اختصاصی خانه گیتار ایران

گلفام خیام متولد تهران سال ١٣۶١ تحصیلات موسیقی را از هفت سالگی با نواختن پیانو و زیر نظر استاد داوود جعفری شروع کرد. پس از مدتی گیتار کلاسیک را به عنوان ساز اصلی انتخاب و با استادانی چون سیامک مهاجر٬ کاظم مؤذن و بهداد مقدسی کار کرد. موسیقی ایرانی را بر روی سه تار نزد نادر فولادی نسب و مسعود شعاری فرا گرفت.

از دیگر معلمین او می توان از دکتر آذین موحد (تکنیک الکساندر) و شریف لطفی (اصول اجرا) نام برد. در سال ١٣٨۴مدتی پس از تحصیل در رشته نوازندگی گیتار در کنسرواتوار لوزان سوییس زیر نظر پروفسور داگوبرتو لینهارس٬ با دریافت بورس تحصیلی از دانشگاه سینسیناتی به آمریکا رفت. او همچنین موفق به تدریس تخصصی ساز گیتار در آن دانشگاه شد.

در سال ١٣٨۶ درجه کارشناسی ارشد را در نوازندگی گیتارکلاسیک از دانشگاه سینسیناتی زیر نظر پروفسور کلر کالاهان و پروفسور لی فایزر دریافت کرد. مستر کلاسهای متعددی را نزد کارلوس پرز٬ اسکار گیلیا٬ آنیلو دزدریو٬ لئو ویتوشینسکی و نایجل نورت گذرانده است.

این گیتاریست اجراهای متعددی در ایران اروپا و آمریکا با رپرتوار کلاسیک از رنسانس تا معاصر داشته است. حوزه فعالیت وی اکنون در زمینه آهنگسازی و تنظیم آثار برای ساز گیتار نیز گسترده شده است. در حال حاضر او دانشجوی کنسرواتوار ژنو جهت اخذ مدرک درجه یک نوازندگی زیر نظر دوشان بوگدانوویچ است.

مصاحبه :حامد فتحی

برای گرفتن مدرک دکترا چه مراحلی باید طی شود ؟ آیا از نظر سیستم فرقی میان اروپا و آمریکا وجود دارد ؟
پروسه ی گرفتن مدرک دکترای نوازندگی یک پروسه ی دانشگاهی است یعنی لیسانس ، فوق لیسانس و سپس دکترا. این مدرک در آمریکا و انگلستان DMA (مخفف(Doctor of Musical Arts نامیده می شود و دربعضی کنسرواتوار های اروپا به صورت مدرک یک نوازندگی ارائه می شود. سیستم آموزشی کنسرواتوارهای اروپایی در مقایسه با خود و همچنین در مقایسه با آمریکا تا دو سال پیش کاملا متفاوت بود ولی از دو سال پیش تا الان کنسرواتوار های اروپایی سیستم آموزشی خود را کلا یکی کرده و به شکل نظام آموزشی دانشگاهی یکپارچه شبیه به آمریکا در آورده اند .

برای تحصیل در کشورهای اروپایی آیا شرط سنی وجود دارد ؟ و آیا پذیرش در دانشگاه برای شما آسان بود ؟

در اروپا اکثر کنسرواتوارهای خیلی معتبر برای ورود به مقطع لیسانس محدودیت سنی دارند . ولی برای مقاطع بالا تر این محدودیت کمتر است.

من برای پذیرش از کنسرواتوار ژنو امتحان عملی ساز و یک مصاحبه داشتم. این امتحان عملی رپرتوار مشخص داشت به مدت زمان تقریبا ۵۵ دقیقه

که برای امتحان انتخاب قطعه ی اول با من بود و سپس هیئت داوران قطعات بعدی را انتخاب کردند. بیست و دو نفر امتحان دادند و ۶ نفربرای مقاطع مختلف پذیرفته شدند.

متدهای آموزشی که تا به این مرحله گذرانده اید چه متدهایی بوده است ؟ آیا تفاوت فاحشی میان سیستم آموزشی کشورها وجود دارد ؟

در آمریکا برای دو سال ما درس های مهمی مربوط به پداگوژی و تاریخ گیتار کلاسیک داشتیم که در این درس ها متود های آموزشی مهم را از جنبه های مختلف بررسی می کردیم . چون این متود ها هر کدام با هدف خاصی نوشته شده اند و یک یا چند جنبه ی ویزه را تحت شعاع قرار می دهند در نهایت یک متود جواب گوی همه مشکلات تکنیکی فرد نیست و معلم باید با در نظر گرفتن نیاز شاگرد از متود های مختلف استفاده کند. سیستم آموزشی در این زمینه بیشتر بستگی به نحوه ی تدریس معلمین دارد.

آیا اتودهای قدیمی همچون اتودهای کارکاسی – کارولی – سور – جولیانی – آگوادو – پوخل – هنوز هم محبوب هستند ؟ و کدامیک بیشتر مورد توجه قرار دارد ؟

بله، تمام این متود ها اولا باعث بالا رفتن تکنیک نوازندگی و همچنین باعث شناخت نوازنده از سبک آهنگساز می شوند بدین صورت که خیلی از این متود ها را آهنگسازان برای آشنایی نوازنده با تکنیک های خاص ( آرپژ ، لگاتو، گام و…) خود می نوشتند. در دانشگاه اتود های کارولی کارکاسی جولیانی برای دو سال اول و سپس آگووادو سور براور و ویلالوبوس برای دو سال آخر دانشجویان لیسانس اجباری بود.

از اتودهای مشهور معاصر خود شما از کدامیک بیشتر استفاده برده اید ؟

اتود های ویلا لوبوس و لئو براور که هم از لحاظ تکنیکی سطح نوازندگی را ارتقا می دهند و در عین حال قطعات زیبا و مهم رپرتوار گیتار کلاسیک محسوب می شوند. متد کارلوارو از لحاظ شیوه ی بررسی تکنیک دست راست خیلی برای من مفید بوده.

آیا معتقد به پروش تکنیک بوسیله قطعه هستید یا از طریق اتود و تمریناتی همچون گام و غیره ؟

من فکر می کنم تکنیک مهمترین بخش نوازندگی است. اگر تکنیک نباشد حتا بهترین ایده های موسیقایی به درستی نمی توانند بیان شوند و در نهایت تاویل موسیقایی درستی از قطعه نخواهیم داشت. تمرین تکنیک هم مثل آماده سازی جسمانی در ورزش است یعنی قدرت و استقامت را بالا می برد. بسیاری از مشکلات خطرناک درد دست و بازو به این دلیل رخ می دهند که تکنیک نوازندگی فرد نسبت به قطعه خیلی پایین تر است و نوازنده سعی می کند تکنیک خود را از طریق آن قطعه بالا ببرد.

حتا نوازنده ی بزرگی چون لئو براور با تمرین غلط در جوانی دچار آسیب دیدگی دست شد و عملا راه خود را به آهنگسازی و رهبری ارکستر سوق داد. گام و آرپژ باید جزء برنامه ی هر روزه تمرین باشد و این تمرینات باید با تمرکز خیلی بالا انجام بشود درغیر این صورت تمرین تکنیک بدون آگاهی ذهنی به آنچه انجام می دهیم در واقع بیگاری کشیدن از دست است!

در نهایت چگونگی تمرین تکنیک خیلی به فرد مربوط می شود چون تکنیک بیشتر یک امر فیزیکی است و وضعیت فیزیکی بدن افراد با هم متفاوت است و هر کس می تواند با مطالعه و بررسی وضعیت نوازندگی خود راه درست را پیدا کند. یکی از مسائل مهم دیگر در تکنیک ذهن است که استاد شریف لطفی آن را در کلاس های اصول اجرا به بهترین نحو بیان می دارند. این تمرینات ذهنی یکی از مهمترین جنبه های همیشگی مورد بحث در نوازندگی است که توضیح آن خیلی مفصل است. هدف نهایی این است که ما “موسیقی”را بنوازیم و نه صرفا گیتار؛ و این تنها زمانی قابل حصول خواهد بود که پشتوانه ی تکنیکی قوی داشته باشیم.

توصیه شما برای علاقمندان به ادامه تحصیل در زمینه گیتار کلاسیک به نوازندگان داخل چیست ؟

تحصیل در گیتار مثل تحصیل در هر درس دانشگاهی دیگر است! یک پروسه ی مشخص است که باید با آگاهی و اطلاعات درست طی شود . هر مرکز آموزشی مفاد خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد. ولی جدا از این، من فکر می کنم به جز رشته نوازندگی ، رشته های بسیار جذابی در موسیقی هستند که می توانند بسیار مفید واقع شوند.

رشته هایی مثل پداگوژی گیتار، تئوری، آهنگسازی، موزیکولوژی، تاریخ موسیقی، موسیقی- کامپیوتر، مدیریت مهندسی صدا و … یعنی “سولیست” شدن تنها انتخاب برای دانشجوی موسیقی رشته گیتار نیست.

آیا در زمینه نوازندگی آلبومی منتشر نموده اید ؟ اگر مثبت است شامل چه قطعاتی میشود و کی منتشر میشود ؟

بله آلبوم” گیتار شاعر” که مجوز گرفته و توسط آهنگ پارسیان به زودی منتشر خواهد شد. در واقع این آلبوم انتخابی است از قطعات معاصر که هر یک بیانگر زبان تازه ای در رپرتوار گیتار کلاسیک است.

برای گرفتن مدرک دکترا چه مراحلی باید طی شود ؟ آیا از نظر سیستم فرقی میان اروپا و آمریکا وجود دارد ؟
پروسه ی گرفتن مدرک دکترای نوازندگی یک پروسه ی دانشگاهی است یعنی لیسانس ، فوق لیسانس و سپس دکترا. این مدرک در آمریکا و انگلستان DMA (مخفف(Doctor of Musical Arts نامیده می شود و دربعضی کنسرواتوار های اروپا به صورت مدرک یک نوازندگی ارائه می شود. سیستم آموزشی کنسرواتوارهای اروپایی در مقایسه با خود و همچنین در مقایسه با آمریکا تا دو سال پیش کاملا متفاوت بود ولی از دو سال پیش تا الان کنسرواتوار های اروپایی سیستم آموزشی خود را کلا یکی کرده و به شکل نظام آموزشی دانشگاهی یکپارچه شبیه به آمریکا در آورده اند .

برای تحصیل در کشورهای اروپایی آیا شرط سنی وجود دارد ؟ و آیا پذیرش در دانشگاه برای شما آسان بود ؟

در اروپا اکثر کنسرواتوارهای خیلی معتبر برای ورود به مقطع لیسانس محدودیت سنی دارند . ولی برای مقاطع بالا تر این محدودیت کمتر است.

من برای پذیرش از کنسرواتوار ژنو امتحان عملی ساز و یک مصاحبه داشتم. این امتحان عملی رپرتوار مشخص داشت به مدت زمان تقریبا ۵۵ دقیقه

که برای امتحان انتخاب قطعه ی اول با من بود و سپس هیئت داوران قطعات بعدی را انتخاب کردند. بیست و دو نفر امتحان دادند و ۶ نفربرای مقاطع مختلف پذیرفته شدند.

متدهای آموزشی که تا به این مرحله گذرانده اید چه متدهایی بوده است ؟ آیا تفاوت فاحشی میان سیستم آموزشی کشورها وجود دارد ؟

در آمریکا برای دو سال ما درس های مهمی مربوط به پداگوژی و تاریخ گیتار کلاسیک داشتیم که در این درس ها متود های آموزشی مهم را از جنبه های مختلف بررسی می کردیم . چون این متود ها هر کدام با هدف خاصی نوشته شده اند و یک یا چند جنبه ی ویزه را تحت شعاع قرار می دهند در نهایت یک متود جواب گوی همه مشکلات تکنیکی فرد نیست و معلم باید با در نظر گرفتن نیاز شاگرد از متود های مختلف استفاده کند. سیستم آموزشی در این زمینه بیشتر بستگی به نحوه ی تدریس معلمین دارد.

آیا اتودهای قدیمی همچون اتودهای کارکاسی – کارولی – سور – جولیانی – آگوادو – پوخل – هنوز هم محبوب هستند ؟ و کدامیک بیشتر مورد توجه قرار دارد ؟

بله، تمام این متود ها اولا باعث بالا رفتن تکنیک نوازندگی و همچنین باعث شناخت نوازنده از سبک آهنگساز می شوند بدین صورت که خیلی از این متود ها را آهنگسازان برای آشنایی نوازنده با تکنیک های خاص ( آرپژ ، لگاتو، گام و…) خود می نوشتند. در دانشگاه اتود های کارولی کارکاسی جولیانی برای دو سال اول و سپس آگووادو سور براور و ویلالوبوس برای دو سال آخر دانشجویان لیسانس اجباری بود.

از اتودهای مشهور معاصر خود شما از کدامیک بیشتر استفاده برده اید ؟

اتود های ویلا لوبوس و لئو براور که هم از لحاظ تکنیکی سطح نوازندگی را ارتقا می دهند و در عین حال قطعات زیبا و مهم رپرتوار گیتار کلاسیک محسوب می شوند. متد کارلوارو از لحاظ شیوه ی بررسی تکنیک دست راست خیلی برای من مفید بوده.

آیا معتقد به پروش تکنیک بوسیله قطعه هستید یا از طریق اتود و تمریناتی همچون گام و غیره ؟

من فکر می کنم تکنیک مهمترین بخش نوازندگی است. اگر تکنیک نباشد حتا بهترین ایده های موسیقایی به درستی نمی توانند بیان شوند و در نهایت تاویل موسیقایی درستی از قطعه نخواهیم داشت. تمرین تکنیک هم مثل آماده سازی جسمانی در ورزش است یعنی قدرت و استقامت را بالا می برد. بسیاری از مشکلات خطرناک درد دست و بازو به این دلیل رخ می دهند که تکنیک نوازندگی فرد نسبت به قطعه خیلی پایین تر است و نوازنده سعی می کند تکنیک خود را از طریق آن قطعه بالا ببرد.

حتا نوازنده ی بزرگی چون لئو براور با تمرین غلط در جوانی دچار آسیب دیدگی دست شد و عملا راه خود را به آهنگسازی و رهبری ارکستر سوق داد. گام و آرپژ باید جزء برنامه ی هر روزه تمرین باشد و این تمرینات باید با تمرکز خیلی بالا انجام بشود درغیر این صورت تمرین تکنیک بدون آگاهی ذهنی به آنچه انجام می دهیم در واقع بیگاری کشیدن از دست است!

در نهایت چگونگی تمرین تکنیک خیلی به فرد مربوط می شود چون تکنیک بیشتر یک امر فیزیکی است و وضعیت فیزیکی بدن افراد با هم متفاوت است و هر کس می تواند با مطالعه و بررسی وضعیت نوازندگی خود راه درست را پیدا کند. یکی از مسائل مهم دیگر در تکنیک ذهن است که استاد شریف لطفی آن را در کلاس های اصول اجرا به بهترین نحو بیان می دارند. این تمرینات ذهنی یکی از مهمترین جنبه های همیشگی مورد بحث در نوازندگی است که توضیح آن خیلی مفصل است. هدف نهایی این است که ما “موسیقی”را بنوازیم و نه صرفا گیتار؛ و این تنها زمانی قابل حصول خواهد بود که پشتوانه ی تکنیکی قوی داشته باشیم.

توصیه شما برای علاقمندان به ادامه تحصیل در زمینه گیتار کلاسیک به نوازندگان داخل چیست ؟

تحصیل در گیتار مثل تحصیل در هر درس دانشگاهی دیگر است! یک پروسه ی مشخص است که باید با آگاهی و اطلاعات درست طی شود . هر مرکز آموزشی مفاد خاص خود را برای پذیرش دانشجو دارد. ولی جدا از این، من فکر می کنم به جز رشته نوازندگی ، رشته های بسیار جذابی در موسیقی هستند که می توانند بسیار مفید واقع شوند.

رشته هایی مثل پداگوژی گیتار، تئوری، آهنگسازی، موزیکولوژی، تاریخ موسیقی، موسیقی- کامپیوتر، مدیریت مهندسی صدا و … یعنی “سولیست” شدن تنها انتخاب برای دانشجوی موسیقی رشته گیتار نیست.

آیا در زمینه نوازندگی آلبومی منتشر نموده اید ؟ اگر مثبت است شامل چه قطعاتی میشود و کی منتشر میشود ؟

بله آلبوم” گیتار شاعر” که مجوز گرفته و توسط آهنگ پارسیان به زودی منتشر خواهد شد. در واقع این آلبوم انتخابی است از قطعات معاصر که هر یک بیانگر زبان تازه ای در رپرتوار گیتار کلاسیک است.

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک viwio مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک twitter مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک facebook مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک google buzz مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک google مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک digg مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک yahoo مصاحبه با گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک

Related posts:

  1. مصاحبه با Stepan Rak
  2. جان ویلیامز و نکاتی در زمینه صدادهی در گیتار کلاسیک
  3. دیدگاه جان ویلیامز درباره مسابقات گیتار کلاسیک
  4. چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟
  5. کنترپوان در قطعات گیتار کلاسیک
  6. تکنیک گیتار کلاسیک شارون آیزبین
  7. تکنیک خفه کردن سمیهای باس در گیتار کلاسیک – دمپ
  8. نحوه بستن سیمهای گیتار کلاسیک- آکوستیک-الکتریک
  9. کنترل فیزیکی در هنگام نوازندگی گیتار کلاسیک
  10. آنا ویدویک نوازنده برجسته گیتار کلاسیک