نگاهی به دانشگاه موسیقی و هنرهای دراماتیک گراتس:دانشگاه موسیقی و هنرهای دراماتیک گراتس (The university of music and Dramatic Arts Graz) یا KUG یکی از شش دانشگاه برتر رشته های هنری در اتریش و اروپاست.

دانشگاه KUG در جنوب شرقی کشور اتریش در شهر گراتس واقع شده است. شهر گراتس با داشتن ۳۵ هزار دانشجو و سه دانشگاه شامل دانشگاه تکنولوژی گراتس، دانشگاه کارل فرانسیس گراتس و دانشگاه موسیقی و هنرهای دراماتیک(KUG) یکی از امن ترین و بهترین شهرهای دانشگاهی در اروپاست.

دانشگاه موسیقی و هنرهای دراماتیک گراتس هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان علاقه مند به ادامه تحصیل در زمینه موسیقی یا هنرهای دراماتیک از سراسر اروپا مخصوصاً کشورهای همسایه اتریش است، چرا که کشور اتریش به خصوص این دانشگاه از معتبرترین مراکز آموزش موسیقی و هنرهای دراماتیک است. در این دانشگاه دانشجویان می توانند در رشته های متنوعی چون ارکستر و رهبری ارکستر، موسیقی مجلسی، جز، سنتی، کر، اپرا، هنرهای نمایشی، طراحی صحنه و… به تحصیل بپردازند.

رشته ها و مقاطع تحصیلی

۱- آهنگ سازی و تئوری موسیقیمدت تحصیل در مقطع کارشناسی (لیسانس)، ۶ ترم یا ۳ سال است. در این مقطع فقط یک رشته تحصیلی به نام آهنگسازی و تئوری موسیقی ارائه می شود. اما در مقطع کارشناسی ارشد (فوق لیسانس)، دانشجویان می توانند یکی از چهار گرایش ترکیب و ساخت آهنگ، تئوری موسیقی، آهنگسازی و موسیقی برای تئاتر و آهنگسازی با گرایش موسیقی کامپیوتری را انتخاب کرده و به تحصیل بپردازند. مدت تحصیل در هر یک از این چهار گرایش ۴ ترم (۲ سال) است.

 

۲- رهبری اجراء (کنسرت، کر و …) این رشته تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دارای دو گرایش، رهبر ارکستر و رهبر کر است. مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ۶ ترم (۳ سال) و در مقطع کارشناسی ارشد ۴ ترم (۲ سال) است.

 

۳- مهندسی موسیقی (مهندسی دستگاه های موسیقی) مهندسی موسیقی یا مهندسی دستگاههای موسیقی شامل آشنایی و آموزش نحوه ترکیب صدا، تکنولوژی موسیقی شامل تنظیم آهنگ، صدا، صدابرداری در زمان اجرای ارکستر، ضبط موسیقی و … است.
مدت تحصیل در این رشته ۱۰ ترم (۵ سال) است. دانشگاه موسیقی و هنرهای دراماتیک گراتس دارای مجهزترین استودیوهای ضبط و پخش موسیقی، دستگاهها و تجهیزات صدابرداری، ترکیب صدا و … بوده که دانشجویان در طول تحصیل در رشته مهندسی موسیقی از این استودیوها استفاده می کنند.

۴- آلات موسیقی (تحصیل در زمینه سازهای مختلف) دانشجویان می توانند یکی از سازهای آکاردئون، پیانو، ارگ، گیتار، سازهای سنتی و سازهای ارکستر شامل ویلن، ویلن سل، دبل باس، چنگ، فلوت، کلارینت، باسون، ترمپت، ساکسیفون و پرکاشن را انتخاب کرده و در مقطع کارشناسی ۸ ترم و در مقطع کارشناسی ارشد ۴ ترم به تحصیل و آموزش یکی از این سازها بپردازند.

در مقطع کارشناسی ارشد دو گرایش خاص برای پیانو شامل: نوازندگی تخصصی پیانو برای ارکستر و نوازندگی تخصصی پیانو برای همنوازی با سازهای دیگر وجود دارد. مدت تحصیل در هر یک از این دو رشته ۴ ترم (۲ سال) است.

 

۵- استاد موسیقی آموزگار موسیقی: برای کسب مدرک آموزگاری موسیقی، دانشجویان باید مدت ۹ ترم (۵/۴ سال) در زمینه موسیقی به تحصیل بپردازند و پس از پایان دوره و کسب مدرک آموزگاری موسیقی به تدریس در مدارس راهنمایی و دبیرستان اشتغال یابند.

 

کارشناس موسیقی: علاوه بر ۹ ترم مقطع آموزگاری، دانشجو باید ۸ ترم نیز به تحصیل در رشته موسیقی پرداخته و موفق به کسب مدرک کارشناس موسیقی (IGP) شود.
کارشناسی ارشد: برای کسب مدرک کارشناسی ارشد موسیقی دانشجویان باید ۴ ترم دیگر نیز ادامه تحصیل بدهند. پس از کسب مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد می توان به عنوان استاد موسیقی در دانشگاه تدریس کرد.

 

۶- موسیقی کلیسای کاتولیک و پروتستان برای کسب مدرک کارشناسی در رشته موسیقی کلیسای کاتولیک و پروتستان دانشجویان باید ۸ ترم به آموزش موسیقی کلیسا (کلیسای کاتولیک و پروتستان) بپردازند. در مقطع فوق لیسانس دو گرایش ارگ کلیسای کاتولیک و پروتستان و کر و آموزش رهبری کر کلیسای کاتولیک و پروتستان وجود دارد که مدت تحصیل در هر رشته ۴ ترم (۲سال) است.

۷- آواز در مقطع کارشناسی فقط یک گرایش آن هم گرایش آواز ارائه می شود که مدت تحصیل در این مقطع ۸ ترم (۴ سال) است. در مقطع فوق لیسانس سه گرایش آواز (۸ ترم)، رهبری و آواز برای کنسرت و آواز برای تئاتر هر یک ۴ ترم(۲ سال) ارائه می شود.

 

۸- طراحی صحنه این رشته تحصیلی شامل طراحی صحنه تئاتر و سینما است که مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ۸ ترم (۴ سال ) و کارشناسی ارشد ۴ ترم (۲ سال) است.

 

۹- موسیقی جز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان می توانند یکی از سازهای زیر شامل؛ گیتار، پیانو، دبل باس، ترومبون، ساکسیفون، پرکاشن، ترومپت را انتخاب کنند. مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ۸ ترم (۴ سال) و کارشناسی ارشد ۴ ترم (۲ سال) است. آواز برای موسیقی جز نیز یکی دیگر از گرایش های رشته موسیقی جز است. مدت تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته ۸ ترم (۴ سال) و کارشناسی ارشد ۴ ترم (۲ سال) است.

۱۰- بازیگری بازیگری شامل رشته های بازیگری تئاتر و بازیگری سینما است. مدت تحصیل در مقطع کارشناسی هر یک از این دو رشته ۸ ترم (۴ سال) و در مقطع کارشناسی ارشد ۴ ترم (۲ سال) است.

 

* برای کلیه رشته های نامبرده مدت تحصیل در مقطع دکترا ۸ ترم (۴ سال) است.

 

نکته جالب و مهم در ارتباط با تحصیل در این دانشگاه «انتخاب استاد» است. به این ترتیب که دانشجویان به خصوص دانشجویان رشته های مختلف موسیقی و بازیگری پس از انتخاب ساز یا گرایش بازیگری خود، استادی را به عنوان استاد درس عملی انتخاب می کنند.

این استاد تا آخرین مقطع تحصیلی دانشجو در این دانشگاه همراه دانشجو است و امکان تعویض استاد وجود ندارد مگر آن که دانشجو دلیل منطقی برای تعویض استاد داشته و دلایل دانشجو مورد تأیید دانشگاه قرار بگیرد. این مسأله باعث می شود تا استادان به نقایص و نقاط قوت هر دانشجو آگاه شده و آنها را به بهترین نحو راهنمایی کنند. معمولاً هر استاد مسئول ۱۰ تا ۵ دانشجو است.

شرایط ورود به دانشگاه

علاقه مندان برای ورود به دانشگاه باید شرایط زیر داشته باشند:

۱-حداقل سن ۱۷ سال (برای رشته های مختلف موسیقی حداقل سن ۱۵ سال)
۲- قبولی در امتحان سنجش استعداد هنری شامل امتحان از اطلاعات عمومی هنر، تئوری موسیقی (برای رشته های موسیقی) و مصاحبه. این امتحان نشان دهنده استعداد هنری دانشجویان است.
۳- ثبت نام در زمان مقرر . ثبت نام در چهار زمان مختلف امکان پذیر است.
۱-۱۳ سپتامبر ثبت نام و زمان امتحان ورودی در ماه سپتامبر یا اکتبر
۲-۳ ژانویه ثبت نام و امتحان تا پایان ماه ژانویه
۳-۱۳ فوریه ثبت نام و امتحان ورودی در ماه فوریه یا مارس
۴-۳ ژوئن زمان ثبت نام و امتحان ورودی در ماه ژوئن یا جولای. این ثبت نام برای شرکت در آزمون سنجش استعداد هنری است. برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس دانشگاه KUG مراجعه کنید:

University of Music and Dramatic Atrs Graz Registrarشs office
Leonhardstra Be15,A-8010 Graz

۱۳۱۰-۴۳۳۱۶۳۸۹+ : تلفن
۱۳۱۱-۴۳۳۱۶۳۸۹+ :فاکس (دورنگار)

 

زمان شروع ترم ترم تابستانی از اول مارس تا ۳۰ ژوئن و ترم زمستانی از اول اکتبر تا ۳۱ ژانویه است.

هزینه تحصیلهزینه ثبت نام شامل؛ واحدهای تئوری و عملی، فوق برنامه، تورهای سیاحتی- علمی، استفاده از امکانات ورزشی، آموزشی و … دانشگاه برای دانشجویان بومی (اتریشی) و دانشجویان کشورهای بلژیک، دانمارک، آلمان، فنلاند، فرانسه، یونان، جمهوری ایرلند، ایسلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، لیختن اشتاین، هلند، نروژ، پرتغال، سوئد، سوئیس، اسپانیا و انگلستان معادل ۳۶/۳۶۳ یورو و برای سایر کشورها ۷۲/۷۲۶ یورو است.

این دانشگاه تسهیلات ویژه ای برای دانشجویان کشورهای جهان سوم مانند ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و … در نظر می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید::http://www.kug.ac.at/englisch/index_e.shtml

زبانکلیه دروس اعم از تئوری و عملی به زبان آلمانی ارائه می شود. بنابراین تسلط به زبان آلمانی ضروری است. برای دانشجویان رشته های مختلف موسیقی زبان تخصصی نیز به زبان آلمانی ارائه می شود. افرادی که به زبان آلمانی مسلط نباشند، می توانند در کلاس های زبان آلمانی دانشگاه شرکت کنند.

خوابگاه

اگر چه تعداد معدودی اتاق به عنوان خوابگاه به دانشجویان ارائه می شود اما این اتاق ها فقط مخصوص دانشجویان رشته های مختلف هنرهای زیبا(بازیگری، طراحی صحنه و …) است و به دانشجویان رشته های مختلف موسیقی خوابگاه ارائه نمی شود. اما از آنجایی که شهر گراتس شهری دانشگاهی است به راحتی می توان برای اقامت مکانی مناسب در نظر گرفت.

هزینه اقامت در این اتاق ها یا منازل دانشجویی نیز گران نیست چرا که بسیاری از آپارتمان ها یا منازل شهر گراتس به دانشجویان اجاره داده می شود و این شهر از جهت اقامت دانشجویان شهری امن محسوب می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نحوه ثبت نام، اقامت و … می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید:

– آدرس دفتر ثبت نام دانشگاه گراتس
آدرس پستی:University of Music and Dramatic Arts Graz , Palais Meran Leonhard strasse 15,A-8010 Graz
۱۳۱۳-۴۳۳۱۶۳۸۹ + :تلفن
۱۳۱۰-۴۳۳۱۶۳۸۹ :دورنگار
پست الکترونیکی:Petra.lechner@kug.ac.at
– دفتر روابط بین المللی دانشگاه گراتس
آدرس پستی: University of Music and Dramatic Arts Graz , Palais Meran Leonhard strasse 15,A-8010 Graz
۱۱۶۰-۴۳۳۱۶۳۸۹ + :تلفن
۱۱۶۱-۴۳۳۱۶۳۸۹ :دورنگار
پست الکترونیکی:Olivera.stevanovic@kug.ac.at

مهتاب صفرزاده خسروشاهی
منبع:همشهری

این مطلب را به اشتراک بگذارید:
cloob دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس viwio دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس twitter دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس facebook دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس google buzz دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس google دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس digg دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس yahoo دانشگاه موسيقي و هنرهاي دراماتيك گراتس

Related posts:

  1. پرونده مهاجرت اهالی موسیقی