرزمینى، موسوم به UMC با استقبال خوبى روبه رو شده بود. آلبوم «من» دربرگیرنده ۱۳ قطعه است که این بار هم براساس شعرهاى مهرداد فلاح شکل گرفته اند؛ شعرهایى که شاید درک آنها و برقرار کردن رابطه با آنها مستلزم چند بار خواندن باشد.

اما خود موسیقى هک تا چه اندازه توانسته است به درک سریع تر و بهتر این اشعار کمک کند؟
صفى خانى معتقد است: «من تا آنجایى که ممکن بود سعى کردم این ریتم ها را، به خصوص آن نواهایى را که شنیده مى شوند، از توى دل خود شعر دربیاورم. خود مهرداد هم مى گوید که این موزیک باعث شده که یک مقدار شعرها براى خواننده یا شنونده ساده تر به نظر بیاید.

خاصیت این شعر به نظر خودم این است که این شعرها «زیرپوستى» ا ست. یعنى در درجه اول شاید، به قول تو، مثلاً هیچ پیام خاصى را از آن نگیرى، اما آن یک پیام مخفى در خودش دارد. زمانى که چندبار بخوانى ، شاید متوجه بشوى که آن شعر چى مى خواسته بگوید. و فکر مى کنم که این موزیک ها به آسان ترشدن شعرها کمک کرده.

این شعرها یکسرى ریتم دارد، مثلاً براساس سیلاب شعر، وقتى مى گوییم «این/ هم/ من»، این سه سیلاب است، درست! این سه سیلاب تقریباً توى موزیک هم همان سه سیلاب شده. در واقع آن ریتم مخفى که تو در حالت عادى مى خوانى و شاید متوجه اش هم نشوى، این موزیک تا حدى آن را برجسته کرده و بعد، به همین دلیل است که حالا آن شعر ساده تر به گوش مى آید.» اما خود شاعر معتقد است که موسیقى هک در کشف بهتر اشعارش تاثیرگذار بوده و حتى موجودیتى تازه به این شعرها بخشیده است.

شعر قطعات آلبوم «من» از یکى از دفترهاى شعر مهرداد فلاح انتخاب شده است که پیشتر تحت عنوان «دارم دوباره کلاغ مى شوم» انتشار یافته بود. اشعار استفاده شده در آلبوم، ترانه نیستند که همگام با آهنگ و با انعطافى دست کم نسبى سروده شده باشند و شاید همین مسئله کار آهنگساز و تنظیم کننده را تا اندازه اى دشوار مى کند. مانى صفى خانى مى گوید که سعى داشته تا جایى که ممکن است در ساختار اصلى شعرها دست نبرد، جز تغییرات کوچکى که با هماهنگى و مشورت با مهرداد فلاح صورت گرفت.

نوازندگى درامز را در این آلبوم عینى کیوان شکوه و کسرى ابراهیمى و نوازندگى گیتار بیس را کسرى سبکتکین برعهده داشتند. مانى صفى خوانى آهنگ هاى آلبوم را ساخته و همچنین خواننده و گیتاریست گروه است و شهرام شعرباف هم به عنوان نوازنده سینتى سایزر، تهیه کننده و تنظیم کننده در انتشار این آلبوم سهیم بوده. طرح روى جلد آلبوم «من» هم از زرتشت سلطانى گرافیست و هنرمند ایرانى مقیم نیویورک است.

•اوهام آلوده

آلبوم جدید اوهام به اسم «آلوده» با همکارى موسسه موسیقى بم آهنگ انتشار پیدا کرده، موسسه اى که با شروع فصل تازه اى از فعالیت هایش در کانادا به روزنه امید گروه هاى راک در ایران بدل شده است. نهال حیرت نام آلبوم قبلى این گروه است که حالا در کانادا به فعالیت هاى خود ادامه مى دهند. از بین قدیمى ترین قطعات آلبوم «آلوده» مى توان از قطعه «درد عشق» نام برد که اولین ترانه آلبوم جدید اوهام است و نوازندگى قیچک را در آن رضا آبایى برعهده داشته است.

یکى دیگر از این قطعات قدیمى، ترانه «غم دله» است که اگرچه قسمت هاى مختلفى از آهنگسازى آن به سه چهار سال پیش برمى گردد، اما اسکلت و بدنه این آهنگ و حتى نوع خوانده وکال هم تغییراتى کرده و دوباره ضبط شده است. برخلاف آلبوم «نهال حیرت» که تمامى اشعار آن از حافظ بود، این بار شعر سه قطعه از ۱۲ قطعه آلبوم جدید اوهام از رومى است.

نام تقریباً تمام آهنگ هاى اوهام، چه در آلبوم «نهال حیرت» و چه در آلبوم «آلوده»، از خود شعر گرفته شده و شهرام شعرباف به گفته خودش، سعى کرده از آن قسمتى که به گمانش حرف اساسى شعر در آنجاست اسمى انتخاب بکند، با توجه به اینکه بتواند آن مود و آن حالت آهنگ را کامل توصیف کند و وقتى عنوان ها کنار هم قرار مى گیرند و به شکل آلبوم درمى آیند، اسامى نامفهومى نباشند و گیرایى و جذابیت خودشان را داشته باشند. ناگفته نماند که در قسمت هایى از آهنگ «آلوده» سازهاى کوبه اى به ویژه ساز دف جلوه و جذابیت خاصى به قطعه داده اند.

در تنظیم ترتیب قطعات آلبوم سعى بر آن بوده که ریتم و جهت خاصى رعایت و حفظ شود، چون به عقیده شهرام شعرباف اگر ترتیب هاى پخش شدن این آهنگ ها عوض بشود، کاملاً مى توانند حس ها و حالت هاى مختلفى هم به وجود بیاورند. استفاده متفاوت از وکال در آلبوم «آلوده» در مقایسه با قطعات نهال حیرت، به خوبى محسوس است و خواننده خود درباره این تفاوت مى گوید:

«اتفاقاً شاید وکال متفاوت این یکى از کارهایى بود که سعى کردم آلبوم براى بار اول در انجام بدهم. یعنى «نهال حیرت» را طورى خوانده بودم که خیلى ریتمیک تر و خیلى منقطع تر بود و در عین حال، جاهایى شاید صداى وکال خواننده از موزیک جدا مى شد و کاملاً آن کلمات واضح به گوش مى رسیدند. ولى این بار سعى کردم، با اینکه در بعضى از آهنگ ها شعر خیلى واضح است، جاهایى هم با موزیک پشت و بک راندش مخلوط شود و زیاد جدا نباشد و حتى یک جاهایى آنقدر برایم مهم نبود که شاید این کلمه شنیده نشود، ولى آن حالتى که آن صدا به موزیک مى داد، به نظرم جذاب بود.»

در کارهاى جدید اوهام سعى شده که فقط سازهاى ایرانى به کار گرفته نشوند، بلکه کلاً فضایى شرقى و ایرانى به وجود بیاید. شهرام شعرباف فعالیت هاى اوهام را به شکل گروه سه نفره با همراهى بابک و شاهرخ شروع کرد، البته اوهام در این سال ها فراز و نشیب هاى زیادى را تجربه کرده و با توجه به کنار کشیدن بابک و شاهرخ، مى شود گفت که شعرباف این پروژه را در این دوران اخیر به صورت سولو پیش برده. طبیعى است که اینگونه فعالیت هاى انفرادى محاسن و معایبى هم دارد.

دیگر نوازنده هایى که در کنار شهرام و کسرى در تهیه این آلبوم سهیم بوده اند، شاهرخ ایزدخواه و کسرى ابراهیمى به ترتیب نوازندگى گیتار الکتریک و درامز را برعهده داشتند. على رحیمى در قطعات «آلوده»، «تهران» و «همه تزویر مى کنند» نوازنده دف بوده، پاشا هنجنى در دو قطعه «ساقى» و «همه تزویر مى کنند» نى نواخته، رضا آبایى در قطعه «درد عشق» نوازندگى قیچک را برعهده داشته و مانى صفى خانى در قطعه «طلعت تو» همخوان بوده است.

 

منبع :شرق

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob نگاهى به چند آلبوم راك ايراني viwio نگاهى به چند آلبوم راك ايراني twitter نگاهى به چند آلبوم راك ايراني facebook نگاهى به چند آلبوم راك ايراني google buzz نگاهى به چند آلبوم راك ايراني google نگاهى به چند آلبوم راك ايراني digg نگاهى به چند آلبوم راك ايراني yahoo نگاهى به چند آلبوم راك ايراني

Related posts:

  1. نگاهى به کتاب جاز (پیدایش و سبک شناسى)
  2. مروری بر آلبوم On an Island ساخته David Gilmour
  3. بدترین آلبوم ها از بهترین گروه ها
  4. صد آلبوم برتر راک تاریخ موسیقی معرفی شدند
  5. نگاهی به آلبوم‌ها و فعالیت‌های مارک نوفلر، گرداننده گروه پرآوازه دایر استریتز
  6. ۵۰ سال Kind of Blue، پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی جاز
  7. Quiet Boom گروه راک ایرانی
  8. نگاهى به موسیقى Egberto Gismonti
  9. آلبوم زریاب از پاکو دلوسیا
  10. انتشار سومین آلبوم پروژه موفق «رنگین»